Hoe belangrijk=de invloed die je meningen op je leven heeft?

Pagina: 1
Acties:

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-01 15:01
(Deze stelling kwam in me op toen ik het topic Bestaat God? - Vervolg las)

Wat is het doel van het leven? Bestaat god? Bestaat god niet? Is er een conspiracy aan de gang? World-government? Illuminati? Buitenaardse wezens? Greys? Reptilians? Zijn wij ontstaan? Zijn wij gecreeërd? Is de werkelijkheid vast? Is de werkelijkheid zo los als het referentie van je eigen raamwerk? Is de wereld slecht? If so, is de wereld te verbeteren? Door 1 persoon? Of is de wereld goed? Bestaat er uberhaupt iets als slecht en/of goed? Bestaat er zoiets als karma? Bestaat er leven na de dood? Bestaat reïnarnatie? Heeft wetenschap het ultieme antwoord? Godsdienst misschien? Esotherie misschien? Bestaat het ultieme antwoord wel?

Zomaar lukraak een paar vragen die er door een persoon heen kunnen schieten. En dat ook doen, getuige de vele, vele topics op dit forum en menig andere. De mens kan tot in de eeuwigheid discussïeren over een onderwerp dat misschien wel helemaal geen definitief antwoord heeft. Toch blijven we erop doorgaan. De een gelooft dit. De ander, dat. Bepaalde mensen verenigen hun standpunten met elkaar, zien het door elkaars ogen. Anderen blijven voor altijd op hun punt staan en zullen er ook nimmer vanaf wijken.

Infinite Diversity in Infinite Combinations, een idom uit de sci-fi wereld, komt op die momenten in me op. Aan de ene kant zou het maar een dooie boel zijn als iedereen het overal mee eens was. Ookal zie ik persoonlijk graag zoveel mogelijk vormen van conflict verdwijnen. Aan de andere kant, is het soms zeer treurig hoever personen bereid zijn om te streiden voor dat wat zij als 'de waarheid' zien. Dat, wat hun antwoord is op de stelling. Dat, wat elk ander antwoord uit hoort te sluiten, volgens hun.

En elke keer, leid het weer tot dezelfde vraag: Is het niet belangrijker hóe een stelling, en jouw antwoord daarop, jouw leven beinvloedt... Dan wat het antwoord ook is? Dan wat, uberhaupt, de stelling ook is?

Om een voorbeeld te geven: De stelling: Bestaat God? Grote kans dat we er nooit een definitief antwoord op zullen krijgen. Maakt het dan nog wat uit, wat we speculeren? Is het dan eigenlijk niet ongelofelijk zinloos, wanneer we er zelf geen zinvolle betekenis aan vast knopen door onze speculaties een nieuwe, positieve wending aan ons leven -en die van anderen- te geven?

Je kunt zeggen dat God niet bestaat, en het gebruiken als een excuus dat het toch niet uitmaakt wat je doet in je leven, omdat je nooit echt gestraft zult worden.
Je kunt zeggen dat God bestaat, en dat gebruiken om je overtuiging dat je zelf niet goed genoeg bent om te weten wat kan en wat niet kan te voeden, een excuus om bang te zijn en macht over je leven uit je eigen handen weg te geven.
Je kunt zeggen dat God niet bestaat, en het gebruiken als een reden om jezelf te verbeteren omdat er in jouw ogen dan tenminste iets of iemand moet zijn die al z'n negatieve eigenschappen weghaalt en overal van leert.
Je kunt zeggen dat God bestaat, en het gebruiken als een reden om jezelf te verbeteren omdat je anders niet in Hemel zou komen ofzo.

Ik bedoel, er zijn legio mogelijkheden waarop jouw antwoord op een stelling jouw leven kan beïnvloeden, met 1 verschil: Je kunt je antwoord op een bepaalde stelling je leven negatief laten beinvloeden, of positief. Niet iedereen denkt er uberhaupt over na, er zijn er genoeg die star bij hun mening blijven, en verder niet kijken naar de inpact welke hun mening op hun leven heeft. Dus ik vraag me af in hoeverre mensen hier bewust naar kijken, wanneer ze over dat soort onderwerpen discussieren, en hoeveel mensen het werkelijk ook toepassen.

Hoe denk jij erover? Denk jij er bewust over na? Hoe pas jij het toe op je leven, als je dat al doet? Zorg je dat het je leven positief beïnvloed, of laat je jouw meningen over bepaalde stellingen je leven negatief beïnvloeden? Met andere woorden: Hoe ga je er mee om?

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 17:08

GeeBee

Oddball

Ik denk dat de antwoorden die je op jou vragen hebt, bepalen hoe je in het leven staat, en ondersom.
Het zijn de universele vragen: waar kom ik vandaan, waar ga ik naar toe en hoe lang heb ik nog? *vrij naar Bladerunner als je toch met SciFi idoom strooit ;)

Ik denk dat het een wisselwerking is tussen de vragen die je stelt en de antwoorden die je daarop formuleert.
Uit je vragen/antwoorden komt een bepaalde levenshouding denk ik. Het bepaalt de manier waarop je in het even staat. En de manier waarop je in het even staat bepaalt ook de manier hoe je met je vragen/antwoorden om gaat.

Kun je ze bijstellen na een gesprek met anderen, na een gebeurtenis of na verloop van tijd? Voor iemand van 70 zijn andere vragen belangrijk dan voor iemand van 30.
Kun je accepteren dan anderen (je kinderen!) andere antwoorden formuleren dan jezelf?
Hoe soepeler je ermee om kunt gaan, hoe plezieriger je in het leven staat denk ik.
Hiermee wil ik niet zeggen dat je met alle winden mee moet waaien, dat is wat anders dan geestelijke soepelheid...

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.