Toon posts:

[Wetten & Rechten] Wat is van toepassing voor je website?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst sorry als dit topic niet in het juiste forum is geplaatst. Ik zat te twijfelen tussen I&T en W&G, maar waar ie nou echt hoort weet ik niet precies :) Dus mocht het verkeerd zijn, verplaats hem dan gewoon :)

Anyway:

Ik heb een vraag met betrekking tot 'legal issues' met je website.

Ik ben de eigenaar van een relatief kleine, maar fanatieke (internatationale) community en ik vraag me af in hoeverre ik moet voldoen aan de Amerikaanse/internationale wetten. Voornamelijk de Amerikaanse COPPA (Children's Online Privacy Protection Act of 1998), de Anticybersquatting Consumer Protection Act en de Digital Millennium Copyright Act. De server waarop mijn site staat , staat in de VS, maar ik ben een NL burger :)

Even wat toelichting:
COPPA:

If you operate a commercial web site or an online service directed to children under 13 that collects personal information from children or if you operate a general audience web site and have actual knowledge that you are collecting personal information from children, you must comply with COPPA. The Federal Trade Commission may bring enforcement actions and impose civil penalties for violations of COPPA.
Ik heb al het nodige zoekwerk verricht, maar de wetboek artikelen, waarschijnlijk mede omdat ze in het engels zijn, zijn niet duidelijk in hoeverre dit van toepassing is voor website eigenaren uit de EU en/of Nederland. Heeft iemand ervaring hiermeer?
Anticybersquatting Consumer Protection Act

Does the web site's domain name infringe on any federally registered trademarks or service marks? In lieu of actual damages, the Act authorizes the court to impose statutory damages on cybersquatters of not less than $1,000 and not more than $100,000 per domain name.
In hoeverre kan je nagaan of je domainname niet in strijd is met reeds geregistreerder merknamen. Voor Amerika heb ik een trademark database gevonden ( http://tess2.uspto.gov/bi...e?f=tess&state=8lfqdt.1.1 ), maar ik vraag me ook af in hoeverre ik mijn domeinnaam kan beschermen als EU burger.
Digital Millennium Copyright Act
Does the web site take advantage of the safe harbor provisions of the Act to eliminate or reduce the risk of copyright infringement caused by content uploaded to the web site by users? Does the web site notify its users of the name and email and mailing address of the agent authorized to accept notices of alleged copyright infringement? Has the web site filed a notice with the U.S. Copyright Office designating its copyright agent?
Wederom vraag ik me af in hoeverre ik hier als EU burger rekening mee moet houden, informatie is schaars en vaak moeilijk te begrijpen.

Daarnaast vraag ik me natuurlijk af in hoeverre ik moet voldoen aan Nederlandse/EU wetten met betrekking tot copyright/privacy protection etc. Heeft iemand een overzicht hiervan? Ik vond het nogal moeilijk om relevante documenten en/of guidelines the vinden.

Bij voorbaat dank :)

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
Mijn gok is dat je je eraan moet houden, omdat je server op Amerikaans grondgebied staat. Amerikanen met louche praktijken verhuizen hun servers ook altijd naar van die gare derde wereld landen om eronderuit te komen.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:34
Copyright hoef je je waarschijnlijk geen zorgen om te maken. Als je je eigen afbeeldingen en tekst gebruikt (dus niet kopieert van anderen), is dat geen probleem. Het verschil tussen Amerikaans copyright en het Europese auteursrecht ligt voor het grootste gedeelte in de uitzonderingen. In Europa zijn een aantal zaken expliciet in de wet opgenomen, bijvoorbeeld het recht op de thuiskopie en het recht om te citeren. In het Amerikaanse recht kennen ze dat harde rechten van consumenten niet. Daar geldt het zgn 'fair use' principe. Een rechter toetst aan 4 principes of een vermeende inbreuk onder fair use valt of een copyrightschending is. hier staat wel meer info

Qua merkenrecht kan ik me weinig problemen voorstellen. Zolang je geen algemeen bekende merknaam als domeinnaam hebt. Even googlen op jouw domeinnaam en je weet over al andere (bedrijven) zijn met een sorrtgelijke naam in dezelfde branche.

Privacy is een punt dat je eigenlijk (ongeacht de wet) zou moeten respecteren vind ik. Wat je kunt doen is een pagina maken waarop je vermeldt welke informatie je van de bezoeker opvraagt, wat je er mee doet en of je de informatie bewaart. Als je dat heel profi aan wil pakken kun je daarnaast een P3P-policy schrijven (zie http://www.w3.org/P3P/).

Regeren is vooruitschuiven

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij maakt het niet uit, of de server nou in Amerika staat of niet... De hosting is dan misschien wel Amerikaans, maar de content is gewoon Nederlands neem ik aan, en dan valt ie imo onder de Nederlandsche Wetboek van Strafrecht... ;)

Ik weet alleen niet of dat er daar in het een en ander staat over datgene... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link naar de P#P standaard, erg nuttig!!

GJ-tje > de content is gewoon in het engels en de userbase is internationaal. Echter, ik als Nederlands burger val natuurlijk wel onder de Nederlandse wet.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 10:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als de VS vraagt om je uitlevering zal Nederlandse justitie zonder vragen te stellen daar aan meewerken en je op het eerste vliegtuig naar de VS zetten. :X

Dat impliceert dus dat je je aan de Amerikaanse wetgeving moet houden aangezien ze je hier ook kunnen laten oppakken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Je kunt je site door een Nederlandse server laten hosten. Dan kan er bijna helemaal niks gebeuren.
Johnny schreef op 11 juli 2004 @ 13:44:
Als de VS vraagt om je uitlevering zal Nederlandse justitie zonder vragen te stellen daar aan meewerken en je op het eerste vliegtuig naar de VS zetten. :X

Dat impliceert dus dat je je aan de Amerikaanse wetgeving moet houden aangezien ze je hier ook kunnen laten oppakken.
:) Klopt. Dat is echt heel erg schandalig.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Johnny schreef op 11 juli 2004 @ 13:44:

wat onzinnige en stemminzettende vorm van paniekzaaien:
We hebben het hier over een website en in welke mate deze conform privacy en amerikaanse auteursrecht-wetgevingen handelt..

Er ligt helemaal geen uitleveringsbevel van de amerikaanse justitie voor en de kans dat dat gebeurd is werkelijk erg klein te noemen, zeker niet op basis van wat de topicstarter hier noemt.

Zulke opmerkingen zijn dus hier volledig offtopic en doen niet ter zake

wel weer ontopic:
COPPA is me inderdaad niet helemaal duidelijk, maar zolang je informatie niet commercieel uitbat schat ik in dat je niet overdreven zorgen voor hoeft te maken.

Verder zijn dit soort zaken zeker geen hoge prioriteit qua onderzoek, zolang er geen mensen direkt schade door lijden:
Of je te maken hebt met een aggressieve concurrent:

Wat betreft een Trademark, je hoeft daarvoor geen bewoner van de USA te zijn, voor een aanvraag, maar je hebt wel een 'domestical representative' nodig, maar ook dat hoeft geen groot probleem te zijn:
http://www.uspto.gov/web/...ic/appcontent.htm#AppName

wel zou ik dit enkel doen als je direkt nut hiervan hebt, en te maken hebt met een goede mogelijkheid van aggressieve concurrentie, wat vaak niet zo is, als je een dienst hebt die weinig winst oplevert.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1