Toon posts:

[XP] windows werkt niet meer na linux geinstalleerd*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey
ik heb dus 3 partities op mijn pc gezet
1 voor windows
1 voor linux
1voor mijn backup
ik geheb zonet sus linux op mijn 2de partie gezet en eens ik terug opstarte kreeg ik de keuze om via de bootmanager te kiezen tss linux en windows
ik kies dus linux en dat werkt maar eens ik op windows klik dan wilt windows niet opstarten.
hoe komt dat.
ik heb dus met behulp van de windows cd linux partie verwijdert
ik start terug op en ik krijg een zwart scherm ik heb dan windows terug op de 2de partitie gezet so 2 windowsen.
ik start terug op maar niet ik heb steeds een zwart scherm.
nu heb ik lunix terug op mijn pc gezet en heb ik dus nu deze post gezet in hoop dat jullie mij kunnen helpen
bedankt bij voorbaat

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Repair uitvoeren :)

Even zoeken op [search=xp repair boot] en wat draadjes doorlezen.... dan kom je een heel eind en leer je er hoop van.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Welke bootmanager gebruik je? Lilo, Grub? Zoek daar eens info van, hoe op de juiste manier naar je Windows partitie te verwijzen.

[ Voor 5% gewijzigd door _XipHiaS_ op 11-07-2004 18:32 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

zerocool2207,

Probeer zo af en toe eens op Shift te drukken zodat je hoofdletters krijgt - doe dat dan voornamelijk aan het Begin van het woord van een zin (iets als: "Ik heb 3 partities op mijn PC, namelijk:") dat leest wat prettiger :)

Verder pas ik je topic titel nog eens een keer aan - let daar nou voortaan gewoon zelf op :)

Daarnaast - "dan wilt windows niet opstarten" is niet echt een goede probleemomschrijving. Wat gebeurt er precies? Hangt alles? Krijg je een foutmelding? Vertel :)

Verwijderd

Topicstarter
hey
@elevator
Ik begrijp je volkomen.
Maar als je het druk hebt let je daar niet op.
So als ik windows wil opstarten dan staat er of wel "loading windows"
en gebeurt er niets
en ik heb dus de linux verwijdert(ook de partitie waar het dus op stond)
Toen heb ik mijn pc herstart en krijg ik zo van error kan vesturingssysteem niet starten.
Ik heb dan windows herinstalleert over diegen die ik heb, maar tevergeefs steeds de zelfde error.
Ik heb dus dan xp gold(gecrackte versie van xp) op een andere partitie gezet maar weer de zelfde error.
En ik heb ook de originele windows terug op mijn pc gezet op een verschillende partitie maar ook weer dezelfde error.
Dan heb ik maar linux terug gezet om het te komen zeggen.
So aan wat ligt dit.
moet ik mijn hd helemaal formateren
(wat onmogelijk is want op de E: staat er mijn image van de C: en ik heb via linux deze op cd proberen te zetten maar tevergeefs ik krijg steeds een error. :(

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:08

Zerora

Ik Henk 'm!

elevator schreef op 11 juli 2004 @ 18:51:
zerocool2207,

Probeer zo af en toe eens op Shift te drukken zodat je hoofdletters krijgt - doe dat dan voornamelijk aan het Begin van het woord van een zin (iets als: "Ik heb 3 partities op mijn PC, namelijk:") dat leest wat prettiger :)

Verder pas ik je topic titel nog eens een keer aan - let daar nou voortaan gewoon zelf op :)

Daarnaast - "dan wilt windows niet opstarten" is niet echt een goede probleemomschrijving. Wat gebeurt er precies? Hangt alles? Krijg je een foutmelding? Vertel :)
Wat vaker een punt- en een Enter-toets zou ook niet verkeerd zijn.

Zelf heb ik dit ook gehad. Ik toen gewoon de boel opnieuw geinstalleerd. Maar ik dan geen belangrijke data op mijn pc'tje staan.

Eerst twee partities aanmaken met Partition magic, dan linux installeren en als laatste windpws heeft bij mij het probleem opgelost.

[ Voor 19% gewijzigd door Zerora op 11-07-2004 22:27 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Met Fedora Core 2 struikelde ik ook over een dergelijke bekende bug. Mischien is dit wel hetzelfde probleem.
Kernel 2.6 zoekt zelf de geometrie van je HD uit ipv de waarden van Bios over te nemen. Punt is dat ie soms met andere waarden komt en de installer herschrijft je bootsector, voila probleem. Grub en de linux kernel gebruiken LBA absolute sector nummers om de partities te vinden dus dat gaat goed, maar windows gebruikt de CHS (cyl-head-sector) waarden en leest dus de verkeerde data.
Ik had zelf het eea geprobeerd zoals de Windows repair functie enzo, maar ik denk dat ik de boel daarmee verder gesloopt heb en uiteindelijk maar alles opnieuw geinstalleerd.
Probeer in BIOS je HD geometrie expliciet op LBA te zetten, mogelijk gaat het dan weer goed. Om van de linux bootloader af te komen doe je "fdisk /mbr" via een DOS bootflop of 'fixmbr' via de XP recovery console.

Edit: Waarschijnlijk kun je alle data nog gewoon lezen als je boot via een ander systeem (BartPE, Linux of schijf in andere pc hangen)

[ Voor 9% gewijzigd door Ploink op 11-07-2004 22:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
hey
al dit hier helpt niet
so ik ga heel mijn hd formateren want ik zie dat het nutteloos is als ik maar 1 partitie formateer
maar ik heb eerst een sofware nodig om dvd's te branden binnen linux want die soft
kb3 dat er op is werkt niet
so ik moet een soft hebben om een paar applicaties te kunnen branden op dvd dan maar pas kan ik mijn hd formateren

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 12:16

Ryceck

Constants and Variables

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 14:09:
hey
al dit hier helpt niet
so ik ga heel mijn hd formateren want ik zie dat het nutteloos is als ik maar 1 partitie formateer
maar ik heb eerst een sofware nodig om dvd's te branden binnen linux want die soft
kb3 dat er op is werkt niet
so ik moet een soft hebben om een paar applicaties te kunnen branden op dvd dan maar pas kan ik mijn hd formateren
Xcdroast :) geweldig proggel wat moeiteloos je zootje op dvd kan gooien :)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Verwijderd

Topicstarter
hey
ik kan dat niet installeren
en wat ik ook op linux heb gezet is wine et een dvd brander software op gezet maar ik vind deze programma's niet terug

Het enige wat ik nu wil dat is WINDOWS XP opstarten en linux er afsmijten.
So hoe moet ik dat doen als xp niet wilt opstarten.
Dit hier is lilo.conf

# Modified by YaST2. Last modification on Mon Jul 12 17:18:30 2004

menu-scheme = Wb:kw:Wb:Wb
default = Linux
timeout = 80
message = /boot/message
change-rules
reset
read-only
prompt
boot = /dev/hda

image = /boot/vmlinuz
###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
label = Linux
initrd = /boot/initrd
root = /dev/hda7
append = "resume=/dev/hda6 splash=silent desktop"
ome/zerocool
other = /dev/hde2
###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows###
label = Windows

image = /boot/vmlinuz
###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
label = Failsafe
initrd = /boot/initrd
root = /dev/hda2
append = "ide=nodma apm=off acpi=off vga=normal noresume nosmp noapic maxcpus=0 3"

Zeg me aub wat ik hier aan moet veranderen zodat xp terug draaid

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Dit deel zou windows moeten booten:

other = /dev/hde2
###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows###
label = Windows

Heb je echt een /dev/hde2 met windows erop of is dit een foutje? Probeer het eens met other=/dev/hda1. Vergeet daarna niet lilo te runnen.
Pagina: 1