S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
kan er mij iemand helpen om het te bereken aub
alvast bedankt
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Trouwens is die amp van Barry niet een beetje licht? Amp levert 150w aan 4Ohm, terwijl woofer 250watt aan 4ohm aankan. Aléja ik ga nu niet zeggen dat het een slechte amp is(want ik ga zelf 1 gebruiken en er zijn er die er zeer tevreden over zijn), maar waarom een lichtere amp nemen dan de woofer? Zijn budget is 100€. Daar kan toch een goede en deftige amp mee te kopen zijn of niet?
T/S parameters zijn dat dan alle gegevens die je maar kan hebben over de woofer?
Specs: http://specs.tweak.to/9454
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Hier zijn de T/S parameters:
Diameter: 10"
Z: 4
Zmax: 47.76
Re: 3.0
fs: 27.9
Qms: 6.539
Qes: 0.467
Qts: 0.436
Vas: 1.735 ft³
49.13 liters
sd: 0.373 ft²
0.0346 M²
BL: 11.574 TM
CMS: 289.1
Mms: 112.27 Grams
Rms: 3.019 Ns/m
VC Ht.: 1.106 inch
28mm
Air gap: 0.349 inch
10mm
Xmax: 0.36 inch
9.1mm
le: 1.93mH
VC dia.: 1.57 inch
40mm
Displ.: 0.044ft³
1.26 liters
Sens.: 87.0 dB
Pwr(rms): 250 watts
Pwr(max): 500 watts
Ook zopas vernomen dat de kast mag veranderen. Dus de afmetingen, maar hij zal blijven met zijn spaanderplaat. Hij zal voorzien van een compartiment voor amp en compartiment voor woofer. Net zoals bij mij.
Kan iemand nu iets geven van afmetingen? Sorry voor de fout. Bij deze is het goedgemaakt of niet?
Dit is de bron: http://www.pioneerelectro...pec_20011241029364900.pdf Is een PDF bestand met de parameters
[ Voor 7% gewijzigd door Cocona op 11-07-2004 11:06 ]
Als je dit hebt gedaan, dan ga je in WinISD zelf een nieuw project beginnen met deze woofer. Doe 2 nieuwe projecten, een met een gesloten kist en een met een open kist. In de kleine windows die elk project heeft, kan je onderaan de kleur van de lijn veranderen, geef beide lijnen een andere kleur. Dan ga je nu je afmetingen zo groot maken, dat je een nette lijn hebt die niet gaat dalen voor de 60hz. Bij de open kist kan je ook spelen met de tuningfrequentie in datzelfde kleine schermpje. Zorg dat je een nete rechte lijn krijgt geen rare pieken heeft. Als je denkt wat te hebben, plak dan maar een screenshot hier. Ook al denk je niks te hebben, doe het dan alsnog.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Wat denk je? Is het doenbaar ?
Ecodan warmtepomp

Zie zopas voor de group delay rare dingen:

Niet juist zeker ?
[ Voor 47% gewijzigd door Cocona op 11-07-2004 16:02 ]
Ecodan warmtepomp
Die is best wel aardig aan de hoge kant zeg! Probeer eens wat lager te tunes, vermoedelijk schuift de groupdelay dan naar links op, waardoor de hoge delay bij minder kritieke frequenties komt te liggen.Cocona schreef op 12 juli 2004 @ 16:29:
mijn group delay grafiek is er bij gezet op mijn vorige post. Niemand bereidt om te helpen?
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Ziet er al beter uit, maar de SPL curve zal wel waardeloos zijn zoCocona schreef op 12 juli 2004 @ 17:01:
[afbeelding]
Vent diameter is 0.140m en vent mach is 0.10 en is een ronde vent
[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 12-07-2004 17:22 ]
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Ik vind dat maar een raar spellement om mee te werken. Hoe weet je nu wat goed is en wat niet?
[ Voor 23% gewijzigd door Cocona op 12-07-2004 17:34 . Reden: Bijvoegen van foto ]
Edit:
Ik zal toch nog eens een beetje kloten met de tuning
[ Voor 31% gewijzigd door Barry|IA op 12-07-2004 17:41 ]
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Je BR-pijp moet zo ongeveer 10 a 15 % van het oppervlak van je woofer zijn.
Dus met een 25 cm woofer (Sd ~= 350 cm^2) kom je dan aan een oppervlak van 45 (ca. 12,5%) Dit correspondeert met een ronde pijp met een diameter van 7 cm of vierkant 6,5 cm.
Verder gaat het wel lekker lijkt me.
PS. amp kan altijd nog in apart kastje, ben je ook flexibeler.
[ Voor 9% gewijzigd door Redheinz op 12-07-2004 20:04 ]
Zin.
@Wekkel: ik denk niet dat het de bedoeling is om heeeeeel laag te gaan. Zal dus deze afmetingen gebruiken: W:0.347m, H:0.551m, D:0.210m en amp moet hij dan maar in een aparte kast steken. Gewoon nog effjes helpen met die BR aub
Dan zit het wel allemaal goed zeker voor een deftige sub?
PS: wat de mijne betreft: ga vandaag schilderen. Word in het rood geschilderd maar zal dan wel duidelijk zijn op foto's. Ik kan nu toch niks anders doen, heb mijn amp nog niet binnen
Vierkant, get itof als hij vierkant gaat: 6.5cm diameter? wat is den de hoogte?
Zin.
Ik ben nu zelf ook bezig om voor een auto sub die ik nog over heb een nette kist te berekenen voor thuis, en ik kom uit op een delay van 23 ms @ 22Hz (-3dB @ 26 Hz) bij een gepoorte kist. Nou is mijn vraag of je dit gaat horen?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ecodan warmtepomp
De tweede link heeft men het meer over 1 cycle. (dus 1/frequentie als aanvaardbare group-delay).
De theorie: Group delay is de afgeleide van de fase t.o.v. de tijd. Het geeft dus nog niet aan hoeveel een frequentie achter loopt. Slechts hoeveel de toename in achterstand/ voorsprong is: definitie (1ste die in Google boven komt).
is ook een leuke
Dan is het logisch dat bij lagere frequenties de group-delay hoger mag zijn omdat om tot faseverschuiving te komen met frequentie vermenigvuldigd moet worden (integreren, fuck wat lang niet gedaan). In de tweede link heb je daar een discussie over.
Ik denk dat als je een luidspreker mishandelt, dus expres een te grote behuizing neemt om diep af te stemmen, dat je dan kan zeggen dat een correct afgestemde speaker beter/strakker zal klinken en dat zal af te lezen zijn in een grote group-delay (voor de misalignment).
Maar hier heb je dan ook een eeuwige afweging: Diepgang versus group-delay. Dan kom je bij de diverse alignments die allen een compromis vormen tussen de twee. Maar of een luidspreker goed klinkt hangt nog van meer dingen af: compressie, poortruis, diepgang. Een systeem met passief membraan heeft per definitie een hogere group-delay dan een Bass-reflex-systeem omdat de 1 4 orde afvalt en het Passief-membraan-systeem 5de orde. Toch vindt men gemiddeld een passief-membraan systeem niet per definitie slechter: Je verliest poortruis en compressie.
Nou ja genoeg om over na te denken.
Group-delay is voor HT van minder belang. Daar is slam belangrijk. Dus dynamiek en hard gaan. Maar verlies je group-delay niet uit het oog.
[ Voor 5% gewijzigd door Redheinz op 13-07-2004 18:11 ]
Zin.
Wat dacht je van een screenshotVerwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 18:12:
offtopic:
Heel erg off-topic, maar hoe kan je de 'beelden' van WinSD kopieren?
Verwijderd
He bedankt!Cocona schreef op 13 juli 2004 @ 19:02:
Probeer eens PrtScnis een toets op je toetsenbord. Zit vanboven bij de Pause, bij mij toch
dan ga je gewoon naar paint en druk je op bewerken, plakken en je hebt je screenshot. Geef het dan nog een schoon naampke en zet het op GoT. KLAAR
Dat bedoelde ik!
Ik weet dat Walter.PPK goede tekeningen kan maken, omdat hij mijzelf ook zo geholpen heeft. Misschien kan hij mij en mijn neef nog 1x helpen?
Ik zou het appricieren
Dankzij Walter.PPK zijn we al wat verder. Het staat vast dat we de XXL amp zullen gebruiken en een kast met afmetingen die Walter.PPK heeft berekend.
Ben eigenlijk beetje ontgoocheld dat niemand wilde helpen
[ Voor 25% gewijzigd door Cocona op 18-07-2004 14:02 ]
het is met een plaat dikte van 30 mm
poort hoogte 20 mm
baspoort lengte 312 mm
breed: 400 mm
lengte : 500 mm
hoogte : ?
ik heb mij onderdelen al besteld bij conrad :
spiks : 8,95 €
dempingings wol genoeg voor 60l : 9,10 €
amp xxl-powersound via Barry Loef : 50 €
bedankt barry loef
De sub zelf gaat daar vanaf, de poort ook, en je zal een apart vakje moeten maken voor de amp; de xxl powersound is niet luchtdicht. Die gaat daar ook nog vanaf.
Zit je een eind in de goede richting.
Waar je nog wel aan kan denken is versteviging ín de kist. (extra latten of een matrix). Zorg er ook voor dat de kist GOED luchtdicht is.
Wise enough to play the fool
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 27-07-2004 22:39 ]
Dat zei Walter.PPK tegen me ook. Neef zal dus matrix maken. Walter.PPK gaf een inhoud van 60liter dus ik denk niet dat die hoogte dan zal kloppenteacher schreef op 27 juli 2004 @ 22:38:
ik zou eens kijken naar een hoogte van 330mm (binnenmaat!), kom ik op 66 liter uit.
De sub zelf gaat daar vanaf, de poort ook, en je zal een apart vakje moeten maken voor de amp; de xxl powersound is niet luchtdicht. Die gaat daar ook nog vanaf.
Zit je een eind in de goede richting.
Waar je nog wel aan kan denken is versteviging ín de kist. (extra latten of een matrix). Zorg er ook voor dat de kist GOED luchtdicht is.
Ik heb een simpele versie in mijn subje zitten: (die trouwens bijna af is!)
DIY time!! bouw van een BX10 (pics!)
Ik heb een plannetje gemaakt .Wat vinden jullie,ik denk dat het dat zou kunnen zijn. Staat dus bij Cocona
Ik zal dan nog een apart compartiment maken voor mijn amp
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 16:35 . Reden: image ]
Let niet op de schrijffouten

Goed
Afmetingen komen van Walter.PPK dus deze veranderen zeker niet meer. Merci
Sub zal dus een BR-type worden. Wat je ziet op de tekening is dus voor het woofercompartiment. Ampcompartiment zal dan erbij gebouwd worden en zal zoals bij mij ongeveer 10cm diep? zijn
Wat afmetingen betreft:
Hoogte: 450mm
Diepte: 550mm
Breedte: 400mm
Dit zijn buitenafmetingen. Zoals al gezegt: alles word gemaakt met spaanderplaat van 3cm dik
Voor de woofer.

Voor de amp.

Van het weekend ga ik beginnen met het vergaren van de kast.
Vandaag heb ik de voorkant van mij kast gefreest , Mijn matrix bracing gemaakt en de opening voor mijn amp.
Hier heb je enkele foto's .
Voorkant .
De woofer is 7 mm verzonken en dan heb ik de opening gefrees voor de woofer.

de baspoort uit gefreest

de baspoort af gerond

Matrix bracing.
Gaten geboord in de bracing en daar bij mijn boormachine gebroken.

Met de bovenfreest de gaten afgerond.

Dan heb ik de bracing gelijmd.
Doe zo verder !
[ Voor 17% gewijzigd door Cocona op 14-08-2004 23:07 ]
A die frequentie ligt ver boven de weergavegrens van je sub
B de gain is zo klein dat het onmerkbaar is
Vandaag al mijn lamello's gestoken en mijn amp kistje gelijmd.
De lamello's gestoken.

Amp kistje gelijmd.

Ik heb dan nekeer mijn kast van mijn woofer gewoon in mekaar gestoken zonder te lijmen. de matrix bracing er ingestoken.

De volgende UPDATE is als ik mijn amp heb dat ik besteld heb via barry_loef en mijn onderdelen van bij conrad toe gekomen zijn.
Ecodan warmtepomp
keep us posted!
Vandaag mij amp kastje geschuurd en de hoeken ofgerond met de bovenfrees.
Het AMP kistje mooi glad geschuurd.

Alle hoeken ofgerond met de bovenfrees.

Gezien aan de binnekant morgen ga ik de woofer kist lijmen.

Ik heb ook al de gaten geboord voor mijn spiks.
Nog een klein vraagje de dempingswol moet dat enkel of dubbel geplaatst worden
Tot de volgende *UPDATE*
Dit is wol helemaal opengelegd, dus enkel:

en dit is dan dubbel:

Dus ik zou ze dubbelleggen.
Begint er trws heel mooi uit te zien. Waren we ook maar op het idee gekomen om alles mooi af te ronden
Neefke, gaan we een nieuw kastje maken voor mijn woof?
Ik heb mijn woofer kast gelijmd en de inslag moeren gemonteerd.
Gaten geboord voor het monteren van de matrix bracing.

De matrix bracing gemonteerd op het br plankje.

Achterkant matrix bracing.

De kast gelijmd en de matrix vast geschroeft en de gaten opgestopt.

En eens geprobeerd met de woofer er in.
Niet interessant of is het " de zoveelste subwoofer met xxl-amp, boooooooorrrrring
Ecodan warmtepomp
Ik maak wel een nieuwe
Maar keep up the good work
Niet interessant zou ik niet zeggen, maar het is inderdaad wel de zoveelste subwooferCocona schreef op 23 augustus 2004 @ 12:46:
Verbaast me dat er zo weinig gereageerd word![]()
Niet interessant of is het " de zoveelste subwoofer met xxl-amp, boooooooorrrrring" ?
Neemt niet weg dat het een leuke subwoofer is, en het doet ook deugd van eens een andere woofer te zien dan een Raveland AXX of een Shiva
hoest*zie mijn sig *kuch!subsonik schreef op 23 augustus 2004 @ 13:51:
[...]
het doet ook deugd van eens een andere woofer te zien dan een Raveland AXX of een Shiva
Die tochtstrip is het dat dat je bedoeld.Barry|IA schreef op 22 augustus 2004 @ 22:01:
Ziet er cool uit. Als ik jou was zou ik rekening houden met die plastic buitenrand van je woofer, misschien kan je er een soort van tochtstrip tussen monteren om resonanties van het ''plastic tegen de kast'' te voorkomen.

Men Amp is toe gekomen. Bedankt barry
Vandaag mijn ampje in de zijn kistje gemonteerd.

Morgen of donderdag mijn dempingswol in mij woofer kast bevestigen en de voor- en achterkant vastlijmen.van het weekend schuren en de hoeken afronden van mijn woofer kast.
Verwijderd
Denk dat matrix3D 2 aparte kasten wil hebbenBarry|IA schreef op 24 augustus 2004 @ 21:53:
Heb je nou een gat gemaakt in de kast voor de 2 speakerdradenWaar is dat gat voor? Volgens mij hoort die juist aan de andere kant van de kast, als je de kasten aan elkaar bevestigd.
Ziet er erg mooi uit trouwens!
He Barry, wat lees ik nou in je sig?
Heb je je DTS Pioneer de deur uit geflikkerd?!?!
Beviel ie niet?
Ik denk dat hij zijn eerste foutje heeft gemaakt
Klopt! Ik heb nogal een rare kamer om de 5 luidsprekers op te stellen, er zaten een paar krasjes op het front, en voor muziek vond ik het niks. Dus er zat niks anders op dan terugbrengen.
Gelukkig deden ze daar niet moeilijk over omdat ik het apparaat bij de winkel niet eens kon beluisteren. Ik heb nu dus weer mijn oude vertrouwde Pioneer A-209-R bak staan, met de orginele (RDS/EON-) tuner, en cd-speler. En dat klinkt écht aangenamer voor muziek!
Ik ben ook gelijk tot de conclussie dat ik DD/DTS niks vindt. Ik vergelijk het met de komst van stereo: toen stereo net op de markt was, kwam er gelijk muziek uit waarin ze heel erg overdreven laten horen dat het stereo is, en dat vind ik nu met DD/DTS ook. Je hoort van alles door die surrounds, maar dan kijk je op het beeld en dan denk je: waar komt dat geluid dan toch vandaan...
Het worden twee aparte kasten zo als triple_A Feel the BASS!! zegt.Barry|IA schreef op 24 augustus 2004 @ 21:53:
Heb je nou een gat gemaakt in de kast voor de 2 speakerdradenWaar is dat gat voor? Volgens mij hoort die juist aan de andere kant van de kast, als je de kasten aan elkaar bevestigd.
DD/DTS is ook alleen leuk voor films, voor muziek moet je idd gewoon stereo hebben.
Amp kist ziet er mooi uit. Ik had misschien wel i.p.v een gat voor die kabel een terminal gemaakt. Dat ziet net wat netter uit.
Is dat zo een terminal.Barry|IA schreef op 24 augustus 2004 @ 22:36:
Koop een terminal, kost maar €5 ofzo, dan heb je zelfs een vergulde.

Ik ga een ander soort dempingsmateriaal gebruiken is dat goed?Vader meegebacht van waar hij werkt.
Van dat dempingsmateriaal: je ne sais pas
Voila, een vergulde terminal voor 9.95€ bij Conrad.nl:
[ Voor 33% gewijzigd door Cocona op 25-08-2004 19:09 ]
Edit:
Matrix3D, ik zou dat matriaal niet gebruiken als demping, blaas er maar eens hard tegenaan: dan hoor je die luchtbolletjes al enorm resoneren.
[ Voor 60% gewijzigd door Barry|IA op 25-08-2004 19:34 ]
Ik heb ook de XXL amp en het ligt aan de amp dat hij bromt. Hij bromt hier enkel als ik m via een stekkerdoos aansluit, direct op stopcontact bromt hij niet. Denk dat dat je vraag isVerwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 20:00:
Matrix check eens of je subamp bromt op de speaker.
De nieuwe amp die je krijgt bromt ook gehied als je hem "verkeerd" aansluit.
[ Voor 11% gewijzigd door Roet op 25-08-2004 21:53 ]
Morgen ga ik op zoek naar terminals voor mij amp en mijn woofer kast.
wat dempingswol want ik heb er tekort ik had er maar voor 30L en ik moest er hebben 60L.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 21:12 ]
Ik heb vergulde terminals gekocht.

Ik ben nog naar een paar winkels geweest om spikes maar nergens hadden ze zulke als bij conrad.Dus heb ik er nog een set besteld plus nog een rol dempingswol, want ik had er maar voor 30L besteld
Morgen ga ik banaanstekers kopen.
Ecodan warmtepomp

Morgen de gaten boren voor mijn terminals te bevestigen in mijn amp en mijn woofer kast en mijn amp verzinken.
Dan wachten op bestelling van conrad.
Tot de volgende UPDATE.
De terminals geplaatst ,gaten geboord voor de spikes ,dempings wol geplaatst en mijn amp verzonken niet goed gelukt.
De terminals gemonteerd.

Spikes geboord en geplaatst.

De eerste laag dempingswol bevestigd de tweede laag moet nog van bij conrad komen.
Voorkant

Achterkant

Amp verzonken niet goed gelukt
Ecodan warmtepomp
Voor de rest ziet het er schoon uit
Verwijderd
Gisteren mij laatste onderdelen gekrijgen van bij conrad.
Tweede laag dempingswol aangebracht en voor - en achterkant van mijn woofer gelijmd.
Dempingswol aangebracht.

Voorkant

Achterkant

Morgen de twee kistjes op schuren ,de hoekjes afronden van mijn woofer kist en de spikes onder mijn woofer monteren.
Tot de volgende
Ecodan warmtepomp
Gekrijgen? zal wel gekregen zijn zekerVerwijderd schreef op 10 september 2004 @ 21:28:
Gisteren mij laatste onderdelen gekrijgen van bij conrad.
Woofer en br opening afgeplakt om geen stof in de kast te komen als we schuren.

Geschuurd, hoekjes afgerond en de naden op geplamuurd

Morgen alles goed schuren, de spikes onder mijn wooferkast plaatsen en dan even laten horen.
kasten mooi geshuurd en dan even testen.

Hij speeld goed.
Alvast bedankt voor de hulp.
Barry_loef voor de amp, Walter.PPK voor de maten van mijn kast en de rest van de GoT'ers doe mij geholpen hebben
Volgende week schilderen en dan hem op zijn juiste plaats zetten.
Dan zal ik nog wat foto's plaatsen van de schilderwerken.
Ecodan warmtepomp
Dat woefie word in het zwart geschilderd (blackwoefie).JT schreef op 12 september 2004 @ 17:31:
Ziet er cool uit, welke kleur wordt dat ding ?
Ik denk als afwerking met koffer hoeken.