goedkoop kaartje met onboard audio of Audigy 2 ZS?

Pagina: 1
Acties:

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:59
Ik heb het volgende dilemma. Ik wil komende week een nieuwe computer kopen met daarin o.a. een MSI K8N Neo Platinum. Dit moederbord heeft een Realtek ALC850 chip voor 7.1 geluid. Ik denk dat dat voor mijn eisen aan computeraudio best voldoende zou zijn, ware het niet dat één belangrijke component mist: De joystick/midi poort. Deze poort zit tegenwoordig sowieso nog maar op bedroevend weinig geluidskaarten, terwijl ik hem nodig heb voor zowel mijn joystick als de verbinding met mijn digitale piano. Nu heb ik dus de keuze om of een relatief goedkoop geluidskaartje erbij te kopen (met €25,- red ik het wel) of €60,- meer uit te geven en een Creative Audigy 2 ZS te kopen die deze uitgang ook heeft.
Zie ik hierbij een andere mogelijkheid over het hoofd? Heeft iemand al ervaring met het geluid van het MSI moederbord en hoe goed is het t.o.v. de Audigy2 ZS kaart?

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Voor het aansluiten van de digitale piano (MIDI) kun je mogelijk ook een stukje USB hardware gebruiken. En voor de Joystick is dit mogelijk ook beschikbaar.

Verwijderd

zit die poort niet op een bracket erbij?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je moederbord een Realtek ALC850 chip heeft, dan heb je hoogstwaarschijnlijk AC97 geluid, en ik zie alleen maar mensen die die juist afkraken...

Een el cheapo geluidskaart lijkt mij ook geen goed plan, omdat die (meestal) niet (goed) ondersteund worden in bijv Windows XP (ik ga er van uit, dat je die gaat installeren, als je eenmaal je nieuwe PC hebt...)

Dus kan je er imo beter een Audigy 2 ZS kaartje inprikken, die is dan wel wat duurder, maar je weet dan tenminste wel zeker, dat het werkt..

En wie weet hoe je joystick / keyboard werkt op dat kaartje van 25 euro ;)

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:59
Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 15:20:
zit die poort niet op een bracket erbij?
Nope, vandaag even in de winkel bekeken.

Midi via de USB kan wel (via een aparte kabel), maar is duurder dan een el cheapo geluidskaart en dan heb ik mijn joystick nog niet aangesloten.

De "el cheapo" geluidskaart zou denk ik een Creative Live! Player 5.1 worden dus met die compatibiliteit valt het wel mee denk ik.

Dat van die kwaliteit van de Realtek weet ik niet. AC97 is niet per definitie slecht. Heeft iemand een test gevonden van het geluid met die chip? Ik namelijk niet :-|