Toon posts:

Systeem boot niet met Fan mate 1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb net een Zalman CNPS7000A-AlCu mét fan mate 1 geïnstalleerd op een GigaByte GA-7DXR / Athlon 1400. Echter als de fan mate is aangesloten doet het systeem helemaal niets (zelfs geen piepje als eerste teken van leven). Zonder de fan mate doet alles het prima, maar maakt m'n systeem alleen meer lawaai dan bedoeld. Weet iemand wat het probleem kan zijn?

Niels

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:08

Mojo

The Power Within

Je moederbord vindt waarschijnlijk dat er geen fan is angesloten, en start dus voor de veiligheid niet op :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
kijk in je bios of er een setting voor is.

Verwijderd

Topicstarter
BIOS setting "CPU fan warning" staat uit. Dus dat is het probleem denk ik niet.

• Mojo
  • Laatst online: 18:08

Mojo

The Power Within

Maakt die fan mate toevallig ook geen kortsluiting? En zet die biosmelding eens op enabled, wellicht werkt hij dan wel.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
De fan mate maakt denk ik geen kortsluiting, hij werkt namelijk wel als ik hem aansluit op de chipset fan.

Verwijderd

Topicstarter
BIOS warning aanzetten helpt ook niet. Systeem lijkt compleet dood als de fan mate is geïnstalleerd. Gedrag (of gebrek daaraan) is precies gelijk als er de stekker van de fan er niet in zit.

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 21:01:
BIOS warning aanzetten helpt ook niet. Systeem lijkt compleet dood als de fan mate is geïnstalleerd. Gedrag (of gebrek daaraan) is precies gelijk als er de stekker van de fan er niet in zit.
Fan aan een andere aansluiting aansluiten

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:03
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 20:46:
De fan mate maakt denk ik geen kortsluiting, hij werkt namelijk wel als ik hem aansluit op de chipset fan.
Anders prak je toch je Chipset fan op je CPU aansluiting. En dan je Cpu fan met Fanmate op een andere aansluiting.

edit: of een case fan i.o.d. iig eentje met rpm meeting

edit2: boot ie overgens ook niet als je die Fanmate helemaal vol open hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Wazzup! op 11-07-2004 22:28 ]

• Pietjuh
  • Laatst online: 06-02 07:00
Owh daarom bootte hij bij mij ook niet, ik heb sinds 2 dagen ook een zalman cooler met fanmate en hij boot soms, nu ik de cpu direct op het moederbord heb staan gaat ie perfect. Meestal kun je die optie die ie niet opstart zonder cpu fan uitzetten in de bios, ff zoeken dus.

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 07:36
OP de verpakking van de Fanmate 1 staat ook dat als je hem aansluit op je CPU Fan header op het mobo, dat sommige mobo's de melding geven dat er geen rpm signaal is, of dat er niks is aangesloten. Kan dus voorkomen, zegt Zalman zelf.

Zal te maken hebben, met het feit dat er zodra de pc opstart wel 12V op de fan staat, en dan door de Fanmate ineens geen 12V maar een door de gebruiker gedefineerde voltage, door te draaien aan het knopje!

Simpele oplossing is dus dan om de Fan op een andere RPM aansluiting aan te sluiten op het mobo, zoals Sys Fan of Aux Fan!!

..::System Specs::..

Verwijderd

Mijn tip:

Haal die fanmate er gewoon tussen uit. Je hoort de fan toch niet op de hoogste stand dus waarom zou je hem gebruiken...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 15:00:
Mijn tip:

Haal die fanmate er gewoon tussen uit. Je hoort de fan toch niet op de hoogste stand dus waarom zou je hem gebruiken...
ligt eraan hoe stil de rest van je kast is... ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 15:04:
[...]

ligt eraan hoe stil de rest van je kast is... ;)
/me niet mee eens is

Je hoort hem NIET: zie mijn relaas: Zalman CNPS7000A-AlCU komt eraan?

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
volgens zalman hoor je hem wel :)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 15:08:
[...]

/me niet mee eens is

Nou, ik hoor 'm wel degelijk. Kom eens luisteren zou ik zeggen. Okee, m'n systeem wil niet booten zonder CPU fan aangesloten. Hij wil ook niet booten met de fan mate in de hoogste stand. Ik zal straks eens proberen of het wel werkt met de chipset fan aangesloten op de CPU fan v.v. De chipset fan heeft alleen geen control draadje dus ik vraag met het af.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 15:08:
[...]

/me niet mee eens is

Lekker ontopic zeg... |:(

Het probleem ligt toch echt denk ik in de BIOS. Pluis deze nog eens goed uit, er zal best wel ergens een setting verkeerd staan bij Hardware Monitoring oid (Q-fan bij Asus bv.) Al dat soort waarschuwingen gewoon uitzetten en kijken wat hij doet
Werkt dat ook niet? Dan moet je idd kijken of je een andere aansluiting (bv. chipset cooler) ervoor kan vinden.

Handleiding al gecheckt?

[ Voor 26% gewijzigd door Silentpuma op 12-07-2004 19:38 ]

Use the Search Luke...

Pagina: 1