[Debian unstable] Copy hda1 -> sda1

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hallo tweakers,
tweakers hielp mij met mijn vorige probleem, nu mag tweakers mij weer helpen als zij dat kan.

Ik heb sinds kort een 120G s-ata schijffie, werkt perfect, niets mis mee.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik nu het makkelijkste mijn /dev/hda1 naar /dev/sda1 verhuizen?
Ik heb gezocht op GoT en Google en natuurlijk gevonden.

De volgende 2 commands (doen hetzelfde) zouden hun werk moeten doen:
(Mijn hda1 en mijn sda1 zijn trouwens even groot, vond op Google dat dat verschil kon uitmaken.)
code:
1
2
dd if=/dev/hda1 of=/dev/sda1
cp /dev/hda1 /dev/sda1

echter doen zij hun werk niet, of niet volledig, ik krijg errors.
niets mis mee natuurlijk.

dd geeft:
code:
1
2
3
4
dd: reading `/dev/hda1': Input/output error
4941912+0 records in
4941912+0 records out
2530258944 bytes transferred in 519.470642 seconds (4870841 bytes/sec)

en cp geeft hetvolgende:
code:
1
cp: reading `/dev/hda1': Input/output error

(Wat houd die 'Input/output error' in?)

Als ik nu met m'n mc naar /mnt/sda1 ga, zie ik dat alle mappen netjes op de schijf staan. Nouja alle mappen, /var/lib , /var/spool , heel /usr , heel /sys , heel /sbin , heel /proc , /lib/iptables , /etc/ldap , /etc/menu , /etc/modutils , /etc/opt , /etc/ppp , /etc/python2.1 , en zo kan ik nog wel even doorgaan, staan er niet op (zijn mooi rood gekleurd met een vraagteken ervoor)

Zover kom ik, en dan?

Ik hoop dat tweakers mij kan helpen :/
Alvast hartelijk dank voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keken
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 14:42
Ik kan je niet specifiek helpen met je probleem, maar ik kan je wel vertellen dat een sata schijf gewoon als hda wordt herkend. sda is puur voor scsi schijven.

Edit: Hmm, nvm. Ik heb verkeerd gelezen :z

[ Voor 14% gewijzigd door keken op 10-07-2004 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

KeKen schreef op 10 juli 2004 @ 22:32:
Ik kan je niet specifiek helpen met je probleem, maar ik kan je wel vertellen dat een sata schijf gewoon als hda wordt herkend. sda is puur voor scsi schijven.

Edit: Hmm, nvm. Ik heb verkeerd gelezen :z
das niet waar, sommige sata-controllers worden als scsi-controllers gezien.

je kunt het beste gewoon cp gebruiken, maar dan niet device-files kopieren (onzin), maar een gemount filesystem:

cp -pv /{bin,sbin,usr,etc,var,lib,root,home,opt,tmp} /mnt/newroot/

volgens mij moet dat werken, het is niet nodig om /proc,/sys,/mnt en /dev te kopieren, omdat dat geen gewone bestanden zijn. je moet alleen de mountpoints aanmaken in je nieuwe root.

de -p van cp is om te zorgen dat alle permissies behouden blijven.

je moet dus wel eerst een filesystem op /dev/sda1 maken:

mke2fs -j /dev/sda1

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-09 08:57

Valium

- rustig maar -

Een input/output error betekent meestal gewoon: Uw HD is verrot. In dit geval dus hda

Om dit te testen kun je even een "dd if=/dev/hda1 of=/dev/null" doen.

Om te repareren zet je de check_on_boot flag van die schijf ff aan.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij moet dat werken, het is niet nodig om /proc,/sys,/mnt en /dev te kopieren, omdat dat geen gewone bestanden zijn. je moet alleen de mountpoints aanmaken in je nieuwe root.
En natuurlijk je bootloader installeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Niet online
cp -pv /{bin,sbin,usr,etc,var,lib,root,home,opt,tmp} /mnt/newroot/

de -p van cp is om te zorgen dat alle permissies behouden blijven.
Bedankt voor een hele heldere uitleg smokalot :)
alleen gaat dat zo niet werken, maaaar maak er:
cp -pvr /{bin,sbin,usr,etc,var,lib,root,home,opt,tmp} /mnt/newroot/

van en ik ga accoord ;)
bedankt iig!

vraagje nog though, jij zegt het volgende:
het is niet nodig om /proc,/sys,/mnt en /dev te kopieren, omdat dat geen gewone bestanden zijn.
Dat dat geen gewone bestanden zijn wist ik, maar worden die mappen dan weer automatisch aangemaakt zodra ik boot vanaf /dev/sda1? Want je zult ze toch wel nodig hebben..
Om dit te testen kun je even een "dd if=/dev/hda1 of=/dev/null" doen.
Ga ik zeker doen, bedankt voor de tip ;)

edit:
[quote]vraagje nog though, jij zegt het volgende:
[quote]het is niet nodig om /proc,/sys,/mnt en /dev te kopieren, omdat dat geen gewone bestanden zijn.[/quote]
Dat dat geen gewone bestanden zijn wist ik, maar worden die mappen dan weer automatisch aangemaakt zodra ik boot vanaf /dev/sda1? Want je zult ze toch wel nodig hebben..[/quote]
The answer is YES!

alles is working fine now :) thanks a lot!
zit alleen nog met de vraag hieronder, was namelijk eigenlijk de HD voor m'n nieuwe servertje, maar da's dus niet zo'n goed idee..

[ Voor 54% gewijzigd door weijl op 11-07-2004 05:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Niet online
output van dd if=/dev/hda1 of=/dev/null:
code:
1
2
3
4
4941912+0 records in
4941912+0 records out
2530258944 bytes transferred in 470.014528 seconds (5383363 bytes/sec)

conclusie, HD kapot :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij is die hd niet kapot hoor. Ik vermoed dat die error te maken zou kunnen hebben met /proc of /var. Als daar de bestanden snel veranderen dan geeft ie misschien die error.

Met die cp -pvr * gaat het prima lukken om je bestanden over te zetten. Niet vergeten om ook fstab en grub/lilo aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:33
Hmm als ik dit zo lees heb ik dus moeilijk zitten doen, door het met dump (naar standaard output) en restore (van standard input) te doen.
Afijn dat werkt in ieder geval ook goed en daar gaat het om 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:03
Ik zou toch nog even de optie d meegeven: dan worden symlinks niet gevolgd, alleen de link zelf wordt gekopieerd.
Verkort kun je dan cp -av doen (a (archive) is een alias voor dpR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceno1e
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-12-2005
Persoonlijke geef ik altijd de voorkeur aan tar (boven dd of copy), aangezien deze netjes je special files mee neemt. Je krijgt dan zoiets als

code:
1
2
cd /newdiskmountpoint
( cd / ; tar clf -  . ) | tar xpf -

Voordeel is ook dat je hiermee heel gemakkelijk kan switchen van filesysteem. Afhankelijk van de bootloader die je gebruikt moet je alleen in de gaten houden dat je Linux kernel geboot kan worden. (en dat je fstab correct is natuurlijk).

code:
1

Is vrij normaal in deze omstandigheden aangezien je verder probeert te lezen dan je disk groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-09 08:57

Valium

- rustig maar -

De fout trad weer op op exact hetzelfde punt. Je HD is dus waarschijnlijk gammel. Dat hele "je proc doet vreemd" verhaal slaat natuurlijk nergens op, want je kopieert immers je harddisk-device. Niet de directory tree zelf. de dd if= of= zou gewoon 100% moeten werken. punt uit.

Volgende stap is om je HD weer gezond te krijgen door een fdisk -c (de -c is een badblocks echeck) te starten.

Om je bestanden te kunnen kopiëren wordt op de website van SGI (de makers van XFS) het volgende stappenplan geadviseerd:
maak een partitie aan in die vrije ruimte. (cfdisk of parted)
maak een ext2-filesystem van die partitie (mke2fs).
mount dat filesystem bijvoorbeeld op /mnt/target
doe dan een "find -mount -print / | cpio -pdm /mnt/target".
Dat kopieert alle bestanden in een keer van je bron-HD (je root) neer je nieuwe schijf (/mnt/target).
Zie ook mijn quote op [rml][ DragonLinux] Naar hdd kopieren[/rml]

EDIT: Overigens wil jij in dit geval geen ext2, maar ext3 / reiser / XFS hebben...maar da's een ander verhaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Valium op 11-07-2004 12:37 ]

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• searchy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-02-2021
Om te kijken of je hdd echt verrot is, is er een tooltje "badblocks"

Daarmee krijg je bv ook output welke blocks er fout zijn en zodoende kun je die bv in een filesysteem ook als kapot markeren als het niet automatisch word gedaan.
Als er kapotte blocks tussen zitten is het tijd om je hdd te vervangen. Als er 1 kapot gaat, zullen er vele andere volgen.
Pagina: 1