Toon posts:

Dynamic Disk Unreadable, hoe data te recoveren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren is mijn 2de harde schijf verrot gegaan. Ik weet niet precies wat er gebeurd is maar ik kreeg een paar blauwe schermpjes en toen reboote mijn computers zomaar het niets, daarna heb ik maar even win XP pro (met moeite) geinstalleerd.
En nu zie ik in Deze Computer dat mijn 2de harde schijf (voorheen M:) nu Local Drive L: heet.
Kijk ik in computer management zie ik 'dynamic unreadable' staan. Nu heb ik even de search funtie gebruikt hiero en ik ben op 2 microsoft websites gekomen die mijn probleem zon beetje omschrijven.
Probleem is alleen dat ik er de ballen van snap, want die pages van microsoft zijn niet echt newbvriendelijk.

Hier de links:
http://support.microsoft....spx?scid=kb;EN-US;q320283
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;236086

Bij de laatste link staat denk ik de oplossing, ik weet alleen niet hoe ik dat moet uitvoeren dus als iemand me wilt helpen graag.

Het volgende:
- use a disk editing tool (such as DiskProbe) and save a copy of the master boot record (sector-0 of the physical disk) to a floppy disk

- then change the incorrect system or boot partition system-ID back to a type 0x42

en laatste stap is "Next run Regedt32 and ensure the following three services have a Start value of zero" dat weet ik wel te doen, maar hoe ik de 2 stappen hierboven uit moet voeren is me werkelijk een raadsel. Kan iemand het a.u.b met stappen uitleggen wat ik moet doen ?

En voor ik het vergeet, ik had er tientallen gigabyte aan data opstaan, is er een manier om dat terug te krijgen of ben ik het nu permanent verloren ?
Ik heb "GetDataBack" geprobeerd zonder succes, ik zie wel dat het programma files vind maar vervolgens zie ik niets verschijnen op laatste het schermpje.
Hoop dat het ooit nog goed komt, anders ken ik nieuwe schijf gaan halen ofzo al mn data weg :'(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ten eerste: je kunt de schijf ook niet meer importeren via de schijfbeheer? Rechtsklik op de schijf en kies importeren.

Ten tweede: wat betreft datarecovery, zoals in de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?" staat duidelijk uitgelegd dat je het niet bij één datarecoverytooltje moet houden. Ze reageren allemaal verschillend in verschillende situaties. Probeer minimaal ook o.a. R-Studio en File Scavenger, deze kunnen ook met dynamische schijven overweg.

Terugkomend op jouw vraag: dat kun je gewoon doen met o.a. DiskProbe :) [google=diskprobe download]. Je moet dus voor de zekerheid een backup van de MBR op de floppy zetten en daarna de partitie ID op 0x42 zetten. Dat kan allemaal met o.a. DiskProbe.

Verwijderd

Topicstarter
Okay Ik heb data kunnen recoveren met GetDataBack for NTFS, zou echt niet weten hoe het ineens een nfts schijf ken zijn, want het was altijd al FAT gweest.
BalusC schreef op 12 juli 2004 @ 07:27:
Ten eerste: je kunt de schijf ook niet meer importeren via de schijfbeheer? Rechtsklik op de schijf en kies importeren.

Ten tweede: wat betreft datarecovery, zoals in de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?" staat duidelijk uitgelegd dat je het niet bij één datarecoverytooltje moet houden. Ze reageren allemaal verschillend in verschillende situaties. Probeer minimaal ook o.a. R-Studio en File Scavenger, deze kunnen ook met dynamische schijven overweg.

Terugkomend op jouw vraag: dat kun je gewoon doen met o.a. DiskProbe :) [google=diskprobe download]. Je moet dus voor de zekerheid een backup van de MBR op de floppy zetten en daarna de partitie ID op 0x42 zetten. Dat kan allemaal met o.a. DiskProbe.
Enige wat ik nu moet doen is mijn schijf terughalen van "dynamic unreadable" naar een basic schijf.
Kan jij of iemand anders het met stappen uitleggen a.u.b want ik weet echt niet hoe het moet :( (backup maken dan MBR en Partitie ID op 0x42 zetten)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 14:20 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je de data toch al hebt gerecovered, dan kun je gewoon via de schijfbeheer de dynamische volume omzetten in een basic disk (althans, dat is volgens mij gewoon mogelijk) en daarna opnieuw partitioneren en formatteren :)

Verwijderd

Topicstarter
If the master boot record (MBR) of a disk is damaged or if it is improperly altered, the disk may appear as "Dynamic Unreadable" in the Disk Management snap-in. You can right-click the disk, and then click Revert to Basic Disk to change the disk to a basic disk to facilitate recovery. If you do so, you receive the following message:
Data on the this disk will be lost if you convert the disk to Basic, do you wish to continue ?

If you click Yes, a hour glass appears briefly, and then it goes away. The disk still appears as "Dynamic Unreadable" in Disk Management, and you cannot use the disk to create any new volumes.

If you try to use the Diskpart.exe utility to convert the disk to a basic disk, you receive a "DiskPart successfully converted the selected disk to basic format" message. However, if you perform a rescan operation, the partitions are still intact and the disk still appears as "Dynamic Unreadable" in Disk Management.

Afgehaald van link die ik gepaste hebt in eerste post.
http://support.microsoft....spx?scid=kb;EN-US;q320283

Dus nogmaals als iemand mij wilt helpen met backup maken dan MBR en Partitie ID op 0x42 zetten, stel het zeer op prijs.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 14:51 ]