Toon posts:

DLT7000/8 --> welke SCSI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus zo'n drive kunnen op de kop tikken.
Ik heb een 19160 scsikaartje, maar blijkt dat dit 50pin is.
Die drive heeft echter 68pin.
Kan ik hier gewoon een 68 naar 50 pin kabel voor kopen of heeft dit geen zin ?
Ik verwacht me dan ook aan een nieuwe SCSI kaart, enig idee dewelke ?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
68pins is UW of sneller, terwijl 50pins nog SCSI2 is.

Welk kaartje je hebt weet ik niet, maar de 19160 is een U3W (U160) controller dus die heeft zoiezo wel 68pins aansluitingen.

Als je een SCSI2 krt hebt heb je idd alleen een IDE-achtig kabeltje (50pins)

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik zie net Afbeeldingslocatie: http://graphics.adaptec.com/asc_19160_600x385.jpg op de Adaptec site van de 19160 :)

Ik zie daar links op de kaart toch echt een 50 pins connector B)

• DJSmiley
Lennieboy83 schreef op 10 juli 2004 @ 21:01:
Ik zie net [afbeelding] op de Adaptec site van de 19160 :)

Ik zie daar links op de kaart toch echt een 50 pins connector B)
ja en in die inham zie ik toch echt een 68pins connector.......

kabeltje ertussen met terminator en wat is het probleem?

• Lennieboy83
DJSmiley schreef op 10 juli 2004 @ 21:16:
[...]

ja en in die inham zie ik toch echt een 68pins connector.......

kabeltje ertussen met terminator en wat is het probleem?
B) Ik had het niet helemaal begrepen, ja idd kan ook 8)7

Maar die LVD kabels die kosten ook wat, je kan beter misschien beter zo'n convertertje kopen voor de 50 pins naar 68 pins, want die snelheid van U160 heb je toch niet nodig.

• DJSmiley
Lennieboy83 schreef op 10 juli 2004 @ 21:53:
[...]

B) Ik had het niet helemaal begrepen, ja idd kan ook 8)7

Maar die LVD kabels die kosten ook wat, je kan beter misschien beter zo'n convertertje kopen voor de 50 pins naar 68 pins, want die snelheid van U160 heb je toch niet nodig.
Ik weet niet of ie dan wel snel genoeg is. Een beetje DLT drive schrijft redelijk snel. Die snellere aansluiting zal er niet voor niets opzitten.

Om die reden heeft een DDS4 drive ook geen 50pins meer: dat is te traag voor de snelheid waarmee die drive data wegschrijft

• Lennieboy83
Ik heb op mn 2e PC DDS3 en die gebruikt nog 50 pins, maar die schrijft ook maar iets meer dan 1 MB/s weg.
Ik wist niet dat de vooruitgang zo groot was ;)

Verwijderd

Topicstarter
dit is dus de DLT:

Afbeeldingslocatie: http://www.oliware.be/sharen/DSC03018.jpg

met deze aansluiting & erbovenop de kabel die past op de 19160:

Afbeeldingslocatie: http://www.oliware.be/sharen/DSC03021.jpg

Moet ik nu gewoon een 'omvormer' kabel kopen. Is dit genoeg ? of ook beter een nieuwe SCSI kaart ?
Hopelijk is dit bericht duidelijker.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:07
Het probleem is dus eigenlijk dat je geen externe 68 pin hebt.
Wat je kan doen is een tweede hands scsi kaart kopen met een externe 68 pins aansluiting.
Of zo'n bracket waarmee je een interne 68pins naar buiten kan doorvoeren.
Laatste is natuurlijk het goedkoopst.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Voor de maximum transferrate van een DLT7000 hoef je in ieder geval geen nieuwe controller te plaatsen, zie http://h20000.www2.hp.com...ent.jsp?objectID=lpg70481

Maximum 5MB/sec (dus max. 300MByte/minuut) kan iedere narrow SE controller leveren met Fast SCSI. Een normaal verloopsnoer van 50 naar 68 pins werkt dus al prima.
Een uitzondering hierop is een backup met erg goed comprimeerbare data *en* hardware compressie in de drive op aan.
Denk daarbij aan dikke databases die een factor 4 of meer comprimeerbaar zijn, in dat geval stuur je bijvoorbeeld 500 MB aan data over de SCSI bus, die vervolgens door de hardware gecomprimeerd wordt tot 100MB. Jouw disk moet dan snel genoeg die data kunnen leveren en jouw systeem moet dan die 500MB snel genoeg over de bus kunnen sturen om de tape te laten lopen.
Als de drive namelijk moet gaan 'schoenpoetsen' (dat wil zeggen, start, loop, stop, stukje terug, start, loop, stop, stukje terug enz.) zal dat vertraging en extra slijtage opleveren.
In dit laatste geval kun je ervoor kiezen alle data al te comprimeren voordat het de SCSI bus opgaat zodat er een continue data stroom naar de tape blijft gaan.
Voor alle duidelijkheid, mp3 en dergelijke formaten zijn nauwelijks te comprimeren en zullen daarom niet alleen goed alleen blijven 'streamen' maar ook er voor zorgen dat de capaciteit schijnbaar onvoldoende wordt: een DLT7000 zet op een DLT type IV cartridge dan niet meer dan 35GB terwijl de specs altijd uitgaan van 1:2 compressie. Vandaar dat de capaciteit wordt aangegeven als '35 tot 70GB'.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, dus zo'n kabel gekocht, nu wil hij niet deftig booten, hij zegt dat de termination niet inorde is.
Nogthans steekt die termination er stevig in.
Ik begrijp er niks meer van.

• DeBolle

DeBolle

Zijn de standaardzaken goed geregeld? Dat wil zeggen - controller op Auto termination, de terminator aan het eind van de bus zetten?
Aan het stukje zichtbare terminator te zien kan het een LVD/MSE terminator zijn, wat misschien de controller in de war brengt.
Als je de mogelijkheid hebt met een 29160, ga dan in de Bios met Ctrl-A en stel de snelheid handmatig in op Fast (20MB) of Ultra (40MB). Indien het dan nog niet werkt, probeer dan een SE terminator in plaats van een multimode.
Kijk ook nog even naar de instellingen voor LUN als het mechaniek geen eigen ID heeft maar een LUN op het ID van de drive. Als je de loader ook wilt gebruiken vanuit software zul je dan op de 29160 ook moeten instellen dat 'ie LUN's scant.

Verwijderd

Topicstarter
dit werkt dus langs geen kanten, wat ik ook maar probeer, ik zie geen SCSI devices niet meer wanneer ik dit device er aanhang.
Volgens http://forums1.itrc.hp.co...+28353475&threadId=225209 gaat het zowiezo niet werken met mijn 19160 kaart. Iemand een idee voor een betere kaart ? Liefst een Tekram, die zijn stukken goedkoper dan adaptec.

• DeBolle

DeBolle

Och jee ... niet aan gedacht dat het een HVD device is... sorry. Je bent op het verkeerde been gezet, inderdaad zal alleen een HVD controller gaan werken zoals de in dat forum genoemde Adaptec 2944 model.
Voor de snelheid maakt het niets uit overigens (nog steeds Fast Wide), met HVD kan de kabellengte alleen een stuk groter zijn, tot 25 m.
Nogmaals excuses, als je op de terminator kijkt dan zul je dus geen LVD/MSE zien staan maar Differential of HVD.

Verwijderd

Topicstarter
idd, op die terminator staat differential op ...

Nou, welke kaart moet ik hiervoor kopen ? Ik heb een hele goeie dealer voor tekram.
Welke denk je dat zal passen ? http://www.tekram.com/scsi.asp

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Weet zo niet welk OS je gebruikt, maar zag laatste een topic van iemand die onmogelijk zn DLT streamer met een adaptec aan de praat kon krijgen.
Koop gewoon het goedkoopste SCSI kaartje met een LSILogic hoerenchip erop. Die dingen vreten echt alles, heb hier een 50 pins Ultra-SCSI (20MB/s) zonder terminering met 7200RPM disk laten draaien om snel wat te backuppen van de oude SCSI disk (draai nu 7200RPM IDE, paar generaties jonger dan dat 4.5GB SCSI ding ;)). De simpelere LSI controlers geven helemaal nix om welke kabels je erin steekt, vandaar dat het een hoerenchip is: het doet het met alles en iedereen :P

Edit: dat OS was dus linux ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 15-07-2004 23:14 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:24
Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 23:01:
idd, op die terminator staat differential op ...

Nou, welke kaart moet ik hiervoor kopen ? Ik heb een hele goeie dealer voor tekram.
Welke denk je dat zal passen ? http://www.tekram.com/scsi.asp
Staan geen Differential controllers tussen. Volgens mij heeft Tekram die dingen ook niet meer in assortiment. Probeer er b.v. zo eentje op de kop te tikken, die worden iig nog gemaakt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1