[Debian unstable]

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hallo tweakers,

Ik kom thuis, wil mijn Debian unstable (2.6.7) bak up-daten/-graden, en wat zie ik op m'n scherm..:

code:
1
2
3
4
5
6
dpkg: 'ldconfig' not found on PATH.
dpkg: 'start-stop-deamon' not found on PATH.
dpkg: 'install-info' not found on PATH.
dpkg: 'update-rc.d' not found on PATH.
dpkg: 4 expected program(s) not found on PATH.
NB: root's PATH should usually contain /usr/local/sbin, /usr/sbin and /sbin.

Hieruit conlcudeer ik (and correct me if i'm wrong) dat ldconfig, start-stop-deamon, install-info en update-rc.d niet gevonden kunnen worden door dpkg. En dat die files normaal gesproken in /usr/local/sbin, /usr/sbin of /sbin horen te zitten.

Nou heb ik toevallig Google geraadpleegt en kwam op deze site uit.
(GoT ook, maar kreeg het volgende te horen: 'Search took more than 15 seconds and was terminated. Please adjust your query (especially the phrase search parts, if any) or try again later on.
(interne identificatie: find::execute_omega::read_data)')

Nu weet ik een beetje wat voor een probleem ik heb, maar weet nu niet goed hoe ik dit moet gaan oplossen/waar ik moet beginnen. Daarvoor graaag jullie hulp, als dat niet teveel gevraagt is.
Help me opweg, maaar laat het me wel zelf doen ajb.. moet er nog van leren..

Met vriendelijk groet,
en alvast bedankt :)

edit:
Spijt me van de topic title! Zit weer niet op te letten.. |:( :(
Maak er ajb wat duidelijks van.. plz..

[ Voor 12% gewijzigd door weijl op 10-07-2004 06:17 ]

Verwijderd

Klinkt niet zo heel erg fijn eigenlijk :/

Kun je de output van:

code:
1
echo $PATH

eens geven?

edit:

of zit ik weer eens ergens overheen te lezen? Hmmmm...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2004 07:53 ]

Verwijderd

Ik weet het niet helemaal zeker, maar kan het niet zijn dat je gewoon "su" typt en vervolgens gewoon de PATH van een 'gewone' user krijgt (correct me if I'm wrong, volgens mij heb ik dat wel eens gehad)? Probeer eens in te loggen als gewone user, en dan "su -" in te typen (ja, met dat streepje) en vervolgens "apt-get update" en "apt-get upgrade"...

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 09:45:
Ik weet het niet helemaal zeker, maar kan het niet zijn dat je gewoon "su" typt en vervolgens gewoon de PATH van een 'gewone' user krijgt (correct me if I'm wrong, volgens mij heb ik dat wel eens gehad)? Probeer eens in te loggen als gewone user, en dan "su -" in te typen (ja, met dat streepje) en vervolgens "apt-get update" en "apt-get upgrade"...
Helemaal correct.

Je blijft de user environment houden van de user waarmee je probeert te su'en :)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• weijl
  • Niet online
Kun je de output van:
code:
1
echo $PATH

eens geven
/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/bin/X11:/usr/games
Probeer eens in te loggen als gewone user, en dan "su -" in te typen en vervolgens "apt-get update" en "apt-get upgrade"...
Helpt niet, krijg hetzelfde..

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je na een su - het path krijgt wat je net postte, /usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/bin/X11:/usr/games doe je iets fout, of is er iets fout. Weet je zeker dat je "su -" deed, dus met de - erachter, en niet gewoon "su" ?

Verwijderd

Ik heb wel eens meegemaakt dat wanneer er een .bashrc aanwezig was in de homedir van de usr die je wilt worden, de .profile van de user waarnaar ge"su -"ed werd niet geparsed werd.

.bashrc verwijderd, en alles werkte weer. Snap het zelf niet, maar het werkte....

• weijl
  • Niet online
Weet je zeker dat je "su -" deed, dus met de - erachter, en niet gewoon "su" ?
Weet ik zeker.
Ik heb wel eens meegemaakt dat wanneer er een .bashrc aanwezig was in de homedir van de usr die je wilt worden, de .profile van de user waarnaar ge"su -"ed werd niet geparsed werd.

.bashrc verwijderd, en alles werkte weer. Snap het zelf niet, maar het werkte....
Ik ga het eens proberen, maar lijkt me sterk dat dat het probleem is.
Heeft hiervoor altijd gewerkt en die .bashrc heeft er altijd gestaan.

edit:
Heel gek, maar het werkt idd..
Bedankt tweakers en jij vooral Max_Kool :)

[ Voor 12% gewijzigd door weijl op 10-07-2004 19:36 ]

Pagina: 1