Toon posts:

Router aan andere Router koppelen

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

(Kheb al de search gebruikt, maar ik kon niet echt wat vinden, noch in de faq stond wat.)

Situatie:
Router1 is verbonden met Internet; Router2 niet. Op beide routers zijn pc's (clients) aangesloten. Nu willen wij beide routers aan elkaar koppelen, zodat alle computers kunnen internetten en met elkaar onderling kunnen communiceren. De routers zijn door middel van een straight utp-kabel aan elkaar verbonden.

We hebben de optie "routing" geprobeerd maar weten niet of we Static Routing Table Entries moeten gebruiken. Daarnaast vroegen we ons ook af (ivm de "segmenten") of we op 1 of 2 dhcp-services moeten enable' en.
Eigenlijk kunnen we ons doel al bereiken door Router2 zo in te stellen als alleen een switch. Maar hoe? alleen dhcp uitzetten? en welke instellingen nog meer?

Router1: Sitecom DC-202
Router2: Netgear RP614

BVD,
BoosteR

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 10:25
Wat heb je zelf al geprobeerd?? Behalve Routing functie. (je wilt eigenlijk maar een router geheel aten functioneren dus bij de ander moet je dit uitschakelen).

Het lijkt mij dat je op 1 van de 2 DHCP uit moet schakelen. Daarna kijken of het werkt.

[ Voor 35% gewijzigd door Steefph op 11-07-2004 12:21 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Steef1983 schreef op 11 juli 2004 @ 12:20:
Wat heb je zelf al geprobeerd?? Behalve Routing functie. (je wilt eigenlijk maar een router geheel aten functioneren dus bij de ander moet je dit uitschakelen).

Het lijkt mij dat je op 1 van de 2 DHCP uit moet schakelen. Daarna kijken of het werkt.
ja maar de 2e router die geen directe inet verbinding heeft dan nog steeds ip 192.168.0.1 en de 1e router ook. Ik kan mijn router ip wel veranderen maar dan doet ie het nog steeds niet...

het lampje (op de 2e router) van de poort waar de kabel van de 1e router binnenkomt knippert ook steeds: eerst 100mbit, daarna even 10 mbit, uit, 100mbit, 10mbit etc... :/

Moeten de RIP optie niet aan, en zoja bij welke router? En routingtables?

btw ik leg met booster het netwerk aan

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 12:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

maak eerst een plaatje en leg eens uit waarom je het zo wil enzo.
Zo en zo zal je een cross moeten gebruiken tussen de 2 routers dit omdat het allebei laag 3 devices zijn. Verder zal je het een en ander meoten klooien met statics of inderdaad met RIP

als je hem gewoon als switch wil gebruiken moet je denk ik een cross in een van 1e 4 poorten stoppen naar de andere router toe en de andere machines op de rest van de poorten zetten. Wel even DHCP uitzetten. Volgens mij moet het dan allemaal gaan werken

[ Voor 34% gewijzigd door TrailBlazer op 11-07-2004 21:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
TrailBlazer schreef op 11 juli 2004 @ 21:09:
maak eerst een plaatje en leg eens uit waarom je het zo wil enzo.
Zo en zo zal je een cross moeten gebruiken tussen de 2 routers dit omdat het allebei laag 3 devices zijn. Verder zal je het een en ander meoten klooien met statics of inderdaad met RIP

als je hem gewoon als switch wil gebruiken moet je denk ik een cross in een van 1e 4 poorten stoppen naar de andere router toe en de andere machines op de rest van de poorten zetten. Wel even DHCP uitzetten. Volgens mij moet het dan allemaal gaan werken
Oude routers moesten met een cross-kabel verbonden worden, maar de (vrij) nieuwe niet. Zo ondersteunt de Netgear router "Autosensing Ethernet Connections with Auto Uplink": "...This feature also eliminates the need to worry about crossover cables, as
Auto Uplink will accommodate either type of cable to make the right connection..."

en de Sitecom: "...Use a standard LAN cable to connect the "LAN1"port to a standard port on the other hub." Ik ga er vanuit dat een standaard kabel straight is.

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Zorg ervoor dat je ip-adressen niet conflicteren. DHCP zet je uit op 1 van de routers.

Verwijderd

sniper20 schreef op 11 juli 2004 @ 21:47:
Zorg ervoor dat je ip-adressen niet conflicteren. DHCP zet je uit op 1 van de routers.
dat hebben we al gedaan maar werkt helaas niet

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:44

RammY

Dát!

Je zou denk ik bij router 2 de WAN poort moeten gebruiken en vandaar een kabel naar router 1 in een normale poort. Je geeft Router 2 het ip van de eerste mee als gateway en DNS.
En zet voor de zekerheid RIP maar aan op de 2e.

Maar waarom eigenlijk 2 routers. Een switch was denk ik makkelijker geweest. Gebruik dan geen WAN poort op de 2e. Dan zou ie in pricipe moeten fungeren als switch mits je het IP van de 2e wel anders maakt dan de eerste.

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Topicstarter
RammY schreef op 12 juli 2004 @ 00:18:
Je zou denk ik bij router 2 de WAN poort moeten gebruiken en vandaar een kabel naar router 1 in een normale poort. Je geeft Router 2 het ip van de eerste mee als gateway en DNS.
En zet voor de zekerheid RIP maar aan op de 2e.
Gaan we proberen!
RammY schreef op 12 juli 2004 @ 00:18:

Maar waarom eigenlijk 2 routers. Een switch was denk ik makkelijker geweest. Gebruik dan geen WAN poort op de 2e. Dan zou ie in pricipe moeten fungeren als switch mits je het IP van de 2e wel anders maakt dan de eerste.
Een switch zullen we inzetten als het niet anders kan. Maar Router2 "bezit" al een switch en daar willen we dus alleen maar gebruik van maken. Maar hoe kan je een router instellen zodat hij als een switch functioneert?? IP ervan op 0.0.0.0 zetten?? en iig DHCP uit zetten...

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij kan het heel simpel op beiden dhcp aanzetten zorg alleen wel voor verschillende subnetten WAN poort van 2 op lan poort van 1 als het goed is wordt alles netjes gerouteerd het belangrijkste is verschillende subnetten anders kan die niet routeren.
Een router doet niets anders dan een ip request van buiten het eigen subnet routeren naar de WAN poort. Vandaar dat de subnetten absoluut verschillend moeten zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:44

RammY

Dát!

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 12:34:
[...]

Gaan we proberen!

[...]

Een switch zullen we inzetten als het niet anders kan. Maar Router2 "bezit" al een switch en daar willen we dus alleen maar gebruik van maken. Maar hoe kan je een router instellen zodat hij als een switch functioneert?? IP ervan op 0.0.0.0 zetten?? en iig DHCP uit zetten...
DHCP zet maar uit ja want die haalt ie wel van de ander router... En verder kun je gewoon hem IP 192.168.0.2 ofzow geven... zolang je de WAN poort niet gebruikt kan hij niks routen en zal het gewoon een SWITCH zijn.
Bij sommige routers kun je gewoon met een optie in de router de functie uitschakelen. Ik meen dat Belkin dat kan.
Maar zoals ik al zei. Geen WAN poort gebruik = geen routerfunctie.

Deze advertentieplaats is te huur!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:39

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik hoor hier niemand het woordje 'bridge' noemen.

Ervan uitgaande dat de Sitecom het kan: zet die in bridge mode, en de andere gewoon als router...

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

een bridge is eigenlijk toch gewoon een switch, niet?

Verwijderd

De replies van RammY, DynaMikeY en liefbeertje zijn in dit geval behulpzaam.

Er zijn twee methoden om dit netjes te doen; je router in bridge-mode zetten (zodat hij in feite een soort switch is) of alleen de LAN-poorten gebruiken en hem dus écht als switch gebruiken zoals RammY uitlegt.

Verder zijn er echt wel meer topics over dit onderwerp geweest en ^^ is ook daar uitgelegd :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.