Toon posts:

Xs4all + linksys wrt54G: internetverbinding instabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Mijn eerste post op GoT en ik heb meteen al hulp nodig. Ik heb al veel gezocht en gechat met een "deskundige" van linksys maar ik blijf een probleem houden met mijn setup.

Ik heb een Linksys WRT54G versie 2 wireless router. Na veel puzzelen kan ik een verbinding opzetten naar het internet (XS4ALL basic adsl) maar die verbinding is niet helemaal OK. Het werkt zolang ik de modem aanzet en daarna pas de router. Dat is ook logisch, echter, als ik om een of andere reden de verbinding verlies of verbreek middels de mogelijkheid die de Statuspagina van de router-instellingen daartoe biedt, kan ik niet opnieuw connecten met XS4ALL. Ik moet echt alles uitschakelen en weer inschakelen. Irritant, aangezien hij al een paar keer een hik heeft gegeven, de verbinding blijft niet open maar valt uit als er een tijdje geen internetverkeer is.

Ik heb het modem (alcatel speedtouch home) getweaked gehad en ben in twee jaar tijd nog nooit de verbinding kwijtgeweest. Nu heb ik hem geun-tweaked en laat ik de router inbellen en hij ligt er in 1 ochtend al twee keer uit.

Ik kan natuurlijk de modem weer tweaken en de router een static ip laten gebruiken maar pptp moet het toch ook doen...

De firmware is de recentste, de instellingen zijn bij mijn weten goed:

Internet ip: 10.0.0.150
Subnet: 255.0.0.0
Gateway: 10.0.0.138
User: xxxxx@xs4all-basic-adsl
Ww: xxxxxx

Keep alive aan en op 20 sec

Host name: pc1
domain: xs4all.nl
MTU: manual op 1460

Local IP: 192.168.1.1
Subnet: 255.255.255.0

DHCP aan en werkt

DNS1: 194.109.104.104
DNS2: 194.109.9.99

Heeft iemand misschien een tip? Ik zorg er liever voor dat dit werkt dan dat ik mijn modem weer tweak, maar misschien moet dat maar.

Groets,
Mischa

• Xeo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:28

Xeo

ik heb subnetmask op 255.255.0.0 bij Adsl van Planet .. maybe helpt dat? :?

[ Voor 93% gewijzigd door Xeo op 10-07-2004 19:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thankx Xeo, helaas zat het hem daar niet in. 255.0.0.0, 255.255.0.0 en 255.255.255.0 werken alledrie om verbinding te krijgen, maar als die verbinding weg is blijft hij weg. Ik krijg steeds de melding Unable to connect to pptp server.

Het lijkt me meer op een bugje in de firmware van de router dan een instellingenprobleem.

Grt
Mischa

Verwijderd

Volgens mij... moet je even watchen. die linksys probeert vanzelf weer verbinding te maken. ik heb zelfde modem, zelfde router... Als ik in router op connect ram krijg ik de ene fout na de andere... gewoon rustig dat ding laten doen (en neit proberen te surfen) en hij pakt vanzelf weer op. echter, dit verklaart je gehik niet... als je je modem direct op een pc zet- untweaked, heb je dan hetzelfde probleem?

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:39

Adze

CCNP !

Ik heb precies hetzelfde probleem. Heb ermee leren leven, aangezien het bijna niet voorkomt dat mijn verbinding weg valt.

Toch hoor ik ook graag een oplossing, want als mijn verbinding wegvalt moet ook ik alles van het spanning afhalen en 1 voor 1 weer inschakelen....

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond heb ik een uurtje of wat alle PC's uitgehad en daarna was de verbinding weer pleite. Zowel getweaked als ongetweaked werkt de Alcatel perfect als ik de Linksys ertussenuit haal. Dus ik heb toch maar weer de tweak gedaan. Het modem zet nu de verbinding op en houdt die live (gaat al twee jaar goed dus dat zal nu ook wel blijven werken) en ik heb de router ingesteld op static IP. Alle adressen uit de pptp verbinding werden netjes mee overgenomen, ik hoefde alleen de gateway maar te wijzigen in 10.0.0.138 (adres van de modem). Het geeft me een goed gevoel - nadat de verbinding kwijt was heb ik niets uit of aangezet, ik ben gaan tweaken en daarna was de verbinding er. Niks resetten, gewoon werken.

Voor mensen die dit ook willen doen, de tweak voor de Alcatel modem staat op www.weethet.nl. Haal eerst je router ertussenuit, doe de tweak en als dat werkt hang je de router er weer tussen. Verander op het eerste scherm de verbinding van pptp naar static IP en verander het gateway adres in het adres van je modem.

Bijkomend voordeel: in deze opstelling kan ik ook de instellingen van het modem benaderen via telnet en een browser.

Toen alles OK leek heb ik de NAT op het modem zo ingesteld dat hij alles doorstuurt naar de router (10.0.0.150 zoals bij KPN standaard) en heb ik DHCP uitgezet. Dat soort dingen laat ik nu liever de router doen.

Grt
Mischa
Pagina: 1