hmmm, knap voor een beginner, maar je hebt nog wel veel te leren (oefenen)
een aantal puntjes (als ze al niet langs geweest zijn).
1. Begin met objecten fotograferen. Heb je daar geen zin in vraag je of iemand voor je kan poseren. Je leert het namelijk niet (gemakkelijk) door de zelfontspanner steeds te zetten.
2. Als je zwart wit fotografeert is compositie en licht heel belangrijk. Veel belangrijker dan bij kleur (daar moet je namelijk wat meer naar kleur verhoudingen kijken)
3. Een goede foto is een foto die mooi is zelfs als hij niet gesoeped is. Ik zie al verscheidene mensen foto's soepen, maar daar leer je natuurlijk niet mee fotograferen (wel soepen

)
3. ik neem aan dat je een statief gebruikt. Probeer eens wat andere invalshoeken te gebruiken. Recht voor een lichaam is ontzettend makkelijk. Maar schuin onder of boven is al een stuk moeilijker en probeer dan een compositie te vinden die mooi is.
4. Koop een paar gloeilampen en paraplus en probeer met licht te goochelen. Licht is het allerbelangrijkste bij zwartwit foto's. Je kan er een foto mee breken of echt mooi maken. Probeer uit, maak fouten, leer ervan.
5. Probeer eens te spelen met de diafragma. Ik weet niet hoe goed de lens op de minolta dimage is, maar met een beetje goede lens en wat spelen met diafragma's kan je echt mooie effecten bereiken.
6. Ken je camera. Zet hem op een statief richt hem op 1 punt en maak foto's in alle mogelijke modes. Speel met settings, Maar houdt hem op hetzelfde punt. Kijk wat alles doet, welke invloeden die settings op elkaar uitoefenen zodat je weet wat je wanneer moet gebruiken.
7. lenzen zijn belangrijk, met lenzen kun je ontzettend mooie effecten maken, als je het geld (en de optie) hebt koop een aantal groothoekslenzen, en een aantal met een goede diafragma instelling.
ik had al begrepen dat je het liefst op het forum tips wil krijgen, dus ik hou dit topicje wel ff in de gaten, heb nog wel een aantal tricks
overigens wat misschien ook wel leuk is, als je echt wat beter wil worden, vragen of je met een fotograaf een dagje mee mag lopen. (niet een van de krant maar gewoon een zaakje bij jouw in de buurt) Is altijd leuk en ontzettend leerzaam.
p.s. je kan veel leren, maar uiteindelijk komt het neer op smaak (zoals bij vele kunstvormen). Vaak praten met mensen die er verstand van hebben, en natuurlijk met mensen die je werk waarderen en je tips kunnen geven, kan helpen. Echter het beste is om veel uit te proberen en je eigen stijl te ontwikkelen.
[
Voor 8% gewijzigd door
justice strike op 10-07-2004 20:49
]
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)