MOBO detect brander soms niet

Pagina: 1
Acties:

• Wouter185
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-03-2023

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
Hallo Mede GoT-ers,

Ik heb een redelijk vaag probeempje. Ik heb sinds kort een nieuwe brander in m'n systeempje zitten, een Samsung SW-252F (gewone IDE cd(r) fikker, geen dvd oid). Nu is het zo dat bij de IDE post van de bios (primary master: dit, primary slave: dat, etc) slechts SOMS mijn brander gevonden word. Ik heb er nog geen regelmaat in kunnen ontdekken.

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
- IDE kabel vervangen,
- HDD's eruit getrokken,
- Voeding vervangen,
- CD brander teruggebracht naar de winkel waar hij et vervolgens perfect deed,
- Bios geflashed.

Tevens is et zo dat als ik naar het tabje BOOT ga in mijn bios, mijn systeem gewoon voor ong. 10 secs hangt, en daarna weer tot leven komt.

Ook nog ff flink ge-google-d naar een soortgelijk probleem, mocht ook niet baten.

Dus, wie weet et?

Specs:

Mobo: Asus A7V8X-X
Proc: AMD XP 2400+
RAM: 768 MB DDR (333)
Brander: Samsung SW-252F\

(meer specs op verzoek ;))

Skoltns - Advies, Ontwerp, Ontwikkeling

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Dit had ik ook ! Precies hetzelfde. Uiteindelijk heb ik toen 1 v/d pinnetjes van de cd-rom speler (waar je je IDE kabel op aansluit) met een tangetje er voorzichtig wat verder uitgetrokken. Blijkbaar had ik de kabel er eens verkeerd in gezet en is 1 van de pinnetjes er wat verder "ingegaan". Daarna deed hij het weer perfect. Bij mij deed soms de DMA het, andere keren niet. Toen ik de helpdesk belde, gaven zij mij deze oplossing en voila, het werkte :*)

• Wouter185

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
Dank voor je antwoord, als ik binnen niet al te lange tijd geen andere 'mogelijke' oplossing krijg, ga ik de zooi es ff openschroeven.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Een firmware update (indien beschikbaar) kan soms ook wel eens rare problemen oplossen.

Senile! Senile Oekaki

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:08
Dat gebeurt bij mij ook regelmatig, maar alleen als er een CD inzit tijdens het opstarten.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Climaximizer schreef op 11 juli 2004 @ 22:50:
Dank voor je antwoord, als ik binnen niet al te lange tijd geen andere 'mogelijke' oplossing krijg, ga ik de zooi es ff openschroeven.
Zou jammer zijn... meteen garantie weg

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 21:47
_bas_ schreef op 12 juli 2004 @ 12:16:
Een firmware update (indien beschikbaar) kan soms ook wel eens rare problemen oplossen.
Daar kan je je drive mee vernaggelen wanneer de dataoverdracht niet jofel is. Zonder update van de firmware moet ie hem gewoon herkennen.
Een firmwareupdate voor branders is vaak slechts om nieuwe media te ondersteunen of nieuwe brandstragtegiën te ontwikkelen.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Wouter185

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
Waypoint schreef op 11 juli 2004 @ 22:46:
Dit had ik ook ! Precies hetzelfde. Uiteindelijk heb ik toen 1 v/d pinnetjes van de cd-rom speler (waar je je IDE kabel op aansluit) met een tangetje er voorzichtig wat verder uitgetrokken. Blijkbaar had ik de kabel er eens verkeerd in gezet en is 1 van de pinnetjes er wat verder "ingegaan". Daarna deed hij het weer perfect. Bij mij deed soms de DMA het, andere keren niet. Toen ik de helpdesk belde, gaven zij mij deze oplossing en voila, het werkte :*)
On second though valt deze oplossing toch uit te sluiten:
Climaximizer schreef op 11 juli 2004 @ 22:40:
[...]
Wat heb ik zelf al geprobeerd:
- IDE kabel vervangen,
- HDD's eruit getrokken,
- Voeding vervangen,
- CD brander teruggebracht naar de winkel waar hij et vervolgens perfect deed,
- Bios geflashed.
[...]
Ik heb daar in de winkel de irritatiegrens van een reparatieafdelingmedewerker (btw: ultiem galgjewoord) weten te bereiken door hem ongeveer 20x te laten rebooten en uit en aan te zetten. Vervolgens heb ik nadat ie het perfect deed, eenzelfde IDE kabel meegenomen naar huis. En thuis deed ie het nog steeds niet. En met ongeveer 5 jaar ervaring als pc-bouwer denk ik niet dat ik een IDE kabel er verkeerd inrag (/ego :D).

Anyways, optie valt nogsteeds te overwegen, maar klinkt lang niet zo aannemelijk meer. Toch wel bedankt voor je mogelijke oplossing ;)

• Wouter185

Wouter185

Skoltns.nl

Topicstarter
Iemand?

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Ook de brander geprobeerd aan te sluiten op de secondary IDE controller? Dit om uit te sluiten dat de primary IDE controller niet kapot is. Heeft het apparaat dan nog steeds dezelfde kuren, dan kun je eens een flash naar een nieuwere bios versie overwegen.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Hmm had ik vroeger ook met m'n brander, het was wel een ouder bordje :p matsonic nog iets. Soms werd hij niet gedetect, soms bleef hij gewoon open en dichtgaan. Nooit opgelost, k dacht altijd dat het aan m'n brander lag, maar als ik hem binnendeed vonden ze nooit niets. Na een upgrade had ik het al niet meer.

Verwijderd

Kzou het eens proberen met een ander mobotje (zelfde type, ander type wat jij wilt)

Verwijderd

Probeer de andere IDE controller eens (primary ipv secondary of omgekeerd).
Pagina: 1