Toon posts:

[MSI 694D Master]Bootprobleem controllervolgorde

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MSI moederbord linkje Dit moederbord werkt uitstekent maar nu het probleem,

Ik had een promise Fasttrack100 TX4 deze heeft dus een raid bios maar deze bios kwam NA de onboard SCSI bios. Ik boot van mijn scsi schijven. aan de onboard IDE hangt helemaal niks. nu heb ik die promis vervangen door een 3Ware 7506-8 Raid controler, linkje jammer dat het moederbord geen PCI 64bits heeft maar buiten dat de Intel fiber kaart ook 64bits werkt er ook in, Ik weet dat ik toe ben aan de opvolger van dit moederbord maar er moet dan wel geld vrij komen :) Maar wat gebeurt er nu, de SCSI bios komt nu niet VOOR de raid bios maar er NA, wat dus resulteerd dat als ik in de bios instel boot from scsi dat de bios niet snapt dat er een ATA "SCSI" en een echte SCSI controler in zitten.

Ik heb de bios al vernieuwt ik heb msi al gemailt maar tot nu toe nog geen oplossing. ook heb ik de kaarten lopen wissellen enz. maar niks werkt. heeft er messchien iemand toch nog een oplossing?
evt messchien gewoon een zelf gemaakte bios, dus dat je bv de optie ATA-Raid en SCSI kan selecteren ? want op een P4 hier kan dat ook, dus zoiets zou te proggen moeten zijn niet?

edit:

De pc geeft dus wel beeld maar omdat hij wil boten van de nieuwe aray en niet van de SCSI controler / schijven zegt hij insert bootdisk en hit enter of zo,

Modbreak:

Zet voortaan gewoon de naam van je mobo in je post ipv een of andere link :o

Het gaat dus om:
MSI 694D Master

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 10-07-2004 16:07 . Reden: Extra info er bij gezet onderaan ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 15:35:
Ik heb een MSI moederbord linkje Dit moederbord werkt uitstekent maar nu het probleem,

Ik had een promise Fasttrack100 TX4 deze heeft dus een raid bios maar deze bios kwam NA de onboard SCSI bios. Ik boot van mijn scsi schijven. aan de onboard IDE hangt helemaal niks. nu heb ik die promis vervangen door een 3Ware 7506-8 Raid controler, linkje
Heeft die 3Ware RAID controller geen drivers/installatie utillity erbij gehad?
Als het goed is moet je in de utility van zo'n dure controller aan kunnen geven dat je niet van die controller wilt booten.

Op dit moment lijkt de boot-optie aan te staan, en daardoor verslikt de BIOS zich als het ware in van welke controller hij moet booten. :+

(Tussen haakjes: je probleem ligt dus bij de controller, en niet bij t moederbord) :+

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2004 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan in de 3ware-bios geen boot optie menu vinden en op de scsi staat deze wel aan op channel0 drive0 en dat heeft altijd gewerkt.

vroeger met de promise, Deze promise-bios kwam ook NA de SCSI

Maar die 3ware is gewoon 100x sneller en bam meteen na het mobo-bios zijn de schijven aan de 3ware al gevonden. en komt daarna nog ene keer de slome scsi bios

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 16:50:
Ik kan in de 3ware-bios geen boot optie menu vinden en op de scsi staat deze wel aan op channel0 drive0 en dat heeft altijd gewerkt.

vroeger met de promise, Deze promise-bios kwam ook NA de SCSI

Maar die 3ware is gewoon 100x sneller en bam meteen na het mobo-bios zijn de schijven aan de 3ware al gevonden. en komt daarna nog ene keer de slome scsi bios
In je aanvangstekst geef je zelf een linkje naar de site van 3Ware.

Daar staat letterlijk:
"BIOS set up utility and 3ware Disk Manager (3DM®) web-based management software"

Dus er moet een menu zijn... of eventueel via bijgeleverde diskettes bereikbaar? (Dat is in ieder geval t geval bij mijn scsi-raid-controllers. Promise heeft een eigen Bios waar je vanalles in kan stellen, dus ook dat je array niet bootable is :) )

Heb je geen gebruiksaanwijzing bij je RAID-controllertje?

edit:
7506-series manual
*hint* goed lezen doet wonderen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2004 19:05 . Reden: additie ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar die is er ook wel, ik heb er alles bij gekregen zelfs de molex split kabels enz enz.

Alleen in de bios van die 3ware kan ik niks vinden over een boot optie.
Ik ga nog eens een keer kijken want ik wordt er ook een beetje dol van meschien dat ik daarom ergens overheen heb gekeken.

Is er iemand die iets van bios programmen weet, want als ik gewoon eenextra boot optie krijg van SCSI-boot en de extra optie, IDE-Raid is het al goed,
das gewoon het hele probleem het moederbord zien de 3ware nu als eerste SCSI bios hoewel ik dus eigelijk de onborad (2de) controler wil aanspreken.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2004 22:23 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 21:53:
Maar die is er ook wel, ik heb er alles bij gekregen zelfs de molex split kabels enz enz.

Alleen in de bios van die 3ware kan ik niks vinden over een boot optie.
Ik ga nog eens een keer kijken want ik wordt er ook een beetje dol van meschien dat ik daarom ergens overheen heb gekeken.

Is er iemand die iets van bios programmen weet, want als ik gewoon eenextra boot optie krijg van SCSI-boot en de extra optie, IDE-Raid is het al goed,
das gewoon het hele probleem het moederbord zien de 3ware nu als eerste SCSI bios hoewel ik dus eigelijk de onborad (2de) controler wil aanspreken.
Een IDE-RAID chip is voor de BIOS exact hetzelfde als een SCSI chip, dat gaat dus niet werken. Wat je zou moeten doen is de volgorde waarin hij tussen de PCI device IDs op zoek gaat naar een bootROM aanssen. En of dat mogelijk is, is maar de vraag.

Wat je hier voorstelt is ongeveer hetzelfde als het verbouwen van een draagmuur omdat je niet weet hoe een raamkozijn in te korten...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, zo wil ik het inderdaat proberen te realiseren :)

Ik denk dat het niet zo moeilijk is als je iets van een bios af weet en ik denk dat dit zelfs nog wel te halen is uit een andere bios. Ik ben onder tussen opzoek naar wat bios edit tooltjes, weet iemand die een ?

want in mijn P4 plank zit een bios die deze optie wel kent ik meschien dat ik het daar van kan aflijken, daarnaast ben ik niet echt bang voor het verkeert flashen want ik kan hem met een eeprom flasher zo weer de oude mee geven dan wel in een ander mobo hotswap flashen wat ook al vaker is gelukt, het is dus enkel de software die er in moet wat een probleem veroorzaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een bios programmer gevonden die echt wel kan wat ik wil,

Alleen ik snap er de balle niet van met betrekking tot de instellingen van het boot gebeuren, kan iemand het eens bekijken ?

linkje

Ik weet zeker dat er btw meer tweakers dit cool viinden want bv de opstart berichten van je bios zijn zoizo met kale text aan te passen :) dat werkt btw ook, al getest :)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

Heb je dat webbased al getest wat RCy3B zij ?
Of kan je daar alleen in stellen wat je ook in de controler bios kan instellen?

Ik heb dat bios tooltje eens bekeken tis inderdaad wel erg super! alleen hoe je dat boot moet veranderen :S

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
mm Jha heb ik allemaal gedaan maar ik kan alleen in stellen dat hij de log moet mailen naar mij maar verder niks.

Ik ben nu even het een en ander aan het veranderen in die scsi bios om die dadelijk bij die mobo bios te plakken net als die raid hack bios voor al die mobo's en hopelijk kan ik zo het een en ander aan id's veranderen zodat de onboard scsi als Nr1 op de lijst komt te staan!
Pagina: 1