Toon posts:

hulp bij router/switch/firewall keus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik zoek een goede router/switch voor een zeer snelle internetverbinding.
We hebben hier sinds kort glasvezel actief en ik heb een 10 Mbit/sec
up- en downstream tot mijn beschikking. Ik heb nu een Repotec router
in gebruik, maar die geeft problemen. Als hij ertussen hangt haal ik bij
Mordax (internet snelheidstest) max. 1300-1500 MBit/sec.
Als ik hem ertussenuit haal loopt dit op naar 6500-8250 MBit/sec.
Het is een 10/100 Switch, maar blijkbaar heeft hij toch problemen met
de doorvoer. Een ander probleem met deze router is, dat plotseling
de verbinding met i-net wegvalt. Het gebeurt meestal als er teveel
geklikt wordt/teveel vensters open etc. Of de datastroom blijft "hangen"
in de router, of hij kan de snelheid niet aan...

Tijd dus voor een nieuwe router/switch. Ik wil natuurlijk maximaal gebruik
kunnen maken van de geboden snelheid. Ook moet ie een printerpoort
hebben (USB of parallel) omdat ik daarop de netwerkprinter wil aansluiten. Waarschijnlijk ga ik alles verbinden met Cat 6 netwerkkabel, dus ook
daarbij wil ik zeker weten dat de router/switch geen zwakke schakel is
in de datastroom.

Hij moet een goede, via de browser te configureren firewall hebben met
alle gangbare opties incl. port forwarding. 4 vaste aansluitingen zijn
voldoende; als ie ook wireless mogelijkheden biedt is dat prima, maar
ik kan dat ook later in een apart kastje nog opnemen in het netwerk.
Ik heb op dit moment geen wireless apparaten, dus het is geen must.
Wel wil ik niet de hoofdprijs betalen want het blijft voor particulier
gebruik.

Een goede mix van m.n. snelheid, opties en bedieningsgemak tegen een
redelijke prijs. Als ik opties vergeten ben die ook de moeite waard zijn
dan hoor ik dat graag. De ontwikkelingen gaan soms zo snel en ik ben
niet echt een crack op het gebied van netwerken...

Alvast bedankt voor de hulp bij m'n keuze...

groet, Michael

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 12:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wat heb je nou een switch of een router. Op dit moment is je verhaal nogal wazig. Eerst heb je een repotec router en daarna is het een 10/100 switch. Hoe ziet het plaatje eruit

Verwijderd

Topicstarter
De repotec is een 10/100 router/switch (4 poorts) met ingebouwde firewall.
Maar deze voldoet dus niet, hoewel ie qua specs de hoge doorvoersnelheid
zou moeten aankunnen. Voor een 10 Mbit/sec up en down heb je toch geen
10/100/1000 router/switch nodig? Hoe dan ook; ik wil een andere router/switch
met ingebouwde firewall die voor deze snelheden geschikt is en goed te
configureren is. Dacht zelf aan de Draytek Vigor 2900, maar die is een beetje
prijzig...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 12:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

vreemd dat je je wel een 10 mb verbinding kan veroorloven en je 200 euro voor een router teveel geld vindt. Maar ja. De traagheid zal hoogstwaarschijnlijk zitten in de ip layer van die router en niet zo zeer in het switching deel. De voordeligste oplossing is dan om een switch neer te zetten en een linux doos als firewall. Zelf heb ik geen ervaring met webinterfaces voor linux firewalls maar die zijn er zonder twijfel

Verwijderd

Een paar punten;
  • Dit heeft niets met Professional Networking & Servers te maken, Network Troubleshooting is de plek hiervoor
  • Ik zie een hele uitgebreide eisenlijst, maar geen enkel initiatief van jouw kant. Je komt niet met een aantal concrete opties aan, er wordt van je verwacht dat je toch op z'n minst zelf een aantal concrete keuzemogelijkheden op een rij hebt waarvan je de voor- en nadelen gaat overwegen.
  • Je wil een 10/100/1000 (an sich al dubieus, ik snap niet hoe je daar bij komt) maar je vindt een Draytek Vigor 2900(i) van €133 al duur :? Dat gaat dus niet samen. Je wil duidelijk iets anders (vooral snellers), maar het moet wel voor de prijs van een HTK-model.
En daarnaast dus een move PNS > NT :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 19:26 ]

Verwijderd

Routeren is t.o.v. switchen een zeer intensief en traag proces, naast de troughput van een stream dien je er rekening mee te houden dat het servicen van meerdere streams nog veel intensiever is.

In dit geval zou ik toch een linux of bsd distro adviseren omdat een pc veel krachtiger is dan een router van vergelijkbare prijs.

Zelf zou ik toch eerder voor een cisco router gaan maar dit is een persoonlijke keuze gebaseerd op ervaring en gut-feeling.

En inderdaad zoals reeds gezegd, een schril contrast tussen je intenet verbinding en je budget wensen ten aanzien van je router aanschaf.

Voor de rest zou ik zelf eens wat reviews gaan lezen, b.v.

op http://www.tomsnetworking.com/ worden ook altijd trougput tests gedaan op de geteste routers.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 08:29 ]

Verwijderd

Ik zal niet meer spammen.

[ Voor 88% gewijzigd door BalusC op 19-07-2004 12:08 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt "ook moet hij een USB/ parallel aansluiting hebben want daar wil ik de netwerkprinter op aansluiten" een netwerkprinter sluit je aan op tcp/ip anders is het geen netwerkprinter. Wat wil je of heb je op glas aangesloten? Verder een firewall voor dat soort dat hoeveelheden gaat echt niet lukken met een home apparaat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

oh ja, een router is altijd een relatief zwakke schakel in een data stroom, en afhankelijk van je gebruik (lees simultane connecties) heb je een zwaardere of minder zware router nodig.

mischien is een asus wl-500g iets voor jou, die heeft eigenlijk alles wat je noemt.

gaat nog steeds op zijn plaat bij te veel connecties, maar ik denk dat je daar niet onderuit komt met je budget.

Verwijderd

Topicstarter
Frogmen, de situatie is als volgt:
glas komt huis binnen en eindigt in residential gateway, waar de data wordt
gesplit voor telefoon, TV/radio en internet. Voor internet wordt 10 Mbit up en down gereserveerd. VIa een Cat6 kabeltje wordt mijn huidige router/switch aangesloten op deze gateway. De router/switch heeft een parallelle poort waarop mijn printer aangesloten is, zodat ik die vanuit elke client kan benaderen. Dat dit via TCP/IP gebeurt begrijp ik, maar ik had het over de printer-port op de router/switch.
Zoals gezegd voldoet deze router dus niet, dus moet het op een andere manier.

MASH_MAN en Dev29: Die sites ga ik zeker even bekijken. Ik hink op dit moment ook nog op twee gedachten; weer een router/switch, maar dan kwalitatief beter of inderdaad een PC, die als router fungeert met een aparte switch erachter.
Die zou ik meteen ook als (game & ftp) server kunnen gebruiken, ipv een extra
client achter de switch in een DMZ.
Vraag me alleen af wat voor specs zo'n PC qua processor en geheugen zou moeten hebben en hoeveel hoger het stroomverbruik van een PC ligt t.o.v. een router.

v.w.b. het budget: dit fiber to the home project is zwaar gesubsidieerd, dus zelf betaal ik daaraan niet zoveel. Ik heb de vergissing gemaakt door te denken dat een 10/100 router/switch niet alleen binnen het netwerk een 10/100 connectie tot stand kan brengen, maar ook v.w.b. de throughput door het apparaat van/naar internet. Ben geen kenner op het hele networking gebied, maar weet nu dat de internet throughput een apart gegeven is, waarbij voor mij een waarde van 10 Mbit/sec of hoger van belang is. Als dergelijke routers alleen in de (semi-)professionele markt te vinden zijn zal ik inderdaad ook mijn budget moeten aanpassen. Maar ik ga eerst die sites even uitchecken voor wat reviews.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 00:07
SMC Broadband Router + Switch

Brand SMC
Function Router
Speed 100 Mb/s
Number of ports 4 x
Interface UTP RJ45

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-05 22:23

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 23:13:
Frogmen, de situatie is als volgt:
glas komt huis binnen en eindigt in residential gateway, waar de data wordt
gesplit voor telefoon, TV/radio en internet. Voor internet wordt 10 Mbit up en down gereserveerd. VIa een Cat6 kabeltje wordt mijn huidige router/switch aangesloten op deze gateway. De router/switch heeft een parallelle poort waarop mijn printer aangesloten is, zodat ik die vanuit elke client kan benaderen. Dat dit via TCP/IP gebeurt begrijp ik, maar ik had het over de printer-port op de router/switch.
Zoals gezegd voldoet deze router dus niet, dus moet het op een andere manier.

MASH_MAN en Dev29: Die sites ga ik zeker even bekijken. Ik hink op dit moment ook nog op twee gedachten; weer een router/switch, maar dan kwalitatief beter of inderdaad een PC, die als router fungeert met een aparte switch erachter.
Die zou ik meteen ook als (game & ftp) server kunnen gebruiken, ipv een extra
client achter de switch in een DMZ.
Vraag me alleen af wat voor specs zo'n PC qua processor en geheugen zou moeten hebben en hoeveel hoger het stroomverbruik van een PC ligt t.o.v. een router.

v.w.b. het budget: dit fiber to the home project is zwaar gesubsidieerd, dus zelf betaal ik daaraan niet zoveel. Ik heb de vergissing gemaakt door te denken dat een 10/100 router/switch niet alleen binnen het netwerk een 10/100 connectie tot stand kan brengen, maar ook v.w.b. de throughput door het apparaat van/naar internet. Ben geen kenner op het hele networking gebied, maar weet nu dat de internet throughput een apart gegeven is, waarbij voor mij een waarde van 10 Mbit/sec of hoger van belang is. Als dergelijke routers alleen in de (semi-)professionele markt te vinden zijn zal ik inderdaad ook mijn budget moeten aanpassen. Maar ik ga eerst die sites even uitchecken voor wat reviews.
Ik heb het zo een PC met twee nic er in, een is de @HOME en een nic die naar de Switch gaat. Waar al mijn PC op zitten.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Pagina: 1