SATA (Si31121A) boot onregelmatig niet

Pagina: 1
Acties:

• me_moi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-08-2025
Afgelopen week weer naar de computerwinkel geweest om voor de derde keer mijn twee hdd's te inleveren. Tot heden geen problemen gehad met het inruilen van de hdd's. Maar dat houdt een keer op.

Wat mij regelmatig overkomt (bij alle 3 set hdd's):
PC aanzetten, bios initialisatie, raid initialisatie, dan meldt ie:
DMI Pool Data ....... Update Succes.

En blijft dan hangen, zwart scherm. Soms helpt restarten, soms niet. Wat dan altijd wel helpt is dat ik even trek aan de satakabeltjes, maar soms ook pas na 3 herstarts (en dus 3x trekken).

Dat is echt raar, je zou toch verwachten dat de kabeltjes goed blijven zitten? En kan hierdoor de hdd's defect raken? Hoe kan ik nagaan of er iets anders aan de hand is dan de kabeltjes? En omdat het pas 'goed' gaat na 3x trekken, twijfel ik erg dat het aan de kabeltjes ligt.

Configuratie van de PC:

AMD 2600+ @ asus A7N8X Deluxe, BIOS 1008
2x 120 GB hdd SATA RAID 0 @ Si31121A controller
ATI 9800 pro 256 mb
450 watt Q-tec voeding
1024 mb ram
Niks OC'ed

N.B. heb de FAQ al doorgelezen, andere topics doorgezocht. Het blijkt dat er veel problemen zijn met de A7N8X in combinatie met raid sata schijven, maar nergens worden de problemen beschreven die met het bovenstaande overeenkomt.

[ Voor 20% gewijzigd door me_moi op 11-07-2004 11:47 ]

Verwijderd

Hoe heb je je schijven gemonteerd? zijn ze voldoende gekoeld?

Lijkt me idd sterk dat het aan de kabels ligt. Ik heb zowel de A7N8X deluxe als de Soltek SFR-2 Golden flame (oid) en de SATA kabels van de 1e zijn kwalitatief beter dan die van de 2e, stekkertjes klemmen beter.

Van de site van maxtor:
At times, some systems may experience hang conditions after
partitioning, formatting and initial bootup of a hard drive. The
message, "Verifying DMI Pool Data" appears and the system hangs. This
condition may continue after the drive has been removed.
[..]
Apply power to the computer.
Access the system BIOS.
Set the drive type as None or Not Installed.
Load BIOS Defaults
Load SETUP Defaults
Save the BIOS changes and reboot the PC to a System Boot Diskette.
Shut down the PC after the memory count is displayed.
Reconnect the power and interface cables to the hard drive.
Access the System BIOS.
Auto-Detect the hard drive. Ensure that the LBA Mode option is enabled.
Save the BIOS changes and boot the PC with a System Diskette.
Partition and format the hard drive via the operating system.
Reboot the system. On bootup, the screen should read:
Verifying DMI Pool Data
Update Successful
The system should continue booting normally.

Other Possible Solutions:

Apply power to the computer.
Access the System BIOS.
Disable both the Internal and External CPU Cache. These features are
located in either the "BIOS Features" or "Advanced Settings" options of
the BIOS Setup.
NOTE: Consult the System or Motherboard User's Manual for exact location
of the Internal and External CPU Cache settings.
Save the BIOS changes and reboot the PC to a System Boot Diskette. On
bootup, the screen should read:
Verifying DMI Pool Data
Update Successful

After the system successfully boots, re-start the PC and access the
system BIOS.
Enable the External CPU Cache. This feature is located in the "BIOS
Features" or "Advanced Settings".
NOTE: Consult the System or Motherboard User's Manual for exact location
of the External CPU Cache setting.
! WARNING ! User's MUST re-enable this feature for optimal system
performance.
Save the BIOS changes and reboot the PC to a System Boot Diskette. On
bootup, the screen should read:
Verifying DMI Pool Data
Update Successful

NOTE: If the aforementioned suggestions fail to resolve the issue,
contact the system or motherboard manufacturer to:

Remove the "Clear CMOS" Jumper and reset the system BIOS
Obtain a Flash BIOS Upgrade
De 1e oplossing lijkt me hier niet van toepassing, maar de 2e zou kunnen helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2004 23:01 ]

• me_moi
Beide schijven zijn gekoeld, en hebben ook ruimte om zich heen, d.w.z. dat ze niet op elkaar 'geplakt' zitten.

En wat de CPU L1 en L2 cache betreft; ze staan beide op 'enabled' in de bios setup. Toch zit het mij niet lekker om deze uit te schakelen, want deze zorgen voor de performance van de CPU. Zoals het lijkt; hoef ik alleen L1 op 'disabled' te zetten. Wat voor gevolgen heeft dat voor de algemene performance? (misschien een hele domme vraag..)
Dit geheel is erg lastig omdat het probleem niet reproduceerbaar is... |:(

Zonet gegoogled met 'DMI Pool Data'; ik begin te denken dat het aan mijn moederbord ligt, is het mogelijk om de SATA controller te updaten/flashen? Of zou een nieuw mobo helpen? Aan een slechte hdd kan het niet liggen, want dit is al de derde keer dat ik ze ingewisseld heb.

[ Voor 24% gewijzigd door me_moi op 11-07-2004 11:22 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:49

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bios update heb je al gedaan dus?
Spanningen van je voeding zijn verder goed?

Als je de cpu cache uitschakeld, gaat de performance drastisch achteruit. Ik ga het zometeen eens proberen en hoeveel het scheelt. (Sandra bench) :P

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• me_moi
Bios update al gedaan, staat nu op v.1008.
Voeding is wel goed neem ik aan, een Q-tec 450 watt voeding.
Zonet mijn laatste bericht edited met:

Quote:
Zonet gegoogled met 'DMI Pool Data'; ik begin te denken dat het aan mijn moederbord ligt, is het mogelijk om de SATA controller te updaten/flashen? Of zou een nieuw mobo helpen? Aan een slechte hdd kan het niet liggen, want dit is al de derde keer dat ik ze ingewisseld heb.

Verwijderd

Als de voeding niet stabiel genoeg is (en een Qtec 450 is nou niet bepaalde de beste voeding, hoogstens 370 Watt maximaal) kun je ook last krijgen van boot/post problems. Test het eens met wat minder hardware en/of andere voeding. Check ook je voedingspanningen met een multimeter.

Zie ook: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 11:29 ]

• me_moi
De eerste twee keren dat de hdd's naar de winkel gingen, hingen ze aan de 'goedkope' voeding wat bij de Sweex kast was geleverd. Deze voeding is tijdens een LAN party plots dood gegaan, deze heb ik dus vervangen door de Q-tec 450 W., dat was eind mei dit jaar. Ondanks de vervanging blijft het probleem zich aanhouden.
Ik zal eens de voeding checken met een multimeter. Het kan dus echt niet aan de moederbord/SATA controller liggen?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Eerst had ik slechte ervaringen met de SiI3112a controller. Deze zat toen op m'n EPoX 8RDA3+ i.c.m. WD Raptor's. Dit resulteerde tot vastlopers, continu.

Nu heb ik een ander moederbord met dezelfde controller, en alles loopt vlekkeloos. Het moederbord is een A7N8X-E Deluxe. De opvolger van jouw moederbord. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• me_moi
Hmm.. dan wacht ik af tot er weer een DMI melding is, dan even prutsen in bios. Helpt dat gelijk, dan ff zien of ik er mee kan leven. Zo niet, dan voltages meten (al ben ik bijna overtuigd dat het daar niet aan ligt), ligt het niet aan de voeding, dan gelijk een nieuw mobo. :'(
Heb nog een laatste vraag; kan de sata controller updated worden??

In elk geval bedankt voor de reacties!

Verwijderd

iig even één ding.. het uitschakelen van de L1 cache wordt alleen aangegeven als oplossing voor het probleem, zodat je PC weer werkt. Daarna kun je 'm weer aanschakelen, zoals ook omschreven in dat stuk tekst vd. maxtor site. Het is dus niet zo dat Maxtor adviseert de L1 cache continu uit te zetten; dit zou dan ook zeer onverstandig zijn aangezien je PC daar dramatisch trager van wordt.

/me denkt dat het een timingsprobleem is

welke timings staan overal ingesteld? (CPU, FSB, enz)

//edit
misschien dat het helpt om het 'snelle booten' uit te zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 23:43 ]

• w_m0zart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07-2022
Heb je ook al eens de latency van de sata controller groter gemaakt? Ik heb soortgelijke problemen gehad (met een andere chipset), maar sinds ik de latency hoger heb gemaakt, zijn de problemen compleet verdwenen.

Achtergrond:
Latency bepaald hoeveel tijd een slot toegewezen krijgt om een datapakketje over de bus te mogen sturen. In mijn geval kreeg de sata controller per keer niet voldoende tijd om een compleet pakketje te kunnen sturen. Als een tussenbuffer bij de controller nu ook niet groot genoeg is, dan kan je zulke problemen krijgen.
Succes.

• me_moi
Hoe en waar kun je de latency van de SATA controller wijzigen? (Ik kijk nu even in BIOS setup)

• me_moi
Zonet was het weer zover; ik heb gelijk de L1 en L2 cache uitgeschakeld, en daarna bootte ie niet. Maar toen ik L1 en L2 weer inschakelde, bootte ie wel.

Vaag. 8)7

En nergens in bios staat iets over latency van SATA. Aanwijzingen zeer welkom!

[ Voor 20% gewijzigd door me_moi op 12-07-2004 17:46 ]

• w_m0zart
Ik kon in mijn bios (asus cusl2) bij de instellingen over de pci bus (Bijv. interrupt toewijzing, reserved irq etc.) ook de latency instellen. Dit ging dus niet specifiek voor mijn sata controller, maar voor alle devices, die aangesloten waren op de pci bus. Misschien is echter bij jou de sil3112 niet op de pci bus aangesloten, maar op een andere manier op de processor (bijvoorbeeld via de northbridge).

Succes.

Verwijderd

Probeer eens 'enable quick boot' oid uit te zetten. Dan heeft de handel wat meer tijd zichzelf te vinden..

• w_m0zart
Misschien heeft De Generaal wel gelijk met die boottijd. Daarom om misschien heel eenvoudig dit latency verhaal uit te sluiten, het volgende: Draait de XP op de Sata harde schijf verder stabiel, als hij eenmaal zonder problemen geboot heeft?

• me_moi
Idd. XP draait zeer stabiel nadat hij eenmaal geboot heeft. Hmm.. zal ff in BIOS zoeken naar quick boot. Volgens mij heb ik dat nog niet eerder gezien... B)

Edit:

Inderdaad, nergens de optie. Maar wat denken jullie hierover:

- ACPI suspend to ram -> staat op disabled
- Quick power on self test -> staat op enabled

Voor de rest... ik zie niets wat op quick boot lijkt.

[ Voor 43% gewijzigd door me_moi op 13-07-2004 09:48 ]

Verwijderd

Quick power on self test -> Disabled

(dan gaat hij nl. 3x verder kijken als zijn neus lang is tijdens het booten)

• me_moi
Toch vind ik 't de moeite waard dit ook te vermelden.

Inmiddels de oorzaak gevonden. Het lag aan de TV, deze was de gehele tijd verbonden met de PC via een s-video kabel en een audio kabel. Elke keer als ik de PC ontkoppel, en ik de pluggen aanraak, vonkt ie en krijg ik een (btje) pijnlijke schok (de PC is WEL geaard).

Lijkt me niet helemaal fijn voor de PC, dus vanaf dat moment ontkoppeld. En je raadt het vast al; vanaf dat moment geen boot problemen meer.

In elk geval bedankt voor de respons _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Leuk dat je toch even een oplossing post...

Maar, de TV? 8)7

• me_moi
Na een tijdje bleek dat het probleem toch weer voorkwam!!!!!!!!
Ik begon te vermoeden dat het aan de voeding (Q-tec 450 W) lag, dus een nieuwe gekocht (Chieftec 410 W). Het probleem bleef zich aanhouden!!! ;(

Ik werd er moedeloos van |:( |:( ... op internet maar goed (maar dan ook ECHT goed) doorgezocht. (8>

Mijn moederbord: Asus A7N8X Deluxe
Mijn hardeschijf: Maxtor 120 GB

Je raadt het vast al: die combinatie trekt niet! Daar zijn diverse artikelen over op Internet. De oplossing die daarbij gegeven werd: installatie van Uber Bios 1007.

Op zich hou ik niet zo van hacked biossen, en helemaal niet met zo'n Duitse benaming. Toch maar gedaan. Dit is 4 weken geleden gedaan: het systeem boot ALTIJD goed.

Bij deze, nogmaals dank voor de hulp. Na een hele lange tijd toch de oplossing gevonden, ik vond het wel de moeite waard dit te posten.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1