Had hier gister een maat op bezoek die in een woning van Portaal woont, Alle bewoners van Portaal krijgen als ze dat willen in januarie glasvezel. Hij wist mij te vertellen dat de aanleg hun niet in rekening gebracht wordt, en dat de kosten €50,-- per maand gaan bedragen, daar krijgt men een 10 mbit aansluiting voor, verder digitale TV en telefoon, volgens hem zouden de telefoonkosten minimaal 15 % lager uitvallen dan bij telefoon over koper. Dit klinkt allemaal redelijk om te smullen, logisch dat voorlopig alleen woningbouwverenigingen dit voor elkaar krijgen, ze leveren natuurlijk een niet onaanzienlijke bijdrage in de aanleg van de infrastructuur. Ben benieuwd wanneer ook andere woningen tegen vergelijkbare condities worden aangesloten. Die sleuf op eigen terrein graaf ik zelf nog wel als dat de bottleneck is.
1) Waar is 'hier'?
2) Wat is Portaal?
3) Wat is je vraag, probleem of stelling?
4) Welke provider heb je dan?
M.a.w.: de topicstart is redelijk vaagjes... iets meer info is wel handig denk ik.
2) Wat is Portaal?
M.a.w.: de topicstart is redelijk vaagjes... iets meer info is wel handig denk ik.
Virussen? Scan ze hier!
Sjeez zeg.. das inderdaad vet smullen!
Zou ik bij de hele straat de stoep voor opgraven als dat de bottleneck was
Zou ik bij de hele straat de stoep voor opgraven als dat de bottleneck was
Hier: omgeving Utrechtwildhagen schreef op 10 juli 2004 @ 17:46:
1) Waar is 'hier'?
2) Wat is Portaal?
Portaal: Eén van de grotere woningbouwverenigingen van het land
Provider: Uit het verhaal van mijn maar en uit de informatie op de website van portaal wordt niet duidelijk wie of wat de provider zal zijn
Vraagje: zijn er meer signalen dat het er aan begint te komen? Waar? Wie? Wanneer? tarieven?
Duidelijk?
Hier in Eindhoven doen ze het wel eens bij studentenhuizen/complexen. Kreeg ook iedereen een 10Mbit lijn in de woning. Dat kostte iets van 10 euro per maand ofzoVerwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 17:52:
[...]
Hier: omgeving Utrecht
Portaal: Eén van de grotere woningbouwverenigingen van het land
Provider: Uit het verhaal van mijn maar en uit de informatie op de website van portaal wordt niet duidelijk wie of wat de provider zal zijn
Vraagje: zijn er meer signalen dat het er aan begint te komen? Waar? Wie? Wanneer? tarieven?
Duidelijk?
GullyTM is protected by copyright laws since 1978.
Goed om te horen, dat de uitrol is begonnen
, het zal niet zo zijn zodra het netwerk er ligt dat je het kan gebruiken, de benodigde apparatuur word later pas gelevert.
Maar om de boel centraal te houden misschien handiger om hier: [rml][ Portaal] 10 mb/s internet?[/rml] verder te gaan?
Maar om de boel centraal te houden misschien handiger om hier: [rml][ Portaal] 10 mb/s internet?[/rml] verder te gaan?
Eve char: Warock <TEST>
Tjah, al iets van drie maanden oud, daarom ook niet gezien.sPENKMAN schreef op 10 juli 2004 @ 17:56:
Een bedrijf dat dit in ieder geval doet is Unet. Ze zijn bezig met een pilot in Almere en de bedoeling is op termijn heel Almere van glasvezel te voorzien.Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 17:52:
Quote van de pagina over Almere:
Dit UNET pakket is beschikbaar voor breedband glasvezelaansluitingen. Met de ‘Triple Play’ dienst krijgt u over een glasvezelaansluiting voor een vast bedrag per maand hypersnel Internet, Digitale radio en tv en Digitale telefonie.
De telefonie is dus VoIP, het Internet is gegarandeerd op 10 Mbit/s. Het gaat dus 80 euro per maand kosten, en daarvoor krijg je dus supersnel Internet, digitale TV/radio en telefonie samen. Goeie deal dus! Helaas (wat dat betreft) woon ik in Almere Buiten, en voordat ze HIER glasvezel in de grond gaan plempen ben ik al weer wat jaartjes ouder vrees ik
[ Voor 9% gewijzigd door Haay op 10-07-2004 18:06 ]
Wordt er nou eigenlijk in nagelnieuwe nieuwbouwwijken al standaard glasvezel gelegd tot aan de deur?
Dat is dus wat hier gebeurd 
Ja dus. Oa in experimenteerwijken als Almere, en Utrecht...maar ook in Enschede is men druk bezig
Ja dus. Oa in experimenteerwijken als Almere, en Utrecht...maar ook in Enschede is men druk bezig
Eigenlijk vind ik 10 mbit nog best wel langzaam voor glasvezel. Dit kan natuurlijk aan mij liggen, maar moeten er in de toekomst niet veel hogere snelheden a-la 50 tot 100 mbit haalbaar zijn?
8 mbit kan namelijk al jaren over de simpele koperen telefoonlijn, in de vorm van ADSL. Natuurlijk wel met een maximumafstand tot de centrale.
8 mbit kan namelijk al jaren over de simpele koperen telefoonlijn, in de vorm van ADSL. Natuurlijk wel met een maximumafstand tot de centrale.
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Dat is nu al haalbaar, maar kost behoorlijk veel extra geld voor de extra lasers en aanverwante apparatuur.dawuss schreef op 10 juli 2004 @ 18:25:
Eigenlijk vind ik 10 mbit nog best wel langzaam voor glasvezel. Dit kan natuurlijk aan mij liggen, maar moeten er in de toekomst niet veel hogere snelheden a-la 50 tot 100 mbit haalbaar zijn?
En ook dat kan waarschijnlijk nog wel omhoog in de toekomst.8 mbit kan namelijk al jaren over de simpele koperen telefoonlijn, in de vorm van ADSL. Natuurlijk wel met een maximumafstand tot de centrale.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Glasvezel kan op dit moment al tot 10 gigabit.. maar voor normaal internetgebruik kom je met 10mbit al een heel eind hoor
en een deel van de lijn wordt natuurlijk ook gebruikt voor de digitale TV, dat zal ook wel wat bandbreedtte slurpen.
Verwijderd
Wij hebben hier in Nijmegen in alle studentencomplexen van de Stichting Studentenhuivesting Nijmegen een glasvezelnetwerk van 10mbit wat verbonden is aan het universiteitsnetwerk. Daar betalen we 11 pleuroos voor, en we hebben totaalgeen last van datalimieten. Dat 10mbit voor regulier internet niet voldoende is lijkt mij sterk overtrokken.. Ik haal gewoon *ahumm...* "legale" DiVxjes van 700 mb. binnen een kwartier naar binnen... (snelheid variëert dus van 850 Kb/sec tot 1 Megabyte/sec.) Dat het sneller kan, oké, maar voor het huidige internet mag je absoluut niets te klagen hebben. Dit zal een internetverbinding zijn die ik meer dan missen zal.
UltraSub schreef op 10 juli 2004 @ 18:18:
Wordt er nou eigenlijk in nagelnieuwe nieuwbouwwijken al standaard glasvezel gelegd tot aan de deur?
Hier in Diemen begint de uitrol ook binnenkort. Tenminste in de studentenflats waarin ik woon. 5 torens, allemaal van woonstichting De Key en als het goed is in januari al helemaal werkend voor nog geen 15 euro per maand geloof ik.
Het probleem is niet zozeer het niet mogelijk zijn. Het verhogen van de snelheid naar de klant naar bijv 100mbit zal ook zonder al te veel investeringen wel mogelijk zijn.dawuss schreef op 10 juli 2004 @ 18:25:
Maar het probleem zit meer in de rest van de infrastructuur. Het deel vanaf de wijkcentrales naar de backbone. En de backbone zelf. Want die zullen ook verhoogt moeten worden. En dan praat je over echt hoge snelheden, en daar zitten de meeste kosten in
Verwijderd
Ik heb ook wat opgevangen dat ze in nieuwbouwwijl Westeraam in Elst (gld) bij Arnhem glazvezel overal gaan aanleggen. Maar kan daar jammergenoeg verder erg weinig van vinden op internet. Ga er vanaf januari wonen dus zou errrug fijn zijn als ik daar straks met een 10mbit lijn zit
Ze zouden het eigenlijk verplicht aan moeten leggen in nieuwbouwwijken!
Ze zouden het eigenlijk verplicht aan moeten leggen in nieuwbouwwijken!
Sorry dat ik het zeg, maar de TS heeft het over glasvezel in een woning van portaal, niet een of andere universiteits netwerk, daarvan weten we wel dat ze leuk verbindingen bieden voor weinig geld.
De laatste keer (1,5 maand terug) dat ik telefonisch contact heb gehad met de helpdesk konden ze maar een paar dingen vertellen.
* De aanleg ging gewoon door (een eerder genoemde 40% deelname eis is niet meer geldig (dit stond in een krantenartikel van 6-8 maanden terug)
* Ze waren begonnen met gefaseerd aanleggen van de nodige fiber kabels (dat is dus nu in Utrecht gaande)
* Het netwerk zal worden aangelegd, en pas aan het einde van het jaar word de apparatuur geinstalleerd zodat ongeveer iedereen tegelijk het netwerk zou kunnen gaan gebruiken.
Op de volgende vragen konden ze mij geen antwoord geven:
* Het vaste IP is dat in de zin van een oneindige lease of is dat daadwerkelijk een vast ip
* Krijgen we een nette DNS naam bijv. <gebruikersnaam>.portaal.nl
En nog een paar andere vragen, hier konden ze allemaal geen anwoord op geven omdat ze nog in onderhandeling waren met bedrijven die diensten zouden gaan aanbieden op het netwerk van portaal.
De laatste keer (1,5 maand terug) dat ik telefonisch contact heb gehad met de helpdesk konden ze maar een paar dingen vertellen.
* De aanleg ging gewoon door (een eerder genoemde 40% deelname eis is niet meer geldig (dit stond in een krantenartikel van 6-8 maanden terug)
* Ze waren begonnen met gefaseerd aanleggen van de nodige fiber kabels (dat is dus nu in Utrecht gaande)
* Het netwerk zal worden aangelegd, en pas aan het einde van het jaar word de apparatuur geinstalleerd zodat ongeveer iedereen tegelijk het netwerk zou kunnen gaan gebruiken.
Op de volgende vragen konden ze mij geen antwoord geven:
* Het vaste IP is dat in de zin van een oneindige lease of is dat daadwerkelijk een vast ip
* Krijgen we een nette DNS naam bijv. <gebruikersnaam>.portaal.nl
En nog een paar andere vragen, hier konden ze allemaal geen anwoord op geven omdat ze nog in onderhandeling waren met bedrijven die diensten zouden gaan aanbieden op het netwerk van portaal.
Ze kunnen op dat glasnetwerk iedereen wel een 1Gbit aansluiting geven. Maar hoe wil je dat gaan switchen? En dan heb je een overboeking van 1:5000 op je backbone connectie.
De verschillende VLAN's tussen de straten / wijken / buurten krijgen dan al een veel te grote belasting.
Is niet rendabel voor end-user aansluitingen. Opzich is 2Mbit voor iedereen thuis meer dan voldoende met het legale aanbod van online diensten & dingen.
Portaal is inderdaad in veel gebieden actief met 'huisjes verhuren'. Ben net verhuist van Leiden (portaal woning) naar andere woonplaats. Opzich kreeg ik ook die brief thuis dat ze het gingen aanleggen. Maar om nou te blijven huren voor een 10Mbit verbinding?
(overigens is het 10Mbit natuurlijk met een overboeking. Als ze in een wijk 100 aansluitingen hebben leggen ze echt voor de paar straten geen Gbit lijn neer, het is en blijft dus wel delen, en dus is er een grens op dataverkeer (FUP ofzo). Al zouden ze in Leiden bijv alleen al 1000 aansluitingen hebben hebben ze echt geen 10GBit backbone).
De verschillende VLAN's tussen de straten / wijken / buurten krijgen dan al een veel te grote belasting.
Is niet rendabel voor end-user aansluitingen. Opzich is 2Mbit voor iedereen thuis meer dan voldoende met het legale aanbod van online diensten & dingen.
Portaal is inderdaad in veel gebieden actief met 'huisjes verhuren'. Ben net verhuist van Leiden (portaal woning) naar andere woonplaats. Opzich kreeg ik ook die brief thuis dat ze het gingen aanleggen. Maar om nou te blijven huren voor een 10Mbit verbinding?
(overigens is het 10Mbit natuurlijk met een overboeking. Als ze in een wijk 100 aansluitingen hebben leggen ze echt voor de paar straten geen Gbit lijn neer, het is en blijft dus wel delen, en dus is er een grens op dataverkeer (FUP ofzo). Al zouden ze in Leiden bijv alleen al 1000 aansluitingen hebben hebben ze echt geen 10GBit backbone).
[ Voor 45% gewijzigd door bjck op 11-07-2004 01:16 ]
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.
Dit is vanzelfsprekend, ik kan zo snel geen particuliere internet verbinding noemen die geen gebruik maakt van overboeking. Dat is ook niets geen probleem zolang alles stabiel blijft draaien.bjck schreef op 11 juli 2004 @ 01:06:
...
(overigens is het 10Mbit natuurlijk met een overboeking...
Ik hoop natuurlijk als er snelheids tekort komt het netwerk word verbetert met de nodige apparatuur, maar dat is alleen iets waar we op kunnen wachten.
Mwt 10Mbit 24/7 op 100% snelheid (2MegaByte (up&down bij elkaar) kan je in 1 maand nagenoeg 5TB aan data verzetten... knappe gozer die dat flikt.
500GB per maand neem ik even als extreem uitgangspunt, dit houd in dat je een maand lang 200KB/ps draait (Dit zou op zich haalbaar kunnen zijn met gameservers oid maar zal nog steeds erg veel zijn)
Dan zou je dus voor 100 woningen in de straat op 100x 200KB/ps = ~20Mbit nodig hebben, dit is toch makkelijk te halen met glasvezel.
Uiteraard zal er iets van een fair use zijn, althans dat neem ik aan van wel. Ik vraag me toch af hoeveel zal zou zijn, ik heb zelf altijd 10% van het maximale verbruik wel redelijk gevonden, in dat geval kom je dus op 500GB, dit zou dus 200GB kunnen zijn met 250% extra voordat je echt misbruik maakt. Ik ben zelf wel toch erg benieuwd hoe het er allemaal uit komt ze zien... ik wil specs!!!
@Seaborg
De KPN legt nu in de meeste nieuwbouwwijken al glasvezel aan omdat dit de toekomst wordt. Echter meestal is er idd dan geen internet mogelijkheid over dat glasvezel vanaf de start dat is gewoon te duur om in iedere nieuwe wijk aan te bieden zonder garantie dat de rest van de stad later ook over glasvezel overgaat. Later zal dat waarschijnlijk nog wel komen maar in de tussentijd kan jij mooi geen adsl aanvragen omdat adsl helaas niet over de glasvezel kan (mjah de postcode check geeft het wel beschikbaar aan maar de aanvraag zal niet goedgekeurd worden). Dus dat blijft er niet zo erg veel alternatief meer over (inbellen, kabel). Daar zit je dan met glasvezel (dit is natuurlijk niet overal zo dus pin me er niet op vast, maar regelmatig krijg ik er calls over en die mensen zitten aan de kabel vast vor breedband, bah).
De KPN legt nu in de meeste nieuwbouwwijken al glasvezel aan omdat dit de toekomst wordt. Echter meestal is er idd dan geen internet mogelijkheid over dat glasvezel vanaf de start dat is gewoon te duur om in iedere nieuwe wijk aan te bieden zonder garantie dat de rest van de stad later ook over glasvezel overgaat. Later zal dat waarschijnlijk nog wel komen maar in de tussentijd kan jij mooi geen adsl aanvragen omdat adsl helaas niet over de glasvezel kan (mjah de postcode check geeft het wel beschikbaar aan maar de aanvraag zal niet goedgekeurd worden). Dus dat blijft er niet zo erg veel alternatief meer over (inbellen, kabel). Daar zit je dan met glasvezel (dit is natuurlijk niet overal zo dus pin me er niet op vast, maar regelmatig krijg ik er calls over en die mensen zitten aan de kabel vast vor breedband, bah).
Pagina: 1