• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-01 11:44

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Nee nee, ik heb geen digicam. >:) Maar wil wel mijn Praktica Super TL1000 inruilen voor een moderner ding.

Afbeeldingslocatie: http://pcdealer.acsp.nl/plaatjes/Praktica_Super_TL1000.jpg

Deze heb ik van mijn vader overgenomen, plus heb ik daar bij een makro lens (f=28mm/1:2,8), "gewone" (f=50mm/1:2,8) en een zoomlens (f=135mm/1:2,8). Die getallen zeggen mij trouwens niets.

Ten opzichte van een dure dSLR vind ik een analoge SLR leuk omdat daarmee ook de lenzen verwisselbaar zijn, maar tegen een lagere prijs.

Ik wil graag automatische inleg + transport en de (ontspan?) knop in kunnen houden. 1 foto/s vind ik wel leuk om te beginnen. Verder autofocus. en een ingebouwde flitser. Maar volgens mij is dat tegenwoordig vrij standaard.

Ik kwam bij het zoeken uit op de Canon EOS 300V en EOS 3000V. Allebei ook verkrijgbaar in Kit-vorm met een standaard lens en een zoomlens + tas. Deze Canon's lijken wel de standaard te bepalen, want Nikon F55/F75, Pentax MZ 60 en Konica Minolta Dynax 40, behalve de Olympus IS 500 die heel anders oogt, lijken ze gelijk.

Tot nog toe gaat mijn voorkeur gaat uit naar de EOS 3000V Kit gezien de compleetheid, eventuele handmatige instellingen, de vele lenzen en een schappelijke prijs.

Heeft iemand nog dingen waar ik op zou moeten letten als beginnende amateurfotograaf?

Weet iemand een Nederlandse reviewsite voor analoge SLR's?

Volgende keer beter zoeken (interessante topics):
Aanschaf nieuwe of tweedehands SLR met laag budget.
Welke nieuwe analoge SLR?
Canon 3000V + 28-90mm + 90-300mm <400€
Digitaal vs. kleinbeeld; een aantal domme vragen
Digitaal haalt analoog in?

[ Voor 19% gewijzigd door PcDealer op 11-07-2004 22:47 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01 22:20
Als jij de techniek wil leren achter de fotografie, dan heb je al een goede camera. Je geeft zelf al aan dat "die getallen" je niks zeggen. Verdiep je daar eens in, schiet een tijdje fotos met je practica en je leert wat het effect is van groot/klein diafragma, kort/lang sluitertijd enz. Als je dat onder de knie hebt en je wilt nog steeds een nieuwe slr, dan weet je ook zelf waar je op moet letten.

Koop je een camera die alles zelf instelt (eventueel mbv opname programmas) dan loop je het gevaar dat je nooit de techniek leert en dus ook niet verder komt dan snapshot fotografie.

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 18:59
PcDealer schreef op 10 juli 2004 @ 09:25:
Nee nee, ik heb geen digicam. >:) Maar wil wel mijn Praktica Super TL1000 inruilen voor een moderner ding.

[afbeelding]

Deze heb ik van mijn vader overgenomen, plus heb ik daar bij een makro lens (f=28mm/1:2,8), "gewone" (f=50mm/1:2,8) en een zoomlens (f=135mm/1:2,8). Die getallen zeggen mij trouwens niets.

Ten opzichte van een dure dSLR vind ik een analoge SLR leuk omdat daarmee ook de lenzen verwisselbaar zijn, maar tegen een lagere prijs.

Ik wil graag automatische inleg + transport en de (ontspan?) knop in kunnen houden. 1 foto/s vind ik wel leuk om te beginnen. Verder autofocus. en een ingebouwde flitser. Maar volgens mij is dat tegenwoordig vrij standaard.

Ik kwam bij het zoeken uit op de Canon EOS 300V en EOS 3000V. Allebei ook verkrijgbaar in Kit-vorm met een standaard lens en een zoomlens + tas. Deze Canon's lijken wel de standaard te bepalen, want Nikon F55/F75, Pentax MZ 60 en Konica Minolta Dynax 40, behalve de Olympus IS 500 die heel anders oogt, lijken ze gelijk.

Tot nog toe gaat mijn voorkeur gaat uit naar de EOS 3000V Kit gezien de compleetheid, eventuele handmatige instellingen, de vele lenzen en een schappelijke prijs.

Heeft iemand nog dingen waar ik op zou moeten letten als beginnende amateurfotograaf?

Weet iemand een Nederlandse reviewsite voor analoge SLR's?
Ik heb enkele jaren terug ook een EOS 3000-KIT angeschaft. Later kwam daar een Nikon Coolpix 775 bij, en tegenwoordig een 300D. Die 3000-kit beviel trouwens prima en ik heb er altijd hele mooie foto's meegemaakt. Hij is trouwens beschikbaar voor overname, daar ik helemaal op de digitale tour ben.

Carpe Diem

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
marsian schreef op 10 juli 2004 @ 10:00:
Als jij de techniek wil leren achter de fotografie, dan heb je al een goede camera. Je geeft zelf al aan dat "die getallen" je niks zeggen. Verdiep je daar eens in, schiet een tijdje fotos met je practica en je leert wat het effect is van groot/klein diafragma, kort/lang sluitertijd enz. Als je dat onder de knie hebt en je wilt nog steeds een nieuwe slr, dan weet je ook zelf waar je op moet letten.

Koop je een camera die alles zelf instelt (eventueel mbv opname programmas) dan loop je het gevaar dat je nooit de techniek leert en dus ook niet verder komt dan snapshot fotografie.
Ik heb altijd op vakanties deze set gebruikt. Maar wil iets moderners. Er zit toch een manueel programma op? Ik zal eens wat vakantiekiekjes inscannen. :)

En ik heb nu geen flitser en steeds een aparte flitser meenemen vind ik niet handig. Als ik dan een aparte flitser koop, koop ik meteen een camera met een "onboard" ;) flitser.
Patten schreef op 10 juli 2004 @ 11:04:
[...]

Ik heb enkele jaren terug ook een EOS 3000-KIT angeschaft. Later kwam daar een Nikon Coolpix 775 bij, en tegenwoordig een 300D. Die 3000-kit beviel trouwens prima en ik heb er altijd hele mooie foto's meegemaakt. Hij is trouwens beschikbaar voor overname, daar ik helemaal op de digitale tour ben.
Moet je mij fkes mailen. :)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Foto's gemaakt met de Praktica op vakantie in Oostenrijk in oktober paar jaar geleden. Ik ben niet geheel ontevreden. De volgende vind ik er leuk uitzien, vrij scherp en sprankelende kleuren ondanks soms een gebrek aan zon ->

Scanner: HP ScanJet 3530c, op 200dpi(?).

#1:
Afbeeldingslocatie: http://pcdealer.acsp.nl/fotos/vakantie/oostenrijk/01-tumb.jpg

#2 van welk merk is deze amateurfotograaf fan?:
Afbeeldingslocatie: http://pcdealer.acsp.nl/fotos/vakantie/oostenrijk/06-tumb.jpg

#3:
Afbeeldingslocatie: http://pcdealer.acsp.nl/fotos/vakantie/oostenrijk/10-tumb.jpg

Ik vind het leuk om het contrast tussen dichtbij en veraf te laten zien ->
#4:
Afbeeldingslocatie: http://pcdealer.acsp.nl/fotos/vakantie/oostenrijk/07-tumb.jpg

#5:
Afbeeldingslocatie: http://pcdealer.acsp.nl/fotos/vakantie/oostenrijk/08-tumb.jpg

Duidelijk onderbelicht. Te korte sluitertijd/te klein diagfragma? ->
#6:
Afbeeldingslocatie: http://pcdealer.acsp.nl/fotos/vakantie/oostenrijk/02-tumb.jpg

Jammer van die streep/waas op de foto's. Hoe zou dat komen? ->
#7:
Afbeeldingslocatie: http://pcdealer.acsp.nl/fotos/vakantie/oostenrijk/03-tumb.jpg

#8:
Afbeeldingslocatie: http://pcdealer.acsp.nl/fotos/vakantie/oostenrijk/04-tumb.jpg

#9:
Afbeeldingslocatie: http://pcdealer.acsp.nl/fotos/vakantie/oostenrijk/05-tumb.jpg

#10:
Afbeeldingslocatie: http://pcdealer.acsp.nl/fotos/vakantie/oostenrijk/09-tumb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 11-07-2004 16:56 ]

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 18:59
PcDealer schreef op 10 juli 2004 @ 11:25:
[...]

Ik heb altijd op vakanties deze set gebruikt. Maar wil iets moderners. Er zit toch een manueel programma op? Ik zal eens wat vakantiekiekjes inscannen. :)

En ik heb nu geen flitser en steeds een aparte flitser meenemen vind ik niet handig. Als ik dan een aparte flitser koop, koop ik meteen een camera met een "onboard" ;) flitser.

[...]

Moet je mij fkes mailen. :)
Ik heb een mail naar je hotmail gedaan.

Groet,

Pat

Carpe Diem

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 08:11

Acid_Burn

uhuh

PcDealer schreef op 10 juli 2004 @ 15:32:
Foto's gemaakt met de Praktica op vakantie in Oostenrijk in oktober paar jaar geleden. Ik ben niet geheel ontevreden. De volgende vind ik er leuk uitzien, vrij scherp en sprankelende kleuren ondanks soms een gebrek aan zon ->
#2 van welk merk is deze amateurfotograaf fan?:
[afbeelding]
Bij die laatste foto's met die rare vlek. Het lijkt er op dat je een beetje last hebt van lichtlekkage. M.a.w. de behuizing sluit niet helemaal lekker meer.

En die fotograaf gebruikt een Nikon :)

[ Voor 48% gewijzigd door Acid_Burn op 10-07-2004 17:35 ]

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Acid_Burn schreef op 10 juli 2004 @ 17:34:
[...]

Bij die laatste foto's met die rare vlek. Het lijkt er op dat je een beetje last hebt van lichtlekkage. M.a.w. de behuizing sluit niet helemaal lekker meer.
Jep, mee eens, ware het niet dat het niet op alle foto's is, wat er op zou duiden dat het eerder een probleem is dat optreedt tijdens het wisselen van de film. Om erachter te komen waar het probleem zit moet je nagaan op welke foto's het precies voorkomt.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Hmm, ik zit met het zelfde dillema, maar mijn SLR is nog wel goed, maar ik wil meer... :P Digitaal SLR vond ik eigenlijk te duur. Maar ik wacht maar af... Ik ga gewoon doorsparen totdat ik wat fatsoendelijks digitaal kan kopen, te veel voordelen... :P

Verder, tip voor fotograferen, ga eens wat meer door je knieën, je fotos zijn heel erg vanuit een hoog standpunt, waardoor je eigenlijk naar beneden wilt kijken, maar dan is er niet zoveel meer :)

|>

• koraks
  • Niet online
Simon schreef op 10 juli 2004 @ 17:49:
Hmm, ik zit met het zelfde dillema, maar mijn SLR is nog wel goed, maar ik wil meer... :P
Wat voor SLR heb je? En wat wil je precies nog meer? Zelf werk ik met 20-jaar oude gear (zie sig) die ik tegen lage kosten regelmatig uitbreid. Enige 'echte' investering was de aanschaf van een diascanner waardoor ik nu digitaal ook lekker kan meekomen :)

[ Voor 3% gewijzigd door koraks op 10-07-2004 17:54 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
koraks schreef op 10 juli 2004 @ 17:53:
[...]

Wat voor SLR heb je? En wat wil je precies nog meer? Zelf werk ik met 20-jaar oude gear (zie sig) die ik tegen lage kosten regelmatig uitbreid. Enige 'echte' investering was de aanschaf van een diascanner waardoor ik nu digitaal ook lekker kan meekomen :)
Ik heb een OM2n, van olympus, met twee lenzen, kweet niet zo uit m'n kop welke (geloof kiron). Ik heb helaas geen dia-scanner, wel veel dias... Maar het is een leuke camera, waarmee je lekker kan fotograferen. Soms is hij wel vervelend... Maar dat valt mee.

|>

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01 22:20

Op de moderne slr zit id MEESTAL ook een manueel, is niet altijd het geval. Mijn ervaring is dat je "lui" wordt en gauw naar automatische instellingen grijpt en manueel niet veel gebruikt.

Wat betreft de flitser; een ingebouwde flitser is leuk als invulflits, meer niet. Verder heeft deze het nadeel dat je eerder rode ogen krijgt en dat je baterij er erg snel van leeg raakt. Leuk voor noodgevallen dus, maar meer ook niet.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
koraks schreef op 10 juli 2004 @ 17:45:
[...]

Jep, mee eens, ware het niet dat het niet op alle foto's is, wat er op zou duiden dat het eerder een probleem is dat optreedt tijdens het wisselen van de film. Om erachter te komen waar het probleem zit moet je nagaan op welke foto's het precies voorkomt.
Nee, het is dezelfde film. Misschien spiegel niet meer goed?

Lijkt me inderdaad ook dat een aparte flits beter is, maar nu heb ik niets. Ik zat me trouwens te bedenken dat spelen met manuele en auto instellingen wel leuk zou zijn. En autofocus, wow!

[ Voor 20% gewijzigd door PcDealer op 11-07-2004 16:55 ]

• koraks
  • Niet online
PcDealer schreef op 11 juli 2004 @ 16:51:
[...]

Nee, het is dezelfde film. Misschien spiegel niet meer goed?
Nee, lijkt me sterk. Ik denk eerder dat er iets mis is gegaan tijdens het verwisselen van de film.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 08:11

Acid_Burn

uhuh

Hoeft niet. Als de behuizing een beetje wijkt kan hoeft het niet altijd op te treden. Licht er ook aan hoe lang en hoe direct de zon op je behuizing staat.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
koraks schreef op 11 juli 2004 @ 21:00:
[...]

Nee, lijkt me sterk. Ik denk eerder dat er iets mis is gegaan tijdens het verwisselen van de film.
Wat zou er dan mis zijn gegaan? Film gaat altijd helemaal terug in de rol.

• koraks
  • Niet online
PcDealer schreef op 11 juli 2004 @ 22:16:
[...]

Wat zou er dan mis zijn gegaan? Film gaat altijd helemaal terug in de rol.
Moeilijk te zeggen als je niet precies weet welke foto's er wél en welke er niet last van hebben. Zoals Acid_Burn al opperde kan het ook een lichtlek zijn, maar dan zou je verwachten dat het precies op dezelfde plaats op elke foto zou voorkomen, maar het lijkt steeds een stukje verschoven te zijn.
Het enige wat ik me zo kan bedenken is dat het filmrolletje zelf niet goed lichtdicht was. Er zou bijvoorbeeld licht binnengekomen kunnen zijn door de spleet waardoor de film naar buiten gaat.

Verwijderd

Misschien lekt er wel licht in via de prisma. Ik weet dat bij fotos die je maakt met de zelfontspanner dat je dan de zoeker moet afdekken omdat de speigel als hij omhoog klapt niet al het andere licht tegenhoudt. Bij sommige slr's krijg je een afdekplaatje bij zoals bij mijn recente nikon F65. Overigens ter bescherming bij deze slr omdat daar de spiegel wel goed afdekt. Er is een paar weken ook al een topic over analoge slr's geweest, zou ik even op zoeken vordat het hele verhaal weer wordt herhaald oa mijn commentaar.

Verder wel een nieuwe tip: Koop de fotografiegids van national geographic. Daar staat alles uitgelegd en ook staan er nuttige aandachtspunten in en ook creative tips van gerenommeerde fotografen. Ik wist al redelijk veel, maar ik vond het boek evengoed een nuttige aanvulling.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 11:01:
Er is een paar weken ook al een topic over analoge slr's geweest, zou ik even op zoeken vordat het hele verhaal weer wordt herhaald oa mijn commentaar.
Ik had de openingspost geupdate omdat bij nader zoeken wat meer topics over aSLR's naar boven kwamen...

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 12-07-2004 12:04 ]

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:36
Acid_Burn schreef op 11 juli 2004 @ 21:09:
Hoeft niet. Als de behuizing een beetje wijkt kan hoeft het niet altijd op te treden. Licht er ook aan hoe lang en hoe direct de zon op je behuizing staat.
^ met snugger

Het is iig een lichtlek de vraag is alleen waar. Je zou ff kunnen zoeken of het een bekende klacht is bij dat type toestel. (Zoals de vieze sluiter bij mijn EOS :X )

• koraks
  • Niet online
Charly schreef op 14 juli 2004 @ 11:48:
(Zoals de vieze sluiter bij mijn EOS :X )
Die ken ik idd. Heb hier 2 stuks EOS1000F met plakprut op de sluiter. Is overigens met een wattenstaafje, spiritus, een beetje (!) grafietpoeder en heel veel geduld wel op te lossen :)

Verwijderd

misschien niet helemaal ontopic maar ik heb ook interesse in een (D)SLR (toekomstplannen wegens arme studentsyndroom).
Nu draag ik ook een bril en bij een SLR kijk je toch door de viewfinder? Geeft dit problemen wanneer je net als ik brilt (-6 beide ogen)?

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:08

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Nope, dat geeft geen problemen (zelf ook brildrager en absolutely fucking blind zonder bril :)).

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Hillie schreef op 14 juli 2004 @ 12:38:
Nope, dat geeft geen problemen (zelf ook brildrager en absolutely fucking blind zonder bril :)).
En je kijkt dus ook door het 'ooggaatje'? Zie je duidelijk of het scherp is of niet?
(Digicam gebruiker, vandaar de domme vraag ;))

Verwijderd

Nog even naar de topicstarter over zijn wensenlijstje:

ik ben het met anderen eens dat je net zo goed nog even door kan gaan met die Praktika tot je een goed begrip hebt van de fotografische principes. Niet dat je geen nieuw toestel verdient ;) maar die oude camera's zijn heel geschikt om dat begrip snel te krijgen.

Overigens weet ik niet of je een 3000(V) moet nemen als je een nieuwe wil en 'm intensief wil gaan gebruiken. Een 300(V) is toch net wat robuuster en functioneler. Een EOS-30 is echt gewoon een camera die je nooit meer wilt inruilen, maar daar hangt ook een prijskaartje aan :P

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:25

Rayzman

+31 Rayzman

Zitten die licht vlekken op de orginele foto of alleen op je scans?

specs pc

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 12:29

Jazzper

BB4E^Guerilla

even een korte reply. Voor het geld van die 300v (laat staan de 3000 blegh) koop ik persoonlijk en ik kan jou ook aanraden een 2e hands op marktplaats. Een mooie Nikon F801s of F90x bijvoorbeeld. Of anders een lekkere Canon. De x00 en x000 serie van de EOS (waar x is 1,3,5) zijn allen instapmodelletjes met veelal plastic lenzen en bodies. Wil je garantie dan kun je ook een occasion bij een fotograaf halen, die komen momenteel om in de 2e hands SLRs. Kijk eens voor een EOS 600/630 bv. Oud maar goud :D
Maar goed, dit is mijn mening. Succes met je keuze. (ps. ben nikon man in hart en nieren, maar dat terzijde :p)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• tazzman
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Lijkt wel of je mij zit te quoten.. ;) Een mooie F801s of F90x is zeker niet mis alleen let wel op dat deze bodies wellicht niet de allerlaatste Nikon lenzen ondersteunen. (d.w.z. VR features etc).

Bij de Canon EOS series heb je dit probleem niet zo zeer daar alle EF mount bodies in princiepe alle EF mount lenzen met alle features ondersteunen. Dus een IS lens zou ook net zo goed op een oudere EOS 5 werken als op een EOS 3.

Maar qua Canon kan ik ook zeker een gebruikte EOS 5 aanraden - mocht je wat minder features willen, dan wellicht een EOS 10 bijvoorbeeld. Een EOS 1 (dus geen EOS 1n) is ook niet echt duur als gebruikte body en heeft als voordeel dat hij echt gebouwd is als een tank en nog jaren mee kan.

Of je tikt voor een appel, ei en een banaan een EOS 1000 op de kop. Die heb ik ook nog liggen - meer dan 11 jaar geleden nieuw gekocht en werkt nogaltijd erg prima. Ik zocht toen een vervanging voor mijn complete manual SLR en was eigenlijk alleen geintereseerd in het automatische film transport ... AF enzo waren een leuke bonus. Heb toen deze nieuwe EOS 1000 gekocht met wat lenzen en ik was erg blij verrast met de mogelijkheden van deze "simpele" EOS body.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

eh ja niet geschikt misschien voor de nieuwste lenzen maar net of de TS VR danwel IS lenzen gaat kopen... zo ja dan is de hele 300/3000 issue gelijk van de baan dunkt me. Wat moet zo'n lens op een cheap SLRtje ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Nee, die Praktica is leuk geweest, die gaat eruit. Net zoiets als leds :9~ is een nieuwe cam voor mij 8)

Inderdaad heb ik gezien dat het prijsverschil tussen een nieuwe 3000v en een 300v zo'n EUR 60,00 is. Dat is te overzien. De Praktica heb ik praktisch verkocht ;) Die fotograaf op de foto is geïnteresseerd.

Ik zat eerst te kijken naar een kit met de 90-300mm (of gelijkwaardig) erin, maar ik heb nu voldoende aan alleen een 28-90mm. Scheelt weer centen. Kan later eventueel nog wat erbij kopen.
Rayzman schreef op 14 juli 2004 @ 16:47:
Zitten die licht vlekken op de orginele foto of alleen op je scans?
Op de originele foto's.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Prijzen 300v/3000v op Vergelijk.nl

Prijsverschil tussen EOS 3000v en EOS 300v is ongeveer EUR 100,00. De 300v kan wat meer beelden achter elkaar en heeft een meerpunts AF. Waarom zou ik meer geld neertellen volgens jullie?

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Voor dat geld heb je bij Kamera-Expres ook een gebruikte EOS 5 in prima staat. Dat lijkt me dan toch net een tikkeltje meer camera voor je geld :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
tazzman schreef op 16 juli 2004 @ 11:28:
Voor dat geld heb je bij Kamera-Expres ook een gebruikte EOS 5 in prima staat. Dat lijkt me dan toch net een tikkeltje meer camera voor je geld :)
Staat bijzonder weinig info bij. Is het een body of compleet met boekies/lenzen? Dat soort info mis ik.

/edit

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 16-07-2004 15:00 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Bodies worden altijd LOS verkocht, dus nee geen lenzen. :)

Of er boekjes bijzitten of niet... erhm zing met mij mee... "reach out and touch - somebody's phone.. and make this world a better place.... if you can!" ;)

Ik weet alleen niet hoe serieus je zelf bezig bent met fotografie maar een EOS 3000 is vrij beperkt, een 300V toch ook. Een EOS 5 is een semi-professionele body welke je veel meer opties geeft qua belichting, instellingen etc.

Alleen de keuze is - wil je nieuw of gebruikt? Voordeel van nieuw is garantie en tja het is "nieuw" .. gebruikt is wellicht risicovoller (maar bij een goede fotozaak hoeft dat absoluut niet) maar je kan dan wel voor hetzelfde geld een "hogere klasse" body aanschaffen.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

verschil tussen 3000 en 300 is ook nog eens dat de de 3000 nog plasticer is dan de 300. Ik ken verhalen dat iemand bij het opschroeven van de lens niet uitkeek en zo de hele mount (waar de lens aanhecht) die van plastic is afscheurde. Als je voor het zelfde geld een Eos5 kan krijgen wist ik het wel. Voor de duidelijkheid: EOS5000-500-50-5 van instap naar proffesioneel dus tel maar uit. Kijk eens op de website van Canon naar het camera museum (sowieso een aanrader) daar staat alles duidelijk. Ook handig is zoeken in google op type en het woordje review.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

• Hillie

Hillie

Jazzper schreef op 15 juli 2004 @ 10:02:
eh ja niet geschikt misschien voor de nieuwste lenzen maar net of de TS VR danwel IS lenzen gaat kopen... zo ja dan is de hele 300/3000 issue gelijk van de baan dunkt me. Wat moet zo'n lens op een cheap SLRtje ;)
Een body doet niets meer dan de film vasthouden, een gordijntje voor deze film open- en dichttrekken, een diafragmainstelling richting je objectief sturen, en that's it. Je kunt dus beter goed glaswerk op een el-cheapo body zetten, dan omgekeerd, want je glaswerk heeft veel meer invloed op het eindresultaat.

Waar zit het voordeel van een fancy body dan in? Stevigheid (plastic, metaal, al dan niet spatwaterdicht), lichtmeting (bij de duurdere meer mogelijkheden), DOF-switch (ja, dat zit op een hoop goedkope bodies niet, vreemd genoeg), snelheid in filmtransport en AF, en nog wat andere dingetjes. Je moet voor jezelf bepalen wat je wilt hebben en wat je als nutteloos beschouwt. Zelf heb ik een redelijk el-cheapo bodytje (Nikon F65), maar wel een heel mooi portretobjectief (105/2.8 Micro Nikkor). Op termijn wil ik nog wel aan de F5, maar ja, dat kost wel wat. Voordeel van de F5 is natuurlijk de stevigheid, lichtmeting, snelheid (transport en AF) en flexibiliteit. Die F65 is leuk, maar die geef ik tzt nog wel eens weg. :)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Hillie heeft natuurlijk gelijk. Maar ik blijf bij mijn standpunt dat je beter een goede gebruikte semi-professionele body kan kopen dan een plastic, beperkte consumer body voor hetzelfde geld.

Waar ik zelf helemaal niet van houd zijn beperkingen in functionaliteit. Dat is ook de reden dat ik een EOS 10D gekocht heb ipv een 300D. Ik wil zelf kunnen bepalen wat voor AF mode ik wens te gebruiken etc. :)

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

heb ik slecht nieuws voor je tazzman... je kan de firmware van de 300D tweaken en dan heb je bijna alle functies van de 10D erbij.. maar dat terzijde ;)

over de body doet het gordijntje open en dicht ben ik het volledig mee eens, maar... waarom heeft niet iedereen dan een 1000 of 3000 (niet alleen argument van kijk hoe cool mijn SLR is). De body draagt wel degelijk bij aan het eindresultaat. Als jij je kan concentreren op hoe je het in je hoofd wil dan speelt dat ook mee. Tevens is een stevigere body een garantie voor zwaarder gebruiksgemak en wat gewicht voor stabiliteit.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Jazzper schreef op 16 juli 2004 @ 13:22:
heb ik slecht nieuws voor je tazzman... je kan de firmware van de 300D tweaken en dan heb je bijna alle functies van de 10D erbij.. maar dat terzijde ;)
Ik heb een getweakte 300D in mijn handen gehad en de AF modes werken nogaltijd niet zoals bij een 10D. De mode-shift naar AI Servo wordt gewoon geforceerd en hem vast pinnen op Shinge Shot kan ook niet. M.a.w. het is nogaltijd geen 10D :)
De body draagt wel degelijk bij aan het eindresultaat. Als jij je kan concentreren op hoe je het in je hoofd wil dan speelt dat ook mee. Tevens is een stevigere body een garantie voor zwaarder gebruiksgemak en wat gewicht voor stabiliteit.
Wat dat betreft heeft de 10D nog een streepje voor boven de 300D. De body is zwaar, stevig en erg solide. En vooral - niet te licht. Wanneer je een zware lens zoals mijn 70-200 f/2.8L op een 300D zet, dan is de gewichtsverdeling behoorlijk ongunstig.

De meeste semi-professionele bodies zijn relatief zwaar, solide gebouwd en geven een erg stabiel gevoel - zeker wanneer er met zware objectieven gewerkt wordt. De trend bij consumer bodies lijkt meer in de andere richting te gaan... nog lichter, nog meer plastic, nog minder solide ... :|

Deze trend is eigenlijk pas van de laaste paar jaren (vanaf het moment dat die consumer bodies ook erg foei lelijke sci-fi ontwerpen kregen).. mijn oude EOS 1000 vind ik zelf een stuk steviger in de hand liggen dan de huidige "instap bodies" in de EOS lijn. Zeker in combinatie met een GR-7 grip is zelfs de EOS 1000 een prima in de hand liggende body.

[ Voor 13% gewijzigd door tazzman op 16-07-2004 14:07 ]

• Hillie

Hillie

tazzman schreef op 16 juli 2004 @ 13:13:
Hillie heeft natuurlijk gelijk. Maar ik blijf bij mijn standpunt dat je beter een goede gebruikte semi-professionele body kan kopen dan een plastic, beperkte consumer body voor hetzelfde geld.
Uiteraard, als je een bepaald budget voor een body hebt, dan moet je wel maximaliseren. Zelf wil ik dus ook de F5 nog eens aan laten rukken, maar ja, dat kost wel weer een hoop knaken. Wel heb ik dan de ultieme kleinbeeld body. :)
Jazzper schreef op 16 juli 2004 @ 13:22:
over de body doet het gordijntje open en dicht ben ik het volledig mee eens, maar... waarom heeft niet iedereen dan een 1000 of 3000 (niet alleen argument van kijk hoe cool mijn SLR is). De body draagt wel degelijk bij aan het eindresultaat. Als jij je kan concentreren op hoe je het in je hoofd wil dan speelt dat ook mee. Tevens is een stevigere body een garantie voor zwaarder gebruiksgemak en wat gewicht voor stabiliteit.
Nou, dat gaf ik al aan: de duurdere bodies zijn vaak steviger uitgevoerd, wat een doorslaggevend argument kan zijn, of zijn gewoon sneller (fps, AF), hebben betere/flexibelere lichtmeting, wat ook allemaal doorslaggevende argumenten zijn. Meer gewicht zorgt voor meer stabiliteit, maar kan op een gegeven moment ook tegen je gaan werken.

Maar goed, als je een zware camera wilt vasthouden, kom eens langs en probeer m'n Kiev 60 met CZJ Sonnar 180/2.8 eens. (8> Da's een lompe combo, maar ja, wel ultiem voor portretten op 6x6 in de betaalbare klasse. (180mm op 6x6 komt min of meer overeen met 105 op kleinbeeld).

Zelf wil ik dus de F5 hebben, omdat ''ie lekker groot is en (voor mij dan) fijn vast te houden en gewoon supersnel en goed is. Dat 'ie daarnaast stevig en spatwaterdicht is, da's erg mooi meegenomen. :)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Hillie schreef op 16 juli 2004 @ 14:17:
[...]

Wel heb ik dan de ultieme kleinbeeld body. :)
Wanneer je een EOS 1V koopt wel ja. :+

vergeef me! vergeef me! ik kon het echt niet laten :>

• Hillie

Hillie

Bitch! ;) Nee hoor, is al goed. :>

Er schijnen zelfs Canon adepten rond te lopen die de F5 de betere body noemen, maar ja, dat is allemaal toch een beetje smaak-afhankelijk. Al die prof-bodies zijn super. Een maatje van me heeft de Dynax 9 van Minolta, en da's ook een superbak.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

De F5 is heel erg mooi...wellicht beter dan de 1V, hoewel ik eigenlijk geen praktisch kwaliteitsverschil kan bespeuren tussen de top bodies van Nikon en Canon, ook niet tussen de echte goede lenzen.

De Minolta Dynax 9 is ook erg mooi. .ik heb hiervoor met diverse Dynax bodies gewerkt (mijn eigen 7Xi bodies maar ook met een Dynax 7) en ik blijf de Minolta bodies veel gebruikersvriendelijker vinden qua layout en werking dan die van Canon. Het is een kwestie van wennen.

• Hillie

Hillie

Er is 1 ding wat ik veel beter vind aan de Dynax 9 dan aan de F5 en aan de Canon bodies, en da's ook een layout itempje. De afdrukknop aan de grip op de onderkant zit, in tegenstelling tot de andere modellen, niet op de hoek, maar bijna halverwege. Daardoor hou je je hand op ongeveer dezelfde positie t.o.v. de zoeker bij zowel de normale grip als het afdrukken via de battery-grip. Net zo'n puntje waar de Minolta-jongens goed over nagedacht hebben.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Komt er niet al te goed uit i.v.m. nieuwere bodies.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Valt op zich wel mee, ik heb zelf ook met een EOS 5 gewerkt en ik heb er prima mee kunnen werken.

Vergelijk eens een EOS 5 met een EOS 3000 of 300v.....ik weet dan wel welke ik verkies, en die heeft geen "3" in het type nummer :)

Een EOS 30 is wellicht beter maar ook nieuwer en duurder. Als je een betere body wilt dan de EOS 5 dan kan je kijken naar een EOS 1, EOS 1n of EOS 3 maar die zullen allen een paar honderd euro duurder uitvallen.

[ Voor 34% gewijzigd door tazzman op 16-07-2004 17:12 ]

Verwijderd

Het wordt mij echt steeds minder duidelijk welke eisen je eigenlijk stelt aan een nieuwe camera, PcDealer.
Vooral als je rechtvaardiging van het prijsverschil tussen een 3000 en 300 vraagt. Eigenlijk moeten we dat aan jou vragen, want dan moet je eerst weten wat je wil.

De wondere wereld van fotografie ontdekken? Koop een EOS-3000V met 50mm f/1.8 en ga alles doen wat maar mogelijk is binnen de grenzen van die spullen. Wedden dat je heel snel heel goed leert fotograferen?

Wil je een patsbak? Koop lekker een 10D, 1Ds of F5. Flink telelenzen erbij kopen natuurlijk. Kost je evenveel geld als een leuke 2e hands auto maar dan heb je ook wat. Denk alleen niet dat je meteen kan fotograferen, dat wordt namelijk niet bij die apparatuur geleverd :P

Gewoon een leuk toestel waar je een hele tijd mee vooruit kan? "Op de groei" zal ik maar zeggen..
Wil ik me toch bij Hillie, Tazman et al aansluiten. Koop een mooie 2e hands EOS-5 of EOS-30 of welk merk/type dan ook, begin met een simpele prime of kleine telezoom (28-80 oid), en kijk hoe je voorkeur zich ontwikkelt. Wil je basic blijven, ga je wildlife of landschap fotograferen?
Misschien wil je wel grootformaat gaan doen in de toekomst, je weet het niet. Maar eerst heb je wel degelijk spul gehad waar je niet te veel voor betaald hebt en waar je de basistechnieken van de fotografie mee onder de knie gekregen hebt.
Je kan geen goede foto's leren maken als je niet weet wat diafragma en sluitertijd voor je foto's betekenen, en begrippen als scherptediepte en Rule of thirds.. Dat is 10 x belangrijker dan al je "hardware" bij elkaar.

• Hillie

Hillie

Simpel beginnen, daar schiet je veel meer mee op. :)

Morgen eens een paar rollen door m'n Kiev 60 met 50/4.0 Flektogon jassen (Kiev 60 is 6x6, dus een 50 komt overeen met een 24 of 28mm kleinbeeld. Groothoek, iig ;)). Nu al zin in, en gewoon alleen met dat ding op stap.

Pagina: 1