Toon posts:

Sub woofer met Raveland AXX1212

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals sommige hebben gelezen in andere topics wil ik een sub gaan bouwen met de AXX1212 Raveland driver. Hiervoor gebruik ik de amp XXL powersound.

Nou weet ik op dit gebied niet veel. Na een heel tijdje vershillende topics in de gaten hebben gehouden weet ik wel aardig hoe het moet worden. Maar de technische info ontbreekt er nog aan. Het is de bedoeling dat het een BR kist word met het liefst 2 pijpen. Het oog wil ook wat. Ik gebruik 22mm MDF omdat dat het meest word gebruikt hier. Nu mis ik nog de inhoud van de kist en de maten van de BR pijp. Nou vraag ik jullie om dit te simuleren en uit te rekenen welke afmetingen ik nodig heb.
Ik dank jullie alvast voor de moeite _/-\o_ .

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Dit had mischien net zo goed in een al bestaand topic gekund, daarnaast zijn er op internet ook prima tekeningen van de axx1212 te vinden. Het zou me niks verbazen als je met de zoekfunctie van got zelf ook het één en ander kunt vinden.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-12 10:03

JT

VETAK y0

Met stom ^^

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al het forum afgezocht maar er is geen project waar een AXX1212 kist word gemaakt . Ik vind het veel overzichtelijker om een nieuwe discussie aan te gaan. Als iedereen maar in een discussie zijn vraag zal stellen dan word het er niet beter op. Daarnaast is het voor de topicstarter geen pretje als iedereen zijn vragen post.
En ik ben ook van plan om mijn voortgang te gaan posten en dan is het wel makkelijk als je je eigen topic voor hebt.
Als je geen zin hebt om mijn vraag te beandwoorden dan kan je beter niet reageren das mijn mening. Ik hoop dat er wel een iemand is die de moeite wil nemen om het even uit te rekenen. Nogmaals dit is mijn mening

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-12 15:11

Shuriken

Life is all about priorities

Er is inderdaad geen apart topic voor de AXX1212.

Ik zit zelf ook naar deze speaker te kijken. Met een Volume van 50 Liter kan je zon 30Hz halen (-3db)

Dat leek mij een goed idee omdat ik de sub als aanvulling bij mijn HT setup wil gaan gebruiken. Het ampje heb ik idd ook.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
Ben je ook van plan om er BR van te maken?? Lijkt me wel leuk als we dezelfde sub bouwen dan kunnen we een beetje van elkaar afkijken!!!

• Shuriken

Shuriken

Ja word BR. Ik ga alleen met een opening werken over de gehele lengte en niet zoals jij met twee Bas pijpen. Ala het design van Walter.PKK

Daarnaast wil ik het downward firing maken.

Zo ziet 50 Liter inhoud eruit op 30 Hz getuned

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joeribl/images/axx1212-ampl.JPG

Verwijderd

Topicstarter
Waarom gebruik jij een sleuf dan? heb je daar speciale redenen voor?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Ziet er netjes uit zo, maar heb je ook ff naar de group delay gekeken?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Shuriken

Shuriken

Groepdelay is niet zo netjes. De word onder de 40 Hz aanzienlijk hoger dan in het geval van de optimale parameters. De bas rolt er dan dus enigzins achteraan.

Dat is helaas iets wat je op de koop toe moet nemen bij een dergelijke "goedkope" driver.

[ Voor 23% gewijzigd door Shuriken op 11-07-2004 20:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Shuriken hoe kom jij aan de parameters van de AXX1212 ze staan bij mij niet in de database. Of heb ik een andere versie winisd?

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:16
Je kan ze ook zelf toevoegen. Gegevens van de AXX1212 @ www.speakertrade.com

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan ze niet vinden op die site. Mijn duits is zeer beneden pijl mss ligt het daaraan maar volgens mij staan ze er niet op!

Verwijderd

http://www.wislwally.de/picupl/upl/Raveland%20AXX%201212.jpg

even renamen naar .jpg e dan in de /lineairteam/driver dir dumpen en beginnen maar.

Waarom downfiring? Daardoor mis je best een beetje slam.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 20:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Srry ik snap het niet. Kan je het iets beter uitleggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 20:02 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon... bestand opslaan, renamen naar .wdr en moven naar de Driver dir van WinISDpro :) in WinISDpro staat dan automatisch de driver in het lijstje erbij. Zo moeilijk is het toch niet ;)

Verwijderd

Topicstarter
Krijg nou wat, ik krijg met geen mogelijkheid dat bestand van jpg naar wdr :( .

Verwijderd

Juist zo moet het en niet anders. Kom op he Tweakert ;)

Ok je begint met de rechtermuisknop in te drukken boven op de link. Dan selecteer je opslaan als.. of save as. Dan selecteer je in de dropdown box vanonder, waar nu .jpg staat, all files. Dan selecteer je in het naamvakje .jpg en vul daarin .wdr. Dan ga je naar de directory: c:/program files/lineair team/drivers/ en dan druk je op opslaan. 8)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 20:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan selecteer je in de dropdown box vanonder, waar nu .jpg staat, all files. Dan selecteer je in het naamvakje .jpg en vul daarin .wdr.
En dat wil dus niet!
Ik heb een mogelijkheid en dat is jpeg-afbeelding.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 20:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 20:26:
[...]
En dat wil dus niet!
Ik heb een mogelijkheid en dat is jpeg-afbeelding.
Gewoon rechtermuisknop op die link en dan opslaan als. En dan kan je waar jpeg-afbeelding staat in die lijst alle bestanden kiezen.

Tenminste, hier wel. :)

-edit-
Sla hem dan als jpeg op en rename hem ff in windows. Dat kan ook :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://groups.msn.com/App...tion=ShowPhoto&PhotoID=15
Kijk ik heb maar een optie!!

Hoe doe ik dat in windows dan?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 20:40 ]

Verwijderd

Gewoon zoals ie nu is opslaan waar jij hem wilt hebben, dan naar die directory gaan.
Rechtermuisknop op dat bestand, rename (of naam wijzigen in het nederlands). Dan maakt je er blablabla.wdr van.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

gaap :z , zet eerst je file-extensies maar eens aan, dan kun je het direct aanpassen :) (over veiligheid gesproken: dit_is_een_cool_plaatje.jpg.exe :P )

Verwijderd

euhm beetje noobish joh :*) Kijk eerst eens in explorer bij eigenschappen en ontvink de checkbox waarbij staat "hide extensions for known filetypes" zo kun je ieg de extensies zien en veranderen wat wel zo handig is. Nu kun je de extensie gewoon veranderen met rename.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 20:47 ]

• Shuriken

Shuriken

offtopic:
Lol, ik dacht jeetje wat een activiteit in het topic opeens. Maar niet echt veel nuttigs erbij gekomen :P

Ik wil downfiring omdat ik dat estetisch gezien wat aantrekkelijker vind. Maar ik zorg wel dat ie redelijk van de vloer staat dan gaat er niet zoveel verloren.

• Shuriken

Shuriken

...oops

[ Voor 98% gewijzigd door Shuriken op 12-07-2004 21:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0PACbAskQYeKkZfVjeHq2coKfp66ucOmbWOXOZyr7C3dmezM*42DPZ0ZggoFVIylW20NHjSXkwBOxj!hzT314AXR!!PzNzOf2/1.bmp?dc=4675480304546928903
Zo issie 50L 30Hz. Zo had shuriken hem ingesteld. Maar waar moet je naar kijken als je het volume en hertz insteld? En de basspoorten zijn een meter lang :?

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12 20:09
Ik heb nog een CT196-kassie over: 22mm MDF. Zitten alleen een paar krassen op van stalling!
Uhm, ~50 liter 30 Hz BR dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door Redheinz op 12-07-2004 21:40 ]

Zin.

• Shuriken

Shuriken

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 21:35:
Zo issie 50L 30Hz. Zo had shuriken hem ingesteld. Maar waar moet je naar kijken als je het volume en hertz insteld? En de basspoorten zijn een meter lang :?
Dan moet je de diameter wat kleiner maken. Anders gaat dat dus nooit in je kastje passen :p
Redheinz schreef op 12 juli 2004 @ 21:39:
Ik heb nog een CT196-kassie over: 22mm MDF. Zitten alleen een paar krassen op van stalling!
Uhm, ~50 liter 30 Hz BR dus :)
Ja ik had het gelezen. Ik wil alleen het model iets anders maken. Ik las ook dat je het artikel nog had uit Klank und Ton. Zou je die aub naar me kunnen mailen?

[ Voor 4% gewijzigd door Shuriken op 12-07-2004 21:48 ]

• Redheinz
On its way

Zin.

Verwijderd

Of je moet dus zo'n befaamde slotpoort bouwen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nogal een leek op dit gebied. Zouden jullie mijn is willen vertellen waar die inhoud van de kist invloed op heeft. En waar de frequentie mee te maken heeft. Ik heb hem nu op 50L staan op 30Hz getuned maar ik heb eigenlijk maar zoo wat gedaan. Het is bedoeld om muziek mee te luisteren.

• Redheinz
Als je nogal een leek bent raad ik je aan eerst eens wat te gaan lezen.
Zowel op internet: bijvoorbeeld www.subwoofers.org en www.hometheaterforum.com (Veel zelfbouw in het forum alleen meer amerikaans spul), www.audiomap.com (Duits) als tijdschriftjes (Klang und Ton en HobbyHifi (Beide Duits en 4,50 a 5 euro eens in de twee maanden). Daarnaast zijn er wat boeken die de theorie uit de doeken doen (bijvoorbeeld Great Sound Stereo Speaker Manual van Koonce (Behoorlijk te volgen) en Loudspeaker Design Cookbook van Vance Dickason (~alles staat erin maar een beetje chaotisch). Misschien kan je (1 van) deze boeken ook wel in de bibliotheek lenen.

Zin.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het is anders zeggen. Jullie willen een BR sub maken met een AXX1212 driver. Het is bedoeld om muziek mee te luisteren. Hoeveel liter zal hij dan bij jouw worden? En op welke frequntie gaan jullie hem tunen?

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-12 16:15

jedel

Kevlar

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 18:26:
Ik zal het is anders zeggen. Jullie willen een BR sub maken met een AXX1212 driver. Het is bedoeld om muziek mee te luisteren. Hoeveel liter zal hij dan bij jouw worden? En op welke frequntie gaan jullie hem tunen?
Ik zal ook eens wat anders zeggen; probeer zelf ook eens wat!
piel gewoon een beetje met de maten en kijk wat dat voor invloed heeft.
en lees eens wat op de links die Redheinz gaf.

je goupdelay is wat hoog.

en als je muziek wil luisteren zou ik misschien een andere driver nemen

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak hem gewoon 50L en getuned op 30Hz.
Volgens winisd moet er dan 2 pijpjes van 4,5cm bij 17.86cm in. Bij conrad staat ereen van 4,5 bij 20cm, kan ik dan gewoon een stukje eraf zagen?

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-12 21:09

MF

Take a Seat

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 19:42:
Ik maak hem gewoon 50L en getuned op 30Hz.
Volgens winisd moet er dan 2 pijpjes van 4,5cm bij 17.86cm in. Bij conrad staat ereen van 4,5 bij 20cm, kan ik dan gewoon een stukje eraf zagen?
Ik heb 0,0 ervaring met dit soort spul, maar het lijkt me relatief makkelijk.....

1. Kan je het zagen?
2. IF 1 = YES THEN zaag er gewoon wat af

Verwijderd

Topicstarter
Dit word niks met die AXX1212. Denk dat ik maar gewoon al een sub bouw die al uitvoerig berekend is. De sub die cocona bouwt in het andere topic met die 1010 lijkt me wel wat. Is al een paar keer gebouwd daarnaast is ie ook nog ietsie goedkoper. Maar dat bouwplan kwam toch van walter.pkk? Die kan ik nergens meer terug vinden.
Ik heb dat hele topic van 16 paginas 2 keer af gestruind maar niks gevonden. Heeft iemand hem nog ergens?

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:34

Offtrack

Ondertitel

http://www.webpointer.nl/...ds/Zaagplan%20AXX1010.jpg
Op z'n prachtige homepage :P

[ Voor 22% gewijzigd door Offtrack op 15-07-2004 12:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank je ik ga dit ontwerp maar bouwen met de AXX1010.
Ik heb net mijn versterker binnen gekregen joepieeeee >:)
Pagina: 1