• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
laatst heb ik een soort van documentaire gezien over de invloed van muziek. De presentator probeerde het publiek ervan te overtuigen dat muziek een erg slechte invloed kan hebben. Omdat hij erg "amerikaans" tekeer ging, was ik vrij sceptisch.

Toch heb ik er ff flink over nagedacht, en ben tot de conclusie gekomen dat muziek zeker wel een invloed heeft, wanneer je nl helemaal opgaat in de muziek en daardoor goed naar de tekst gaat luisteren, neemt de muziek je a.h.w. mee.
Bij dit soort dingen denk ik dan echt aan bands zoals Rammstein of bijvoorbeeld KMFDM met songs zoals "Fuck Me" en dan bv de laatste alinea: http://www.msu.edu/user/sebenic2/lyrics/lyfme.html

Op zijn minst zal dit imho een invloed hebben op je "mood".
Wanneer je dagelijks naar deze muziek luisterd kan dit zich in bepaalde gevallen wellicht uiten in agressief gedrag.

ik vraag mij af wat mijn mede-tweakers hiervan vinden, en hoe ze ermee omgaan.

[ Voor 3% gewijzigd door bigfoot1942 op 11-07-2004 00:51 ]

Verwijderd

Muziek heeft zeker wel invloed. Niet alleen met dingen doen of hoe je je voelt, maar met alles. Het is een goede manier om emoties te uiten; goede dan wel sombere emoties.

Een uitvaart zonder muziek is enorm erg, als er muziek wordt gedraait geeft dat voor veel mensen een opluchting en uiten ze zich dus.

En als je bijvoorbeeld vrolijk bent, dan zet je muziek op van bijvoorbeeld Britney Spears, K3 ( :9 ), of natuurlijk iemand van je eigen smaak ;).

• bigfoot1942
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 00:55:
Muziek heeft zeker wel invloed. Niet alleen met dingen doen of hoe je je voelt, maar met alles. Het is een goede manier om emoties te uiten; goede dan wel sombere emoties.

Een uitvaart zonder muziek is enorm erg, als er muziek wordt gedraait geeft dat voor veel mensen een opluchting en uiten ze zich dus.

En als je bijvoorbeeld vrolijk bent, dan zet je muziek op van bijvoorbeeld Britney Spears, K3 ( :9 ), of natuurlijk iemand van je eigen smaak ;).
je zegt dat het een goede manier is om je emoties te uiten, dat ben ik met je eens, alleen het feit dat/de vraag of muziek weer invloed heeft op de persoon komt niet terug in je verhaal. Logisch gezien zou treurige muziek de stemming slechts extremer maken:
je bent blij -> vrolijke muziek -> invloed = nog blijer.
je bent dreuvig -> treurige muziek -> invloed = nog treuriger?

Verwijderd

Absoluut. Vraag maar eens aan een DJ die op dorpsfeesten draait.

Als die wil, kan die binnen 30 minuten een enorme vechtpartij gaande hebben, mits hij de juiste muziek draait.

Muziek zet een sfeer, en sfeer kan emoties versterken. Ook agressie.

• bigfoot1942
  • Niet online
dan zou je dus bij een uitvaart beter geen muziek kunnen draaien?
vrolijke muziek is imho geen optie... en van treurige muziek wordt men alleen maar droeviger.
Maar er wordt dan wel een soort spanning opgebrouwd, dat ben ik met je eens.

Maar om het wat meer op jezelf te betrekken:
beperk je jezelf wel eens in je muziekkeuze om een bepaalde stemming te ontwijken of om bepaalde teksten te ontwijken waar je het niet mee eens bent?

Verwijderd

De sticker "parental advisory explicit lyrics" staat er niet voor niks op de hoes/cover van de ceedee. Na 1 keer draaien beinvloedt het je gemoedstoestand. Na herhaaldelijk draaien dreunt de boodschap harder door afhankelijk van hoeveel controle je hebt over je eigen wil.

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Mja dat is natuurlijk nogal persoonsgebonden hè.. B)

Ik bedoel, mijn stemming veranderd normaal gesproken niet echt door het luisteren naar sombere of juist _vrolijke_ muziek. Maar afhankelijk van je stemming kies je wel muziek die bij die stemming past.

Maar ik weet zeker dat er ook mensen zijn waar muziek wel een gigantische invloed kan hebben op zijn/haar stemming.
Bij dit soort dingen denk ik dan echt aan bands zoals Rammstein of bijvoorbeeld KMFDM met songs zoals "Fuck Me" en dan bv de laatste alinea: http://www.msu.edu/user/sebenic2/lyrics/lyfme.html

Op zijn minst zal dit imho een invloed hebben op je "mood".
Wanneer je dagelijks naar deze muziek luisterd kan dit zich in bepaalde gevallen wellicht uiten in agressief gedrag.
Muziek van bijv. Rammstein kan idd wel agressie oproepen/vergroten denk ik ja.
Maar ik vraag me af in hoeverre dat aan de teksten te wijten is eigenlijk.
Ik denk eerder dat de stijl van de nummers, en de presentatie hiervan in bijv. videoclips hier het grootste aandeel in hebben.
Maar dat ik er zo over denk zou ook wel eens kunnen komen door mijn mening over Rammstein en soortgelijke bands.
Maar dat valt een beetje buiten deze discussie ;)

Leave only footprints, take only memories

Verwijderd

bigfoot1942 schreef op 11 juli 2004 @ 01:23:
Maar om het wat meer op jezelf te betrekken:
beperk je jezelf wel eens in je muziekkeuze om een bepaalde stemming te ontwijken of om bepaalde teksten te ontwijken waar je het niet mee eens bent?
Ik kan zelf m'n eigen stemming bepalen, ongeacht de situatie. Als ik bv. naar m'n vriendin kijk, die is er zeker wel gevoelig voor. Als ik een paar 'sad' nummers achter elkaar draai (bv. 'mooie dag' van blof is een goede om mee te beginnen) is ze de rest van de dag verdrietig/sip. Die muziek ontwijk ik dus wel degelijk.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik geloof direct dat muziek invloed heeft op je (mijn) stemming. Alleen niet zoals jij het stelt.

Als m'n vrouw en ik naar hetzelfde nummer luisteren, blijkt al vrij snel dat we op totaal verschillende manieren luisteren.

M'n vrouw hoort de muziek niet maar de tekst wel terwijl ik juist de tekst meestal aan me voorbij laat gaan en juist naar de klanken luister.

Pas als ik een nummer veel vaker gehoord heb, begint de tekst tot me door te dringen.

In mijn geval is het dus de compositie van tonen die wat met me doet en niet de tekst. Wat jij beschrijft is dus niet van toepassing op mij.

Eenvoudige voorbeelden:

'Could I have a kiss forever' heeft 2 varianten: een langzame en een snelle versie maar dezelfde tekst. Die snelle versie doet me geen bal terwijl die langzame versie behoorlijk tot me doordringt.

'Old town' van The Corrs (okee, cover): de tekst zeg me nog steeds niet... goed, het gaat over een oud stadje neem ik aan en over een gast waarmee iets gebeurd maar verder zou ik op dit moment dus echt niet weten waar het nummer over gaat. Daarvoor zou ik eerst eens actief naar de tekst moeten gaan luisteren. Maar de teksten boeien me meestal geen barst maar de muziek dus wel. En ik vind dit dus ook gewoon een heerlijk nummer om naar te luisteren.

[ Voor 42% gewijzigd door WFvN op 11-07-2004 01:35 ]

• bigfoot1942
  • Niet online
WFvN schreef op 11 juli 2004 @ 01:30:
Ik geloof direct dat muziek invloed heeft op je (mijn) stemming. Alleen niet zoals jij het stelt.

Als m'n vrouw en ik naar hetzelfde nummer luisteren, blijkt al vrij snel dat we op totaal verschillende manieren luisteren.

M'n vrouw hoort de muziek niet maar de tekst wel terwijl ik juist de tekst meestal aan me voorbij laat gaan en juist naar de klanken luister.

Pas als ik een nummer veel vaker gehoord heb, begint de tekst tot me door te dringen.

In mijn geval is het dus de compositie van tonen die wat met me doet en niet de tekst. Wat jij beschrijft is dus niet van toepassing op mij.

Eenvoudige voorbeelden:

'Could I have a kiss forever' heeft 2 varianten: een langzame en een snelle versie maar dezelfde tekst. Die snelle versie doet me geen bal terwijl die langzame versie behoorlijk tot me doordringt.
wat dat betreft: volgens mij luistert iemand die native english speaker is automatisch veel meer naar de tekst dan een nederlander.
(disclaimer: hiermee bedoel ik niet dat je vrouw....)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij mij is het eerder andersom. M'n muziekkeuze wordt wel eens bepaald door m'n emoties. Toen m'n bijna 2 jaar durende relatie tot een einde kwam luisterde ik veel naar droeve liedjes (niet het standaard Marco Borsato spul :P) en nadat ik m'n examenresultaten had gekregen was snelle en opgewekte muziek weer in (goede cijfers weet je ;))

Als ik een triestig liedje hoor zal ik me toch niet direct triest voelen hoor. Tenzij dat het liedje een bepaalde herrinering losmaakt.

Muziek heeft zeker wel invloed op iemand z'n gevoelens/gemoed maar dit zal sterk verschillen van persoon tot persoon.

• Laurenz
  • Laatst online: 07-11-2025
Jånnis schreef op 11 juli 2004 @ 01:25:
De sticker "parental advisory explicit lyrics" staat er niet voor niks op de hoes/cover van de ceedee. Na 1 keer draaien beinvloedt het je gemoedstoestand. Na herhaaldelijk draaien dreunt de boodschap harder door afhankelijk van hoeveel controle je hebt over je eigen wil.
Ik heb niet echt het idee dat de ware betekenis en achtergrond van de lyrics van nummers tot erg veel mensen door dringt eigenlijk :?

Een voorbeeld:
Misschien kennen jullie de band "Cradle of Filth" (mix van Heavy en Black Metal imo, is nogal een discussie ;)), op iedere cd van hun prijkt een mooie stikker over explicit lyrics.
Vele fans kennen deze lyrics, als is het maar om een "bepaalde" indruk bij anderen te maken.

Hoeveel van die mensen denkt na over wat deze lyrics nou eigenlijk inhouden, en met welke intenties en emoties die geschreven zijn?
Weinig denk ik, heel weinig..
Maar de presentatie van de muziek, in de videoclips, optredens, het uiterlijk van de bandleden, enz hebben denk ik veel meer invloed op (de stemming van) de luisteraar. :)

Heb ik ook :)
Het gaat mij om de muziek, en welk gevoel ik krijg tijdens het horen van die nummers.
Mijn interesse voor lyrics is niet echt groot, maar dat heeft grotendeels te maken met mijn muzieksmaak denk ik.
(Ik zie de vocals in de muziek die ik mooi vind als instrument, als jullie begrijpen wat ik bedoel :P)

[ Voor 9% gewijzigd door Laurenz op 11-07-2004 01:43 ]

Leave only footprints, take only memories

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

bigfoot1942 schreef op 11 juli 2004 @ 01:35:
[...]

wat dat betreft: volgens mij luistert iemand die native english speaker is automatisch veel meer naar de tekst dan een nederlander.
Native speakers zal het vast voor gelden (hoewel mogelijk ook niet in alle gevallen). Maar voor niet-native-speakers als m'n vrouw zal dat toch ook veel vaker het geval zijn. Mij vermoeden is dat er meerdere zaken aan de orde zij bij het luisteren van muziek. Persoonlijk ben ik een wat meer exact figuur en heb maar weinig affiniteiten met taal. Wellicht dat daardoor de composities mij meer aanspreken dan de teksten. M'n vrouw (ook exact overigens) heeft veel meer sjoechem van talen dan ik en luistert mogelijk daardoor meer naar de teksten.

Opmerkelijk is overigens ook dat zij songteksten/lyrics verzamelt en mijn neiging meer naar midi/bladmuziek uitgaat.

Het is voor mij in veel gevallen helemaal niet zo'n probleem om de teksten te begrijpen. Dus dat is niet direct een reden om meer naar muziek te luisteren. Wat het nou exact is, weet ik niet maar het 'native'-verhaal speelt denk ik een minder grote rol dan je in eerste instantie zou denken.

Verwijderd

Ik vind persoonlijk text in muziek totaal niet belangrijk. De stem die het zingt is daarintegen wel van belang. Ik heb ook zeer veel muziek waar geen text in zit, of waar het iig niet volledig naar de voorgrond word gedrukt. Muziek als progressive (house) bijv. En toch, als er text in muziek zit, luister ik er ook na. Dit is verder totaal niet vrijwillig maar dit gaat automatisch. Ik verwerk de text echter wel erg oppervlakkig. Dus alleen als ik met iets bezig ben wat mij niet echt boeid (bijv. leren), en er staat muziek met text op, dan ga ik automatisch meer bij de text nadenken dan bij de leerstof. Wat resulteerd in dat ik de text van het nummer uit mijn hoofd leer ipv de leerstof. Tevens heb ik dat als ik met een paar vrienden ergens zit waar muziek met text word gedraaid, dat ik nog wel eens een grapje over die text maak en dat niemand weet waar ik het over heb :X .
Maar om andwoord op jou vraag te geven, heeft muziek invloed op je stemming? Ja, als ik bijv. in de triade uitga (triade=een danscafe waar ronduit zwakzinnige muziek word gedraaid) heb ik nou niet het idee dat ik allemaal goed uitgedachte dingen doe. Met andere woorden, ik word dom door dat de muziek ook dom is.

Verwijderd

Dat muziek een psychologische en zelfs fysiologische invloed heeft is onbetwistbaar. Dat geldt trouwens niet alleen voor mensen maar ook voor hogere dieren, die reageren ook op muziek.

Dat heeft op de eerste plaats te maken met ritme, er zijn diverse fysiologische processen die ritmisch verlopen (hartslag, ademhaling, spijsvertering/peristaltiek, hersengolven enz.) en het is aangetoond dat bij mensen en veel andere zoogdieren die processen onbewust trachten te synchroniseren met externe ritmes. Daarom worden we opgewonden van snelle ritmische muziek en rustig van trage, minder ritmische muziek.

Dan heb je nog melodie en harmonie, de meeste sociale wezens (zoals de mens) communiceren d.m.v. geluid, klankvolgordes worden gebruikt om stemmingen uit te drukken en dus ook als zodanig geïnterpreteerd. Zo krijgen verschillende toonsoorten een verschillende emotionele lading; muziek in mineur klinkt in wezen verdrietig omdat we ze associëren met de geluiden die iemand voortbrengt wanneer hij huilt/verdriet heeft. Toonhoogte wordt onbewust in verband gebracht met geslacht en leeftijd (hoog = jong/vrouwelijk, laag = oud/mannelijk) en de associaties die daarop volgen (zoals hoog = onschuld/naïviteit, laag = humeurig).

Tot slot heb je nog de tekst, die naar mijn mening alleen tot haar recht komt als ze niet op de achtergrond gedrongen wordt door ritme en melodische hoogstandjes; en wanneer ze begrepen wordt uiteraard. Anders worden teksten slechts een soort van "instrument dat iedereen kan spelen" en doet de inhoud er verder weinig tot niets toe. Je ziet dat vaak wanneer mensen complete teksten meebrullen (en dus van buiten kennen) zonder zich ooit de betekenis/inhoud van die tekst te realiseren.

(Zo kan ik mij herinneren dat veel Nederlandse fans in de jaren 80 tijdens het nummer "Putain, putain" ("Hoer, hoer") van de Belgische band TC-matic uit volle borst de West-Vlaamse strofe "Ik heb 'n kleintje, maar ik schiet verre" meebrulden, omdat ze gewoon geen bal van die tekst verstonden. Arno Hintjes, de zanger van de band, schoot iedere keer in de lach wanneer dat gebeurde, wat door het publiek uiteraard niet begrepen werd. :))

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 14:07 ]

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

ik denk zelfs dat muziek een mens helemaal in zijn greep kan krijgen. Maakt even niet uit of er tekst bij zit of niet, of dat het alleen maar tekst is. Maar zoals mietje al stelde heeft het effect op o.a. de hartslag, ademhaling en hersengolven. Muziek kan zo gemaakt worden dat mensen daar helemaal gek van worden (schuimbekken, naakt uit kleden, zichzelf gaan martelen) en geen controle meer over zichzelf hebben. Muziek kan mensen ook in een hele emotionele toestand brengen waardoor ze spontaan gaan huilen (kan ook in positieve zin zoals ontroerd). Daarom maakt het muziek ook gevaarlijk, het is namelijk een hele effectieve manier om een boodschap over te brengen en mensen te beinvloeden. Een mens hoeft zich daar niet eens per defenitie bewust van te zijn. Omdat het onbewust meer doet dan je eigenlijk wel zou denken. Zo waren het de indianen die hun manschappen opzweepten d.m.v. de tamtams om andere stammen aan te vallen en in een buiten zinnen zijnde stemming te vernietigen. Zo had je ook de barbaren in Europa (weet niet meer hoe die stammen heten) waarvan de vrouwen op het slachtveld gingen krijsen en de mannen zich luid bulderend op de vijand storten als dolle losgeslagen stieren. Hoe zou jij je voelen als zo'n dolle bulderende bende op je afstormt, en daarbovenuit het angstjagend gekrijs van vrouwen hoort? No good, denk ik zo })

Verder vraag me altijd af waarom juist bij harde muziek, Metal, Punk en noem de hele riedel maar op, de makers van die muziek drugsverslaafden zijn, satanisten en mensen zoals Eminem die hun moeder vervloeken? Waarom zijn het juist zulk soort mensen waarna de halve wereld luisterd? Hun boodschap is vaak hard en pijnlijk. Dit heb ik zelf nooit zo begrepen, is het de spanning die zulke muziek met zich mee brengt :?

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Verder vraag me altijd af waarom juist bij harde muziek, Metal, Punk en noem de hele riedel maar op, de makers van die muziek drugsverslaafden zijn, satanisten en mensen zoals Eminem die hun moeder vervloeken?
Dat gaat in een aantal gevallen wel op denk ik, maar ik zou geen generalisaties maken over een scene die je niet kent. Ikzelf ken me behoorlijk uit in het genre metal en buiten een aantal zonderlingen zijn er genoeg bands in het genre waar zulke rare ideologieën geen voorname rol spelen of niet aanwezig zijn. Vooralsnog blaast de media liever alles op en hoor je nog steeds kreten als "door Judas Priest te luisteren pleegt men zelfmoord".

Wat muziek betreft laat ik me vooral leiden door melodie en ritme. Het ritme van de muziek kan mij op onverklaarbare wijze boeien. Complexe ritmes ervaar ik meestal als aangenaam, maar een simpel ritme kan ook voldoening geven. Waar het ritme mij moet boeien en ervoor moet zorgen dat ik niet wegloop is er melodie nodig om de emotie van de muziek te laten doorklinken.

Om nou op de oorspronkelijke vraag terug te komen, ik denk niet dat muziek een dusdanige invloed heeft dat ze mijn gedrag in zoverre kan veranderen dat ik ondoordachte dingen doe. Dan moet ik op een punt zijn aangekomen dat ik me alleen nog maar laat meeslepen door de muziek, maar daar ben ik volgens mij te nuchter voor. Heb je misschien een stuk muziek wat deze invloed wel heeft dan hoor ik het graag.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54

inXs

known as inXs

Heb ik ook inderdaad, als ik thuis zit en dan even goede dance/trance aanzet dan voel ik mezelf gewoon helemaal weer vrolijk worden en krijg ik altijd zin om dingen te gaan doen eigenlijk. Helemaal opwekkend dus.. Ik krijg er dus ook vrolijke gedachten van.. Daarentegen als ik droevige muziek hoor (toevallig ergens op de radio, zelf luister ik daar niet naar) dan ga ik vaak over de wat minder goede dingen denken.

Op feesten merk je het ook, als er een wat duffer nummer is met een minder goed ritme, of minder goede melodie dan zie je dat mensen wat inzakken, wat duffer worden, slaap hebben.. Dan ineens komt "het" nummer, iedereen leeft op, niemand is meer moe, iedereen danst weer.

In het leger denk ik hetzelfde. Als een peleton moet lopen, dan zingen ze ook altijd, liefst lekker hard, dat pept ook op. Trompetten, vroeger in de kastelen, bij aankomst van een koning of wat dan ook. Wekt een soort van trotsheid/grootsheid op. Dit puur door klanken en associatie..

Of bij een aanval, trompetten, het geeft mensen energie, vertrouwen... Als je aan het verliezen bent met iets en je hoort saaie, rustige, droevige muziek dan laat je het er ook maar bij, daarentegen als er ineens opzwepende muziek komt dan ga je er weer voor, zo van vooruit hatsee we kunnen weer! (altans dat heb ik dan :+ )

superB

• Ivo

Ivo

De kunst is om dat ook zonder muziek te kunnen. Muziek kan je er wel bij helpen een bepaalde gemoedstoestand te bereiken, maar is er zeer zeker niet voor nodig.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54

inXs

known as inXs

Ivo schreef op 12 juli 2004 @ 13:19:
De kunst is om dat ook zonder muziek te kunnen. Muziek kan je er wel bij helpen een bepaalde gemoedstoestand te bereiken, maar is er zeer zeker niet voor nodig.
Ik weet niet of je vanuit jezelf zo snel van gemoedstoestand kan veranderen zonder muziek.. Maar het feit dat je toestand kan veranderen geeft al aan dat het wel zeker invloed heeft. Of het ook een noodzaak is, is een tweede lijkt me..

superB

• _sepulnation_
  • Laatst online: 25-01 19:31
denk zeker dat muziek invloed heeft...

Iets wat mij vooral is opgevallen is iets wat met mijzelf is gebeurt...
Vroeger luisterde ik vooral hardrock/metal...de teksten waren, zoals het voorbeeld van de TS, vooral altijd negatief. Ze haten hun leven of de nummers gaan altijd over verdriet/emoties...
Nu luister ik veel trance etc....puur gemaakt om op los te gaan, te feesten, plezier te hebben, en er komt vrijwel niks depressiefs of negatiefs in voor....
Mijn gevoelens zijn eigenlijk net zo mee gegaan...Eerst als iets me niet mee zat,( school-liefde etc..) dan ging ik muziek luistere en werd ik een beetje depressief. Nu luister ik ook muziek (trance/dance/RNB), maar word daar net heel anders van, ik heb zin om te feesten, lol te maken met mijn vriendin en zo, en ik vergeet het probleem meteen, zie het als een rede om ergens anders aan te gaan beginnen.

Sinds me dit is overkomen zie ik dit zelfde veel bij mensen in de omgeving. Veel "rockers" zijn vaak depressief, hebben altijd nergens meer zin in enz. Mijn vrienden die andere muziek luisteren gaan als hun iets gebeurt gewoon gezellig uit, en hebben een goede avond waardoor ze alles vergeten wat hun dwars ligt.

Ik ben (persoonlijk) erg blij van mezelf door deze omwenteling, en als ik nu een depresief nummer hoor snap ik altijd niet dat mensen dit leuk vinden om te luisteren, naar gevoelens van iemand anders, die jouw probeert net zo'n gevoel bij te brengen.

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar dit is mijn ervaring/mening over muziek en wat het met je doet.

Verwijderd

_sepulnation_ schreef op 12 juli 2004 @ 14:33:
Ik ben (persoonlijk) erg blij van mezelf door deze omwenteling, en als ik nu een depresief nummer hoor snap ik altijd niet dat mensen dit leuk vinden om te luisteren, naar gevoelens van iemand anders, die jouw probeert net zo'n gevoel bij te brengen.
Ik denk dat mensen droevige muziek gaan luisteren als ze zelf ook droevig zijn. Zo voelt het net alsof iemand met je meeleeft. Je voelt dat je niet de enige bent die zich zo voelt. Zo ook met muziek op feesten, je wekt een soort universele gemoedstoestand op, iedereen om je heen voel zich hetzelfde als jou. Je hoort echt ergens bij. (and it feels good ;) )

• Ivo

Ivo

Beetje off-topic maar ik vind dat er net zo goed genoeg opgewekte rock/metal is gemaakt.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
WFvN schreef op 11 juli 2004 @ 01:30:

Kerel, da's exact zoals mijn gf en ik het ervaren. Na 2x luisteren weet zij de tekst, ik kan nu nog geen enkel lied helemaal uit mijn hoofd zingen... Text boeit mij imho ook niet veel, aangezien de melodiën mij veel meer anspreken heb ik een ruimere smaak van muziek. Im mijn winamp staat van alles, Rammstein, Cosmic Gate, Evanescence, Nightwish, Jan wayne Justin Timberlake, Cranbarries en een heleboel meer(dit waren de eerste paar).

Mijn vriendin heefth et altijd over wat nummers betekenen enzo, and i'm like... euh..betekenis...genre?? 8)7

Voordeel is wel dat je vrijwel ieder café/bar/bancing/club/disco in kan gaan...
bigfoot1942 schreef op 11 juli 2004 @ 01:35:
[...]

Ik heb het zelfde met nederalandse nummers, het refrein is een kippetje die ken je zo maar de coupletten moet ik tog echt wel een paar keer horen wil ik de "poëtische"diepgang vatten... of überhaupt onthouden....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Na de posts tot dusver in dit topic te hebben gelezen, kan je toch wel voorzichtig concluderen dat muziek zeker invloed heeft, zij het dat het wel in verschillende mate invloed kan hebben.

Op mij persoonlijk heeft muziek niet echt invloed op mijn stemming. Het is hooguit zo dat als ik kwaad ben dat ik dan de wat hardere muziek uit mijn collectie opzet. Dit heeft verder weinig invloed op mijn stemming, maar als ik in zo'n stemming naar van die langzame liefdes/verdrietige liedjes ga luisteren (iemand noemde hierboven 'Een mooie dag' van Blöf, zulke muziek bedoel ik dan), dan erger ik me werkelijk dood aan die liedjes. Ook kan het zijn dat als ik een paar dagen alleen maar radio kan luisteren dat ik me dan werkelijk opgelucht voel als ik weer eens mijn eigen muziek kan luisteren (denk aan Disturbed, Linkin Park, Limp Bizkit, of zelfs Sepultura en Rammstein). Het is dan alsof er een soort last van me af valt. Dit soort muziek kan dus ook als een uitlaatklep werken, en niet als iets waar je alleen maar agressief van wordt.

Op tekst let ik eigenlijk niet erg, bij de bands waar ik het liefst naar luister is de tekst ook in het geheel niet van belang, het gaat meer om de klank van de muziek en hoe de stem van de zanger samenwerkt met de rest van de muziek. Als de tekst me werkelijk opvalt, is het meestal negatief. Dit gebeurt namelijk vooral als de tekst me echt niet aanstaat (liefdesliedjes bijv. of andere content waar ik het gewoon van harte niet mee eens ben).
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 13:52:
Dat muziek een psychologische en zelfs fysiologische invloed heeft is onbetwistbaar. Dat geldt trouwens niet alleen voor mensen maar ook voor hogere dieren, die reageren ook op muziek.

Dat heeft op de eerste plaats te maken met ritme, er zijn diverse fysiologische processen die ritmisch verlopen (hartslag, ademhaling, spijsvertering/peristaltiek, hersengolven enz.) en het is aangetoond dat bij mensen en veel andere zoogdieren die processen onbewust trachten te synchroniseren met externe ritmes. Daarom worden we opgewonden van snelle ritmische muziek en rustig van trage, minder ritmische muziek.

Dan heb je nog melodie en harmonie, de meeste sociale wezens (zoals de mens) communiceren d.m.v. geluid, klankvolgordes worden gebruikt om stemmingen uit te drukken en dus ook als zodanig geïnterpreteerd. Zo krijgen verschillende toonsoorten een verschillende emotionele lading; muziek in mineur klinkt in wezen verdrietig omdat we ze associëren met de geluiden die iemand voortbrengt wanneer hij huilt/verdriet heeft. Toonhoogte wordt onbewust in verband gebracht met geslacht en leeftijd (hoog = jong/vrouwelijk, laag = oud/mannelijk) en de associaties die daarop volgen (zoals hoog = onschuld/naïviteit, laag = humeurig).

Tot slot heb je nog de tekst, die naar mijn mening alleen tot haar recht komt als ze niet op de achtergrond gedrongen wordt door ritme en melodische hoogstandjes; en wanneer ze begrepen wordt uiteraard. Anders worden teksten slechts een soort van "instrument dat iedereen kan spelen" en doet de inhoud er verder weinig tot niets toe. Je ziet dat vaak wanneer mensen complete teksten meebrullen (en dus van buiten kennen) zonder zich ooit de betekenis/inhoud van die tekst te realiseren.
Wat je natuurlijk ook nog kunt toevoegen is dat de stemming van de persoon/dier op het moment heeft ook van invloed is op hoe de muziek ervaren wordt. Zo kan ik me voorstellen dat muziek eerder deprimerend is als je zelf depressief bent, of vrolijk klinkt als jij dat ook bent.
_sepulnation_ schreef op 12 juli 2004 @ 14:33:

Iets wat mij vooral is opgevallen is iets wat met mijzelf is gebeurt...
Vroeger luisterde ik vooral hardrock/metal...de teksten waren, zoals het voorbeeld van de TS, vooral altijd negatief. Ze haten hun leven of de nummers gaan altijd over verdriet/emoties...
Nu luister ik veel trance etc....puur gemaakt om op los te gaan, te feesten, plezier te hebben, en er komt vrijwel niks depressiefs of negatiefs in voor....
De vraag bij dit verhaal is natuurlijk, ben je eerst zelf verandert en ben je daardoor andere muziek gaan luisteren, of ben je andere muziek gaan luisteren en ben je daardoor verandert? En dit is dan natuurlijk ook nog zonder rekening te houden met andere omgevingsfactoren.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik wil ook wel even reageren als Die-Hard Rammstein fan. :)
Ik luister die muziek ongeveer elke dag en ik moet zeggen dat ik er niet agressief van wordt geloof ik. Het is natuurlijk hartstikke persoonsgebonden. Zo zijn de lyrics natuurlijk erg provocerend (zeker niet alle liedjes natuurlijk) en is de muziek hard, maar dat geeft mij een lekker "wakker" en actief gevoel. Tijdens een concert kan ik wel opgaan in de muziek, maar dat uit zich dan als springen (net zoals de rest van het publiek). Er zijn echter wel sommige mensen die agressief worden van deze muziek (niet alleen Rammstein dus, maar gewoon harde en/of provocerende muziek) en dat heb ik toch alleen maar gezien bij mensen die zichzelf sowieso niet echt goed in de hand konden houden. Deze mensen waren bijvoorbeeld al bij het minste of geringste boos of agressief en één kerel die ik al aardig lang kende deed al zo toen ie nog in z'n spicegirls-tijdperk zat (don't ask...people change :)). Dus ik denk dat het in de natuur van die mensen moet liggen.

Om even een voorbeeld te geven van agressie dat werd geweten aan muziek: De scholier uit Ehrfurt die z'n docenten en zichzelf had doodgeschoten. Meteen daarna kwamen verwijten mbt muziek en games. Zijn moeder vertelde dat hij altijd naar Slipknot luisterde (wat overigens niet echt koele muziek is IMHO) en Counterstrike speelde. Wat er verder allemaal niet verteld werd was dat die jongen al van jongs af aan herrie schopte op die school en dat de gezinssituatie (wat een puber enorm kan beinvloeden) erg slecht was.

Bottomline volgens mij is: Het is heel sterk afhankelijk van de persoon hoe deze reageert op de muziek en om weer op Rammstein terug te komen, je gaf het immers als voorbeeld, de muziek is hard en de text provocerend, maar als je echt luistert naar de text hebben ze het juist over hele andere dingen of over misstanden in de maatschappij (okee..niet alle liedjes). Voorbeeld: Links 2 3 4 klinkt als een militaristisch lied en allemaal actiegroepmensjes schreeuwden meteen dat het nazi-muziek was en mensen zette tot anti-semitisme. Als je goed naar de text luistert gaat het over alles mbt tot je hart (liefde, pijn e.d.).
Kijk eens om je heen in de trein of op het nieuws: Sommige mensen reageren agressief op bepaalde dingen die jou niet agressief zouden maken. Ze reageren anders op externe impulsen dan anderen. Zo ook met muziek. Muziek is een extern impuls en sommige mensen reageren daar heel anders op. En als jij dus van nature agressief wordt van harde gitaarriffs en jij vaak harde gitaarriffs luistert, zal jij dus vaker agressief zijn......

Hmm..nu ik dit zo teruglees vind ik me verhaal een beetje onsamenhangend :P

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Verwijderd

Er is wel een verschil tussen echte emoties en door muziek opgeroepen emoties. De eerste hebben een reden die blijft bestaan, maar de tweede niet. Zodra de muziek ophoudt en je iets anders gaat doen zul je dus ook die emoties vrij snel weer kwijt zijn.

Ik vind dat iedereen die tegen muziek of andere geweldloze vormen van entertainment (zoals gamen) is destructief bezig is. Mooie dingen waar mensen van genieten afzeiken, daar houdt Sandalf niet zo van. Dus pas maar op }).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 19:23 ]

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
De invloed van muziek is voor mij toch wel groot kwam ik laatst achter.
Ik ben namelijk nog steeds verlieft op een meisje, maar ik weet niet of zij ook op mij is...
Ik heb altijd mn woordje klaar voor iedereen, maar nu weet ik niet hoe en of ik wel de guts heb om gewoon te vragen wat ze van me vind.
Dus elke keer als we weer op msn zitten te praten over van alles en nog wat wil ik heel de tijd vragen:
'wat vind je nu eigenlijk van me?'
Maar ik doe het iedere keer niet... weet eigenijk niet waarom, ik denk dat ik gewoon bang ben om afgewezen te worden, en voor iedereen voor lul te staan enz, tewijl me dit normaal niet zo boeit omdat ik me overal uit/onderuit lul.
Als ik weer in zo'n situatie zit op msn pak ik altijd mn linkin park album (hybrid theory voor de kenners ;) ) en zet ik altijd kei hard nr3 op, (with you: http://www.linkin-park-lyrics.com/with-you.htm voor een lyric) omdat dat gewoon precies past bij hoe ik me voel.
Dan denk ik dat het wel weer gaat en dat ik gewoon rustig aan moet doen en afwachten...
Maar na deze post denk ik eigenlijk dat het belachelijk is dat ik gewoon niet vraag wat ze van me vind...
Dit ga ik dus ook doen de volgende keer dat ik haar weer zie/spreek.
Dat beloof ik aan alle users die hier in dit subforum rondhangen
Dan heb ik iig wat mensen waar ik iets aan heb belooft heb, en waar ik me dus aan moet houden....
Dat ze nou es ff online komt :/

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Ivo

Ivo

Ik vind dat iedereen die tegen muziek of andere geweldloze vormen van entertainment (zoals gamen) is destructief bezig is. Mooie dingen waar mensen van genieten afzeiken, daar houdt Sandalf niet zo van. Dus pas maar op .
Hier wil ik even op inhaken, aangezien muziek op zich redelijk onschuldig is, maar teksten soms controversiëler zijn. Er is genoeg muziek zoals nazi-muziek en dat nummer wat nu in de actualiteit is over Hirschi Ali en ik denk dat het niet zo eenvoudig is om te bepalen of dit gewoon maar mag vanwege de vrijheid van meningsuiting of dat je zoiets moet weren. In principe vind ik dat je er niet tegen moet optreden omdat je problemen bij de wortel moet aanpakken. Als mensen op een bepaalde manier denken dan helpt het niet om ze gewoon de mond te snoeren, want zo lang ze op een bepaalde manier denken uit zich dat wel op een of andere manier. Ten tweede denk ik dat zulke ideologieën nooit echt door zullen stoten en altijd een beetje onder de oppervlakte sluimeren, want een weldenkend mens ziet natuurlijk dat zoiets pure propaganda of opruierij zonder degelijke argumenten.

Ik ben eigenlijk redelijk off-topic aan het gaan, maar de invloed van teksten in muziek kan dus wel een blijvende impact op de emoties hebben om even een link te leggen naar Sandalf's post.
Pagina: 1