Postfix dubbelstuurt spam

Pagina: 1
Acties:

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik heb een vrij complex probleempje op mijn emailservertje thuis.

Mijn server (nemesis) haalt via fetchmail POP3 mail af van mijn ISP. Die pop account is multidrop, dus mijn fetchmail is al volgt geconfigureert :
code:
1
2
3
4
5
6
7
poll skynet:
    via pop.skynet.be
    proto pop3
    localdomains skynet.be
    user "username"
    pass "pass"
    to * here

Alle mail wordt dus zonder adres rewrite doorgegeven aan mijn MTA. Bijvoorbeeld een mail met als recipients :
code:
1
To: a@skynet b@skynet c@skynet ik@skynet d@skynet

Mijn MTA herkent ik@skynet en dropt de mail in mijn lokale mailbox. Maar hij herkent a@skynet NIET (want die staat niet in virtual) en wat doet hij ? Hij relayed die terug naar de mailservers van mijn ISP, waardoor de arme drommel met a@skynet de spam mail 2x krijgt !

Hoe zorg ik ervoor dat de mail gewoon bij mij terecht komt, maar dat de MTA de mails niet verder stuurt ?

[Update]

In fetchmailrc "envelope Envelope-To:" zetten helpt niet want de MDA van Skynet maakt geen Envelope-To: header aan ;(

[ Voor 9% gewijzigd door XTerm op 10-07-2004 21:07 ]

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Welke MTA?

ipv multidrop met enkel een asterisk, kun je ook dit doen zodat alle niet herkende mail bij 'ik' wordt afgeleverd:
code:
1
to ik * here

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
rvm schreef op 10 juli 2004 @ 22:28:
Welke MTA?

ipv multidrop met enkel een asterisk, kun je ook dit doen zodat alle niet herkende mail bij 'ik' wordt afgeleverd:
code:
1
to ik * here
Ik gebruik Postfix. Ik snap niet zo goed wat die configwijziging in fetchmailrc teweeg zal brengen. Hoe weet fetchmail nu wat "onbekend" is en wat niet. Het is (in mijn setup) net de taak van de MTA om dat in te zien, iets waar hij in faalt.

Jammer dat de Skynet SMTPd geen envelope Envelope-To: maakt, anders was het reeds in kannen en kruiken.

Een slechte oplossing is om de clients in het netwerk rechtstreeks met de skynet relay mail te versturen, zodat ik op de mta op postfix het relayen helemaal kan aflsuiten en onbekende adressen naar /dev/null te sturen...

Ik gok dat de oplossing van fetchmail moet komen, ergens daar in de config ga ik al moeten zeggen die mail naar daar en die mail naar daar. Oftewel met procmail gaan werken, maar dat wil ik liever vermijden.

Als iemand nog briljante ideeen heeft dan hoor ik ze graag :)

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:26
XTerm schreef op 10 juli 2004 @ 20:40:
Mijn MTA herkent ik@skynet en dropt de mail in mijn lokale mailbox. Maar hij herkent a@skynet NIET (want die staat niet in virtual) en wat doet hij ? Hij relayed die terug naar de mailservers van mijn ISP, waardoor de arme drommel met a@skynet de spam mail 2x krijgt !
Lijkt me logisch dat ie dat doet. Jij bent niet de ontvanger voor het skynet domein, dus stuurt ie hem door naar de mailserver van skynet.
Hoe zorg ik ervoor dat de mail gewoon bij mij terecht komt, maar dat de MTA de mails niet verder stuurt ?
Je zegt het zelf al : in de virtual lijst zetten :?
Maar als het veel popboxen zijn, kun je beter doen wat rvm schrijft