On-the-fly compressie van CD/DVD images mogelijk? *

Pagina: 1
Acties:

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een cd / dvd image formaat (zoals bin/cue, iso, nrg etc) wat ook een interne compressie heeft.

Zo wil ik backups gaan maken van verschillende cd's en de images op een DVDtje fikken zodat ik ze later terug kan branden op CD of mounten met bv Alcohol 120%. Maar dan zou het wel prettig zijn als het gekozen image formaat van zichzelf compressie gebruikt (liefst zo hoog mogelijk), want ik heb niet zoveel zin om de images achteraf nog te gaan zippen/rarren. De CD's die ik wil backupen zijn overigens niet copy protected, misschien telt dat ook mee in de keuze.

Heb net o.a. gesearched naar [search=image compressie iso] en [google=cd dvd image compression] maar ik heb geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Wel vond ik Verschil tussen .bin en .iso ?? waar iemand opmerkt dat ISO een kleiner formaat lijkt te hebben, maar echte details ontbreken. Al helemaal over andere image formaten.

Kortom: kan iemand mij hier meer over vertellen? :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Voor een *nix besturings-systeem zou je zelf aan de slag kunnen gaan; een simpele
dd if=/dev/hdc|bzip2 -9c>./cdtje.bin.bz2
constructie zou dan al voldoende zijn om het gewenste resultaat on-the-fly te bereiken. Als dit verder voor backup doeleinden is dan moet het toch niet zo heel erg zijn om het gewoon handmatig te doen?

Had je deze ook gevonden: [google=cd dvd image compression on-the-fly]?

Compressie van image formaten (bin,iso,nrg etc) > On-the-fly compressie van CD/DVD images mogelijk? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Houdt er alleen wel rekening mee dat je toegangstijd exponentieel gaat toenemen met de mate van compressie ;)

• Mike Jarod
  • Niet online
*nix is helaas geen optie voor mij omdat ik het niet gebruik. Dat de toeganstijd toe gaat namen vind ik niet zo erg, het is immers voor backup doeleinden. Als het image gemount moet worden en de toegangstijd is extreem, is de image fikken naar CD een kleine moeite.

Ben met Google nu iets verder gekomen, het lijkt dat het Alcohol compressie image formaat in elk geval geen compressie kent. Ik zoek rustig verder. Misschien is het ook een kleine moeite om even een CDtje te backuppen in alle formaten die Alcohol biedt en kijken welke file het kleinst wordt :)

edit:
hmm is het nou "de image" of "het image" :P ik gok "het image" en "de images"

[ Voor 10% gewijzigd door Mike Jarod op 11-07-2004 11:38 ]

• Mike Jarod
  • Niet online
Ik ben zelf maar even aan de slag gegaan met de verschillende image progjes. De images voor Alcohol 120%, CloneCD, CDRWin en ISO zijn gemaakt in Alcohol 120%. De overige images met hun "eigen" programma. Alle instellingen standaard, ik kon namelijk nergens compressie opties vinden in de diverse programma's. De ingelezen CD's hebben geen kopieerbeveiling.

Data CD: Microsoft Office 2003 Pro NL CD1. Originele grootte: ~372Mb

Formaat/toolFilesGrootte
Alcohol 120%*.mdf *.mds~427Mb
CloneCD*.ccd *.img *.sub~445Mb
CDRWin*.bin *.cue~427Mb
ISO*.iso~372Mb :)
Nero Burning ROM*.nrg~372Mb :)
BlindWrite 5*.b5i *.b5t~445Mb
DiscJuggler*.cdi~372Mb :)

Audio CD: Madonna - Music. Originele grootte: ~498Mb

Formaat/toolFilesGrootte
Alcohol 120%*.mdf *.mds~497Mb :)
CloneCD*.ccd *.img *.sub~518Mb
CDRWin*.bin *.cue~497Mb :)
Nero Burning ROM*.nrg~498Mb :)
BlindWrite 5*.b5i *.b5t~498Mb :)
DiscJuggler*.cdi~498Mb :)

Alcohol 120% gaf me geen ISO optie bij deze CD.

Geen enkel progsel lijkt dus aan compressie te doen (of ik kijk over een instelling heen). Ik ga bij data-CD's maar voor ISO omdat het zo'n algemeen geaccepteerd formaat is.

Als er mensen zijn die dit soort images met compressie kennen, hoor ik het graag :)