Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[tips] Fanless Server project...

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11 11:24

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Topicstarter
voor mijn volgende project ben ik van plan om een server te gaan bouwen....
dat wordt dus een fanless server, ik heb gegoogled en de GoT search gebruikt, wel dingen gevonden maar niet dingen die mij van pas komen.

Het is wel mogelijk maar hoe??

het wordt een Pentium 2 266 of een 300.

de voeding wordt een Codegen 200X die 200 Watt verbruikt

specs voeding:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/got/4.jpg
*klik*

en zo ziet hij er uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/got/3.jpg

ook deze voeding moet compleet passief gekoelt worden....

dus dat betekent, dat de CPU en voeding passief gekoeld moeten worden, er mag helemaal geen fan van pas komen.

hoe ben ik van plan dit te doen..... ik heb wel een paar ideetjes alleen ik weet niet of die wel goed genoeg zijn.

wat ik nog wel heb om passief te koelen, dat zijn deze jongens >:) :

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/got/1.jpg

en nog eentje van dichterbij:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/got/2.jpg

ik zou het niet erg vinden als deze koelblokken buiten de kast komen te zitten...

ik hoop dat jullie wel ideeen hebben en misschien wel soort ontwerpen voor deze server....

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Waarom niet één of twee fans op 5 volt, dan zijn ze nagenoeg onhoorbaar. Doe je het alleen zodat je kan zeggen: 'Ik heb een sever zonder fans' of vanwege het geluid? In dat tweede geval moet je ook rekening houden met je harddisk.
En ook al neem je dan een liquid bearing supersilent ding, je zal het toch niet merken als je er een alu fan @5volt bij hangt..

Kortom, het is mogelijk. maar een beetje onzin :P

Nooooh! Stahp!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:14

makje

Professioneel prutser

Ehm, zo moelijk is het niet om een pentium 2 passief te gaan koelen. Zoals je zelf al doorhad is het koelen van de voeding zonder fan het lastigst om te realiseren. De behuizing van je voeding vrij open/ruim houden en de koelribben verder vergroten met extra koelblokken om de warmte naar buiten de behuizing te verplaatsen en het zou moeten lukken, zeker als je niet teveel vermogen gaat vragen van je 200W voeding...

9800x3d

• peddro

peddro

Topicstarter
Vermicellisoep schreef op 11 juli 2004 @ 19:21:
Waarom niet één of twee fans op 5 volt, dan zijn ze nagenoeg onhoorbaar. Doe je het alleen zodat je kan zeggen: 'Ik heb een sever zonder fans' of vanwege het geluid? In dat tweede geval moet je ook rekening houden met je harddisk.
En ook al neem je dan een liquid bearing supersilent ding, je zal het toch niet merken als je er een alu fan @5volt bij hangt..

Kortom, het is mogelijk. maar een beetje onzin :P
hmmm, ja, ik heb duidelijk in de TS gezegd dat ik compleet fanless wil, de HDD kom ik later wel op terug, daar maak ik me eerst niet druk om het gaat mij eerst om de CPU en de voeding....

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:32

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

hmm - ik heb een no-name voeding met een PII 366 - fan eruit, proc was al passief gekoelt., en het werkt nu al 2 jaar perfect.. ja, de voeding wordt beetje warm, maar niet heet.. ik zou zeggen: probeer het eerst voordat je die blokken erop gaat zetten.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 08:50

Nik

En misschien (als je er de beschikking over hebt) met een lasergestuurde temperatuur sensor aan de slag gaan. Dan kun je redelijk precies kijken waar de voeding en als je onderdelen het heetst worden, en daar even extra aandacht aan gesteden :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien heb ik nog een idee. Als je in de kast geleiders maakt voor de warmte die opstijgt. Een soort lange fanduct als outtake naar buiten, naar boven dus.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• peddro

peddro

Topicstarter
proller schreef op 11 juli 2004 @ 19:36:
En misschien (als je er de beschikking over hebt) met een lasergestuurde temperatuur sensor aan de slag gaan. Dan kun je redelijk precies kijken waar de voeding en als je onderdelen het heetst worden, en daar even extra aandacht aan gesteden :)
nu heb ik helaas niet zo'n laser ding, maar ik neem aan dat die koelelementjes die in de voeding zitten het warmst worden, ze zetten er niet voor niets die elementen op....

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die voeding kan waarschijnlijk wel zonder fan, een kennis van mij had een pc met een AMD K6/2 333, die draaide een half jaar zonder fan (vastgelopen)(de voeding dan :+)

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 11-07-2004 19:40 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• peddro

peddro

Topicstarter
Prutz0r schreef op 11 juli 2004 @ 19:39:
Misschien heb ik nog een idee. Als je in de kast geleiders maakt voor de warmte die opstijgt. Een soort lange fanduct als outtake naar buiten, naar boven dus.
daar zat ik ook al aan te denken ja, zo'n slecht idee nog niet!

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:57

Maf

De onderdelen van een voeding drogen uit zonder fan (dacht ik ergens gelezen te hebben) er moet een minimale airflow bestaan.

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-11 10:43
Naast de dingen waar een koel-plaatje op zit, die dikke torren in je voeding, moet je de trafo en sommige spoelen ook koelen. Die torren met dat koelplaatje verbinden is niet zo moeilijk, maar de trafo en vooral de spoelen zijn moeilijk te koelen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
passief is leuk, maar zonder airflow koelt dat nog voor geen meter. je zal altijd iets van fans in moeten bouwen anders ben ik bang dat het hele verhaal te heet wordt omdat de opgewarmde lucht niet wordt afgevoerd. neem een grote fan (120mm) en laat die op 5v draaien, dan heb je circulatie en je hoort de fan nagenoeg niet.

of je neemt zon Zalman passieve behuizing, maar gezien je specs en de prijs van zon kast is dat gekkenwerk. (800 euro ongeveer)

Mn 3D printer blogje..

• peddro

peddro

Topicstarter
FiXeL schreef op 11 juli 2004 @ 20:59:
passief is leuk, maar zonder airflow koelt dat nog voor geen meter. je zal altijd iets van fans in moeten bouwen anders ben ik bang dat het hele verhaal te heet wordt omdat de opgewarmde lucht niet wordt afgevoerd. neem een grote fan (120mm) en laat die op 5v draaien, dan heb je circulatie en je hoort de fan nagenoeg niet.

of je neemt zon Zalman passieve behuizing, maar gezien je specs en de prijs van zon kast is dat gekkenwerk. (800 euro ongeveer)
passief is zeer zeker leuk, maar warme lucht stijgt toch altijd op, als ik nou is die koelblokken aan de bovenkan van mijn kast doe, dan stijgt het warm wordende lucht op, en is dus weg.
of begrijp ik dit nu verkeerd? :/

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:54

HeepH

Dope Rapper

een 120 mm fan boot soms niet op 5 volt (ervaring , heb er 2 ) dus dan moet je iets maken om in het begin ff 7 of 12 volt te geven, zodat ze beginnen met draaien, en dan komt het wel goed;)

http://specs.tweak.to/16495

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als je air-ducts zou kunnen maken, die van onder lucht aangevoerd krijgen, langs je proc gaan, en daarna over je voeding.
Als je hem slim weet te maken (met een soort van venturi effect), dan komt de luchtstroom spontaan opgang onder invloed van de warmte van je processor.
Zoals ik het zou doen, is vanaf onder een redelijke buis (6 cm doorsnee moet genoeg zijn, misschien zelfs maar 4 cm), deze naar het koelblok van je processor leiden, waar de lucht lang de vinnen stroomt, terwijl het doorsnee oppervlak gelijk blijft (dus van een ronde buis overgaat naar een platte buis, die net zo breed is als je koelblok, en zo dun mogelijk).
De processor zal de lucht verwarmen en de lucht zal opstijgen (zorg dat dit mogelijk is). Doordat de lucht opstijgt, zal er achter de processor een lagere luchtdruk onstaan, en lucht aangezogen worden. Als je buis ontwerp goed is, zal dit effect zichzelf gaan versterken. De warme lucht leidt je vervolgens door je voeding, waarna het je kast verlaat.

Nogmaals, als je dit goed krijgt, heb je een super koel systeem, maar het is moeilijk ontwerpen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• peddro

peddro

Topicstarter
deepbass909 schreef op 11 juli 2004 @ 21:15:
Als je air-ducts zou kunnen maken, die van onder lucht aangevoerd krijgen, langs je proc gaan, en daarna over je voeding.

*knip*

Nogmaals, als je dit goed krijgt, heb je een super koel systeem, maar het is moeilijk ontwerpen.
dit is wel erg moeilijk.... wel heel goed bedacht maar te moeilijk om het goed te kunnen maken...

• OgWok
  • Laatst online: 24-11 07:39

OgWok

U.N.C.L.E.

Je kan het zonders fan's proberen en kijken hoe warm alles wordt. Heb ervaring met een server waar een Via C3 566 MHz in draait en die heeft alleen een grote Whisperrock II koeler zonder fan.

De fan in de voeding kan je schakelen via een wasmachinetrommel temperatuur schakelaar, maar die zal dan meestal uit staan. Schakelaars zijn er in verschillende temperaturen. 40 of 50 graden is mooi, lijkt me.

Goede luchtdoorstroming door de kast is helemaal mooi, da's beter voor de hd.

[ Voor 7% gewijzigd door OgWok op 12-07-2004 10:13 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

mischien kan je een zware voeding pakke bv 300 watt ofzo en dan die aansluiten (verbruikt hij +/- 100 watt en dan zal hij echt geef fan nodig hebben)

daarnaast kan je ook een fan pakke die alleen aanslaat als de temp echt hoog word

• --MeAngry--
  • Laatst online: 24-11 11:48

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 11:44:
mischien kan je een zware voeding pakke bv 300 watt ofzo en dan die aansluiten (verbruikt hij +/- 100 watt en dan zal hij echt geef fan nodig hebben)

daarnaast kan je ook een fan pakke die alleen aanslaat als de temp echt hoog word
Even een extra uitleg hierbij, een 200Watt voeding is gemaakt om op 200Watt energie-afgifte maximaal te presteren, dat betekent dus dat deze onder zulke omstandigheden al behoorlijk warm kan worden! Door een voeding van 300Watt (of zelfs hoger) te nemen ligt zijn bovengrens veel hoger en zal deze op een lager wattage mogelijk minder warmte afgeven dan die 200Watt voeding op hetzelfde wattage. Gewoon omdat die 300Watt+ voeding op zulke voltages 'nog uit z'n neus zit te vreten'. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 10:00
enne WC is geen optie?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Alleen als je moet plassen.

ff serieus: Dan heb je toch nog steeds een motor/fan nodig?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

--MeAngry-- schreef op 12 juli 2004 @ 11:53:
[...]

Even een extra uitleg hierbij, een 200Watt voeding is gemaakt om op 200Watt energie-afgifte maximaal te presteren, dat betekent dus dat deze onder zulke omstandigheden al behoorlijk warm kan worden! Door een voeding van 300Watt (of zelfs hoger) te nemen ligt zijn bovengrens veel hoger en zal deze op een lager wattage mogelijk minder warmte afgeven dan die 200Watt voeding op hetzelfde wattage. Gewoon omdat die 300Watt+ voeding op zulke voltages 'nog uit z'n neus zit te vreten'. :)
dat zeg ik toch een 300 wattt trekt bij zon belastin helemaal nix dus hij hoeft ook niet gekoeld te worden

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik heb zelf een codegen 300 watt voeding in een xp 1600+ systeempje zitten en die hoor je niet eigenlijk. erg stille voeding. of maakt die 200 watt wel geluid? en anders schroef je er toch een papst fan in? knappe jongen als je dat hoort hoor.

[ Voor 21% gewijzigd door smvs op 12-07-2004 12:52 ]

Verwijderd

smvs schreef op 12 juli 2004 @ 12:51:
ik heb zelf een codegen 300 watt voeding in een xp 1600+ systeempje zitten en die hoor je niet eigenlijk. erg stille voeding. of maakt die 200 watt wel geluid? en anders schroef je er toch een papst fan in? knappe jongen als je dat hoort hoor.
Vooral als je die dan ook nog op 5v laat draaien.

• AirX
  • Laatst online: 21:01

AirX

Tweak Guru

Ik zag dat je later op de HD terug zou komen: één tip!!!! Ga niet isolatie zooi om je HD wikkelen. Ik heb het zelf eens geprobeerd, schijf had eerst nergens last van, maar maandje later toen ie al weer uit de isolatie was overleed ie, hij heeft dus toen wel een behoorlijke klap gekregen.

Mijn prjectje van toen :P

[rml][ CM] Homemade silentdrive :)[/rml]

Maar dit is een erg interessant projectje, dus die zet ik ffe in de bookmarks :)
(heb een paar weken geleden zelf nog een server van MDF gemaakt... alleen met 3 fans (1 intake, 1 outtake, 1 op HD). Misschien krijg ik nu de oplossing om alles passief te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door AirX op 12-07-2004 13:06 ]

• peddro

peddro

Topicstarter
ok, ik heb een ontwerpje gemaakt.... met 1 120MM Papst fan er in op zeer lage toerental, maar als jullie nog tips hebben voor fanless hoor ik die graag, dat is wel mijn doelstelling.

hier ontwerpje:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/server%20ontwerp.jpg

ohja, het torentje er bovenop is de voeding, die wel vast komt te zitten...

[ Voor 11% gewijzigd door peddro op 12-07-2004 13:12 ]

• AirX

AirX

Tweak Guru

Ik heb nog een paar projectjes gehad... misschien interessant?

Zelfmade Werkende heatpipe (prototype)
[rml][ WC] 20 Euro All in Waterkoeling :)[/rml]

Verwijderd

Kun je de warm wordende onderdelen van zo'n voeding niet verlengen met kabeltjes zodat je ze op één van die gigantische koelvinnen die je nog hebt kunt schroeven?

Ik denk bijvoorbeeld aan die transistoren in de voeding, met 3 draadjes zouden de pootjes daarvan volgens mij te verlengen zijn.

• AirX

AirX

Tweak Guru

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 13:18:
Kun je de warm wordende onderdelen van zo'n voeding niet verlengen met kabeltjes zodat je ze op één van die gigantische koelvinnen die je nog hebt kunt schroeven?

Ik denk bijvoorbeeld aan die transistoren in de voeding, met 3 draadjes zouden de pootjes daarvan volgens mij te verlengen zijn.
Klopt. Doen ze ook bij dit project:

http://zfz.com/projects.a...=liquidenermax550w&page=2

Afbeeldingslocatie: http://zfz.com/pictures/jpg/psu/psu_012s.jpg

Wel een heel goed id om gewoon alles naar buiten te halen. Zo kun je ook een koelblok aan je HD schroeven en zorgen dat die koelribben dan buiten hangen.

|
|
|---------|
\\\\\\\\
\\\\\\\\
\\\\\\\\\ HIER DE HD AAN KOELBLOK
\\\\\\\\\
|----------|
|
|

[ Voor 35% gewijzigd door AirX op 12-07-2004 13:32 ]

• peddro

peddro

Topicstarter
dit was ik ook van plan om alles naar buiten te brengen, maar hoe doe ik dat?

met een zeer goedkope oplossing....

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:32

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

nog een ding. als je zoals hierboven alle torren op 1 blokje zet, moet je uitkijken dat ze goed geisoleerd zijn, en dus niet "electrisch" met elkaar in contact komen. dan bedoel ik de torren zelf *de draden spreken voor zich* want dan kan kortsluiting ontstaan. dus doe of net zoals in de voeding met 2 (of meer) losse koelframes of stop er niet-geleidende plakjes tussen en zet ze vast met plasic schroeven of met klemmetjes.

[ Voor 3% gewijzigd door powerflux op 12-07-2004 15:26 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:20
Ik heb een paar maanden lang met een 250w voeding zonder fan gewerkt....werkt perfect:)

• peddro

peddro

Topicstarter
wat voor een PC hing er aan dan?

• Scout77
  • Laatst online: 01-01 21:22
Ik ben momenteel ook bezig met een stille server. Is een p75 dus zowieso al niet zoveel koeling nodig maar toch. De p75 is al passief gekoeld en het geluid was alleen nog afkomstig van de fan van de voeding en de hd (dit is toch wel het meeste). De fan van de voeding toch nog ff van 9v naar 5v doet al wonderen, ff met een mulitmeter naar 5v opzoek en klaar. De fan hoor je dan niet meer tov de hd. Heb er nog een aantal hd's aangehangen maar de hd blijft veel herrie. Geen idee hoe ik die stiller moet krijgen (zonder een supersilent dure te kopen, heb niet mega veel ruimte nodig en d'r hangt nu een 450mb in meer dan genoeg). Hoe was jij van plan die stiller te maken/krijgen?

http://scout.kvz.tudelft.nl:8888/phpsysinfo
(staat straks weer aan .. ben d'r meebezig :)

Lekker belangrijk

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Scout77 schreef op 13 juli 2004 @ 16:24:
Ik ben momenteel ook bezig met een stille server. Is een p75 dus zowieso al niet zoveel koeling nodig maar toch. De p75 is al passief gekoeld en het geluid was alleen nog afkomstig van de fan van de voeding en de hd (dit is toch wel het meeste). De fan van de voeding toch nog ff van 9v naar 5v doet al wonderen, ff met een mulitmeter naar 5v opzoek en klaar. De fan hoor je dan niet meer tov de hd. Heb er nog een aantal hd's aangehangen maar de hd blijft veel herrie. Geen idee hoe ik die stiller moet krijgen (zonder een supersilent dure te kopen, heb niet mega veel ruimte nodig en d'r hangt nu een 450mb in meer dan genoeg). Hoe was jij van plan die stiller te maken/krijgen?

http://scout.kvz.tudelft.nl:8888/phpsysinfo
(staat straks weer aan .. ben d'r meebezig :)
oude hdd's hoor je gewoon altijd draaien. de lagers maken gewoon een janktoon, niks aan te doen. je kan hem natuurlijk inpakken met schuimrubber ofzo. veel nieuwe schijven hoor je niet meer als ze idle zijn.

• peddro

peddro

Topicstarter
dus ik kan mn voeding gewoon gebruiken zonder fan, als ik het zo begrijp....

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25

Cheezus

Luiaard

peddro schreef op 13 juli 2004 @ 21:50:
dus ik kan mn voeding gewoon gebruiken zonder fan, als ik het zo begrijp....
Ik heb (zonder het te weten) ook een paar maanden m'n voeding zonder fan gebruikt, dit was een codegen 300 watt waar een xp2600, gf4mx, 512 mb en een 160 gig 7200 rpm schijf aan hing.

De levensduur van de voeding zal er niet op vooruit gaan en de voltages zijn ook minder stabiel maar verder is het geen probleem.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11 11:21
Heb hier op de zolder een geheel passief gekoelde server staan.... (4 hd's erin)
Is voor file opslag en dient ook als ftp server, router, etc.

In principe was deze niet passief gekoeld, maar door de hete zomers (wordt al snel dik in de 40 tot zelfs 50 graden door de zon op de dakpannen) zijn alle ventilatoren vastgelopen.

Dit wil zeggen dat cpu, alsook voeding passief gekoeld zijn.

Er zit slechts 1 case fan in die wat lucht in de server blaast. (is een lompe ijzeren papst fan uit de jaren 80 ofzo, werkt tenminste :D )

Config:

300W AT voeding
Asus TX97-E (Intel TX chipset)
AMD K6-2 500Mhz
256MB RAM
4x HD
etc

Het loopt al jaren absoluut 100% stabiel zo :)

Het enigste waar ik me zorgen over maak zijn de hd's, deze worden soms flink heet.
Maar tot noch toe werken ze perfect.

Maar goed, mijn punt: Het kan dus ook zonder onhandige/dure mods.

Verwijderd

Ik heb ook een amd K6 500 server die ik graag passief wil koelen.
zit maar 1 hd in en die wordt niet te warm (kwestie van ruim ophangen met veel vrije ruimte eromheen).
iemand een idee waar je een heatsink kunt krijgen voor de processor?

Je kunt altijd gaas in de bovenkant maken om de warmte automatisch af te voeren (zeker boven de psu als die ook een open bovenkant heeft)
Lijkt mij dat met voldoende gaten onderaan en een openbovenkant de flow in de kast wel ok moet zijn.

Ik ben benieuwd hoe men het psu koelingsprobleem oplost.
Mijn 300watt aopen voeding trekt passieve koeling niet, ik heb gemeten met een temp probe van een fan controller en ik zag na een half uurtje de temp rustig oplopen tot boven de 80 graden en toen heb ik de fan maar weer laten draaien (en dan meet ie 30 graden in de psu)
ik heb er enkel 1 hd, 1 cdrom(die nooit iets doet), geen casefans, 1 cpufan(coolermaster) en 2 3com netwerk kaarten

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

er zijn toch ook wel een paar kant en klare passieve psu's verkrijgbaar?

http://www.yesico.de/

kost je wel 180 euro (pricewatch) maar dan heb je ook wat :)

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Digital-DNA schreef op 14 juli 2004 @ 11:03:
er zijn toch ook wel een paar kant en klare passieve psu's verkrijgbaar?

http://www.yesico.de/

kost je wel 180 euro (pricewatch) maar dan heb je ook wat :)
ja een gat in je portomonee...

Volgens mij staat mijn psu volledig uit de neus te eten het meeste van de tijd.
Is het niet mogelijk er een dikke heatsink op te schroeven?
Desnoods eentje die buiten de kast uitsteekt.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25

Cheezus

Luiaard

primusz schreef op 13 juli 2004 @ 23:21:
[...]

Ik heb (zonder het te weten) ook een paar maanden m'n voeding zonder fan gebruikt, dit was een codegen 300 watt waar een xp2600, gf4mx, 512 mb en een 160 gig 7200 rpm schijf aan hing.

De levensduur van de voeding zal er niet op vooruit gaan en de voltages zijn ook minder stabiel maar verder is het geen probleem.
Om terug te komen op de levensduur: M'n voeding is nu gaar :P

De 12 volt zit nu erg laag (tussen de 10 en de 11) en zorgt dat m'n pc af en toe hangt.

Als je je voeding minder belast en voor meer warmte afvoer zorgt (voeding open werken e.d.) zal het waarschijnlijk wel beter gaan :)

• peddro

peddro

Topicstarter
ik heb een koelblok gezaagt en die ff voor een voorbeeld er op gezet...

ze zitten niet vast!!
orgineel:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/got/3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/DSC00303.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/DSC00301.JPG

nu moet ik nog iets bedenken om ze vast te knutselen, en koelpasta er tussen kloten... de zijkanten ga ik dichtmaken en de bovenkant laat ik open zodat de warmte goed wegkan..... wat dachten jullie van mijn ideeen??

Verwijderd

ziet er goed uit die psu
Waar haal je dat soort heatsinks?
Ik heb alleen verschillende p2 en p3 heatsinks en dat zet geen zoden aan de dijk vrees ik.
Bij conrad kon ik ook al niks vinden

Voor fanless cpu cooling heb ik deze diy oplossing gevonden:
http://www.silentpcreview.com/article114-page1.html
mijn excuses als ie al eens genoemd is, ik had em nog nergens voorbij zien komen

deze als je niet zelf wilt bouwen:
http://www.silentpcreview.com/article118-page1.html
Heeft een losse voet dus kun je pas maken op zo'n beetje elke cpu denk ik zo.
kent iemand een NL/BE supplier?

-typo-

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 15:55 ]

• peddro

peddro

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 12:56:
ziet er goed uit die cpu
Waar haal je dat soort heatsinks?
Ik heb alleen verschillende p2 en p3 heatsinks en dat zet geen zoden aan de dijk vrees ik.
Bij conrad kon ik ook al niks vinden

Voor fanless cpu cooling heb ik deze diy oplossing gevonden:
http://www.silentpcreview.com/article114-page1.html
mijn excuses als ie al eens genoemd is, ik had em nog nergens voorbij zien komen

deze als je niet zelf wilt bouwen:
http://www.silentpcreview.com/article118-page1.html
Heeft een losse voet dus kun je pas maken op zo'n beetje elke cpu denk ik zo.
kent iemand een NL/BE supplier?
dit is de voeding.....

Verwijderd

dit is de voeding.....
arghhh, denken en typen tegelijkertijd...

• peddro

peddro

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 15:56:
[...]

arghhh, denken en typen tegelijkertijd...
moeilijk he ;)

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-11 11:33

bitflusher

flushed die *** pc

heb al eerder voeding passief gekoeld.

dat was zonder veel te grote idioot lijkende koelblokken (no offence)

dit is hoe ik het deed
-fan eruit.
-mooie ronde gaten in bovenkant en zijkanten
-fangards voor de gaten.

zo'n lichte voeding heeft weinig koeling nodig, en met wat extra gaten kan de warme lucht (die immers stijgt) gewoon weg en blijft het veilig.

220 open en bloot zoals jij voorstelt met open bovenkant lijkt me onverstandig

Verwijderd

bitflusher schreef op 15 juli 2004 @ 00:12:
heb al eerder voeding passief gekoeld.

dat was zonder veel te grote idioot lijkende koelblokken (no offence)

dit is hoe ik het deed
-fan eruit.
-mooie ronde gaten in bovenkant en zijkanten
-fangards voor de gaten.
Ik neem aan dat je de gaten niet alleen in de voeding maar ook in de kast hebt gemaakt?

Verwijderd

HIer ik heb nog wel een tip voor je, lees dit draadje @ bit-tech maar eens door.

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=50833

BeQuite project, ook zonder fans. Ik vind hem er giga mooi uit zien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 09:48:
HIer ik heb nog wel een tip voor je, lees dit draadje @ bit-tech maar eens door.

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=50833

BeQuite project, ook zonder fans. Ik vind hem er giga mooi uit zien.
Inderdaad, passief gekoelde psu oa.
Zoiezo wel een kunststukje.
In het eronder staande "forum" wordt verwezen naar http://www.fischerelektronik.de/ (pdf alert) als bron van de heatsinks.
En inderdaad, ze hebben er daar een HELEboel het A23 pdfje geeft een aardig overzicht.

freezinghardware heeft trouwens de eerder genoemde koeltoren waarmee je passief een p4 kunt koelen, 75 euro (ouch)

• peddro

peddro

Topicstarter
vandaag ff op mn voeding aan het solderen geweest...
solderen is niet mn sterkste punt dus let niet op de netheid.

Plaatjes zijn Clickable...

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/DSC00307.JPG
de voeding zelf

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/DSC00308.JPG
dus ff de heethoofden verhuisd, nu moet ik nog die heethoofden op die andere heatsinks plaatsen en dan is de voeding bijna klaar!

dus is dit niet eigenlijk een voeding heat riser (de warmte verplaatsen)??? ;)

• Vermicellisoep

Vermicellisoep

Nonsultant

Nog ff een leuk nylon kousje over je kabeltjes naar die transistors (mosfets?) Dan lijkt het ook weer wat opgeruimder.
Misschien wat laat onderhand maar het hangt heel erg van de voeding af of je hem zonder aanpassingen passief kan laten draaien of niet, met mijn maxpower ( :r ) 300 watt durf ik het echt niet. ik heb mijn raam in de winter helemaal open omdat de voeding anders van mijn slaapkamer een sauna maakt :X

Wat doet die varta AAA accu in je voeding trouwens? (pic op vorige pagina)

@AirX:
Die muurplaat op jouw proc in dit topic is neem ik aan ook van messing, ik heb geen andere kunnen krijgen en dat vind ik toch wel jammer aangezien messing voor geen meter warmte geleid (tov koper en alu)

[ Voor 3% gewijzigd door Vermicellisoep op 15-07-2004 20:58 ]

Nooooh! Stahp!

• Frigolamptje
  • Laatst online: 25-10 13:15
Voeding is wel degelijk passief te koelen. Is 350 en 420 watt model van, als je wat geld over hebt...

http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1581

En hier een duits reviewtje (vond niets anders :X ). Zie je foto van binnenin, als je je eigen voeding nog wil ombouwen. Zou ook wel een zwaardere voeding nemen zoals al gezegd, heb je veel minder kans op problemen. (wordt nooit zo warm als ie nooit stressed draait hé :Y) )

http://www.teschke.de/hea...o_350_W/yesico_350_w.html

Die cpu is overigens heel gemakkelijk passief te koelen, gewoon fan van de heatsink halen. Anders kun je ook nog een fanloze tower kopen of zo, maar gewoon de heatsink lukt ook wel.

• peddro

peddro

Topicstarter
Vermicellisoep schreef op 15 juli 2004 @ 20:56:
Nog ff een leuk nylon kousje over je kabeltjes naar die transistors (mosfets?) Dan lijkt het ook weer wat opgeruimder.
Misschien wat laat onderhand maar het hangt heel erg van de voeding af of je hem zonder aanpassingen passief kan laten draaien of niet, met mijn maxpower ( :r ) 300 watt durf ik het echt niet. ik heb mijn raam in de winter helemaal open omdat de voeding anders van mijn slaapkamer een sauna maakt :X

Wat doet die varta AAA accu in je voeding trouwens? (pic op vorige pagina)

@AirX:
Die muurplaat op jouw proc in dit topic is neem ik aan ook van messing, ik heb geen andere kunnen krijgen en dat vind ik toch wel jammer aangezien messing voor geen meter warmte geleid (tov koper en alu)
om ff die koelblok tegen te houden dat hij omviel...

wat ik nu nog moet doen is die transistors op mn grote koelblok zeggen (2 koelblokken)

• Vermicellisoep

Vermicellisoep

Nonsultant

Frigolamptje schreef op 15 juli 2004 @ 21:12:
[..verhaaltje..]

Die cpu is overigens heel gemakkelijk passief te koelen, gewoon fan van de heatsink halen. Anders kun je ook nog een fanloze tower kopen of zo, maar gewoon de heatsink lukt ook wel.
Een fanloze tower? zo'n el cheapo koelblok zonder fan moet ruim voldoende zijn, ik heb er een 2400+ onder draaien (welliswaar met fan ;))

Nooooh! Stahp!

• peddro

peddro

Topicstarter
Vermicellisoep schreef op 15 juli 2004 @ 21:50:
[...]

Een fanloze tower? zo'n el cheapo koelblok zonder fan moet ruim voldoende zijn, ik heb er een 2400+ onder draaien (welliswaar met fan ;))
daar zat ik ook al aan te denken....

• AirX

AirX

Tweak Guru

zo'n elcheapo blokje is ideaal :)... 7 euro kwijt voor een spire en mijn P200 draait nu heerlijk passief. Blok wordt hoogstens lauw :Z

• The Specialist
  • Laatst online: 15-10 16:14
1 woord: overdimensioneren

Als je de server op bijv. 1GHz wil laten werken, koop dan een 2GHz cpu en klok die naar beneden. Zo zal hij nauwelijks warmte genereren. Hetzelfde geld ook ongeveer voor de voeding. Koop gewoon een 300W voeding als je eigenlijk maar een 200W voeding nodig hebt. Zo belast je de voeding maar minimaal waardoor hij ook minder warmte genereerd. Het hele idee van waterkoeling is natuurlijk ook een optie!

Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:49
Misschien een te late reactie maar is het geen idee om de behuizing van de voeding te vervangen door een aluminium behuizing met grote koelvinnen bovenop.
En deze dan door middel van een heatpipe met de koelvinnen van de voeding zelf te verbinden?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• AirX

AirX

Tweak Guru

NitroX infinity schreef op 16 juli 2004 @ 16:13:
Misschien een te late reactie maar is het geen idee om de behuizing van de voeding te vervangen door een aluminium behuizing met grote koelvinnen bovenop.
En deze dan door middel van een heatpipe met de koelvinnen van de voeding zelf te verbinden?
waar wil jij heatpipes kopen? :)

• NitroX infinity
Ik meen me een topic te herinneren waarin iemand zelf zo'n ding heeft gemaakt :)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

NitroX infinity schreef op 16 juli 2004 @ 17:45:
Ik meen me een topic te herinneren waarin iemand zelf zo'n ding heeft gemaakt :)
kan wel, maar is heeeeel moeilijk.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• AirX

AirX

Tweak Guru

NitroX infinity schreef op 16 juli 2004 @ 17:45:
O-) O-) O-). Is echt verrot moeilijk om te maken, eigenlijk niet te doen, want je moet precies de goede druk hebben :X

[ Voor 11% gewijzigd door AirX op 16-07-2004 20:39 ]

• NitroX infinity
:P helemaal overheen gelezen :)

Zou een koperen staafje dan misschien voldoen ipv de heatpipe?

• Frigolamptje
  • Laatst online: 25-10 13:15
Een fanloze tower? zo'n el cheapo koelblok zonder fan moet ruim voldoende zijn, ik heb er een 2400+ onder draaien (welliswaar met fan )
Zei dat het met gewone heatsink wel moet lukken. ;)

Was gewoon voor het geval hij zich veel zorgen zou maken over de temp. >:)

• DhoTjai
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
thermaltake had zo'n fanless psu http://www.thermaltake.com/purepower/menu.htm

• peddro

peddro

Topicstarter
ik heb nu een complete fanless PC draaien zowel CPU als voeding,

ff pic:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/DSC00321.JPG

• AirX

AirX

Tweak Guru

peddro schreef op 19 juli 2004 @ 09:24:
ik heb nu een complete fanless PC draaien zowel CPU als voeding,

ff pic:

[afbeelding]
Hm, worden die transistors nu ook erg heet zeg maar? Dus dat je een beetje pijnlijke vinger krijgt bij het voelen? (niet metaal aanraken aub, want dan krijg je een schokkende ervaring :+ )

• peddro

peddro

Topicstarter
die transistoren worden wel warm, maar die koelblokken worden nog niet eens lauw.
:)
Pagina: 1