[mod_rewrite] Uitzonderingen op rewrite rule maken?

Pagina: 1
Acties:

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
In de .htaccess in de root van mijn CMS'je staat o.a. het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<IfModule mod_rewrite.c>
  RewriteEngine on

RewriteBase /cms

# Rewrite URLs of the form 'index.php?q=x':
  RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
  RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
  RewriteRule ^(.*)$ index.php?q=$1 [L,QSA]
</IfModule>

Met andere woorden: http://www.website.com/bomen/spar/ wordt omgezet in www.website.com/index.php?q=bomen/spar/. Bomen en spar zijn artikelen in een database met die namen als ID. Bomen en spar zijn dus geen "fysieke" mappen op de HD van de server.

Nu wil ik echter wel een fysieke map "admin" op de server aanmaken. Met andere woorden - als iemand www.website.com/admin intikt, moet dit niet worden herschreven naar www.website.com/index.php?q=admin, maar moet hij gewoon echt naar www.website.com/admin gestuurd worden. Hoe moet ik de rewrite rule aanpassen dat hij een uitzondering maakt voor /admin?

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08 21:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Late reply misschien, maar wil dit:
code:
1
2
  RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
  RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d

niet sowieso al zeggen dat de url voor het rewriten wordt gecontroleerd op het al dan niet bestaan van het bestand, en wordt de url vervolgens alleen herschreven als het bestand niet bestaat?

Heb je überhaupt geprobeerd die map simpelweg aan te maken en te kijken wat je server ermee doet? :?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.