Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 05:30
Hoi,

Van een klant een MSI K7T266 Pro2 hier liggen. Deze mocht ik hebben omdat ze deze bij de winkel als 'dood' hadden beschouwd. In eerste instantie leek het ook dood, maar het probleem bleek bij de voeding te liggen. Deze leek instabiel. Maar goed, ik heb nu dus dit bord met een Athlon XP 1600+ en 512MB geheugen.

Het systeem werkt goed totdat ik bijvoorbeeld Windows ga installeren. Ik heb als testopstelling het volgende gebruikt:

Athlon XP 1600+
MSI K7T266 Pro2
nVidia Vanta 16MB
Aopen 235Watt
4GB harddisk
CD-ROM 50X
Floppy
512 MB DDR333 Samsung

Zeg maar een rouw systeem zonder overbodige snufjes. Als ik Windows Server 2003 wil installeren (hdd is groot genoeg en snelheid is in dit geval niet van belang, gaat om stabiliteit), freezt het systeem op random plaatsen. De HDD is in orde, het geheugen is getest en geeft geen fouten. De voedingswaarden zijn stabiel. De CD is ok, werkt prima op 4 andere pc's hiero. De processor komt uit een systeem waarvan de gebruiker de koelprut verwijderd heeft maar deze is niet de bottleneck. Een 100% goeie 1700+ CPU van mezelf geeft het zelfde probleem.

Het BIOS is up2date en CMOS al gecleared. Op 100Mhz is het systeem wel stabiel maar wil natuurlijk wel het maximum er uit halen wat er in zit zonder over te clocken. Het is namelijk de bedoeling dat deze apparatuur later onze club-server @ 800 Mhz gaat vervangen.

Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen om het systeem stabiel te laten draaien?

tnx

edit:
Ik merk nu dat het systeem freezed in memtest in test 1. Het geheugen werkt echter niet in andere systemen omdat er een contactpunt niet helemaal meer goed is. Kan dit een oorzaak zijn of zou het dan zo moeten zijn dat het geheugen helemaal niet zou moeten werken?

En nogmaals, ik kwam hier pas net achter. Dit is een tweede test die uitgevoerd word. De eerste ging zonder problemen.

[ Voor 13% gewijzigd door LollieStick op 10-07-2004 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

1 woord: Condensatoren :P
Kijk es of die niet brak zijn :P

*edit: En trukish is weer es sloom
Ga lannen zeg :P :+

[ Voor 40% gewijzigd door Atlas op 10-07-2004 17:34 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

Kijk eens of er toevallig wat condensatoren kapot zijn (bol staan, lekken), daar zijn die bordjes berucht om namelijk ;)
Dat kan ook die voedingsproblemen verklaren

edit:
*zwaait wat naar Atlas :w

[ Voor 12% gewijzigd door Turkish op 10-07-2004 17:32 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Nope, geen el brakko condensatoren. Ik heb mijn eerste post ge-edit na wat nieuwe bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

wat Turkish zegt kan best wel kloppen omdat de voeding en condensatoren nogal wat invloed op elkaar hebben.

Een zwakke voeding kan zorgen voor een zwaardere last van de elcos die op hun beurt weer problemen geven en fluctuaties kunnen gaan geven waardoor je bak instabiel wordt (beetje op zijn janboerenfluitjes uitgelegd, maar daar komt het op neer).

Je hebt denk ik nu een deugdelijke voeding dus met het vervangen van condensatoren moet het probleem opgelost zijn.

Project Florida - A motherboard is reborn zie ook hier
LinuxUser schreef op 10 juli 2004 @ 17:34:
Nope, geen el brakko condensatoren. Ik heb mijn eerste post ge-edit na wat nieuwe bevindingen.
staan ze niet toevallig ook een beetje bol (zonder direct helemaal opengebarsten te zijn). Want het probleem komt me namelijk zo bekend voor :P

[ Voor 24% gewijzigd door TERW_DAN op 10-07-2004 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Ook de kast waar het systeem in moet komen heeft een Aopen 300W voeding dus dat zit wel snor B)

Maar aangezien er niets aan de condensatoren te zien is, zowel onderkant als bovenkant lijkt me niet dat het met condensatoren te maken heeft. Zoals ik in mijn eerste post bij ge-edit heb zou het misschien iets met geheugen te maken kunnen hebben maar het kan ook zijn dat ik dan onzin verkoop ;)

edit:

Beetje editten he :X ;)
Maar antwoord op je vraag is nee. Geen bolstaande condensatoren.

[ Voor 13% gewijzigd door LollieStick op 10-07-2004 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

LinuxUser schreef op 10 juli 2004 @ 17:38:
Ook de kast waar het systeem in moet komen heeft een Aopen 300W voeding dus dat zit wel snor B)

Maar aangezien er niets aan de condensatoren te zien is, zowel onderkant als bovenkant lijkt me niet dat het met condensatoren te maken heeft. Zoals ik in mijn eerste post bij ge-edit heb zou het misschien iets met geheugen te maken kunnen hebben maar het kan ook zijn dat ik dan onzin verkoop ;)
geheugen zou kunnen, maar dat is makkelijk te testen door er effe een ander dimmetje in te vrotten.

Maarre, hoe kun je de ONDERkant van een condensator zien als hij op een moederbord zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Terw_Dan schreef op 10 juli 2004 @ 17:40:
[...]

geheugen zou kunnen, maar dat is makkelijk te testen door er effe een ander dimmetje in te vrotten.

Maarre, hoe kun je de ONDERkant van een condensator zien als hij op een moederbord zit?
Daar heb ik mijn schijnwerper voor ;)

Als een condensator aan de onderkant bol staat zou deze altijd een beetje scheef moeten staan of minstens iets te zien zijn. Zover ik kan zien is er niets mis met die dingen :)

Geheugen heb ik hier niet op reserve liggen. Zal straks even 256MB uit de pc van me pa jatten :+

offtopic:
just don't tell anything ;)

edit:

Ik heb 2 verschillende reepjes geprobeerd. Bij het ene reepje van VDATA (standaard OEM dus) post het systeem helemaal niet. Bij het andere reepje van Elite (ook OEM) post het systeem wel, maar wil memtest niet opstarten en crasht hij bij het detecteren van het geheugen. Op 100Mhz wil memtest wel. De CMOS is gecleared na het plaatsen van nieuwe modules.

[ Voor 36% gewijzigd door LollieStick op 10-07-2004 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Ik heb een aantal foto's gemaakt zodat jullie zelf kunnen oordelen. Ik heb alle(!) condensatoren gefotografeerd, samen met een totaalbeeld en een foto van crashende memtest.

Have fun :'(

Fotosessie gaar MSI bordje:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel geinig alleen ik zou dat plastic er alleen onderweg doen.

Ter voorkoming van statische elektriciteit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

LinuxUser schreef op 10 juli 2004 @ 18:57:
Ik heb een aantal foto's gemaakt zodat jullie zelf kunnen oordelen. Ik heb alle(!) condensatoren gefotografeerd, samen met een totaalbeeld en een foto van crashende memtest.

Have fun :'(

Fotosessie gaar MSI bordje:(
Heb je misschien ook scherpe fotos. Hier is verdomde weinig van te zien namelijk.
anyhoe, leuk ding voor aan de muur:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 10:26:
Wel geinig alleen ik zou dat plastic er alleen onderweg doen.

Ter voorkoming van statische elektriciteit. ;)
Dat is een antistatische zak, dat gelijd niet ;)
Terw_Dan schreef op 11 juli 2004 @ 10:28:
[...]

Heb je misschien ook scherpe fotos. Hier is verdomde weinig van te zien namelijk.
anyhoe, leuk ding voor aan de muur:+
Ik zal kijken of ze duidelijker worden zonder flitser en ze opnieuw posten. En ja, als ie dood is kan ik mijn muur er ook nog mee plamuren >:)

Overigens, in het begin bleef het systeem stabiel tijdens de POST, maar nu crasht ie ook regelmatig bij 'checking NVRAM' of start dat rammelding helemaal niet op. Alleen op 100Mhz is dat ding niet plat te krijgen. Ook een Linux shell gaat op z'n snufferd zonder fouten weer te geven.

[ Voor 61% gewijzigd door LollieStick op 11-07-2004 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Nou... het is me niet gelukt duidelijkere foto's te krijgen. Zodra ik ze dichterbij ga maken of in ga zoomen worden ze alleen maar onduidelijker.

Ik zie dus geen lekkende condensatoren, maar zou het kunnen dat er wel één of meerdere kapot zijn zonder dat ze bol/gebarsten zijn en zou het dan ook nog mogelijk zijn om deze terug naar MSI testuren? Garantie is iets meer dan een half jaar geleden verlopen.
Pagina: 1