Wat ik nog mis in de Pricewatch is een # teken boven het aantal verkopers van een bepaald artikel in een bepaalde categorie (dus links naast "Product"). Als daar vervolgens op gesorteerd kan worden kan je er snel achter komen wat de meest "liquide" artikelen in de categorie zijn. Dit is interessant om te weten, (i) vanwege de verkrijgbaarheid van het artikel en (ii) vanwege het feit dat een liquide artikel vaak ook gunstig geprijsd is. Bij een categorie met honderden artikelen is het lastig om hier snel achter te komen.
Het zal misschien aan mij liggen, maar meestal ga je toch opzoek naar een specifiek product en ga je niet kijken welk product in welke categorie het best beschikbaar is?
Ik zou zo een aantal voorbeelden kunnen geven waarbij dit niet helemaal het geval is.Robin Vreuls schreef op 10 juli 2004 @ 13:10:
Het zal misschien aan mij liggen, maar meestal ga je toch opzoek naar een specifiek product en ga je niet kijken welk product in welke categorie het best beschikbaar is?
Vanmorgen zat ik bijvoorbeeld te kijken naar een 19" TFT (is een categorie). Ik weet redelijk wat van hardware maar in de TFT's ben ik niet zo thuis. Als ik dan 2 artikelen tegenkom (voor dezelfde prijs) waarbij de ene 5x en de andere 50x voorkomt zal de keus wat mij betreft waarschijnlijk op de laatste vallen. Deze zal waarschijnlijk populairder zijn (en waarschijnlijk niet zonder reden) en ook beter qua prijs/prestatie omdat er meer concurrentie is.
Overigens is de beschikbaarheid natuurlijk minder van belang als je alles via internet bestelt. Maar ik denk dat er nog steeds een behoorlijk grote groep mensen is die zijn spullen het liesft bij de winkel op gaat halen (waaronder ik).
Maar dat zegt toch niks over de daadwerkelijke voorraad van een shop? Om echt zeker te zijn van dat je een product meteen kunt kopen moet je toch contact op nemen met de shop zelf. Dan kun je bijvoorbeeld bij twee TFT's die beiden evenveel kosten bij de een wel 50 winkels hebben staan, en bij de ander maar 5. Maar als die 50 winkels dat ding niet op voorraad hebben, en die 5 winkels met die andere TFT wel dan heb je er nog weinig aan. Het aantal shops wat dus een bepaald product aanbied staat dus niet garant voor het daadwerkelijk beschikbaar zijn van het product.
Om zeker te zijn moet je hoe dan ook eerst contact opnemen met de shop zelf.
Wat betreft het beter/populairder aspect, dat wil in dat opzicht ook weinig zeggen. Een product kan ook razendpopulair zijn waardoor het moeilijk aan te slepen is, waardoor dus minder winkels dat product nog op voorraad hebben of kunnen aanbieden.
Hiernaast kan een zeldzaam product mischien wel vele malen beter zijn dan een goed verkrijgbaar product.
Beide punten zijn ietwat overdreven, maar kloppen wel voor een flink gedeelte naar mijn mening
Mijn inziens kun je beter dan wat kennis op doen over bijv. een goede TFT dan dat je op die gok van 'goed verkrijgbaar' maar een TFT koopt.
Om zeker te zijn moet je hoe dan ook eerst contact opnemen met de shop zelf.
Wat betreft het beter/populairder aspect, dat wil in dat opzicht ook weinig zeggen. Een product kan ook razendpopulair zijn waardoor het moeilijk aan te slepen is, waardoor dus minder winkels dat product nog op voorraad hebben of kunnen aanbieden.
Hiernaast kan een zeldzaam product mischien wel vele malen beter zijn dan een goed verkrijgbaar product.
Beide punten zijn ietwat overdreven, maar kloppen wel voor een flink gedeelte naar mijn mening
OK, ander voorbeeld dan. De categorie DVD-fikkers:
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/63/all
En waar komen we op uit als we op de hoeveelheid verkopers selecteren?
De NEC ND-2500 en 2510. Inderdaad, verreweg de meest populaire DVD-brander. Toevallig weet ik dit omdat ik een nogal frequent bezoeker ben van GoT en Tweakers.net. Voor iemand die wat minder verstand heeft van een bepaald produkt zit er m.i. in de hoeveelheid verkopers een stukje informatie.
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/63/all
En waar komen we op uit als we op de hoeveelheid verkopers selecteren?
De NEC ND-2500 en 2510. Inderdaad, verreweg de meest populaire DVD-brander. Toevallig weet ik dit omdat ik een nogal frequent bezoeker ben van GoT en Tweakers.net. Voor iemand die wat minder verstand heeft van een bepaald produkt zit er m.i. in de hoeveelheid verkopers een stukje informatie.
Nog een voorbeeld. Een maand geleden heb ik een Maxtor 160 GB harde schijf gekocht. Bij een harde schijf let ik op het merk en de prijs per MB verhouding. Deze laatste is momenteel nog het beste voor 160 GB, dit zal binnenkort verschuiven naar 200 GB.
3x raden welke schijf het meest aangeboden wordt in de PW ...
3x raden welke schijf het meest aangeboden wordt in de PW ...
Gelieve voortaan het
knopje te gebruiken 
Ik ben zelf van mening dat de populariteit/verkrijgbaarheid van een product niks tot weinig zegt over de kwaliteit ervan. Daarnaast is het nog maar de vraag of dit daadwerkelijk nuttige informatie verschaft.
Je kunt het eens voorstellen op devtrack als feature en kijken wat ze er daar van denken
Ik ben zelf van mening dat de populariteit/verkrijgbaarheid van een product niks tot weinig zegt over de kwaliteit ervan. Daarnaast is het nog maar de vraag of dit daadwerkelijk nuttige informatie verschaft.
Je kunt het eens voorstellen op devtrack als feature en kijken wat ze er daar van denken
[ Voor 18% gewijzigd door Crash op 10-07-2004 15:16 ]
Ik zie dat het door mij gevraagde feature is toegevoegd in de nieuwe PriceWatch die sinds vandaag draait.
Eindelijk gerechtigheid
Hulde trouwens, voor die nieuwe PW.
Eindelijk gerechtigheid
Hulde trouwens, voor die nieuwe PW.
Pagina: 1