Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onbekende trafo

Pagina: 1
Acties:
  • 502 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:51
Ik wil een externe 12V voeding maken met een LM317, zodat ik een paar fans kan laten draaien zonder dat mijn PC aanhoeft, dit is handig voor case-showing etc. Dat idee is al uitgedacht, en ik wil dus een trafootje met wat elco's en regelspul in een apart kastje maken waarop de fans kunnen.

Ik ging op zoek naar een leuke trafo en kreeg bij de locale electroboer een trafo mee waarvan ze niet wisten wat het was of deed, dus mocht ik hem hebben. Mooi, ik weet dat de hoogste weerstand in een trafo altijd voor de hoogste spanning is, in dit geval dus 230V. Ik ging op de uitgangen meten en de multimeter gaf geen hogere weerstanden aan dan 10 ohm, dus ik berekende uit wat dat voor effect zou geven:

V/R is A dus 230V gedeelt door 10 ohm zou een amperage geven wat de trafo op de ingang zou trekken. Als ingangstroom zou de trafo dus 23A trekken, en dat lijkt me redelijk onwaarschijnlijk gezien het formaat van de trafo.

Paar pics:

Afbeeldingslocatie: http://widow.mine.nu/trafo1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://widow.mine.nu/trafo2.JPG

Is er iemand die een idee heeft hoe ik deze trafo aansluit? Of zou het helemaal geen 230V trafo zijn?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Sluit tijdens test een 100Watt lamp in serie met de 230V aan.

Mogelijk zijn er twee 10 Ohm wikkelingen, en moet je beide in serie zetten (2x110 volt)
Bij een onbelaste trafo is de nullast stroom vrijwel nul, en wordt dus zeker niet door de wet van ohm bepaald. (23A in jouw geval gaat dus niet lopen)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2004 13:25 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43
Als ik puur naar de draad dikte kijk zou ik gokken op 11 en 12, samen met de lamp truuk van six10again hier boven moet er wel uit te komen zijn

Repareren doe je zo.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Welke twee aansluitingen in paar bij elkaar horen kun je uitvinden met je ohmmeter (was je al mee bezig), daarna zou ik op elk van de paren een kleine wisselspanning zetten en op de andere paren meten wat voor spanning er op staat.
Vooral een kleine wisselspanning gebruiken, want je wil geen 220 op de 'lage' uitgang zetten, dan krijg je aan de ingang een paar kV als je pech hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

ik gok idd ook op 11 - 12 als de primaire spoel.. deze zijn namelijk het dunste.

gewoon ff aansluiten.. en aan de secundaire spoelen meten, kan niet zoveel mee fout gaan.

• Widow
Tussen 11 en 12 meet ik geen weerstand, mijn DVM kan tot 2meg aan en die stond op out of limit. Op pin 1 en 2 heb ik gewoon eens 10V wissel gezet en er kwamen voltages uit in de range van 0.1 tot 2V dus ik denk dat pin 1 en 2 wel eens de ingang kan zijn. Die heeft een weerstandwaarde van 4.7 Ohm en dat is de laagste weerstand die ik kon meten, eerder zat de meetpen niet goed in me meter dus gaf ie 10 Ohm etc. aan.

Straks ga ik eens 230V met een lamp erop zetten, en kijken wat ie doet!

IIG thanks tot zover :)

• Sine
was die bak ernaast eik met die stapel trafo's erin geschroefd ?

Repareren doe je zo.

• Widow
Dat is een regelbare voeding die ik van school heb meegekregen, want die gaan verhuizen en dus kregen de belangstellenden zo'n ding mee. Hij kan van 0-250V wissel en van 0-340V gelijk.

Afbeeldingslocatie: http://widow.mine.nu/traforeg.JPG

Op dat apparaat heb ik ook de trafo aangesloten, en het valt me op dat de trafo behoorlijk trilt bij 110V, verder ben ik nog niet gegaan omdat ik eerst eens wil onderzoeken of dit een trafo is die op 110V werkt, en dus een lus moet hebben. Er zit namelijk wel een spoel in die precies dezelfde spanning geeft als de hoeveelheid die ik erin stop, en die 2 spoelen zijn van elkaar gescheiden. Ik wil dus eerst weten of de trafo echt 230V is of dat ik die 2 spoelen moet doorlussen en dat er dan pas 230V op kan.

edit: voor er vragen komen over waarom ik die andere trafo's niet pak linksboven, daar komt 60V uit ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Widow op 10-07-2004 18:23 ]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Je beginberekening is compleet fout.

Een trafo is een SPOEL, jij meet de ohmse weerstand van die spoel, daar ben je niets mee.
Om de stroom te kennen moet je de inducantie in Henry kennen en dan complex de stroom berekenen.

I = U / 2*pi*f*L

Wat jij interessant gaat vinden is de wikkelverhouding tussen de primaire en de secundaire. Ligt dat 2de een beetje in de buurt van 10 - 30 volt kan je een mooie 12 Volt DC spanningsbron maken.

• Widow
Ik vond dat ik voor een eerstejaars MTS-er al aardig ver was gekomen ;)

IIG ik zit nu met een vraag, want ik heb er tot nu toe niet meer dan 110V op gezet omdat de trafo al aardig trilt en geluid maakt voor een trafo van dat formaat. Omdat er kans is dat de trafo voor 110V gemaakt is vraag ik het maar eerst even voordat ik de trafo opblaas.

Afbeeldingslocatie: http://widow.mine.nu/trafo3.JPG

Ik heb op pin 1 en 2 als input 110V gezet en de bijstaande voltages kwamen uit de trafo. Als je bv. tussen pin 4 en 5 meet vind je ook wel een spanning van x volt, maar ik denk niet dat dat zo bedoelt is omdat 8 op een rij wel erg handig is, 4x fase en 4x nul zegmaar. Maar nu staat er tussen pin 5 en 6 110V, zou dit dan een wikkeling zijn die je in serie moet zetten met pin 1 en 2, dus een draadje tussen pin 2 en 5, en dan de 230 op pin 1 en 6, zodat de trafo op de 230V kan? Ik heb geen idee of die pin 5 en 6 nou als een soort scheidingstrafo werkt, of dat dat een optionele spoel is voor als je em op de 230V wilt zetten. Bij de scheidinstrafo's op mijn werk zit dat namelijk wel, daar zitten 2 wikkelingen voor 110V op en zet je die in serie dan kan er 230V op. Aan de ene kant vind ik het logisch dat dat zo gemaakt zou zijn, maar aan de andere kant ook weer niet omdat die 110V anders wel op 3 en 4 gezet zou zijn.

• Sine
het kan ook dat die 12V windingen ook primair bedoeld zijn ..

dus dan zou je zoiets krijgen :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/trafo3.jpg

Repareren doe je zo.

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:35
XTerm schreef op 10 juli 2004 @ 18:55:
Je beginberekening is compleet fout.

Een trafo is een SPOEL, jij meet de ohmse weerstand van die spoel, daar ben je niets mee.
Om de stroom te kennen moet je de inducantie in Henry kennen en dan complex de stroom berekenen.

I = U / 2*pi*f*L

Wat jij interessant gaat vinden is de wikkelverhouding tussen de primaire en de secundaire. Ligt dat 2de een beetje in de buurt van 10 - 30 volt kan je een mooie 12 Volt DC spanningsbron maken.
Kleine toelichting; als jij een gelijkspanning op die spoel zou zetten heb je helemaal gelijk. Maar een spoel heeft als eigenschap een wisselspanning tegen te werken ivm opwekken van een elektrisch veld. Hierdoor krijg je een andere vervangingsweerstand ofwel impedantie (L).

Dat dan weer wel......

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Foxfire schreef op 10 juli 2004 @ 21:58:
[...]

Kleine toelichting; als jij een gelijkspanning op die spoel zou zetten heb je helemaal gelijk. Maar een spoel heeft als eigenschap een wisselspanning tegen te werken ivm opwekken van een elektrisch veld. Hierdoor krijg je een andere vervangingsweerstand ofwel impedantie (L).
L is inductantie, impedantie is Z, als je de impedantie wilt berekenen zul je eerst de inductieve weerstand XL moeten berekenen en die vectorisch optellen bij de ohmse weerstand.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Even heel erg kort door de bocht: het lijkt me raar dat je de 115/230 gewoon op het kroonsteentje aansluit, terwijl daar ook de laagspanning uitkomt. Ik zou eerder denken dat je de primaire spanning op de draden aan moet sluiten.

Als de trafo gaat trillen en geluid maken mag dit alleen als ie zwaar belast is. Je kan trouwens zo een schatting maken van het wattage (en dus de stroom): normaal gesproken hangt dit direct samen met het gewicht. Als je een andere trafo hebt bijv. van 30W doe 0.5x zo zwaar is dan is deze ongeveer 60W.

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 22:31

Hoholi

The only one

Probeer eens 55 volt op 13 & 14 te plaatsen en meet dan de uitgangen op de kroonsteentjes. en doe dan x 4 om de spanning te weten op 220v

Als de transfo bromt/trilt moet je de fase aansluiting omdraaien of je hebt hem verkeerd aangesloten.

Religion is Opium for the Masses

Pagina: 1