runnen server achter router (geen configuratie mogelijk)

Pagina: 1
Acties:

• FrankvR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-01-2025
ok, mijn situatie:

Ik heb een internet verbinding via surfnet.
In mijn studentenkamer zit een netwerk kastje, en als ik daar mijn computer op aansluit heb ik internet. Mijn ip is dan alsvolgt 10.229.x.x waarbij bijna elk halfuur de verbinding even wordt verbroken, en ik een nieuw ip krijg.

Als ik op internet kijk wat mijn externe ip is, zie ik dat dat de de laatste getallen altijd overeenkomen met de twee laatste getallen van mijn interne ip.

Nu heb ik laatst een routertje aangesloten op dat netwerkkastje, en daar mijn pc en een linux computer (waarmee ik een beetje wil gaan experimenteren) op heb aangesloten.

Nu wil ik graag vanaf een willekeurige computer via internet mijn computers kunnen bereiken. Ik heb helemaal geen controle over de router die mij het ip adres 10.229.x.x geeft. Dus ik kan daar niets configureren.

Mij lijkt een oplossing dat ik software ga draaien die een constante verbinding houdt met een computer die wel gewoon te bereiken is, en dat die dan de link legt tussen mijn computer en de computer die graag contact met mijn computer wil leggen. Weet iemand of die software bestaat en of die dienst ergens wordt aangeboden? Of weet iemand een andere oplossing?

alvast bedankt!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:03

decramy

root@birdie:~#

doe es van buiten af het IP pingen wat je 'op internet' hebt.
Als je response krijgt, moet je eens apache oid instaleren op je PC en kijken of je ook van buiten kunt connecten. Ifso, problem solved.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• FrankvR
nee dat werkt niet

• Sjeng
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
FrankV ben je toevallig een student aan de TUE? En je woont in een huis van Vestide?

/Edit student in Eindhoven en woont in een huis van vestide?

Dan is je netwerk kaart nog niet aangemeld op het netwerk en zit je nu in het zogenaamde VLAN. Als je je MAC adres op http://registry.athome.tue.nl even invoert krijg je een echt ip.

[ Voor 60% gewijzigd door Sjeng op 10-07-2004 13:01 ]

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Je hebt een router gekocht en je hebt er geen controle over??
Draait er toevallig ook een firewall op of doet ie aan NAT? Als je hem niet kunt configgen, ben je mooi nat... Je zult namelijk poorten moeten forwarden / open zetten.
(kan mij trouwens niet voorstellen dat je er niet bij kunt... nofi)

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• FrankvR
@Sjeng: nee, te leiden (klikspaanweg) via lijbrandt, maar tis allemaal nog heel erg nieuw, nog een beetje testfase, heb ik t idee...

@MetalRush: mijn eigen router heb ik wel controle over, alleen het apparaat dat mij een 10.138.x.x ip geeft niet.... zou mooi zijn....

anyway, er is dus geen software matige oplossing, zoals genoemd in mijn eerste post?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Dat lijkt mij ook de makkelijkste oplossing ja, kan kan je iig een bepaalde hostnaam altijd naar jouw PC laten wijzen. Maar of je binnen dat netwerk een server kunt draaien die van buitenaf bereikbaar zal is dan nog de vraag...

• FrankvR
met dyndns, los je alleen het dynamische ip probleem op, toch?

ik dacht dat er ook software was om een tunnel in stand te houden waarvia dan een connectie wordt gemaakt.

niemand weet hier iets van?
theoretisch moet t toch mogelijk zijn?

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Als jouw IP adres om het half uur verandert zul je toch via een DYNDNS-achtige moeten werken. Ik zou zo iig niet weten welk software pakket een verbinding blijft houden ondanks de release van het doel-IP (want dit is wat jij eigenlijk wilt, toch?).
Wat is er op tegen om het via een DYNDNS-achtige te doen? Gaming via IP? Wellicht kun je wat meer details geven?

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:12
Ik heb pas iets gelezen, in de c't of pc-active. Dan kon je een tunnel opzetten, naar buiten. En ook al had je geen poorten openstaan, dan kon je nog bijv. een webserver draaien.

Maar kan je niet nagaan, waarom je ieder half uur een ander ip krijgt? Iedere dag kan ik nog begrijpen.

Als je intresse hebt in het artikel, mail me maar.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-02 01:01

WPN

een dyndns achtige oplossing draaien, hierdoor kan je bijna zeker altijd je ip achterhalen

dan met putty een ssh tunnel openen naar de linux bak die je hebt staan, en je kan doen op je bak wat je wilt :)

zoiets

[ Voor 30% gewijzigd door WPN op 12-07-2004 10:38 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-03 21:38
mhr-zip schreef op 11 juli 2004 @ 12:45:
Ik heb pas iets gelezen, in de c't of pc-active. Dan kon je een tunnel opzetten, naar buiten. En ook al had je geen poorten openstaan, dan kon je nog bijv. een webserver draaien.
....
Dat was in de PCM als ik me niet vergis, ik heb het artikel hier voor me liggen. Je kunt dan een http-tunnel opzetten die al jouw internet verkeer naar buiten toe via poort 80 routert. Dit werkt helaas alleen inside-our, jij kunt dan zelf wel gebruik maken van die services maar ik geloof niet dat je danzelf via het internet over verschillende poorten te benaderen bent. Meer info hier.

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

• mhr-zip
CamU schreef op 11 juli 2004 @ 13:36:
[...]

Dat was in de PCM als ik me niet vergis, ik heb het artikel hier voor me liggen. Je kunt dan een http-tunnel opzetten die al jouw internet verkeer naar buiten toe via poort 80 routert. Dit werkt helaas alleen inside-our, jij kunt dan zelf wel gebruik maken van die services maar ik geloof niet dat je danzelf via het internet over verschillende poorten te benaderen bent. Meer info hier.
PCM zou ook kunnen ja, maar normaal gesproken lees ik die nooit. Maar ik kreeg er pas een.

• FrankvR
@ MetalRush: dat mijn ip veranderd is opzich niet t probleem, dan kan je inderdaad met dyndns gaan werken, of gewoon telkens de laatste ip posten ergens waar ik dat kan zien. Ik heb er niets op tegen, alleen volgens mij kan t niet, omdat ik geen direct ip adres heb. ik zit achter een router ofzoiets...

@peluso: het gaat er niet om dat ik mijn ip niet weet ofzoiets, of dat ie dynamisch is, het gaat erom dat ik geen directe ip heb... ik zit dus achter een router, die ik niet kan configureren om te forwarden naar mij.

@mhr-zip: zoiets bedoel ik inderdaad, ik ben wel geinteresseerd in dat artikel dan.
ik hoorde ook dat er een bedrijf was dat die dienst (ssh tunnel instand houden en forwarden op request) gratis aanbood. Mijn internetverbinding willen ze gewoon telkens even verbreken, denk ik, om grote downloads ofzo te blokkeren. Zoals ik al zei, het is nog allemaal beetje testfase... in het begin lag het internet er telkens een paar dagen uit...tis inmiddels pas 3 maanden....

@Camu: Dit zorgt er alleen voor dat porten die naar buiten zijn geblockd over de 80 port (die natuurlijk nooit geblcokd is) gaan. Dit is niet wat ik zoek... ik wil dat mensen van buiten (meestal ikzelf) mijn computer kunnen benaderen. Maar je gaf zelf al aan dat het niet was wat ik wilde...

is het theoretisch mogelijk om iets dergelijks tot stand te brengen?

dus mijn computer heeft een constante verbinding met een computer die wel goed te benaderen is (direct ip). En dat ik dan via die pc mijn pc kan benaderen? Anders kan ik het misschien zelf gaan schrijven (ik wil toch python een beetje gaan leren, is misschien een mooie testcase)

• mhr-zip
FrankvR schreef op 11 juli 2004 @ 14:18:

@mhr-zip: zoiets bedoel ik inderdaad, ik ben wel geinteresseerd in dat artikel dan.
ik hoorde ook dat er een bedrijf was dat die dienst (ssh tunnel instand houden en forwarden op request) gratis aanbood. Mijn internetverbinding willen ze gewoon telkens even verbreken, denk ik, om grote downloads ofzo te blokkeren. Zoals ik al zei, het is nog allemaal beetje testfase... in het begin lag het internet er telkens een paar dagen uit...tis inmiddels pas 3 maanden....
Oke, als ik weer thuis ben zal ik het scannen.

• FrankvR
graag! verder niemand?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij zal dit moeilijk gaan je zou ook eens kunnen kijken welke poorten openstaan. Jouw IP adres is nooit van buiten te bereiken want het is een private range, dus hooguit via een derde party waarmee jij een tunnel opzet die gebruikt wordt maar dan moet je nog steeds ieder half uur reconnecten. Ik zou eerst eens in de overeenkomst met je provider kijken naar wat mag en wat hij levert werkt meestal heel verhelderend. Succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1