Toon posts:

w98 aanmelden bij w2000 domein

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier de volgende situatie:

Een windows 2000 server met DNS/AD geinstalleerd
Een windows xp client
Een windows 98 client

Met de wxp client meld ik me aan bij het w2000 domein, ik kan inloggen, roaming profiles werkt prima, policies werkt ok, alle gaat ok.

Met de w98 client wil ik me aanmelden bij het w2000 domein. Dit lukt dus niet. Bij netwerkomgeving heb ik aanmelden bij windows nt domein aangevinkt en hier het windows 2000 domein opgegeven. Maar ik blijf de melding krijgen dat ie het domein niet kan vinden. Pingen lukt wel. Na enig speurwerk las ik op internet dat je een w98 machine niet zonder meer kunt aanmelden bij een w2000 domein. Weet iemand hoe dit zit, moet ik misschien extra software installeren?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Draait de server nog in native mode? dus dat hij ook prewindows 2000 workstations ondersteunt?

Verwijderd

Topicstarter
Vorkie schreef op 11 juli 2004 @ 12:08:
Draait de server nog in native mode? dus dat hij ook prewindows 2000 workstations ondersteunt?
De server draait in mixed modus. Dus dat ie ook prewindows 2000 machines ondersteunt.

Maar ik heb dus dit gevonedn:
Active Directory Client Extensions for Windows 95/98 and Windows NT 4.0

Volgens mij moet je deze extension installeren op een w98 machine. Dit heb ik gedaan, maar merk er niks van. Maar volgens mij zit ik in de goede richting.

• Reda
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 22:40

Reda

HA DO KEN

misschien heel dom dat ik dit zeg hoor maar installeer op bei beide machines eens het NetBUI protocol.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:32
Reda schreef op 11 juli 2004 @ 12:29:
misschien heel dom dat ik dit zeg hoor maar installeer op bei beide machines eens het NetBUI protocol.
Wil je misschien ook even uitleggen waarom? Ik bedoel volgens mij draait Windows 2000 native op TCP/IP met DNS... Er is (volgens MS) nog geen eens WINS nodig, dus waarom NetBeui??

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Heb dit vroeger altijd gedaan zonder iets special te installeren (tenzij de client voor MS networks natuurlijk). Check je DNS setting nog eens, Wins is ook geen overbodige luxe.

• ErwinvA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08-2023

ErwinvA

I've got a Xerox to copy

Staat verder niet vermeld maar ik neem aan dat er onderling wel communicatie is tussen de machines? ping e.d.

Verder denk ik dat er toch stiekem nog een domeinbeleid ergens staat die te hoge digitale encryptie of iets dergelijks van zijn client verwacht. Iets wat w98 niet kan...

Verwijderd

Topicstarter
ErwinvA schreef op 11 juli 2004 @ 12:47:
Staat verder niet vermeld maar ik neem aan dat er onderling wel communicatie is tussen de machines? ping e.d.

Verder denk ik dat er toch stiekem nog een domeinbeleid ergens staat die te hoge digitale encryptie of iets dergelijks van zijn client verwacht. Iets wat w98 niet kan...
Ik dacht dat er op een w98 machine een aparte Active Directory client geinstalleerd moest worden oid. Bij w98 kun je nu nl. alleen maar opgeven dat ie moet aanmelden bij een NT domein. Ik zie geen mogelijkheid me aan te melden bij een w2000 domein.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En heb je ook al de computer in het domein gezet en lid gemaakt in de Pre Windows2000 groep?

• ErwinvA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08-2023

ErwinvA

I've got a Xerox to copy

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 12:52:
[...]

Ik dacht dat er op een w98 machine een aparte Active Directory client geinstalleerd moest worden oid. Bij w98 kun je nu nl. alleen maar opgeven dat ie moet aanmelden bij een NT domein. Ik zie geen mogelijkheid me aan te melden bij een w2000 domein.
dat je alleen nt domein zit is geen ramp, ouderdom van w98. De client is alleen bedoeld om bepaalde services te gebruiken van de AD. en zelfs dat is nog vrij beperkt.

Ik denk echt dat het een beleid is ergens

• Bastardhost
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 14:41
Native en mixed heeft hier niets te doen, dat staat los van clients.

Ook de pre-windows 2000 client software heeft er niets mee uit te staan, die is enkel voor het kunnen gebruiken van informatie uit de AD.

WINS is een goede inbreng, aangezien pre-win2k clients moeten weten wat de DC is in een netwerk.

Je kunt die ook afvangen door je LMHOST file te vullen op de win98 client,

<ip adres> <netbiosnaam> #DOM #PRE
vb. 102.54.94.97 rhino #PRE #DOM

de #DOM is voor domaincontroller
de #PRE is voor pre-load

Verwijderd

Topicstarter
ErwinvA schreef op 11 juli 2004 @ 12:58:
[...]

dat je alleen nt domein zit is geen ramp, ouderdom van w98. De client is alleen bedoeld om bepaalde services te gebruiken van de AD. en zelfs dat is nog vrij beperkt.

Ik denk echt dat het een beleid is ergens
Hij vindt uberhaupt geen domein...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 12:22:
[...]
De server draait in mixed modus. Dus dat ie ook prewindows 2000 machines ondersteunt.
Nog even voor de duidelijkheid : Mixed mode is enkel van belang als er down-level (dus pre-2k) domeincontrollers aanwezig zijn. Met de client computers heeft dit niks te maken.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Bastardhost schreef op 11 juli 2004 @ 13:01:
Native en mixed heeft hier niets te doen, dat staat los van clients.

Ook de pre-windows 2000 client software heeft er niets mee uit te staan, die is enkel voor het kunnen gebruiken van informatie uit de AD.

WINS is een goede inbreng, aangezien pre-win2k clients moeten weten wat de DC is in een netwerk.

Je kunt die ook afvangen door je LMHOST file te vullen op de win98 client,

<ip adres> <netbiosnaam> #DOM #PRE
vb. 102.54.94.97 rhino #PRE #DOM

de #DOM is voor domaincontroller
de #PRE is voor pre-load
Moet je bij domeinnaam de gehele domeinnaam opgeven (free.net) of de netbios naam (FREE)?

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op 11 juli 2004 @ 13:04:
[...]

Nog even voor de duidelijkheid : Mixed mode is enkel van belang als er down-level (dus pre-2k) domeincontrollers aanwezig zijn. Met de client computers heeft dit niks te maken.
Zoiets had ik ook al begrepen.

• Reda

Reda

HA DO KEN

Archie_T schreef op 11 juli 2004 @ 12:38:
[...]

Wil je misschien ook even uitleggen waarom? Ik bedoel volgens mij draait Windows 2000 native op TCP/IP met DNS... Er is (volgens MS) nog geen eens WINS nodig, dus waarom NetBeui??
ik had namelijk begrepen dat Win98 aanmeldt via NetBUI verkeer dus dat je daarom het protocol ook geinstalleerd moet hebben.

• Bastardhost
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 14:41
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 13:05:
[...]

Moet je bij domeinnaam de gehele domeinnaam opgeven (free.net) of de netbios naam (FREE)?
de NETBIOS name, aangezien pre-windows2000 geen bal begrijp van DNS, althans tijdens het aanloggen. Die vertrouwt volledig op netbios en dus WINS.

nogmaals, vul je LMHOST met de juist informatie:

<ipadres van de server> <naam van de server> #DOM #PRE

Verwijderd

Topicstarter
Bastardhost schreef op 11 juli 2004 @ 13:34:
[...]

de NETBIOS name, aangezien pre-windows2000 geen bal begrijp van DNS, althans tijdens het aanloggen. Die vertrouwt volledig op netbios en dus WINS.

nogmaals, vul je LMHOST met de juist informatie:

<ipadres van de server> <naam van de server> #DOM #PRE
lmhosts bestand is ingevuld. Het bestand heet dus lmhosts en niet lmhost.

Mijn domeinnaam heet free.net. Is de netbios naam dan automatisch FREENET? Waar in w2kserver kan ik terugvinden wat de netbios naam van het domein is?

Verwijderd

Topicstarter
Reda schreef op 11 juli 2004 @ 12:29:
Ja dat was dus de oplossing. Netbui moet op beide pc's zijn geinstalleerd. Nog bedankt 'reda'.

• Reda

Reda

HA DO KEN

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 16:55:
[...]

Ja dat was dus de oplossing. Netbui moet op beide pc's zijn geinstalleerd. Nog bedankt 'reda'.
no problemo ;)

heb zelf ook het probleem gehad dus vandaar

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 16:55:
[...]

lol, dat heeft er niks mee te maken. >> WINS

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 01:36 ]

Pagina: 1