Omdat ik niet precies wist of dit in PMG moest of niet, heb ik het maar in dit subforum gepost.
Afgelopen donderdag en vrijdag heb ik op een middelbare school computers in elkaar gezet. De basis was al in elkaar gezet, ik zou alleen maar de CD-rom speler, floppydrive, netwerkkaart en geluidskaart over moeten zetten vanaf de oude computers.
Omdat er bij de nieuwe computers al plek was vrij gemaakt voor de nic en geluidskaart op PCI-slot 2 en 4 vanaf de AGP-kant, heb ik de nic op slot 2 en de geluidskaart op slot 4 gezet.
Dit heb ik bij 16 computers gedaan. Daarna heb ik ze een tijdje laten draaien en gereset. Na het resetten kwam het beeldscherm niet opzetten en was er geen startpiep te horen van sommige PC's. Als ik weer alle PC's resette, kwamen er weer andere PC's niet opzetten. Er zat duidelijk geen logica in.
Bij het opstarten was het IRQ van de kaarten zo:
Dat de PC's niet doorstartten kwam alleen voor als de computer een langere tijd aanstond.
Er zat geen logica in, het waren altijd andere PC's die niet werkten en de hoeveelheid PC's dat faalde was ook anders.
Door de geluidskaart in het verste PCI-slot vanaf de AGP te steken en de netwerkkaart in slot 2 te plaatsen, was het probleem na een dag testen en resetten voorbij. De IRQ-volgorde was zo:
De onboard geluidskaart en netwerkkaart stonden op alle PC's uitgeschakeld.
Specs:
Intel Celeron 2400
512 MB geheugen PC2100
80 GB HD
ATI Radeon 9200 SE
Netwerkkaart 10/100 MBit Realtek (3Com)
Geluidskaart (onbekend)
Afgelopen donderdag en vrijdag heb ik op een middelbare school computers in elkaar gezet. De basis was al in elkaar gezet, ik zou alleen maar de CD-rom speler, floppydrive, netwerkkaart en geluidskaart over moeten zetten vanaf de oude computers.
Omdat er bij de nieuwe computers al plek was vrij gemaakt voor de nic en geluidskaart op PCI-slot 2 en 4 vanaf de AGP-kant, heb ik de nic op slot 2 en de geluidskaart op slot 4 gezet.
Dit heb ik bij 16 computers gedaan. Daarna heb ik ze een tijdje laten draaien en gereset. Na het resetten kwam het beeldscherm niet opzetten en was er geen startpiep te horen van sommige PC's. Als ik weer alle PC's resette, kwamen er weer andere PC's niet opzetten. Er zat duidelijk geen logica in.
Bij het opstarten was het IRQ van de kaarten zo:
code:
Ik heb toen de geluidskaart en netwerkkaart met elkaar omgewisseld (IRQ was ook omgewisseld). Nu kwamen weer alle PC's opzetten en dacht ik dat het probleem opgelost was. Nadat deze PC's een tijdje aanstonden en ik ge weer had gereset, zag ik dat het probleem nog niet over was. Weer kwam er een deel niet opzetten.1
2
3
| VGA - 5 Netwerk - 10 Sound - 9 |
Dat de PC's niet doorstartten kwam alleen voor als de computer een langere tijd aanstond.
Er zat geen logica in, het waren altijd andere PC's die niet werkten en de hoeveelheid PC's dat faalde was ook anders.
Door de geluidskaart in het verste PCI-slot vanaf de AGP te steken en de netwerkkaart in slot 2 te plaatsen, was het probleem na een dag testen en resetten voorbij. De IRQ-volgorde was zo:
code:
Wat was nou precies de oorzaak van dit probleem en waarom kwamen de computers soms wel en soms niet opzetten?1
2
3
| VGA - 10 Netwerk - 9 Sound - 5 |
De onboard geluidskaart en netwerkkaart stonden op alle PC's uitgeschakeld.
Specs:
Intel Celeron 2400
512 MB geheugen PC2100
80 GB HD
ATI Radeon 9200 SE
Netwerkkaart 10/100 MBit Realtek (3Com)
Geluidskaart (onbekend)