Toon posts:

[Access]Waarde selecteren en gebruiken als standaard

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een formulier waar meerdere items in moeten worden ingevuld.
Een aantal van deze items zijn vrij vast. Ik heb geprobeerd dit met een subformulier op te lossen maar dit werkt niet. Ik heb daarna geprobeerd een veld te maken waarin ik de waarde selecteer en deze waarde te nemen als standaardwaarde voor het besturingselement. Ik dit ging fout.

Wat wil ik?

Ik wil een waarde in een veld selecteren. Deze waarde moet blijven staan als ik een nieuw record aanmaak. Echter als ik deze waarde verander dan moet dit de standaard wirden voor het veld. Dus ik voor een waarde in. Voer vervolgens een aantal records in (mbv andere velden) en verander vervolgens het veld en ga verder met de volgende reeks.

Data die hiermee ingevuld moet worden ziet er als volgt uit.

Dag aantal naam
maandag 3 tassen
maandag 5 pennen
maandag 7 potloden

Dinsdag 9 fietsen
Dinsdag 3 touwen

Ik heb dus geen zin om of iedere keer de dag opnieuw te selecteren of om iedere keer in het formulier de standaardwaarde aan te passen.

Iemand enig idee?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-05 16:31

ReseTTim

Chocolate addicted

je moet dan in de tabel bij "standaardwaarde" moet je dus de waarde invullen wat je standaard ingevuld wil hebben wanneer je een nieuw record aanmaakt :)

is er niet iets als: waarde = waarde + nieuwe waarde

[ Voor 21% gewijzigd door ReseTTim op 11-07-2004 21:48 ]

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Ik denk dat je je tot een stukje VBA code moet wenden... Maargoed: daarvoor ben je natuurlijk ook in P&W. ;)

Hier een paar tips:
  • Het Form object heeft een event waarmee je kan detecteren dat je naar een ander / nieuw record navigeert
  • Je kan ook bekijken of het huidige record een nieuw record is
  • Er zijn events van controls op je form die je vertellen dat een waarde veranderd is
  • ... maar deze worden ook getriggered als je ze vanuit code veranderd. Een flag kan je helpen.
  • Als je de standaard waarden alleen hoeft te onthouden zolang je form open is, zijn variabelen voldoende. Anders moet je ze in een aparte tabel doen of vanuit code de definitie van de tabel zelf aanpassen. Dat laatste is triggy.
Als je een specifieke vraag hebt, dan horen we het wel...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Ik heb hier een degelijk soort constructie gemaakt.. misschien dat je er iets aan hebt:

Op het subformulier heb ik een functie gemaakt:

Public Function vulIn()
Week = Forms!Uren.Week
Medewerker = Forms!Uren.Medewerker
Jaar = Forms!Uren.Jaartal
End Function

vervolgens staat er bij de gebeurtenis 'voor bijwerken' van elk in te vullen tekstvak:
=vulIn()

Hiermee wordt de functie aangeroepen en de waarden gehaald uit onafhankelijke keuzelijsten van het hoofdformulier 'Uren'. De waarden: week, medewerker en Jaar worden zo overgenomen als standaard waarden op het subformulier.
Er zullen zeker mooiere constructies zijn, aangezien deze specifiek op mijn formulier van toepassing is, maar misschien kom je hiermee iets verder.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 13:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks,

Met deze laatste optie ga ik concreet aan de slag. Het lijkt namelijk erg op mijn probleem.

ALs het me gelukt is zal ik dat zeker nog even posten hier.