Dual-CPU als gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

• Tisko
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-01 15:50
Hallo luitjes,

er zit een nieuwe ronde PC-Prive aan te komen op mijn werk, en ik ben dan ook weer van plan om het volledige beschikbare bedrag aan supersnelle computeronderdelen er in 1x doorheen te jassen.

Ditmaal heb ik echter geen nieuwe case, monitor, toets+muis, sound, HDD of geheugen nodig... Dus alles gaat naar:

1) Videokaart
2) Processoren + koeling
3) Moederbord + voeding

De eerste 2 zijn simpel. Vet gamen is vette hardware. Het beste dus.

Alleen op punt 3 wil het me nog niet zo goed lukken. Ik wil graag 2x AMD Athlon MP 2800+ of hoger in mijn systeempje, maar daar hoort wel een goed dual processor mobo bij.

Nu zijn er verschillende mobo's te verkrijgen op DUAL-CPU gebied. Alleen gezien ik het systeem voor gamen gebruik, wil ik dat het moederbord ook voldoet aan:
- 400 MHz FSB
- 8X AGP
En het liefst ook:
- DualDDR memory architecture op 400MHz

Maar zo'n moederbord kan ik nergens vinden!!

Weet iemand wellicht waar ik wel zo'n top moederbord vandaan kan halen? Of weet iemand wellicht of het veel zal schelen met een SINGLE-CPU bord? Want er zitten tenslotte 2 CPU's in... Ik kom er op internet in ieder geval niet wijs uit.

Mvg
Tisko

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Zoek eens op games en dual cpu's ;) Dan kom je er achter dat je in de praktijk games langzamer zijn dan in een enkel cpu configuratie :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Wat dacht je van een AMD 64 cpu >:)

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 17:05

Nietzman

Woei!

Nee, veel gaat het niet schelen voor spellen. Er zijn zeer weinig spellen geoptimaliseerd voor dual CPU.

Maar het staat natuurlijk wel zeer stoer op LANpartys.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 15:49:
Wat dacht je van een AMD 64 cpu >:)
Of als het persee dual moet Dual Opteron? Geen idee alleen van de prestaties in games :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:25
kijk eens op http://www.tyan.com/products/html/systemboards.html. Tyan heeft dual amd en dual pentium moederborden. Van AMD zag ik zo snel geen bord met 400 Mhz mem, bij intel wel. Via de pricewatch kun je de winkel vinden waar je ze kan kopen...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor zover ik de planken ken zijn er geen borden met dual channel implementatie voor het Athlon MP platform.

gamen op een dual gaat anders heerlijk moet ik zeggen. tot mijn mobo kapot ging draaide ik met een dual duron 1600, 1GB ram en een 9800SE AIW en dat draaide heel lekker.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tisko schreef op 11 juli 2004 @ 15:46:
Nu zijn er verschillende mobo's te verkrijgen op DUAL-CPU gebied. Alleen gezien ik het systeem voor gamen gebruik, wil ik dat het moederbord ook voldoet aan:
- 400 MHz FSB
- 8X AGP
En het liefst ook:
- DualDDR memory architecture op 400MHz

Maar zo'n moederbord kan ik nergens vinden!!
Nogal wiedes, de snelste Athlon MP heeft een FSB van 133MHz en daar maken ze heus geen chipsets met 400MHz FSB voor :+ (al denk ik dat je 200MHz DDR bedoelt, maar dan nog, zulke K7 chipsets bestaan simpelweg niet). Kijk dus rond voor E7525 Dual Xeon borden of Dual Opteron borden :)

[rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations - Deel 2[/rml]
[rml][ Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 3[/rml]
[rml][ Best-buy-guide] voor Dual Workstations[/rml]

Zie verder ook www.tomshardware.com en www.gamepc.com, die laten ook nogal wat gamebenchmarks los op Dual bakken :)

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 11-07-2004 15:55 ]

Verwijderd

XanderH schreef op 11 juli 2004 @ 15:51:
[...]

Of als het persee dual moet Dual Opteron? Geen idee alleen van de prestaties in games :)
Niet dual, gewoon een enkele A64 cpu. Liefst S939 met Dual Channel geheugen :9

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Let wel op, een Opteron (hele AMD64 range dacht ik zelfs?) vereist Registered DDR en dit is weer langzamer dan Unbufferd memory.

Dus dat kost je ook weer een stukje prestatie.

Waarom pak je niet een hele snelle single-cpu opstelling?
- AMD XP 3400+
- 2GB DDR
- ATi X800

maar als je perse dual cpu wil => http://www.tyan.com/products/html/tigerk8w_spec.html

[ Voor 14% gewijzigd door Snow_King op 11-07-2004 15:54 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
Twee Athlon MP's en het rijtje eisen van je gaat niet samen; er bestaan gewoonweg geen dual socket A moederborden (en chipsets) met die specs.

Voor gamen heeft een dual cpu systeem totaal geen zin, laat staan een dual socket A platform (traag geheugen subsysteem en slome FSB). Zou je per sé dual cpu willen hebben dan moet je naar Opteron's of Xeon's omkijken, die dingen zijn stukken sneller voor games en de bijbehorende borden kunnen ook aan jouw eisen voldoen. Zie overigens ook: PMG FAQ - SMP FAQ

[edit]Beetje spuit 11 achtige post zie ik :+

[ Voor 5% gewijzigd door Abbadon op 11-07-2004 15:55 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Er bestaat geen Dual AMD chipset met een fsb hoger dan 133Mhz, dus als je meer geheugenbandbreedte wil, moet je echt aan de dual Opteron of Xeon gaan. Geen van beide opties is echt goedkoop, en als je enige doel GAMEN is, koop dan een dikke Athlon64 op s939 oid....
[edit]spuit 12....alle dual bezitters komen ff langs :P [edit]

[ Voor 12% gewijzigd door Vaudtje op 11-07-2004 15:59 ]

In deeze zin staan drie fauten

Verwijderd

Voor games icm dual processors check deze thread

http://forums.2cpu.com/sh...9ad07d1e66&threadid=45742

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-08 08:01
www.mindfactory.com en ik zou er 64Bit opzetten :)

Modbreak:

Waar die link precies toe dient snap ik (noch vele anderen hier overigens) totaal niet, maar het is in ieder geval offtopic en opdringerig. Dat komt aardig in de buurt van spam. Nokken AUB- post on-topic of post niet :o

[ Voor 74% gewijzigd door dion_b op 11-07-2004 17:34 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik snap die link niet helemaal geloof ik ?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Snow_King schreef op 11 juli 2004 @ 15:53:
Let wel op, een Opteron (hele AMD64 range dacht ik zelfs?) vereist Registered DDR en dit is weer langzamer dan Unbufferd memory.
Dat is alleen met de Athlon 64FX serie en meen me iets te herinneren, dat het idd bij de Opteron ook het geval is. Voordeel bij registered geheugen is trouwens wel weer, dat ze ECC hebben, oftewel foutcontrole... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 11-07-2004 17:05 ]

Verwijderd

GJ-tje schreef op 11 juli 2004 @ 17:03:
[...]
Dat is alleen met de Athlon 64FX serie en meen me iets te herinneren, dat het idd bij de Opteron ook het geval is. Voordeel bij registered geheugen is trouwens wel weer, dat ze ECC hebben, oftewel foutcontrole... ;)
Volgens mij was het socket 940 = opteron en eerste athlon 64 FX met registered geheugen, en socket 939 = athlon 64, en 64 FX met non-registered geheugen

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 17:11:
Volgens mij was het socket 940 = opteron en eerste athlon 64 FX met registered geheugen, en socket 939 = athlon 64, en 64 FX met non-registered geheugen
Socket 939 maakt het geloof ik niet meer uit, die heeft tevens ook dual channel... Van socket 940 weet ik het niet, maar dacht dat deze het niet uitmaakt, welk geheugen, dus of registered of niet, maar wel single channel...

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Dual processor heeft alleen zin bij processen die goed op te delen zijn in verschillende processen. Aangezien dit bij games niet echt het geval is (games zijn wel multithreaded though) heeft een dual processor systeem niet echt veel zin.
Dat het trager zou zijn dan een single-cpu systeem is trouwens dan weer gigantische onzin. Het is simpelweg niet sneller.
Tenzij je dus op de achtergrond nog zware processen wilt kunnen draaien tijdens het gamen, zou ik gewoon voor een single processor systeem gaan.

Dual processor systemen zijn geweldig, maar niet om mee te gamen. :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Vaudtje
  • Niet online
socket 940 heeft registered geheugen nodig, maar dual channel wordt ondersteund.
NUMA (twee keer dual channel, dus twee channels per proc) ook, maar alleen op duurdere mobo's, en dan moet het OS het ook nog ondersteunen.

[ Voor 16% gewijzigd door Vaudtje op 11-07-2004 22:59 ]

In deeze zin staan drie fauten

Verwijderd

is het dat je alleen er mee wilt gamen want dan zou ik persoonlijk niet voor een dual system gaan, ik zelf heb een dual intel xenon 3.0ghz maar ik doe er meer mee dan alleen gamen, ik doe zelf veel aan video bewerking, dat duurt soms wel een tijdje dus dat laat ik de eerste cpu doen en met de 2de cpu kan ik rustig cs of ut2004 spelen zonder dat ik last heb dat ik aan het video bewerken ben

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Jah daar zijn ze lijkt me ook voor bedoelt ...
Dat je meedere dingen tegelijk kan ->
wil de TS soms meedere games tegelijk doen?
-> Ja!!! : Koop dual Xeon of Opteron
-> NeeJ! : Koop single Athlon64
Pagina: 1