P4S533: IDE controllers hebben de geest gegeven?

Pagina: 1
Acties:

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-07 11:24
De pc van mijn vader is een week of twee geleden gecrashed; we dachten eerst dat het een virus was, maar er gebeuren nu heel vreemde dingen (zie ook: [rml][ XP] Registerbestandsfout + geheugendump[/rml]).

Het probleem is nu dat de pc nauwelijks meer opstart; het lijkt of de IDE-controllers een eigen leven zijn gaan leiden. De IDE2 lijkt compleet out-of-order, de IDE1 werkt nog wel, maar lijkt zich soms weinig aan te trekken van de master/slave instellingen.

De vraag is nu hoe ik kan testen of de IDE-controller (in ieder geval IDE2) de geest heeft gegeven en hoe ik dit weer kan "repareren".

If so, hoe kan dit komen? Het lijkt wel of er bliksem in is geslagen (eerst virusmelding, dan een schijf die bijna de geest heeft gegeven (paar slechte clusters, data is wel gered) en nu is het opnieuw installeren weer een lastige klus door een haperende IDE-controller...

't gaat om een Asus P4S533 mobo met een Celeron 2.4Ghz...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je in dit geval zou kunnen doen is iig even je bios resetten en de biosflashen als dat kan.

Maar het zou goed kunnen dat je IDE controller stervende is.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Ik ben sowieso al nie zo enthousiast over SiS. Bij ons op school begaven massaal de onboard netwerkcontrollers van de SiS650 chipset het. Letterlijk met bosjes tegelijk vielen ze uit en moesten we terug naar 3Com kaarten waar school niet zo blij mee was (wij wel >:) )

Wat je kan doen:

- Clear CMOS
- BIOS Flash
- booten zonder cd-rom(s) en enkel harddisks
- alle kaarten even verwijderen en PCI videocontroller plaatsen.

iig suc6 er mee :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem dit eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :) Tip: mocht je nog garantie hebben, breng gewoon alles terug ter controle, het is namelijk niet jouw PC, maar die van jouw vader.

Ik heb de titel overigens ook verduidelijkt. Aan cryptische titels met vraagtekenoverschotten hebben we niks.

• mikekiwi
Dank voor het aanpassen van de titel, is idd effe duidelijker!

Wat bedoel je precies met: "het is namelijk niet jouw PC, maar die van jouw vader.
" ?

Ik ben bang dat ik voo het bedrag van d eonderzoekskosten ook een nieuw mobo kan kopen...en dan is het een beetje lood om oud ijzer.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat zoiets kapot zou kunnen gaan?

Dank voor alle tips, ik ga eens een bios-flash uitvoeren en kijken of dat wat uithaalt!
BalusC schreef op 10 juli 2004 @ 21:10:
Neem dit eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :) Tip: mocht je nog garantie hebben, breng gewoon alles terug ter controle, het is namelijk niet jouw PC, maar die van jouw vader.

Ik heb de titel overigens ook verduidelijkt. Aan cryptische titels met vraagtekenoverschotten hebben we niks.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30
Is er voor die crash ook iets op de voeding aangesloten wat veel energie slurpt?
Kan misschien zijn dat je voeding het gewoon niet meer trekt (of dood gaat).
Slechts een ideetje.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:42
Of misschien een ander IDE kabel proberen. Heb ook is van die ongein gehad. Nieuwe kabel gekocht en ie deed het weer perfect.

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-08 09:20

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

De ide devices al in een andere pc geprobeerd ? Geheugen misschien niet helemaal lekker. Heb al heel wat p4S533 mb's gehad, ook de mx (onboard vid) maar eigelijk werken ze altijd. Ben niet gek op SIS chip sets maar ze werken voor mij altijd goed.

Atari 4 ff'r 😊

• mikekiwi
@Nitrox: nope...voeding lijkt prima te zijn, behalve de onboard sound en video, 2 HD's, 1 cdromdrive, 1 cdwriter en een modem zit er niets in op / aan de pc.

@Wazzup: al geprobeerd, haalde niets uit...

@BOnus: dat zou ik nog eens kunnen proberen, maar verwacht er niet veel van. Heb 1 hd en 1 cdrdrive op IDE1 geprobeerd en dan wil het wel, zet ik vervolgens de CDrdrive op IDE2 en dan is ie foetsie....: "None" in het opstartscherm van de pc bij de ide-detectie
Pagina: 1