Toon posts:

Opnemen met een TV-kaart: Goedkope oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag de mogelijkheid hebben om tv-programma's op te nemen, omdat ik niet altijd thuis ben en ik sommige dingen toch wel graag wil zien.

Ik ben op zoek naar een goedkope oplossing daarvoor. Ik heb een prima TV en een prima computer (met Videokaart). Een videorecorder is hopeloos achterhaald, een DVD-recorder nog te duur dus dan kom ik bij de TV-kaart uit.

Ik zoek dus een goedkope TV-kaart waarmee ik van tijd tot tijd enkele tv-programma's kan opnemen. De kwaliteit hoeft niet geweldig te zijn, gewoon tv kijken als ik thuis ben doe ik wel op mijn TV. :)

Ik heb wel wat sites van fabrikanten (oa. Hauppage) zitten bekijken, maar ik kom er niet helemaal uit welke kaarten nou geschikt zijn voor dit doel. :?

Heeft iemand aanraders? Welke prijsklasse moet ik aan denken? En welke kwaliteit moet ik me daarbij voorstellen?

(in de search vind ik wel wat oude topics, maar daar schiet ik nu niet veel mee op...)

Verwijderd

Elke TV kaart kan dit, met de juiste software.

De enige keuze die je zelf nog moet maken is: mono of stereo?

Let er op dat dit soort geintjes wel schijfruimte vreet, of je moet al een iets duurdere kaart nemen die zelf kan encoden.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:18
Ik heb een Terratec Cinergy 400 TV ( PCI ) en ben hier erg over te spreken.

De bij geleverde software is goed en de afstandsbediening werkt lekker.

edit:
Deze is stereo en je kan gelijk opnemen in DVD-format...

[ Voor 21% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 11-07-2004 21:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 21:27:
Bedankt voor de snelle reactie!
Op den duur wil ik een DVD-recorder kopen, maar daar wil ik nog even mee wachten. Voorlopig kan ik best genoegen nemen met mono geluid.
Let er op dat dit soort geintjes wel schijfruimte vreet, of je moet al een iets duurdere kaart nemen die zelf kan encoden.
En waar moet ik dan aan denken? Hoeveel schijfruimte ben je kwijt voor een uurtje video, die dan ook nog een beetje kijkbaar is (qua resolutie en framerate e.d.)?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 14:59

Mentalist

[avdD]

En kwaliteit, er is verschil tussen een BT878 en een Philips SAA7134. Tuners kunnen ook verschillen.
Hangt er vanaf. Boeit de kwaliteit niet zo hard? Neem dan op met een MPEG4 codec in 384*288. Dan moet je dus denken aan VCD kwaliteit (je hebt vast wel eens een MPEG1 filmpjes gedownload :P), het kost weinig schijfruimte en iedere zinnige processor kan het softwarematig afhandelen. Bovendien is de video bij een resolutie van 384*288 meteen automagisch deinterlaced, scheelt de sofware en je CPU ook weer moeite.
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 21:32:
[...]

En waar moet ik dan aan denken? Hoeveel schijfruimte ben je kwijt voor een uurtje video, die dan ook nog een beetje kijkbaar is (qua resolutie en framerate e.d.)?
Als je een die-hard like me bent en je neemt full PAL resolutie (720*576) op met huffyuv en uncompressed audio, dan krijg je 1GB per minuut :+

Dat is voor jouw doel echter zwaar overkill. Met 384*288 met een MPEG4 codec kan je simpel gezegt met gemak een complete film in minder dan 1 GB opnemen. Met een hedendaagse HD hoef je je daar geen zorgen over te maken.
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 21:36:
Als de kwaliteit toch niet boeit, waarom dan geen goedkope videorecorder? Omdat het 'achterhaald' is?
Reden die ik kan verzinnen zijn spoelen (vooruit.. nee, achteruit.. nee, weer stukje vooruit :r), en een videorecorder is al heel snel 80 euro. Hier "om de hoek" iig wel. Een TV-kaart heb je voor de helft.

[ Voor 40% gewijzigd door Mentalist op 11-07-2004 21:38 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Als de kwaliteit toch niet boeit, waarom dan geen goedkope videorecorder? Omdat het 'achterhaald' is?

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 11 juli 2004 @ 21:34:
En kwaliteit, er is verschil tussen een BT878 en een Philips SAA7134. Tuners kunnen ook verschillen.
.. wat niet wegneemt dat je er prima mee kunt opnemen ;)

/me heeft jarenlang een BT878 (hauppauge winTV) gebruikt..

nu een FX5200 personal cinema (ja idd, geen gamerskaart :P) met philips tuner.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 21:37 ]

• Possstema
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-03 22:48
Ik heb zelf ook een TV kaart maar ik heb nog maar weinig goedde tv software gevonden. Ik gebruik nu FLY 2000 TV, die gebruik ik om gewoon tv te kijken en van radio op te nemen. Maar het programma kan niet tegelijk geluid en beeld opnemen. Als je een naam kunt geven van een programma wat dat wel kan? _/-\o_ .

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 21:37:
[...]

.. wat niet wegneemt dat je er prima mee kunt opnemen ;)

* Mentalist heeft jarenlang een BT878 (hauppauge winTV) gebruikt..
Ik heb ook lang opgenomen met een BT848 (mono..) kaartje. Zelfs nog eigenlijk hele mooie captures mee gemaakt. Wat dat betreft heb je ook wel gelijk, voor de TS volstaat iedere kaart.

Gezien de minieme meerprijs zou ik dan een BT878 kaartje nemen. Cheap en stereo.
Possstema schreef op 11 juli 2004 @ 21:40:
[...]
Ik heb zelf ook een TV kaart maar ik heb nog maar weinig goedde tv software gevonden. Ik gebruik nu FLY 2000 TV, die gebruik ik om gewoon tv te kijken en van radio op te nemen. Maar het programma kan niet tegelijk geluid en beeld opnemen. Als je een naam kunt geven van een programma wat dat wel kan? _/-\o_ .
VirtualDub (werkt niet altijd goed met WDM kaarten, en iedere kaart is tegenwoordig WDM) (gratis), Virtual VCR (gratis), iuVCR.

[ Voor 35% gewijzigd door Mentalist op 11-07-2004 21:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 21:36:
Nee, 'achterhaald' is niet echt een argument. Maar die videoband die op een gegeven moment vol is, dat is wel een flinke beperking. Die beperking heb je met een TV-kaart natuurlijk niet. Dan kan je wel even wegblijven en ondertussen wat programma's opnemen. Dat is de voornaamste reden dat de videorecorder afvalt.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-04 23:07

Nik

Bedenk wel, dat je je PC aan moet laten staan! Dus ik weet niet ofg je dat al wil als je weg gaat.

En over de kwaliteit, soms is een videorecorder nog scherper dan een opname van een TV kaart. Ik denk dat je beter een videorecorder kunt nemen.

Voordelen TV kaart:

- makkelijk instelbaar
- kan i.c.m. een hele grote schijf heel veel opnemen, een vidrec kan zelf geen banden verwisselen
- geen ruimteverspilling, vidrec neemt ruimte in

Nadelen TV kaart:

- bestanden kunnen erg groot worden, vidrec heeft geen last van compressie, maar gewoon een aantal uren opneembaar
- kwaliteit kan tegenvallen bij een goedkope kaart
- je pc moet aan blijven staan als je weg bent
- interne TV kaart moet eerst ingebouwd worden (kan een heel karwei zijn, ik heb zelf ervaring ermee gehad dat een Pinnacle TV kaart niet ICM een Voodoo2 kaart wilde werken :P

En zo zijn er nog wel wat kleine dingen (dit zijn de hoofdpunten).

Ik zou toch voor de videorecorder gaan. Niet duur, lekker makkelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Wauw, wat een reacties opeens _/-\o_

Ik begrijp dus dat elke TV-kaart wel voldoet, zolang je maar de goede software erbij hebt. En die software moet ook geen probleem zijn begrijp ik. Goed nieuws dus! :D

Dan ga ik morgen maar eens zoeken naar een goedkope kaart. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Of kaarten/merken die een absolute afrader zijn?

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Long play??
Dan kan er net zoveel op als met de nieuwere dvd-recorders hoor.
En een tv kaart kostte mij ook gewoon even 75 euro dus zoveel scheelt t ook weer niet...

En een videorecorder heeft een veel betere tuner als de budget kaarten.

[ Voor 19% gewijzigd door DannyVersluis op 11-07-2004 21:53 ]

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 21:48:
Wauw, wat een reacties opeens _/-\o_

Ik begrijp dus dat elke TV-kaart wel voldoet, zolang je maar de goede software erbij hebt. En die software moet ook geen probleem zijn begrijp ik. Goed nieuws dus! :D
Die software is natuurlijk de hele truck, ik zou zo iig geen goede software weten. Maar die is er vast wel. Ik heb al een aardig karwei gehad aan het vinden van een progje dat überhaupt normaal wou capturen, maar ik had dan ook veel pech :)
Dan ga ik morgen maar eens zoeken naar een goedkope kaart. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Of kaarten/merken die een absolute afrader zijn?
Neuh, niet echt. Alle kaarten hebben een BT8x8, Philips SAA713x of Conexant CX2388x chip. De tuner verschilt wel, maar die maakt dus niet echt uit. Van een erg hokie-pokie merk met BT8x8 en een vage tuner kan je wel matige kwaliteit krijgen, maar zelfs dat volstaat waarschijnlijk.
DannyVersluis schreef op 11 juli 2004 @ 21:51:
Long play??
Dan kan er net zoveel op als met de nieuwere dvd-recorders hoor.
En een tv kaart kostte mij ook gewoon even 75 euro dus zoveel scheelt t ook weer niet...
Dan heb je niet goed geshopt. Sim-pel. Ik kan ook een videorecorder voor €300 kopen.
En een videorecorder heeft een veel betere tuner als de budget kaarten.
Tja.. Een TV-kaart zit ín je PC, dan krijg je er dus gratis wat storing bij. Maar de TS zegt al dat dat niet zo erg boeit.
proller schreef op 11 juli 2004 @ 21:55:
Maar je vergeet iets, schijfruimte! Die opnamen vreten MB's alsof het niets is! Als je geen grote schijf hebt moet je kiezen: of een goedkope TV kaart zonder compressie, en een losse HDD erbij kopen, of een dure TV kaart kopen.
Ik wil nog even benadrukken dat zeker op een lage resolutie software compressie uitstekend werkt.

Ik heb zelfs op een Celeron 366 nog 320*240 MPEG4 opgenomen, dus blaat niet dat je daarvoor een TV-kaart met hardwarematige compressie nodig hebt. De kwaliteit is dan wel beter (volledige resolutie), je CPU belasting is waarschijnlijk nagenoeg nul, maar dat heeft de TS dus niet nodig.

[ Voor 42% gewijzigd door Mentalist op 11-07-2004 21:59 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-04 23:07

Nik

Ik zou kijken voor een Pinnacle kaartje, met een Phillips tuner erop. (PCTV RAVE/PRO is een mooie kaart, voor een redelijke prijs).

Wil je meer dan zal het allemaal duurder worden.

En je zegt:
Ik begrijp dus dat elke TV-kaart wel voldoet, zolang je maar de goede software erbij hebt.
Maar je vergeet iets, schijfruimte! Die opnamen vreten MB's alsof het niets is! Als je geen grote schijf hebt moet je kiezen: of een goedkope TV kaart zonder compressie, en een losse HDD erbij kopen, of een dure TV kaart kopen.

Kijk eens rond op het web, er zijn vast wat reviews van TV kaarten, en neem dan ook een kijkje in de pricewatch. Zo kun je een goede en goedkope TV kaart aanschaffen.

Verwijderd

Het is net hoeveel je er aan uit wilt geven.
Ik werd het zat al die ellende van analoog tv enz. Vandaar dat ik overgestapt bent naar digitaal tv endat werkt echt perfect _/-\o_ .
Films wordde hard ware matig opgenome in mpeg 2, 1gb per uur het is zelfs mooier dan bij zo dvd recoder.
Het programma watch tv pro is echt idieaal. Zet zelfs in de taakplanner van windows waneer die een film moet gaan opneme en waneer die klaar is sluit die netjes me pc af ^_^.

Je moet zelf afwegen wat je wilt, met die analooge kaartjes kan je in iedergevl niet wat anders doen op je pc waneer je een flim aan het opneme bent.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 21:57 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hauppauge komt toch steeds weer als beste uit de test, vooral de PVR 250 en 350, omdat deze een hardware MPEG2 encoder hebben.

Zie ook:
Wat voor kaart is aan te raden voor zowel tv als opnemen?/
TV kaarten bij Alternate/
Verwarrende Hauppauge winTV PVR types/

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leuke discussie, verkeerde subforum

Move VB -> AV

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Hier ervaring met Haupauge PVR250:

- Wordt geleverd met benodigde software zoals de PVR en de scheduler (kun je ook opnemen als je niet thuis bent)

- Ik neem alles op in DVD-mode standaard. Per uur opname is de grote dan ongeveer 2 GB. Kwaliteit is perfect, zelfs hoger dan de video.

- Processor belasting bij opname is minimaal vanwege de eerder genoemde MPEG encoder on board.

- Nadeel het zetten van de opname naar DVD formaat duurt ongeveer 20 min plus dan nog de tijd voor het branden. Rechtstreeks naar DVD opnemen gaat dus niet hiermee. Er schijnt een kaart / software te zijn die dat wel kan.

Verwijderd

sorry voor de kick, maar welke kaar is dat, wivahe?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 21:09:
sorry voor de kick, maar welke kaar is dat, wivahe?
De Haupauge PVR250, dat staat er toch?

Zoek er maar naar in de pricewatch, je zal 'm heus wel vinden (met een spatie tussen "PVR" en "250".. Maar ik zet hier expres geen linkje neer, ik ben het al met de paplepel erin aan het gieten volgens mij 8)7).

[ Voor 20% gewijzigd door Mentalist op 22-07-2004 21:19 ]

Verwijderd

Mmh een satelliet kaart is goedkoper en de kwaliteit is beter.
Omzetten van *.pva naar *.mp2 & *.mv2 duurt zo 2 minuten bij een lange film (hangt af van de snelheid van je harde schijf). Daarna met je het alleen nog omzetten naar *.vob bijv met DVDAuthorgui wat erg snel gaat en brande maar _/-\o_ .

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 16:04
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 11:22:
- Nadeel het zetten van de opname naar DVD formaat duurt ongeveer 20 min plus dan nog de tijd voor het branden. Rechtstreeks naar DVD opnemen gaat dus niet hiermee. Er schijnt een kaart / software te zijn die dat wel kan.
W3ird_N3rd schreef op 22 juli 2004 @ 21:18:
[...]

De Haupauge PVR250, dat staat er toch?
Ik denk dat'ie bedoelde welke kaart wel rechtstreeks naar de DVD kan opnemen. Correct me if 'm wrong...

[ Voor 11% gewijzigd door vulcan op 28-07-2004 12:24 ]

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

Verwijderd

Ik zou een (redelijk goedkope) tv kaart kopen. Ik heb een AverTV Go kaart en een wintv kaart (weet even niet welk model, maar ik heb even geen zin om mijn pc weeral open te schroeven). Het beste kan je kiezen voor een goedkope wintv kaart. Als je opneemt met het programma intervideo WinDVR kun je direct opnemen in mpeg formaat. Dit geeft redelijk goede kwaliteit en relatief een klein bestand. Een film van 2 uur is dan ongeveer 1,5 gig incl. geluid. Als je dit opgenomen hebt, kun je het omzetten naar divx/avi met flask mpeg oid. Dit resulteert in een film van 600 mb incl. geluid. :9

ohja
zo'n wintv kost volgens mij ongeveer 50 a 60 euro.. correct me if im wrong..
Dan ben je voor 50 a 60 euro klaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 12:50 ]

Pagina: 1