Toon posts:

Intel® Extreme Graphics 2 (UMA)

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Oorspronkelijk topic:

"Zoals de titel al aangeeft gaat mijn vraag over de Intel® Extreme Graphics 2 (UMA). Mijn vraag is "hoe goed" deze videokaart is. Kun je er bijvoorbeeld (on-line) games mee spelen. Hierbij is misschien relevant dat er onder andere een Centrino 1.5 Ghz en 512 Mb bij zit.

bedankt al vast voor jullie tijd

PCMiguel"

Na de vele hulp heb ik echter nog (maar) één vraagje; Dus scroll a.u.b. ff naar beneden, naar momenteel de ONDERSTE POST. tnx all!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 13:34 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Gamen kan je wel vergeten,

3DMark Score 2446 3D marks

Game 1 Car Chase - Low Detail 47.3 FPS

Game 1 Car Chase - High Detail 18.5 FPS

Game 2 Dragothic - Low Detail 50.4 FPS

Game 2 Dragothic - High Detail 18.9 FPS

Game 3 Lobby - Low Detail 43.4 FPS

Game 3 Lobby - High Detail 14.4 FPS

Game 4 Nature No hardware support

Na een Format van de Standaart Dell software draaid het al beter.

Games zoals Age of Mythologie draaien zonder problemen (met honderden poppetjes battellen is geen probleem), De oude Unreal Tournament draaid ook heel erg goed, GTA VC multiplayer (dus zonder andere poppetjes/autos) draaid prima, maar singleplayer kan je vergeten.

Afhankelijk van de games, Bf 1942 draaid slecht, het is relatief speelbaar maar zodra je in een vliegtuig zit of wat meer mensen om je heen kan je het vergeten ;).

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Gebaseerd op bovenstaande benchmark resultaten:

Half Life 1 gaat wel lukken, counter-strike wordt al moeilijk denk ik.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Icey
Prutz0r schreef op 11 juli 2004 @ 11:51:
Gebaseerd op bovenstaande benchmark resultaten:

Half Life 1 gaat wel lukken, counter-strike wordt al moeilijk denk ik.
Ik praat liever uit ervaring, Counterstrike is totaal geen probleem, eigenlijk constant 60fps omdat dat de max van een tft@60hz is ;)

Onderbouwing:

Tomshardware Test Machine:

Motherboard Gigabyte GA-8IG 1000 PRO
Processor Intel Pentium 4 3.06 GHz
Hyperthreading Enabled
533 MHz MHz FSB
RAM 2x 256 MB DDR333 CL2
Dual Channel

Intel 865G -> Intel Extreme Grapics 2

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/bench/1.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/bench/2.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/bench/3.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/bench/4.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/bench/5.gif

[ Voor 28% gewijzigd door Icey op 11-07-2004 11:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
En hoe gaat gamen met een ATI MOBILITY™ RADEON™ 9000, 256 Mb en Intel Pentium 4 2.8Ghz?

• Icey
kom op man, doe zelf ook wat logisch denkwerk...

http://www20.graphics.tom...aphic/20031229/index.html

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/bench/6.gif

9000 is een relatief budget kaartje, onderaan vind je de 9000 PRO *die is een stuk beter, maar staat nogsteeds onderaan.

Kies dan een 9800se, ook een prutkaart maar wel een stuk beter.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Toen ik nog een Geforce2 MX200 had, had ik ook een score van zo'n 2300 neergezet met 3DMark2001.

Counterstrike stond op 800x600, als je een beetje rook tegenkomt, duikt ie echt wel onder de 10 fps. Zelfs op low-detail rook.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Icey schreef op 11 juli 2004 @ 12:00:
kom op man, doe zelf ook wat logisch denkwerk...

http://www20.graphics.tom...aphic/20031229/index.html

[afbeelding]

9000 is een relatief budget kaartje, onderaan vind je de 9000 PRO *die is een stuk beter, maar staat nogsteeds onderaan.

Kies dan een 9800se, ook een prutkaart maar wel een stuk beter.
Volgens mij gaat het om een mobility, dus dan heb je niet heel veel keuze :P

Ik heb zelf een Acer TravelMate 800 (Centrino, ATI Radeon 9000 mobility) en ik moet zeggen dat de meeste games aardig willen draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 12:06 ]

• Icey
Na een format van de dellsoftware haalde ik zo;n 3500 punten, daarnaast is dit een veel nieuwere kaart, en dan bedoel ik echt veel nieuwer ook met de ondersteunde technieken.

Bedoel, ik haal met BF 1942 zo rond de 15~20 fps (gemiddelde van 5 minuten rondlopen, overigens onspeelbaar zodra het druk word/vliegtuigen etc), dat lukt jou niet met een MX200.

Texture quality op zijn hoogst
Viewing distance op zijn hoogst
Rest van de grafische effecten uit

Bots uit laten rekenen door mijn Server.

[ Voor 7% gewijzigd door Icey op 11-07-2004 12:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 12:04:
Volgens mij gaat het om een mobility, dus dan heb je niet heel veel keuze :P
klopt ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een keuze heb je wel: andere laptop :o

Als je wilt gamen (of trouwens serieuze grafische apps wilt gebruiken) moet je gewoon geen UMA nemen. Het probleem is gewoon geheugenbandbreedte- je systeemgeheugen moet gedeeld worden met de GPU, waardoor zowel CPU als GPU tekort komen, en naarmate je meer wilt gebruiken wordt het erger.

Neem dan een laptop met 25% tragere CPU maar wel een losse GPU, gaat zonder meer sneller zijn in visuele apps.

* dion_b heeft gisteravond weer een vergelijkbare bench gedaan:
Via MVP4 met integrated VGA uit en S3 Virge/DX PCI : 72 RamSpeed marks
Via MVP4 met integrated VGA aan: 48 RamSpeed marks
Scheelt 33% dus :o

En dat met identieke CPU en RAM :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Is de Intel® Extreme Graphics 2 (UMA) een betere keus dan de ATI MOBILITY™ RADEON™ 9000?

• Icey
Nee, neem de 9000

Verwijderd

Topicstarter
Ook als bij de 9000 256 Mb zit en een Pentium 4 2.8 Ghz, maar bij de UMA 512 Mb en een Centrino 1.5 Ghz?

• Icey
Neem de centrino... met UMA dan....

Tja, jij moet keuzes maken...

Wil je

1) Kunnen game, met het nadeel dat je dus maar 1,5 uur op de accu kan, en je schoot verbrand, en je in een teringherrie van een fan zit.

of wil je

2) Niet kunnen game, 4,5 uur op de accu (als het niet meer is) met een laptop die superlicht, dunner, en superstil is.

Of neem een centrino met 9000, 9600 of 9700...

[ Voor 7% gewijzigd door Icey op 11-07-2004 13:03 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 19:14

HeepH

Dope Rapper

je kunt het ook zo zeggen, als je serieus wil gamen zijn ze allebei kut

dan moet je een fx5700,r9600,of r9700 mobile regelen, anders kom je gewoon nergens....

offtopic:
hoi icey :Y)

[ Voor 12% gewijzigd door HeepH op 11-07-2004 13:05 ]

http://specs.tweak.to/16495

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:56
Elke niet integrated kaart is al 10x beter ik heb zelf in mijn laptop een geforce4 go 420 met 32 mb en alles draaid er op, gtavc draaid perfect battlefield enz enz ik heb nog geen game gehad die er niet goed (vaak details wel iets omlaag doen maar het is een geforce 4 mx dus wat wil je :P )op draaide
dion_b schreef op 11 juli 2004 @ 12:31:
[...]

Neem dan een laptop met 25% tragere CPU maar wel een losse GPU, gaat zonder meer sneller zijn in visuele apps.
Die keuze heb ik ook gemaakt aangezien een p4 1.8 (de videokaart ook niet maar het balans tussen cpu en gpu is voor een laptop op deze manier uitstekend) een jaar geleden niet echt state of the art was maar toch draai ik games velen malen beter dan laptops met 3ghz + of dikke centrino's met een intergrated videokaart.

[ Voor 50% gewijzigd door _Drake_ op 11-07-2004 13:11 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Verwijderd

Topicstarter
Drake, zou je a.u.b. ff kunne aangeven wat voor een laptop jij hebt met welke accesoires? tnx m8

Verwijderd

Topicstarter
Nog één ander laatste vraagje (ik geef toe, ik heb echt niet veel verstand van computers op dit gebied);

Wat zeggen jullie van een "Geintegreerd ATI Mobility Radeon UMA8 met tot 64 MB dynamisch gealloceerd gedeeld systeemgeheugen voor video" als Grafische Controller? Wat is de kwaliteit? Ook slecht voor games, of gaat dat wel? En wat is de kwaliteit m.b.t. de Radeon 9000 en de eerder genoemde UMA?

Nogmaals erg bedankt voor de moeite allemaal

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 13:29:
Nog één ander laatste vraagje (ik geef toe, ik heb echt niet veel verstand van computers op dit gebied);

Wat zeggen jullie van een "Geintegreerd ATI Mobility Radeon UMA8 met tot 64 MB dynamisch gealloceerd gedeeld systeemgeheugen voor video" als Grafische Controller? Wat is de kwaliteit? Ook slecht voor games, of gaat dat wel? En wat is de kwaliteit m.b.t. de Radeon 9000 en de eerder genoemde UMA?

Nogmaals erg bedankt voor de moeite allemaal
Het blijft UMA.

Het probleem ligt niet aan de VGA core, die is vaak prima in orde. Maar bij UMA moet de geheugenbandbreedte tussen CPU en GPU gedeeld worden. Dat blijft fout als je wilt gamen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Welke is beter, een "Geintegreerd ATI Mobility Radeon UMA8 met tot 64 MB dynamisch gealloceerd gedeeld systeemgeheugen voor video", of de "Intel® Extreme Graphics 2 (UMA)"?

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 23:14
Als halflife 1 lukt waarom cs dan niet, cs is een van de beter geoptimaliseerde hl mods. Day of Defeat (dod) daarentegen is wat zwaarder op de gpu, maar dit vind ik er dan ook nog wel beter dan cs uit zien als je het mij vraagt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 13:39:
Welke is beter, een "Geintegreerd ATI Mobility Radeon UMA8 met tot 64 MB dynamisch gealloceerd gedeeld systeemgeheugen voor video", of de "Intel® Extreme Graphics 2 (UMA)"?
Dan de eerste, maar je kunt beter een videochip met eigen geheugen pakken.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:56
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 13:20:
Drake, zou je a.u.b. ff kunne aangeven wat voor een laptop jij hebt met welke accesoires? tnx m8
Ik heb een toshiba sattelite pro 2100,
p4m 18, 30gb hd, 14 inch tft, geforce 420go 32mb, enz enz.

tis een al wat oudere laptop maar zou als ik al eerder zei speeld hij games 10x beter dan een dikke centrino met een geintregeerde gpu.

zorg ervoor dat je gewoon een laptop koopt met een losse gpu dan kan je bijna de plank niet mislaan (laat alleen de fx5200go achterwege :P)

[ Voor 15% gewijzigd door _Drake_ op 11-07-2004 14:10 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Pagina: 1