Breuk voedingsplug laptop

Pagina: 1
Acties:

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Door een wat euhm onhandige actie van m'n moeder (lees: dwars door de kabel van de adapter heen lopen) laad mijn laptop niet meer op. Dit kan kloppen, aangezien de pin van de AC plug los zit.

Na de laptop open te hebben gemaakt bleek het behuizinkje van deze plug finaal door midden gebroken, maar nog wel aan enigzins vast te zitten aan beide kanten.

Zie de foto's:

http://caesartje.nl/temp/IMG_1463.JPG
http://caesartje.nl/temp/IMG_1466.JPG

Nou weet ik niet precies hoe deze plug aangesloten zit aan de onderkant en vooral, hoe ik dit het best kan repareren. De rest van de laptop functioneert nog perfect, en het is zonde om deze door dit euvel niet meer te kunnen gebruiken (duron 900, 256MB, 20GB). Het gaat overigens om een Compaq Pressario 700EA.

Heeft iemand tips over hoe ik dit zo makkelijk en goed mogelijk kan oplossen? Ik kan wel enigzins wat solderen al heb ik geen soldeerbout bij de hand, maar dat is wel te regelen. Zijn er vervangende plugjes te krijgen met dezelfde aansluiting oid? //electro n00b

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

kan aan mij liggen, maar aan je foto's kan ik niks zien :? misschien ff met pijltje aangeven wat je bedoelt of van iets meer afstand fotograferen?

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• rvanlooijen
kamstra schreef op 11 juli 2004 @ 18:04:
kan aan mij liggen, maar aan je foto's kan ik niks zien :? misschien ff met pijltje aangeven wat je bedoelt of van iets meer afstand fotograferen?
Het gaat om dat zwarte kokertje in het midden zeg maar, met die grote scheur dr in :P

Dat is zeg maar de achterkant van t gat waar je de plug van je adapter in steekt...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een nieuwe adapter aansluiting erop solderen. Moet op zich te doen zijn als je een beetje handig bent en zeker bent dat er verder niets beschadigt is.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Caesartje schreef op 11 juli 2004 @ 18:06:
[...]

Het gaat om dat zwarte kokertje in het midden zeg maar, met die grote scheur dr in :P

Dat is zeg maar de achterkant van t gat waar je de plug van je adapter in steekt...
mja...mijn ruimtelijk inzicht laat me hier volledig in de steek vrees ik....andere optie: kun je niet een hele nieuwe plug er op zetten?

edit: klasse :P , dat dat kapot was had al wel door, maar hoe dat er in groter perspectief uitziet snap ik nog niet helemaal...maar ja, nevermind ;)

[ Voor 16% gewijzigd door kamstra op 11-07-2004 18:20 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• rvanlooijen
Terw_Dan schreef op 11 juli 2004 @ 18:09:
Een nieuwe adapter aansluiting erop solderen. Moet op zich te doen zijn als je een beetje handig bent en zeker bent dat er verder niets beschadigt is.
Wat stel je voor? de huidige aansluiting dr gewoon euhm, af trekken/knippen met een tang?

Weet je dan ook misschien hoe zo'n plug precies heet? Da's wel makkelijk als ik daar daadwerkelijk toe overga.

Voor de duidelijkheid: de pin zelf zit los, duidelijk geen contact meer. Het liefst heb ik natuurlijk dat ik die weer vast kan solderen op de een of andere manier, dat er dan een scheur in dat plastic zit zal me een zorg zijn eigenlijk ;)

//edit: zo'n ontzettende electro geek ben ik dus helaas niet, en ik ben simpelweg bang dat ik verder van huis ben wanneer ik de plug helemaal verwijder, aangezien alleen die losse pin het probleem is eigenlijk.

//edit2: Speciaal voor Kamstra een rood ovaaltje om het "probleem gebied" gezet, excuses voor eventuele onderbroken download van de pics ;)

[ Voor 26% gewijzigd door rvanlooijen op 11-07-2004 18:17 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:41
Misschien kan de lokale hobby-electronicaboer je van dienst zijn ?

Of maybe kun je zoiets bestellen bij conrad.nl ?

Verwijderd

Had van de week hetzelfde met een compaq 1209 notebook, bij mij heeft het geholpen om de gebroken delen met een tangetje weer tegen elkaar te drukken en ze met superlijm vast te plakken, daarover heen weer een reepje plastic geplakt en nogmaals superlijm en voorlopig houd hij 't weer uit. M'n pinnetje zat echter niet los.

• rvanlooijen
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 18:20:
Had van de week hetzelfde met een compaq 1209 notebook, bij mij heeft het geholpen om de gebroken delen met een tangetje weer tegen elkaar te drukken en ze met superlijm vast te plakken, daarover heen weer een reepje plastic geplakt en nogmaals superlijm en voorlopig houd hij 't weer uit. M'n pinnetje zat echter niet los.
Hmja, en die laatste opmerking doet mij de das om ben ik bang, de pin zal nogsteeds geen (goed/stevig) contact maken, wat opladen onmogelijk maakt vrees ik. Plus dat ik met een dergelijke ingreep waarschijnlijk verstoken ben van een andere oplossing met de huidige plug.

Graag jullie meningen: is het een handig plan om het achterste deel (voet van de pin zeg maar) proberen weg te knippen tot aan de voet? Dus alleen het bovenste overkappende deel, kan ik er dan misschien (beter) bij?

//Update!:

Na wat gewiebel (het metaal zat toch al los) heb ik hem maar gewoon los gehaald met een tangetje. Zie:

http://caesartje.nl/temp/IMG_1468.JPG en
http://caesartje.nl/temp/IMG_1469.JPG

zou een geleidende lijm mijn probleem kunnen oplossen? Eventueel icm wat soldeertin, ik denk dat het soldeer te snel opdroog om het gaatje te vullen + de plug te herplaatsen. Het plastic is dan idd wel weer te verstevigen met superlijm oid.

[ Voor 22% gewijzigd door rvanlooijen op 11-07-2004 18:51 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 12:17
Ik zou persoonlijk het eerst solderen en daarna vastlijmen :). Soldeer droogt neit zo supersnel op, maar je moet net eff op het laatste moment de soldeerspul bij gooien :).

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 19:33
Ik had ooit hetzelfde met mijn toshiba laptop. Ook gewoon open gemaakt, wat secondelijm en soldeer er op en de boel werkt weer zoals het moet.
Wees voorzichtig met het solderen, want je zit wel erg dicht op het moederbord.

None

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16
Termi schreef op 11 juli 2004 @ 18:44:
Ik zou persoonlijk het eerst solderen en daarna vastlijmen :). Soldeer droogt neit zo supersnel op, maar je moet net eff op het laatste moment de soldeerspul bij gooien :).
Sterker nog soldeer droogd niet op maar stolt :+
Koop gewoon een nieuwe plug en soldeer die er aan

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 12:17
timcooijmans schreef op 11 juli 2004 @ 18:53:
[...]

Sterker nog soldeer droogd niet op maar stolt :+
Koop gewoon een nieuwe plug en soldeer die er aan
Tja, me woordenschat is niet toereikend. Als ik in een inburgeringscursus zou moeten doen, dan zou ik nooit slagen :P.

Verwijderd

ik heb ooit een keer mijn oude connector gewoon weggehaald en er een van de lokale boer op gesoldeerd. Met een schroefaansluiting naar buiten zodat de printplaat minder belast wordt....

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Als de TS effe een foto kan maken van de onderkant, je zou het beste er gewoon een nieuwe connector opzetten/solderen.
Je zult misschien een probleem hebben met het vinden van het zelfde model.
Dan zou je eventueel kunnen overwegen om de connector buiten je laptop te houden. Dan kun je volstaan met een verlengconnector, dan zijn de voedingsdraden ook netjes weggewerkt, en staat wel zo netjes.

And The Only One

• Peveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06-2024
Ligt het aan mij of is je hele soldeer eilandje er ook af?
Als het gehele eiland eraf ligt dan wordt het nog een lastig klus volgens mij...

• rvanlooijen
Peveer schreef op 12 juli 2004 @ 10:18:
Ligt het aan mij of is je hele soldeer eilandje er ook af?
Als het gehele eiland eraf ligt dan wordt het nog een lastig klus volgens mij...
Dat ligt niet aan jou, dat is zo ;) Tenminste, dat gat waar t door t mobo gezeten heeft ziet dr niet uit alsof ik t daar even direct op soldeer :P

De reden waarom ik geen foto van de onderkant van het mobo heb is simpelweg omdat ik daar zelf (nog) niet bij kan. Iedereen die wel eens een Compaq laptop heeft open geschroefd weet dat dat een ramp is... Maar ik vrees dat ik me er toch aan zal moeten wagen om 'm -nog- verder uit mekaar te trekken...

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-05 12:15
Zat dat soldeer-eilandje al los, of komt dat doordat je met die tang ben gaan knutselen?

Verwijderd

als het moeilijk te solderen valt misschien het volgende te overwegen:
voer de connector naar buiten zoals al eerder is gesuggereerd. Het liefst door een krap gaatje. Leg aan de binnenkant van het gaatje een knoop in de draad of maak op een andere manier een trekontlasting. test even of ie goed blijft zitten.... maar ook niet zo hard dat je de laptop uit elkaar trekt...
Lijm de draadjes vast op de prinplaat maar zo dat het kale koperdraad einde precies op de plaats van de aansluting of wat er over is van het printspoor terecht komt. Lijm dan pas de draadjes vast met zilverlijm. Zorg dat er genoeg opkomt om de stroom aan te kunnen maar ook niet zoveel dat je ergens kortsluiting maakt. Desnoods in een paar keer opbrengen! Eventueel een plakbandje tussen de plus en min die je later verwijderd zodat je zeker weet dat er nergens een restantje lijm voor kortsluiting zorgt.
Misschien zijn er nog mensen met aanvullende ervaringen.
Pagina: 1