Toon posts:

[XPPro] Defragmenteren lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een drive probeer te defragmenteren dan lukt dat niet.

Als ik de pc opstart, explorer open, rechtsklik op een drive en voor het tools tabblad kies en daarna defragmenteren, dan start diskeeper, waarschijnlijk omdat die zich ingenesteld heeft als default defrag-tool. Prima wat mij betreft!

:( Als ik binnen diskeeper een drive kies en deze probeer te analyseren of te defragmenteren, dan komt de melding "diskeeper could not initialize".

Deinstalleer ik diskeeper, dan is de rechts-klik optie bij properties/tools van elke drive grayed out en dus niet kiesbaar.

:? Windows heeft zelf ook een defrag tool maar waar die dan gebleven is weet ik niet, het lijkt wel of het installeren van de defrag tool diskeeper deze verwijderd heeft. En bij Add new software / add windows components staat niet de mogelijkheid om de XP defrag tool weer te installeren.

Het is inmiddels al maaaanden geleden dat ik gedefragmenteerd heb, dus het zal inmiddels wel een rommeltje zijn.

Wie weet hoe ik dit oplos zodat ik weer kan defragmenteren?

Verwijderd

Geen oplossing voor je grijze tabs, maar de XP defragment tool kun je ook als volgt starten:
Start -> Run -> dfrg.msc

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 11:20
http://www.downseek.com/download/21503.asp

Ben zeer te spreken over dit programma, al de andere duurden werkelijk uren.
Deze vreet Mb's! >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ebo,

Start -> Run -> dfrg.msc geeft hetzelfde resultaat als voorheen: het start diskeeper op die vervolgens als je wilt anlyseren of defragmenteren niet wil initialysen.

Verwijderd

Topicstarter
Frigolamptje,

Heb je link gevolgd, maar deze werkt niet. melding is " No such file or Directory"

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 11:20
Sry, had de link niet gecheckt. :X

Hier 1 die werkt:
http://www.softpedia.com/public/cat/13/8/13-8-17.shtml

offtopic:
ipv meerdere posts onder elkaar te plaatsen, maak je beter gebruik van het 'edit' knopje, is veel overzichtelijker ;)

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 21:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 10:25:

:( Als ik binnen diskeeper een drive kies en deze probeer te analyseren of te defragmenteren, dan komt de melding "diskeeper could not initialize".
Deze melding zie je o.a wanneer de diskeeper service niet gestart is.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Verwijderd

Topicstarter
Okay OkselFris,

Maar hoe zorg je dan dat die service wel gestart wordt. Ik neem aan dat als je het installeert dat de applicatie of zelf zorgt dat die service opgestart wordt door WinXP of dat je een keuze daarin krijgt om het automatisch danwel handmatig te doen.

Ik weet in ieder geval niet hoe de service heet en kan hem dus ook niet achteraf handmatig starten.

Het andere programma dat Frigolamptje aanraadde werkt inderdaad wel, maar het is een trial van 30 dagen en is m.i. zeker niet sneller dan andere tools (ik heb in batch alle drives laten defraggen deze middag).

• OkselFris

OkselFris

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 18:01:
Okay OkselFris,

Maar hoe zorg je dan dat die service wel gestart wordt. Ik neem aan dat als je het installeert dat de applicatie of zelf zorgt dat die service opgestart wordt door WinXP of dat je een keuze daarin krijgt om het automatisch danwel handmatig te doen.

Ik weet in ieder geval niet hoe de service heet en kan hem dus ook niet achteraf handmatig starten.
Normaal wordt hij inderdaad gestart en hij heet "Diskeeper" (dus weinig verassend. :) )

Mocht je dan nog dezelfde error krijgen, dan zou je het volgende kunnen proberen:
Ga in Diskeeper naar -> Change your settings -> vervolgens -> set a boottime defragmentation.
Geef hier aan, dat hij bij de volgende reboot de MFT (Master File Tabel) moet defragmenteren. Daarna rebooten. Diskeeper wordt gestart en probeer daarna nog eens "analyze drive" te doen.

Verwijderd

Topicstarter
OkselFris,

Die optie (MFT defrag) is grayed out en kan ik dus niet kiezen.

Enig idee waaraan dit ligt (als dit tnminste normaliter wel selecteerbaar moet zijn?

Verwijderd

Dit probleem ben ik eens bij een klant tegengekomen. Na 'n half uur googlen vond ik ergens het antwoord: een paar bestandjes van de Windows CD-ROM afhalen en die gebruiken.

Ik heb even op de Win2k CD-ROM gekeken, en ik denk dat je uit de I386 dir DFRG.IN_ DFRG.MS_ DFRGFAT.EX_ DFRGNTFS.EX_ DFRGRES.DL_ DFRGSNAP.DL_ en DFRGUI.DL_ moet hebben. Open een cmd.exe en typ de volgende commando's:

code:
1
2
3
4
5
6
7
expand d:\i386\dfrg.in_ %SYSTEMROOT%\inf\dfrg.inf
expand d:\i386\dfrg.ms_ %SYSTEMROOT%\system32\dfrg.msc
expand d:\i386\dfrgfat.ex_ %SYSTEMROOT%\system32\dfrgfat.exe
expand d:\i386\dfrgntfs.ex_ %SYSTEMROOT%\system32\dfrgntfs.exe
expand d:\i386\dfrgres.dl_ %SYSTEMROOT%\system32/dfrgres.dll
expand d:\i386\dfrgsnap.dl_ %SYSTEMROOT%\system32\dfrgsnap.dll
expand d:\i386\dfrgui.dl_ %SYSTEMROOT%\system32\dfrgui.dll

En zo had ik het geloof ik verholpen..
Dan kon je hem iirc met dfrg.msc starten.

edit:

niet in temp laten staan :X

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2004 20:50 ]

• OkselFris

OkselFris

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 19:54:

Die optie (MFT defrag) is grayed out en kan ik dus niet kiezen.

Enig idee waaraan dit ligt (als dit tnminste normaliter wel selecteerbaar moet zijn?
Al sla je me nu effe dood.
Mailtje sturen naar "executive" software?

Heb je overigens een full versie van diskeeper of een trial?

enja in de proef periode heb ik het ook gezien, dat wanneer je diskeeper verwijderd, de oude defrag tool van windows niet meer werkt.
Gelukkig heb ik gewoon licenties voor diskeeper en gebruik het dus gewoon...... maar het probleem met de verdwenen defrag van windows komt me niet onbekend voor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de full version, OkselFris.

Ik ga toch eens de suggestie van Aapopfiets proberen, kijken of dat wat baat.

Verwijderd

Topicstarter
AapopfietS,

Heb eerst gekeken of de files die je wil uitpakken van de WinXPPro cd er al niet waren. En ze stonden er allemaal al, dus uitpakken leek me niet zinvol.

Ik vermoed dus dat ergens "aangevinkt" staat dat wanneer je dfrg.msc opstart, via properties van de drive of via de run commands, hij diskeeper opstart.

Het programmaatje van OkselFris, VoptXP, werkt inderdaad wel, maar dan moet je het specifiek opstarten. Ondanks dat het wel werkte, heb ik toch liever Diskeeper gezien mijn goede ervaringen daarmee in het verleden.

Resteert dus de vraag: waarom krijg ik de melding "Diskeeper could not initialize" of eigenlijk, hoe zorg ik ervoor dat hij wel kan initializen?

De vraag was al eerder gesteld en door mij beantwoord, maar voor alle zekerheid: ik heb een gewone full version (Diskeeper Version: 8.0.478.0).

Op de site van Diskeeper vind ik mijn probleem niet terug (laat staan de oplossing).

:? Wie weet de oplossing?

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik al weet waarom de optie voor deframenteren van de MFT grayed out was. Al mijn schijven zijn FAT32, en geen NFTS en dus volgens onderstaande tekst uit de HELP van Diskeeper is het dus logisch dat die opties grayed out zijn:

"MFT Defragmentation—defragments the Master File Table (MFT). The MFT is a critical section of Windows NTFS disk volumes. The MFT is used by the NTFS file system to locate files on a volume, so fragmentation of the MFT slows the retrieval of files on the disk—whether these files themselves are fragmented or not. Defragmenting the MFT will improve the overall performance of the volume."

Kan het niet op NFTS zitten de oorzaak zijn?

:'( Zou jammer zijn, want ik blijf liever op FAT32 omwille van de compatibiliteit ervan met ander OS.

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 09:46
Al eens geprobeerd te defragmenteren in veilige modus ??? Vaak draait er nog het een of andere waardoor defrag steeds opnieuw begint. Kan dus ook gewoon proberen met de windows defragger

[ Voor 17% gewijzigd door punisher007 op 11-07-2004 09:28 ]

http://blog.bjornhouben.com

Verwijderd

Topicstarter
Yep, meestal als ik ook de C: schijf wil defraggen, schakel ik eerst naar veilige modus om alle "onder water" progjes kwijt te zijn.

Lost mijn probleem van niet willen defraggen met Diskeeper niet op helaas!

• OkselFris

OkselFris

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 08:36:

Resteert dus de vraag: waarom krijg ik de melding "Diskeeper could not initialize" of eigenlijk, hoe zorg ik ervoor dat hij wel kan initializen?

De vraag was al eerder gesteld en door mij beantwoord, maar voor alle zekerheid: ik heb een gewone full version (Diskeeper Version: 8.0.478.0).

:? Wie weet de oplossing?
Ik zou toch eens de support bij executive een mailtje sturen, wie weet hebben die een oplossing.
Want het is zonde om zo'n goed programma niet te kunnen gebruiken.

Pagina: 1