Gentoo + Promise Fastrack SX-6000 raid 5

Pagina: 1
Acties:

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Topicstarter
Al een poosje ben ik de gelukkige bezitter van een promise supertrack sx-6000 raid controller met een raid-5 setje met 6 schijven.

Na de zoveelste herinstallatie van windhoos omdat het weer eens niet deed wat ik wilde ben ik toch maar overgestapt op Gentoo op mijn server.

Nu wil ik het raid array gaan gebruiken onder gentoo maar heb om eerlijk te zijn geen flauw idee hoe ik de SX-6000 aan de praat moet krijgen. Ik heb al gezocht in de diverse howto's, allerlei opties in de kernel meegecompileerd maar helaas.

Het array is overigens geen /boot of /root drive, het gaat puur om massa storage.

Zijn er mensen die deze combinatie al werkend hebben ? zoja, hoe ?

Ik gebruik gentoo 2004.1 met een 2.6.7-r9 kernel.

IP Rocks

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

redguy schreef op 11 juli 2004 @ 19:51:
Al een poosje ben ik de gelukkige bezitter van een promise supertrack sx-6000 raid controller met een raid-5 setje met 6 schijven.

Na de zoveelste herinstallatie van windhoos omdat het weer eens niet deed wat ik wilde ben ik toch maar overgestapt op Gentoo op mijn server.
Tis "Windows", maar dat ter zijde. Ik wil je wel aanmoedigen met het linux avontuur, maar al lijkt herinstallatie bij windows vaak de oplossing, tis vaak niet zo. Wat veroorzaakte de problemen in Windows?
Nu wil ik het raid array gaan gebruiken onder gentoo maar heb om eerlijk te zijn geen flauw idee hoe ik de SX-6000 aan de praat moet krijgen. Ik heb al gezocht in de diverse howto's, allerlei opties in de kernel meegecompileerd maar helaas.

Het array is overigens geen /boot of /root drive, het gaat puur om massa storage.

Zijn er mensen die deze combinatie al werkend hebben ? zoja, hoe ?
Ja, volgens mij zijn die er wel. Ik heb zelf niet zo'n dergelijke hardware, maar ik denk dat waneer je alle i2o modules mee compileert en na het booten deze allemaal in het geheugen laadt, dat je een goede kans hebt dat het werkt. Je schijven worden dan zichtbaar onder /dev/i2o of iets dergelijks.

Promise heeft ook zelf drivers beschikbaar voor linux op haar site. Zelf vind ik dat meestal achterhaald wanneer er open-source drivers beschikbaar zijn.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
@TS:
Heb je de kaart nu al werkende onder een 2.6 kernel?
Ik heb sinds vrijdag eindelijk mijn SX6000 binnen en heb ik de BIOS van de kaart een test aray aangemaakt, maar ik krijg de (open source) drivers van Promise zelf niet gecompileerd... (kernel sources van kernel.org, aangezien ik niet verwacht dat de suse 9.1 kernel helemaal goed zal gaan)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
fileserver:/home/gijs/sx6000/st6000src_1.34 # make
kernel version: 2.6.7 
gcc -c pti_st.c -o pti_st.o -D__KERNEL__ -DMODULE -Wall -Wstrict-prototypes -O2 
-fomit-frame-pointer -fno-strict-aliasing -fno-common -Wno-unused -pipe 
-I/lib/modules/2.6.7/build/include -I/lib/modules/2.6.7/build/drivers/scsi 
-march=i686 -mpreferred-stack-boundary=2
In file included from pti_st.c:76:
/lib/modules/2.6.7/build/include/asm/irq.h:16:25: irq_vectors.h: No such file or directory
In file included from pti_st.c:79:
/lib/modules/2.6.7/build/include/linux/version.h:3:1: warning: "KERNEL_VERSION" redefined
pti_st.c:65:1: warning: this is the location of the previous definition
In file included from pti_st.c:89:
/lib/modules/2.6.7/build/include/linux/blk.h:1:2: warning: 
#warning this file is obsolete, please use <linux/blkdev.h> instead

en verder nog een hele rij foutmeldingen die volgens mij terug verwijzen naar het ontbreken van irq_vectors.h oid.

* TD-er gaat de kernel nog maar eens geheel opschonen en opnieuw compileren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

De Promise drivers zijn bedoeld voor de 2.4 kernel-serie, waarschijnlijk gaat het daar op fout...

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• TD-er
Zer0 schreef op 25 juli 2004 @ 18:18:
De Promise drivers zijn bedoeld voor de 2.4 kernel-serie, waarschijnlijk gaat het daar op fout...
Ik ben er ook bang voor.
Neemt niet weg dat ik graag toch de 2.6 kernel zou willen aan de gang te krijgen.
Ik ga denk ik ook zometeen de 2.4 kernel nog even proberen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
Met een 2.4 kernel heb je die kaart zo aan de praat, maar de performance valt erg tegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Version 1.01d       ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-
                    -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--
Machine        Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP  /sec %CP
fileserver_SX 2000M 16252  39 15819  20  7867   7 22054  42 24304   9 200.2   1
                    ------Sequential Create------ --------Random Create--------
                    -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete--
              files  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP
                 16 12047 100 +++++ +++ 11426  99 11427 100 +++++ +++  9372  99

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Geen idee of het iets helpt, maar:
Promise SuperTRAK SX6000

6-port ATA/100 controller which supports RAID 0, RAID 1, RAID 1+0, RAID 3, and RAID 5. Use the pti_st driver or the generic i2o drivers. Be sure to set the BIOS on the card for "Other OS" instead of "Linux", and check for firmware updates.
bron

En een bericht op de LKM waar men ook al klaagt dat het sloom is, maar met 2.4.x tenminste wel werkt. Over 2.6.x kan ik weinig vinden :/

[ Voor 19% gewijzigd door Wilke op 26-07-2004 13:16 ]

Pagina: 1