Helaas, mijn stopcontact waar mijn bak aan hangt, is helaas niet geaard, is er een makkelijke manier om hem te aarden?
De verwarmingspijpen van een centrale verwarming is meestal een goede keus. Normaal gesproken hoort de verwarming goed geaard te zijn (controleer dit voor de zekerheid) en is in het hele huis aanwezig. Er bestaan speciale klemmen om op de pijpen te bevestigen, maar je kunt ook zelf iets maken. Neem een voldoende dikke draad (minimaal 1,5 kwadraat) en bevestig die op de verwarming enaan je pc. Zorg voor een goed contact, dat betekent blank metaal en dus verf eraf halen op de plaats waar je de draad bevestigd.
Aarden is goed voor de bak zelf...als er iets gebeurt....
Ik heb ook van mensen gehoord dat je bak minder vreemd doet als hij geaard is...
Aarden is ook vrij handig als je ff wat in je bak moet klussen...
Even een paar vraagjes:
1. Hoe weet ik of de verwarming goed geaard is?
2. Noem even de dikte van de draad in normale termen, geen vaktermen...
Ik heb ook van mensen gehoord dat je bak minder vreemd doet als hij geaard is...
Aarden is ook vrij handig als je ff wat in je bak moet klussen...
Even een paar vraagjes:
1. Hoe weet ik of de verwarming goed geaard is?
2. Noem even de dikte van de draad in normale termen, geen vaktermen...
Het verhelpt rare probleempjes die af en toe optreden en waar geen direkte oorzaak voor aan is te wijzen, het zorgt voor een betere afscherming van de hoogfrequente rommel uit je pc en op de 230 V-lijnen (vindt de PNEM leuk en wordt, als ik het goed heb, per 1 januari 2001 verplicht in nieuwe apparatuur) en het beschermt de gebruiker tegen aanvallen op z'n leven als er kortsluiting of iets dergelijks plaats vindt in z'n pc. Genoeg redenen dacht ik zo.
Glacier,
1. Moet je meten met een ohm(multi-)meter tussen bijv. de verwarming en de aardaansluiting van een geaard stopcontact. De weerstand (in Ohm) moet dan extreem laag zijn, minder dan 1 Ohm. Overigens kun je met een goedkope multimeter alleen zien of de weerstand laag is en niet wat de exacte weerstand is, omdat deze niet nauwkeurig genoeg zijn. Het is wel voldoende om te weten of de weerstand erg laag is, zeg rond de 2 Ohm. Over het algemeen moet het goed zijn, aangezien het wettelijk verplicht is de verwarming goed te aarden.
2. 1,5 kwadraat is de oppervlakte van de koperen kern van een draad in vierkante milimeter (hier dus 1,5 mm2). Omgerekend wordt de diameter ongeveer 1,4 mm. Het komt niet zo precies, alleen hoe dikker de draad, hoe lager de weerstand en dus hoe beter de aarding. Als je naar een doe-het-zelf-zaak gaat en je vraagt om 1,5 kwadraat weten zij precies wat je moet hebben. De aarddraad in een huis is meestal 2,5 kwadraat en heeft de kleur geel/groen (mantel van de draad).
1. Moet je meten met een ohm(multi-)meter tussen bijv. de verwarming en de aardaansluiting van een geaard stopcontact. De weerstand (in Ohm) moet dan extreem laag zijn, minder dan 1 Ohm. Overigens kun je met een goedkope multimeter alleen zien of de weerstand laag is en niet wat de exacte weerstand is, omdat deze niet nauwkeurig genoeg zijn. Het is wel voldoende om te weten of de weerstand erg laag is, zeg rond de 2 Ohm. Over het algemeen moet het goed zijn, aangezien het wettelijk verplicht is de verwarming goed te aarden.
2. 1,5 kwadraat is de oppervlakte van de koperen kern van een draad in vierkante milimeter (hier dus 1,5 mm2). Omgerekend wordt de diameter ongeveer 1,4 mm. Het komt niet zo precies, alleen hoe dikker de draad, hoe lager de weerstand en dus hoe beter de aarding. Als je naar een doe-het-zelf-zaak gaat en je vraagt om 1,5 kwadraat weten zij precies wat je moet hebben. De aarddraad in een huis is meestal 2,5 kwadraat en heeft de kleur geel/groen (mantel van de draad).
Verwijderd
doe gewoon een draadje van het metaal achter op je pc naar de verwarming en je pc is geaard
ajuus
Verwijderd
waarom zet je je PC naast de verwarming:? of ben ik nou de enige idioot die de koelste plek van het huis heeft gezocht voor z'n PC
ja je bent een idioot
Ik ga de pc neerzetten waar ik dat wil en niet waar de maker van het huis dat in gedachte had.. jouw pc staat dus zomers in de kelder en in de winter op zolder??
hehehe...ik kan r ook nix aan doen...PC is van mijn ouders, mijn eigen pc staat niet bij een verwarming natuurlijk...het is voor mijn ouders zo ongeveer de enige mogenlijkheid om hem neer te zetten....
De verwarming staat eigenlijk nooit aan hier (of ik zet hem uit als ik zie dat iemand hem aan heeft gezet)
De verwarming staat eigenlijk nooit aan hier (of ik zet hem uit als ik zie dat iemand hem aan heeft gezet)
Pagina: 1