Toon posts:

[DIY] Sub Magnat Xecutor 1200

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Aargh, nu snap ik er geen kont meer van :P,

Het begon allemaal zo, ik opende een topicje op GoT over het maken van een Sub.
Na wat overhaast gedoe, werd mij aangeraden om eerst eens goed te gaan kijken WAT ik nu precies wilde :P. Nou, een maandje + 1 luisterdag later , heb ik samen met de jongens (en meisjes ;)) het @ tweakers besloten om een dichte sub te maken, met als versterker een XXL poweramp (ofzoiets) en als driver een (autosubwoofer) Magnat Xecutor 1200. Ik ben netjes naar de praxis gegaan, heb wat 18mm MDF gekocht, en goed op maat gezaagt, alles past Perfectemant.

Nu ga ik dus vanmorgen naar Automat (een auto shop, met een uitgebreid assortiment aan woofers), en wat gebeurd me daar. Ik krijg dit te horen :

1. Magnat = in vaktaal Magniks (slecht merk dus...)

2. Deze woofers zijn bedoelt voor max 57 liter kisten.
3. Ik red het niet met deze amp, hij gaat clippen.

Is dit nou een dom ventje dat me 2x100€ woofers wil verkopen, of zien jullie nou iets over wij nou iets over het hoofd ?

-edit- Hij zei er ook nog bij, dat WINisd en dergelijke progjes, geen goede realistische waardes opleveren -edit-

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 16:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 16:37 ]

Verwijderd

Ik ben ook van plan om naar aanleiding van wat topics door gelezen te hebben hier op got om een eigen sub te maken, dus ik zal dit topic goed in de gaten houden.

Ik heb ook een paar vragen mbt het plaatsen van de driver en de eventuele br poort. Met name waar ik deze 2 het beste kan plaatsen en of het veel verschil zal maken in geluid op verschillende plekken. (waarschijnlijk wel:))

Ik wil de sub gaan gebruiken voor een HT setup dus als ik het goed begrepen heb is een BR poort dan een goede oplossing om de sub lekker laag te laten gaan met een goede diepgang.

Commentaar gewenst :)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Plaats van de BR poort maakt niet zoveel uit, zorg wel dat 'ie z'n lucht 'kwijt kan' (dus bijvoorbeeld niet aan de onderkant 8)7 )

In een BR kast hoeft eigenlijk nauwelijks stuffing (wol zoals jij het noemt) zolang het maar niet gaat verwaaien maakt het niet uit, glaswol/steenwol niet gebruiken dus). Áls je stuffing gebruikt hou er dan wel rekening mee dat dit de virtuele inhoud van je kast vergroot (hoe meer stuffing hoe meer vergroting tot een bepaalde grens).

[ Voor 60% gewijzigd door MM op 11-07-2004 15:06 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 16:37 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 16:08:
Nog een vraag, wat is een fijne plaatsing van de driver ? Het voordeel van downfiring bv.. En boven op lijkt me ook wel cewl, maar dan krijg je er natuurlijk veel stof op, en er moet denk ik wel een soort bescherming op (rooster ofzo)
Plaatsing is net als het soort en de afmetingen van de behuizing afhankelijk van de woofer. Downfiring kan niet altijd! Sommige woofers zakken te veel door, waardoor je een beetje minder Xmax overhoudt. Als je dat niet erg vind of de woofer zakt maar minimaal in, dan kun je in princiepe iedere woofer nemen. Downfiring zorgt ervoor dat de subwoofer nog minder plaatbaar is. Als je echter gaat crossen boven de 120 of 150 Hz, dan zou ik eerder voor frontfiring gaan. Bovenop kan natuurlijk ook, maar dan is een rooster oid wel aan te raden idd. Maar verder maakt het weinig uit waar je de woofer plaatst, als ie zijn lucht maar kan verplaatsen (dus niet 2 cm tegen de muur aan ;) )!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Dan denk ik dat ik gewoon front firing doe :+.

Weet iemand misschien al iets over dat wol gedoe ?
En misschien een iets andere driver ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 19:44:
Dan denk ik dat ik gewoon front firing doe :+.

Weet iemand misschien al iets over dat wol gedoe ?
En misschien een iets andere driver ?
Wol werkt prima, dat andere spul heet Fiberfill of Dacron. Het is een Synthetisch materiaal wat je in de betere speakerwinkels wel kunt kopen. Waarschijnlijk kun je ook terecht bij de meubelgroothandels, waar hem ook stoffen e.d kan kopen. Die isolatiematerialen zou ik afraden, aangezien dat gewoon viesse troep is ;) . Dat je BR niet hoeft te vullen zou ik niet willen zeggen, maar je moet er wel voor zorgen dat er voldoende ruimte is voor de woofer om door de buis te kunnen blazen. De doorgang van woofer baar BR buis moet dus wel vrij zijn. Je kan dan eventueel de wanden bekleden ofzo. Kwaat kan het nooit!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 16:38 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ah, oke. Gesloten gaat prima met 91 Liter. Voor BR is het wat te weinig ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraag, wat voor een soort schroeven gebruiken jullie eigenlijk voor 22mm MDF ?

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:40

Offtrack

Ondertitel

De meesten gebruiken geen schroeven, omdat die lastig zijn weg te werken. Als je hoogglans lak gebruikt voor de afwerking bijvoorbeeld, is het bijna onmogelijk om schroeven/plamuur/vulmiddel te verhullen.
In plaats van schroeven worden deuvels gebruikt, in combinatie met lijm.
of deze meesterlijke dingen (naam? 8)7 )
Afbeeldingslocatie: http://img22.exs.cx/img22/8056/IMG_1139Small.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Offtrack op 11-07-2004 22:22 ]

Verwijderd

Dat zijn lamello's maar dat is profesioneel spul en daar heb je een speciale lamello frees voor nodig dacht ik.

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:40

Offtrack

Ondertitel

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 22:40:
Dat zijn lamello's maar dat is profesioneel spul en daar heb je een speciale lamello frees voor nodig dacht ik.
Ja, deuvels zijn veel makkelijker, maar ik zette het er even bij voor de volledigheid.
Alles beter dan schroeven :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nog een nadeel van schroeven: naar verloop van tijd hebben ze de neiging om er weer uit te draaien, waardoor de lak open breekt :X . Ik geloofde het eerst ook niet, maar ik zie het nu zelf op mijn zuitjes :( . Ooit nog eens wat fineer er tegenaan denk ik...

Ik schroef dus niet meer. Goed lijmen is ook stevig zat!

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 11-07-2004 22:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
dubbelpost :P

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aargh, nu snap ik er geen kont meer van :P,

Het begon allemaal zo, ik opende een topicje op GoT over het maken van een Sub.
Na wat overhaast gedoe, werd mij aangeraden om eerst eens goed te gaan kijken WAT ik nu precies wilde :P. Nou, een maandje + 1 luisterdag later , heb ik samen met de jongens (en meisjes ;)) @ tweakers besloten om een dichte sub te maken, met als versterker een XXL poweramp (ofzoiets) en als driver een (autosubwoofer) Magnat Xecutor 1200. Ik ben netjes naar de praxis gegaan, heb wat 18mm MDF gekocht, en goed op maat gezaagt, alles past Perfectemant.

Nu ga ik dus vanmorgen naar Automat (een auto shop, met een uitgebreid assortiment aan woofers), en wat gebeurd me daar. Ik krijg dit te horen :

1. Magnat = in vaktaal Magniks (slecht merk dus...)

2. Deze woofers zijn bedoelt voor max 57 liter kisten.
3. Ik red het niet met deze amp, hij gaat clippen.

Is dit nou een dom ventje dat me 2x100€ woofers wil verkopen, of zien jullie nou iets over wij nou iets over het hoofd ?

-edit- Hij zei er ook nog bij, dat WINisd en dergelijke progjes, geen goede realistische waardes opleveren -edit-

Verwijderd

Topicstarter
Weet trouwens iemand of MTX woofers een goed merk is ?
Hij raadde me die (of een JBL) aan.

Ik vraag me af of die echt goed zijn als thuis speaker, ipv een auto speaker

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

OK,

magnat maakt hele leuke instappers en het is imho zeker serieus spul.
Ik weet niet wat voor kist je gemaakt hebt, dus daar kan ik niks over zeggen.
Maar met een 50 liter BR moet je goed laag kunnen komen.

MTX (thunder) = prima spul, maar meer op SPL gericht.
JBL, niks mis mee, maar de goedkopere woofers zijn... te duur voor wat ze bieden.

Wel denk ik dat een powersound "te licht" is om die magnat goed tot leven te laten komen.
Maar; gewoon proberen; zo duur is die powersound niet :) Misschien kan je ook de DT150 overwegen; prima ding! (zie mijn sig).

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op 07 augustus 2004 @ 01:39:
OK,

magnat maakt hele leuke instappers en het is imho zeker serieus spul.
Ik weet niet wat voor kist je gemaakt hebt, dus daar kan ik niks over zeggen.
Maar met een 50 liter BR moet je goed laag kunnen komen.

MTX (thunder) = prima spul, maar meer op SPL gericht.
JBL, niks mis mee, maar de goedkopere woofers zijn... te duur voor wat ze bieden.

Wel denk ik dat een powersound "te licht" is om die magnat goed tot leven te laten komen.
Maar; gewoon proberen; zo duur is die powersound niet :) Misschien kan je ook de DT150 overwegen; prima ding! (zie mijn sig).
DT150 is wel aan de dure kant, ik heb ook die amps van conrad.de gezien, maar daar staat alleen wat rotzooi bij, niet of het max of continu vermogen is ofzo, heeft iemand daar betere specs van (ik ken alleen een linkje naar een PDF)

Verwijderd

Elmo, waarom heb je nou je startpost ge-edit? Nu klopt van dit topic echt geen kont meer.

Ik had dus een nieuw topic van elmo bestaande uit deze post: [rml]_ElMo_ in "[ DIY] Sub Magnat Xecutor 1200"[/rml]

gemerged met dit topic, met dus de Xecuter 12 startpost. Dat ging over hetzelfde onderwerp en kon dus prima in dit topic. Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat je het hele topic overhoop haalt. Bij deze gaat hij dan ook dicht. Hier kan niemand wijs uit worden.

Laatste kans voor elmo: Driver keuze voor subwoofer

Hou dat alsjeblieft schoon. ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.