Toon posts:

ervaringen met usb geluidskaarten

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben toe aan een nieuwe geluidskaart en heb een mooie zien staan van terratec.

Het "nadeel" is dat het een usb apparaat is namelijk de:

SoundSystem Aureon 5.1 USB

ik ben geheel nieuw in de audio wereld en gebruikte altijd de onboard sound

Ik wil graag weten wat jullie ervaringen zijn met dit soort apparatuur :)

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07 23:30
Ik heb zelf een usb geluidsdinges (want het is niet echt een kaart :p ) en daar komt lekker geluid uit. Ook al dat er lekker geluid uit komt is het achteraf voor mij niet zo'n heel erg fantastische aankoop geweest omdat de games er toch wel een beetje langzamer van gaan lopen.

Ook hoor je soms een echo in het geluid als er meerdere dingen door elkaar worden gedraaid, dit is dan maar een seconde ofzo maar je kunt je er aan gaan iriteren.

Ook als je een DVD op zet loopt de eerste 5 seconden het geluid niet synchroon omdat je dan in 1 keer veel usb bandbreedte vraagt. Maar ook dit is iets waar je je aan kunt iriteren ondanks dat wanneer de film echt begint dan zijn er wel 5 seconden voorbij.

Maar ondanks deze nadelen zou ik hem zelf niet zo weer weg doen omdat het ding verder super goed bevalt.

Ik gebruik zelf de Creative soundblaster audigy 2 nx op USB 2.0

Verwijderd

@ Tundreq jij hebt gewoon een geluidkaart van mindere kwaliteit. Er zijn genoeg USB geluidskaarten die wel werken zoals het hoort. Terratec is er daar een van.

Genoeg reviews hierover op GoT en het net. Veel succes met zoeken.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 09:25
blafhert...

kzou wel eens GOEDE argumentatie horen waarom een Audigy 2 op USB 2.0 waardeloos zou zijn!

ik zit dan zelf te denken dat de USB geen 2.0 is...

diskeltische lurker

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:08

voodooless

Sound is no voodoo!

technopeuter schreef op 12 juli 2004 @ 17:36:
blafhert...

kzou wel eens GOEDE argumentatie horen waarom een Audigy 2 op USB 2.0 waardeloos zou zijn!

Misschien omdat de gewoone PCI Audigy ook waardeloos is :+ (=mening) Het is maar net waarvoor je hem gebruikt natuurlijk. Luister je voornamelijk muziek, dan moet je geen audigy kopen! Voor games is het echter wel prima.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

deepspace schreef op 12 juli 2004 @ 17:44:
Misschien omdat de gewoone PCI Audigy ook waardeloos is :+ (=mening) Het is maar net waarvoor je hem gebruikt natuurlijk. Luister je voornamelijk muziek, dan moet je geen audigy kopen! Voor games is het echter wel prima.
Euhm, waarom? Als je het zo stelt moet je helemaal geen muziek op je pc luisteren maar een degelijke set kopen van een paar duizend euro.

Ik heb voor mij laptop dus ook de audigy NX2. Ik laat de line out naar een goede versterker gaan en ik vind er prima geluid uit komen (voor computer geluid).

Voor de rest heb ik geen enkel probleem met de NX. Grote kans zelfs dat een externe kaart minder storing ontvangt dan een interne.

Verwijderd

technopeuter schreef op 12 juli 2004 @ 17:36:
blafhert...

Let op! Ik zei niet waardeloos. Ik had het over: "van mindere kwaliteit."

Verder wil ik me bij de mening van deepspace aansluiten. Als je nog niet overtuigd bent van de mindere kwaliteit van de Audigy 2 lees dan de gebruikers ervaringen hier op GoT.

Verwijderd

ik gebruik een yamaha rp-u200
dat is een 5,1 versterker die met usb word verbonden
je gebruik dus usb voor je audio

correct heeft deze nog voor 100euro

5x14watt rms

2xdigtitaal in
2xdigitaal uit
3x analoog in
1x analoog uit
1xcoliaal uit
afstand bediennig

100% controllen via je pc
kan ook audio opnemen

ik zelf gebruik digitaal in via mijn nforce2 (soundstorm)
ik heb ook gewoon de usb gebruikt (usb 5,1codec)
en dat werkt ook zeer goed

• voodooless
  • Laatst online: 13:08

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 19:25:
Euhm, waarom? Als je het zo stelt moet je helemaal geen muziek op je pc luisteren maar een degelijke set kopen van een paar duizend euro.
Met die laatste regel ben ik het wel eens ja :P. Als je alleen maar 128 Kbit MP3's luisterd dan boeit het niet wat je koopt ;) . Maar de Audigy's hebben een groot probleem wat mij persoonlijk (en veel mensen met mij) niet echt aanspreekt: Missende support voor 44.1 Khz! Alles wordt naar 48 Khz of meer omgerekend, en dat heb ik liever niet. Een aangezien alle CD en MP3 materiaal 44.1 Khz is, is de audigy in mijn ogen waardeloos voor dat soort geluidsbronnen. Hier in het forum zwerft nog wel ergens een leuk bestandje rond om de problemen aan te tonen met de 44.1 -> 48 conversie ;)
Ik heb voor mij laptop dus ook de audigy NX2. Ik laat de line out naar een goede versterker gaan en ik vind er prima geluid uit komen (voor computer geluid).

Voor de rest heb ik geen enkel probleem met de NX. Grote kans zelfs dat een externe kaart minder storing ontvangt dan een interne.
Dat er minder storing zal zijn geloof ik wel, dat is nu eenmaal het voordeel van externe kaarten, maar zorg dan ook dat 'ie gewoon 44.1 Khz kan afspelen :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

deepspace schreef op 12 juli 2004 @ 19:33:
Met die laatste regel ben ik het wel eens ja :P. Als je alleen maar 128 Kbit MP3's luisterd dan boeit het niet wat je koopt ;) . Maar de Audigy's hebben een groot probleem wat mij persoonlijk (en veel mensen met mij) niet echt aanspreekt: Missende support voor 44.1 Khz! Alles wordt naar 48 Khz of meer omgerekend, en dat heb ik liever niet. Een aangezien alle CD en MP3 materiaal 44.1 Khz is, is de audigy in mijn ogen waardeloos voor dat soort geluidsbronnen. Hier in het forum zwerft nog wel ergens een leuk bestandje rond om de problemen aan te tonen met de 44.1 -> 48 conversie ;)
De vraag blijft of je dat kan horen. Zelf heb ik er alle vertrouwen in dat de NX goed kan interpoleren ;) . Voor wie zich echt druk maakt om wat geluidsverlies, luistert alleen lossless natuurlijk :P . Ik heb dus eerder last van brakke mp3's :9 ( ;) ).

Daarnaast wordt steeds meer muziek al op hogere samplerates aangeboden (DVD, SuperCD). Dus met de tijd zal het meer en meer meevallen :) .

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 21:35 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 21:33:
[...]

De vraag blijft of je dat kan horen. Zelf heb ik er alle vertrouwen in dat de NX goed kan interpoleren ;) . Voor wie zich echt druk maakt om wat geluidsverlies, luistert alleen lossless natuurlijk :P . Ik heb dus eerder last van brakke mp3's :9 ( ;) ).
Tja, als die mp3s toch al zo brak zijn, moet je ze niet nog eens gaan resamplen zodat ze daarna NOG brakker klinken.

Probeer maar even uit of je NX goed kan interpoleren:
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=9772
Download udail.zip en speel het ape bestand af en laat ons even weten wat je hoort!

Wanneer je alleen telefoon piepjes hoort is het ok. Als je allerlei andere geluiden (sirenes) hoort, kan ie dus niet goed interpoleren.

Maar goed, wat de uitkomst ook zal zijn, interpoleren van 44.1 naar 48khz geeft altijd onnodig kwaliteitsverlies :r

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:57

Haan

dotnetter

Hoe zou het moeten klinken dan? Ik hoor drie snelle piepjes even hoog, en dan 4 wat langzamer op andere toon hoogte.. (Audigy 2 pci)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

hantheman.tk schreef op 13 juli 2004 @ 00:11:
Hoe zou het moeten klinken dan? Ik hoor drie snelle piepjes even hoog, en dan 4 wat langzamer op andere toon hoogte.. (Audigy 2 pci)
op m'n (c-media cmi8738) onboard geluidskaart hoor je een soort gekras onder de laatste toontjes.

• Haan

Haan

dotnetter

He, nu je het zegt, ik hoor dat ook, maar alleen als het geluid boven een bepaald volume uit komt..
/me en hantheman was nog wel zo blij met z'n audigy...

[ Voor 7% gewijzigd door Haan op 13-07-2004 00:23 ]

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:26

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

ik heb een Creative SB Extigy usb, en ben er erg tevreden over. geluid vind ik erg zuiver en helder, mogelijkheden tot instellen van t geluid zijn goed, en er zitten werkelijk alle uitgangen/ingangen op die je nodig kunt hebben. :)

Verwijderd

_Mystikal_ schreef op 13 juli 2004 @ 00:56:
ik heb een Creative SB Extigy usb, en ben er erg tevreden over. geluid vind ik erg zuiver en helder, mogelijkheden tot instellen van t geluid zijn goed, en er zitten werkelijk alle uitgangen/ingangen op die je nodig kunt hebben. :)
Ik heb een zelfde extigy binnen een dag weer terug gebracht naar de winkel.
Waarschijnlijk had ik een maandag ochtend produkt maar heb hem daarna ook gelijk nooit meer geprobeert.
De kaart ruisde en stoorde aan alle kanten. En als ik geluid afspeelde tikte het heel erg. En het geluid wat ik er uit kreeg klonk nog slechter dan mn onboard kaartje van mn laptop.
De snelheid van de machine mag geen probleem geweest zijn. aangezien de minimale configuratie veel lager lag dan de machine die ik had.

Ook was er duidelijk te horen wanneer de kaart over schakelde naar andere instelling door een tik over de kanalen.
Ik gebruikte hem via de line uitgangen en die gingen naar mijn mengpaneel.
Om zo met PCDJ te kunnen mixen. Maar ik vond dat een regelrechte ramp.
Ik denk dat dat vooral komt omdat de Extigy USB 1.1 is en 5.1 geluid over super langzame USB gewoon bijna onmogelijk is. Aangezien elke andere belasting van de computer dan ten nadelen is voor de geluidskaart.

Gebruik nu mn onboard geluid en daarnaast een creative MP3+ wat toch wel een heel stuk beter werkt.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
hantheman.tk schreef op 13 juli 2004 @ 00:11:
Het gaat om het udial.wav bestandje neem ik aan.

Als het goed is hoor je *alleen* drie korte en daarna vier lange telefoontoontjes.

Als je die afspeelt op de goedkopere creative producten hoor je in de meeste gevallen ook nog een sirene-achtig gefluit tijdens de 4 lange telefoontoontjes. Dat wordt veroorzaakt door de 44.1 naar 48kHz hardware resampling.

Pas wel op: niet te hard afspelen. Serieus gevaar voor het opblazen van tweeters! Deze wav file bevat 19-20 kHz tonen op maximaal volume!

• Haan

Haan

dotnetter

Ik heb een .ape file, maar dat zal wel niet uitmaken (kostte trouwens nog een hoop moeite om die af te laten spelen :( )

Maar ik vind 79 euro voor een geluidskaart niet echt goedkoop, maar ik hoor dus een soort gekras bij die laatste piepjes :( net als Real_FireFly..

Maar ik ben gelukkig niet zo'n audiofiel, dus ik zal er wel geen 'last' van hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door Haan op 13-07-2004 13:58 ]

Verwijderd

ik heb ook een .ape bestandje maar heb nog geen player gevonden die hem af wil spelen, welke player heb jij dan gebruikt.

• Haan

Haan

dotnetter

Monkey's Audio Player ( 8)7)

vandaar dat het ook een .ape bestand is wss :)

Er zit trouwens een winamp plugin bij, dus daar kan je het dan mee afspelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Haan op 13-07-2004 14:17 ]

• joopv
  • Niet online
Hier staat de 470k wav file versie van het resampling test bestand:
http://sjeng.org/ftp/work/udial.wav

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 19:32:
ik gebruik een yamaha rp-u200
dat is een 5,1 versterker die met usb word verbonden
je gebruik dus usb voor je audio

correct heeft deze nog voor 100euro

5x14watt rms

2xdigtitaal in
2xdigitaal uit
3x analoog in
1x analoog uit
1xcoliaal uit
afstand bediennig

100% controllen via je pc
kan ook audio opnemen

ik zelf gebruik digitaal in via mijn nforce2 (soundstorm)
ik heb ook gewoon de usb gebruikt (usb 5,1codec)
en dat werkt ook zeer goed
Weet je zeker dat correct ze nog heeft?
Ik heb ze vanochtend gebeld en niks, misschien dat die vent niet weet waar hij over kletst :(

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-07 13:32

w00Dy

Make soap, not war

Ik ben een tevreden gebruiker van een M-Audio Sonica. Waar mits een goeie externe DAC een zeer goed geluid (HiFi normen) uit komt. De prijs is er ook naar: 120 euro nieuwprijs.

De Sonica is ondertussen een oud model en ondertussen vervangen door de Transit

[ Voor 3% gewijzigd door w00Dy op 13-07-2004 14:50 ]

Verwijderd

Hmm, ik blijf erg sceptisch. Goed, het laat aardig wat distortion horen maar wat zijn de afgespeelde frequenties? Ik heb bij nog geen enkel geluidsfragment dit gehoord. Zitten er dus geen andere (ultasone) vervuilingen in dat ape bestandje? Misschien heeft men een hardwarematige fout gemaakt die deze geluiden omzet in hoorbare frequenties? Aangezien ik niks hoor bij de eerste 4 bliepjes. Als de audigy echt slecht is met interpoleren waarom niet over het hele spectrum?

Al met al zou ik echte tests willen zien van audigy's 2 die op toongeneratoren* worden aangesloten.

Neemt niet weg dat converteren naar andere formaten zo goed is maar zo extreem als het hier gepresenteerd wordt gaat er bij mij niet in.

edit:

Een soort digitale variant hiervan natuurlijk...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 15:58 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-08 13:16
Ik heb zelf de U24 van ESI. Dit is weliswaar een profi kaart (meer dan 200 euro) maar ik ben er zeeeeer tevreden mee! De geluidskwaliteit is zeer goed te noemen, weinig ruis & geen rare tikken of klikken. Wanneer ik een cd opneem via de line-in ingang en deze afspeel is het verschil tussen het origineel en het kopietje niet/nauwelijks te horen.

Gamen gaat wat minder, maar dat komt omdat deze kaart hiervoor niet geschikt is.
Mijn conclusie is dat qua geluid een usb kaart niet onder hoeft te doen aan een pci versie...

de u24:

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=10&page=1

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• StarTAC
  • Laatst online: 12-05-2025
w00Dy schreef op 13 juli 2004 @ 14:50:
Ik ben een tevreden gebruiker van een M-Audio Sonica. Waar mits een goeie externe DAC een zeer goed geluid (HiFi normen) uit komt. De prijs is er ook naar: 120 euro nieuwprijs.

De Sonica is ondertussen een oud model en ondertussen vervangen door de Transit
Heeft dit ding ook support voor 44.1khz? Of sampled hij het omhoog naar 48khz. Op de site wordt me dat niet echt duidelijk...

iRacing Profiel

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
Tsja.... Ook met mijn Creative Audigy 2 ZS Platinum Pro @ optisch aangesloten op Logitech Z-680 hoor ik een soort van gefluit op het einde, neem aan dat dit niet goed is :?

Ach... interesseert me niet zo gek veel, kijk alleen DTS films, speel wat games. En regelmatig flinke hardcore @ 192 kb. Mijn oren zijn niet al te best, dus vind sowieso dat ik wel een goede combi heb!

..::System Specs::..

Verwijderd

Ik heb een Audigy 2 NX aan m'n Logitech Z680 hangen, maar ik heb al sinds dag 1 problemen met m'n kaart, de center doet het gewoon niet tijdens dagelijks gebruik. Voor dvd's enzo werkt ie gewoon wel omdat de z680 dan het werk doet.
Echt een vort irritant probleem hoor!! Ik heb al verscheidene malen gemaild naar creative en normaal ga ik hem dan ruilen, want dat kan nit anders dan een hardware prob zijn. Voor de rest ben ik wél zééér tevreden over het geluid wat daaruit komt (mede te danken aan z680:p)
Moet je ff het nieuwe wma lossless (976kbps) afspelen (l) echt zotjes

Verwijderd

Ik heb een M-audio Sonica USB geluidskaart en dit is een prima ding. Aangesloten op mijn Marantz SR7300 die een prima DAC heeft.
Deze kaart is trouwens te koop:
http://www.tweakers.net/aanbod/product/56232/a

Speelt op 44.1khz. doet trouwens ook prima DTS en DD5.1 tracks afspelen.

Ik heb nu een M-Audio delta 2496 PCI en die klinkt ietsjes beter dan de Sonica.

De udial file doet het prima op beide geluidskaarten, let op er zit een 20khz toon in, deze kan je tweaters opblazen!

Met Foobaar2000 klinkt dit bestand een stukje schoner dan met Winamp.
Beide met de asio output.

Verwijderd

@ worstkaasscrippie
als die 20k toon jou tweeters kan op blazen dan heb he of baggerspeakers (dan nog bijna onmogelijk) ;)
of je speelt op zo'n debiel hard volume dat je die 20k toon al lang niet meer kan horen :X

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 23:59:
@ worstkaasscrippie
als die 20k toon jou tweeters kan op blazen dan heb he of baggerspeakers (dan nog bijna onmogelijk) ;)
of je speelt op zo'n debiel hard volume dat je die 20k toon al lang niet meer kan horen :X
Er zijn mensen waaronder ik die die 20Khz toon niet horen, ga je het volume leuk opschroeven. ;)

Enne, tweaters van Scanspeak kan ik niet echt bagger noemen.

• joopv
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 23:59:als die 20k toon jou tweeters kan op blazen dan heb he of baggerspeakers (dan nog bijna onmogelijk) ;)
Die udial test file bevat enkele DTMF (telefoon) toontjes op een laag volume met een gesweepte toon van 19,5-20,5 kHz. Op zich is dat nier rampzalig - maar wel als je weet dat die 20kHz toon ongeveer 1000 keer zo sterk is als die DTMF toon!

Als je de udial.wav in b.v. cooledit of een andere wave-editor inlaadt zie je wel wat ik bedoel. Als je het volume zo ver opdraait dat de DTMF toonjes redelijk hard zijn is de 20kHz toon heel veel harder.

Verwijderd

dan is het dus een probleem door het level verschil (oftewel de 20k word idioot hard afgespeeld) en niet door de 20k toon op dat level kan elke toon schade aan drivers en oren aan richten.
wel een debiel (de maker van de file) dat ie der zo'n level verschil in bouwt :X

@ worstkaasscrippie
scanspeak is idd de slechtste niet ;)

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Slogra schreef op 12 juli 2004 @ 23:50:
[...]

Tja, als die mp3s toch al zo brak zijn, moet je ze niet nog eens gaan resamplen zodat ze daarna NOG brakker klinken.

Probeer maar even uit of je NX goed kan interpoleren:
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=9772
Download udail.zip en speel het ape bestand af en laat ons even weten wat je hoort!

Wanneer je alleen telefoon piepjes hoort is het ok. Als je allerlei andere geluiden (sirenes) hoort, kan ie dus niet goed interpoleren.

Maar goed, wat de uitkomst ook zal zijn, interpoleren van 44.1 naar 48khz geeft altijd onnodig kwaliteitsverlies :r
Ik heb het *.ape bestandje omgezet naar *.wav, en zodra ik het afspeel met mediasource of mediamonkey hoor ik wat je bedoeld, echter als ik het bestand afspeel met audition hoor ik gewoon de normale tonen.
Zou het dan ook niet voor een gedeelte aan het programma liggen dat je gebruikt?

Ik gebruik trouwens een Creative Soundblaster Audigy 2 ZS Platinum Pro :P

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Verwijderd

Modbreak, zie ook: Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)
Liever geen dubbelposten: Verwijderd in "USB Geluidskaart"

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 14:20 ]

Pagina: 1