Toon posts:

Keuken Plakplastic

Pagina: 1
Acties:
  • 590 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In veel keukens is een rol plakplastic een bekend verschijnsel. Het is een doorzichtig dun strookje plastic dat aan elk niet-vet oppervlak plakken blijft.

Mijn vraag is. Waarom blijft dit plakken?

Het is voor de hand liggend om te denken dat er een plakspul op zit maar dan zou je er nooit eten mee af mogen dekken in een professionele keuken lijkt mij.

Verwijderd

plakplastic? of bedoel je gewoon huishoudfolie?

ik denk dat het een thermoplast is, het plakt immers niet aan koude dingen...
aan je handen oid vervormt het iets, en dan zuigt het zich denk ik gewoon vast.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2004 15:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het doet wel plakken aan warme EN koude dingen. De echte naam weet ik niet. Huishoudfolie zou dus goed kunnen zijn maar ikke niet weten,

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

Heeft het iets met synthetisch te maken?
-Synthetisch is volgens het woordenboek iets dat kunstmatig samenvalt.
Ik weet niet hoe je dat verklaart, maar volgens mij noemde je dat zo.

-Of misschien heeft het iets statisch, het is namelijk heel licht spul waardoor het makkelijk door een bepaalde aantrekkende lading vast laat houden, net zo als magneetjes. Maar volgens mij is dat laatste niet echt logisch, omdat plastic toch niet een echt magnetiseerbare stof is zover ik weet.

-Misschien zou je ook kunnen denken aan het 'klitteband effect'. Zodat het plastic door zijn oppervlak met heel veel microscopische uitsteeksels makkelijk aan ruwe oppervlakken vast hecht waardoor het door zijn eigen licht gewicht niet makkelijk meer los komt.

Het zijn een paar ideetjes, maar weten doe ik het nog niet ;)

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Verwijderd

ik denk dat het gewoon door statische elektriciteit komt... aangezien er geen plakspul opzit....

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:22

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik had er nog niet eerder over nagedacht, maar statische electriciteit, zoals eerder genoemd, zou eigenlijk best wel kunnen. Plastic is juist wel een hele goede daarvoor (@Karel V). Als ik het ook maar een beetje per ongeluk vouwt, dan is het weer erg lastig uit elkaar te trekken.

Maar op 1 of andere manier vind ik het wat TE goed voor statische electriciteit, en die moet toch na verloop van tijd minder worden? Tenminste, mijn huishoudfolie is al best oud (paar jaar, ik gebruik het niet zo erg vaak), en blijft plakken als de neten, om het zo maar uit te drukken.

Ik ben eigenlijk ook best wel nieuwsgierig naar het echte antwoord. :)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 15:30:
In veel keukens is een rol plakplastic een bekend verschijnsel. Het is een doorzichtig dun strookje plastic dat aan elk niet-vet oppervlak plakken blijft.
Volgens mij is dit eerste niet waar, maar lijkt dat alleen zo. Ik heb meestal veel moeite dingen af te dekken met dat spul, omdat het niet aan de randen van een bord of pan blijft kleven. Het plakt prima aan zichzelf, maar dan heb je veel meer nodig om het er helemaal omheen te krijgen. Het effect dat je bedoeld ontstaat denk ik doordat je het plastic iets uitrekt rondom een uitsteeksel, waarna het, nadat je het loslaat, weer iets krimpt, maar op bepaalde plaatsen niet kan krimpen omdat het er strak omheen gevouwen zit. Het blijft dan vastzitten op die randjes, op elastische spanning in het folie, niet op een 'plakkracht'.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 15:30:

Mijn vraag is. Waarom blijft dit plakken?

Het is voor de hand liggend om te denken dat er een plakspul op zit maar dan zou je er nooit eten mee af mogen dekken in een professionele keuken lijkt mij.
Het zuigt zich vast, je drukt de lucht tussen het plastic en het voedsel eruit waardoor het door de luchtdruk vanbuiten op het voedsel gedrukt blijft, volgens mij daat dit ook op voor vet voedsel, maar in mindere mate omdat het vet zelf beweegt/stroomt en tegen druk geven kan...
Confusion schreef op 10 juli 2004 @ 21:05:
[...]

Volgens mij is dit eerste niet waar, maar lijkt dat alleen zo. Ik heb meestal veel moeite dingen af te dekken met dat spul, omdat het niet aan de randen van een bord of pan blijft kleven. Het plakt prima aan zichzelf, maar dan heb je veel meer nodig om het er helemaal omheen te krijgen. Het effect dat je bedoeld ontstaat denk ik doordat je het plastic iets uitrekt rondom een uitsteeksel, waarna het, nadat je het loslaat, weer iets krimpt, maar op bepaalde plaatsen niet kan krimpen omdat het er strak omheen gevouwen zit. Het blijft dan vastzitten op die randjes, op elastische spanning in het folie, niet op een 'plakkracht'.
Op de onderkant van borden enzo blijft het vaak tot op zekere hoogte wel zitten mits het schoon/vetvrij is. Ook verfrommel je het vaak onder de pan of bord waardoor het aan elkaar blijft plakken een ring vormend die kleiner is dan het bord pan zelf en er dus niet overheen getilt kan worden...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Door de plastiek van de rol af te rollen, krijg je een geinduceerde lading op het plastiek. (Statische elektriciteit dus) Hierdoor "kleeft" het vast aan oppervlakken zoals borden etc.

Vervolgens zuigt het zich nog eens beetje vast enzo....

Verwijderd

Topicstarter
Als het statisch is, plakt het dan wel aan zichzelf? En waneer komt er een statische lading op? En dan zou je het toch door te aarden ofzo kunnen ontplakken? :D

Logisch is eigenlijk het uitrekken en het krimp/plak effect of het klitteband idee.

het plakt prima op glad oppervlak en als je het niet rekt na het afrollen of nog op de rol plakt het ook nog.

eens een microscoop regelen en een stukkie 1200x vergoten om te kijken of er wat te zien is aan dat spul.

mocht iemand weten waar ze het maken hou ik me ook aanbevolen

Verwijderd

Van Dale:
krimpfolie: plastic folie die door krimpen na de inwikkeling vast om het verpakte sluit

Als magazijnier weet ik goed dat je het zo hard mogelijk moet aanspannen rondom een pallet, want hoe harder het spant, hoe steviger het zit ingepakt.

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

De reden dat het blijft plakken is vrij simpel:
Drukverschillen, het plastic blijft plakken omdat de lucht er omheen en de zwaartekracht minder druk uitoefenen op het oppervlakte van de buitenkant, Dan de statische electrisiteit die het zelf opwekt (beter gezegd: klein magnetisch veld)

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 23:47:
Van Dale:
krimpfolie: plastic folie die door krimpen na de inwikkeling vast om het verpakte sluit

Als magazijnier weet ik goed dat je het zo hard mogelijk moet aanspannen rondom een pallet, want hoe harder het spant, hoe steviger het zit ingepakt.
Krimpfolie is duidelijk iets anders dan huishoudfolie. Dat waar we het hier over hebben krimpt in principe niet als je er spanning op zet, je kan het makkelijk stuk scheuren.

Expanding the inexpandable

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Nee hoor, dat is exact hetzelfde spul. De truc is ook niet dat het krimpt als je er spanning op zet. Krimpfolie rek je eerst uit, breng je dan aan op het materiaal waarop je het wil hebben, en als je het dan loslaat dan veert het terug. Het voordeel is dat kleine rimpels aan de randen daardoor verdwijnen, en het dus beter afsluit. Als je het helemaal om een rand wikkelt gaat het nog beter, dan werkt het als een soort elastiek. De folie net onder de rand is minder uitgerekt. Om los te schieten zou die folie dus moeten oprekken, en dat gebeurt niet spontaan.

Dat krimpen is niet de reden dat het zo hard plakt, overigens. Het plakken komt simpelweg doordat de folie erg schoon is, niet elektrisch geleidend, en enigzins gepolariseerd (bevat kleine ladingen). Dat soort materialen plakt elektro-statisch.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

Hoe krijgen ze dat materiaal dan elektrostatisch? Net zo iets als bij sommige wollen truien?

Waar ik ook ineens aan denk is dat plastic dat rond CD-hoesjes zit, als je dat er af trekt en er blijft zo'n klein stukje aan het CD-hoesje vastzitten, en je haalt het er dan af. Dan krijg je dat stukje plastic haast niet van je hand af. Blijft het gewoon plakken, zonder dat het spul uitrekt. Dat heeft niets met drukverschillen of elastiek effecten te maken. Dat zal dus ook elektostatisch moeten zijn, of iets in de vorm van klitteband effect (microscopisch kleine haartjes die aan de ruwe huid bijvoorbeeld vastklitten, en doordat het plastic zo licht is niet loslaat).

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:12
Karel V schreef op 14 juli 2004 @ 08:23:
Hoe krijgen ze dat materiaal dan elektrostatisch? Net zo iets als bij sommige wollen truien?

Waar ik ook ineens aan denk is dat plastic dat rond CD-hoesjes zit, als je dat er af trekt en er blijft zo'n klein stukje aan het CD-hoesje vastzitten, en je haalt het er dan af. Dan krijg je dat stukje plastic haast niet van je hand af. Blijft het gewoon plakken, zonder dat het spul uitrekt. Dat heeft niets met drukverschillen of elastiek effecten te maken. Dat zal dus ook elektostatisch moeten zijn, of iets in de vorm van klitteband effect (microscopisch kleine haartjes die aan de ruwe huid bijvoorbeeld vastklitten, en doordat het plastic zo licht is niet loslaat).
Dat stukje is elektrostatisch. Er komt een lading op doordat er bij het erafhalen wrijving ontstaat tussen verschillende materialen. Hierdoor krijg je ladingsverschuivingen, en dat veroorzaakt weer dat 't blijft plakken.

[removed]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Pannenkoekkie schreef op 13 juli 2004 @ 18:54:
De reden dat het blijft plakken is vrij simpel:
Drukverschillen, het plastic blijft plakken omdat de lucht er omheen en de zwaartekracht minder druk uitoefenen op het oppervlakte van de buitenkant, Dan de statische electrisiteit die het zelf opwekt (beter gezegd: klein magnetisch veld)
Wat je hier zegt slaat echt helemaal nergens op; ik kan niet eens beginnen uit te leggen wat er fout aan is, aangezien ik geen idee hebt wat je bedoeld.

Huishoudfolie werkt, voorzover ik kan beoordelen, over het algemeen niet op basis van statische electriciteit. Ik weet niet wat voor huishoudfolie jullie in huis hebben, maar ik heb echt nog nooit de karakteristieke verschijnselen van statistische electriciteit, zoals 'haren op je hand gaan overeind staan als je in de buurt komt' gevoeld in de buurt van huishoudfolie. Bovendien zou het dan niet moeten werken op steen en metaal. Ik zie trouwens uberhaupt niet waarom statische electriciteit voor plakgedrag zou zorgen. Je rekt het uit, het wil weer terugveren en dat kan niet omdat het ergens omheen zit, dus het klemt. Eventueel zit het aan zichzelf vast, maar dat stoffen aan zichzelf plakken is niet echt heel vreemd; dat kan je ook met gewone moleculaire bindingen wel verklaren.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

http://www.refdag.nl/webs...c4bfb19a05f3749b42b5e194d

De polyetheen-structuur is hier dus verantwoordelijk...

Verwijderd

Topicstarter
geniaal, bedankt
Pagina: 1