Geluid hapert bij afspelen vanaf harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• Woodie2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10-2023
Het volgende:

Als ik mp3's afspeel van mijn harde schijf waar ze opstaan dan happert/stottert het geluid om het aantal seconden.
Zelf dacht ik in eerste instantie aan een irq probleem met betrekking tot de geluidskaart, maar na irq's gewijzigd te hebben en geluidskaart in een ander slot geplaatst te hebben bleek dit niet het geval te zijn.
Vervolgens heb ik wat mp3's op een andere schijf gezet en vanaf deze schijf ben ik ze af gaan spelen met als resultaat geen gestotter. Het ligt dus aan de harde schijf waar mij mp3's opstaan kan hieruit worden geconcludeerd.

Het apparte van het haperen is dat het exact om hetzelfde aantal seconden gebeurt.

Mijn vraag is dan ook of iemand enig idee heeft wat hier aan de hand kan zijn en hoe dit opgelost kan worden? Alvast bedankt voor de hulp hoor.....

Hoe verder hij ging, des te langer was de weg terug

Verwijderd

Wellicht heb je last van "bad sectors". probeer je HD eens te scannen met Disk Defragmenter of Norton Disk Doctor (bestaat dat nog?).

• Woodie2002
Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 04:06:
Wellicht heb je last van "bad sectors". probeer je HD eens te scannen met Disk Defragmenter of Norton Disk Doctor (bestaat dat nog?).
Heb ik ook geprobeerd, maar kwam helemaal niks uit. Maar het apparte is toch wel dat het exact om een aantal seconden gebeurd. Net of een programma om de aantal seconden de harde schijf zo belast dat er geen dataoverdarcht mogelijk is voor mp3's. Zou dit kunnen, of sla ik de plank dan volledig mis.

Verwijderd

Kun je eens wat meer info geven over je configuratie?
Mobo? CPU? HDD? Geluidskaart?

Als ik mijn pc opnieuw installeer moet ik eerst de Intel INF drivers installeren, dan de VIA RAID drivers en dan pas is het gekraak/gestotter over.
Ik heb een ASUS P4P800 Deluxe.

• Woodie2002
configuratie is mischien wel handig:

Moederbord: ASUS A7V333
Proc: AMD xp 1800+
Geheugen: 512 mb DDR pc2700 (Dane Elec)
Graf. kaart: Hercules ATI 9800
Gel. kaart: Trust 514DX 5.1
Harde schijf: 40 GB Maxtor 6E040L0 (deze schijf veroorzaakt problemen)
40 GB Maxtor 6L040L2 (vanaf deze draaien mp3's goed)

Verder nog iets......?

Uiteraard zijn de schijven opgedeeld in verschillende partities

[ Voor 9% gewijzigd door Woodie2002 op 10-07-2004 12:57 ]

• Woodie2002
kickje,

Heb ondertussen ook uitgevonden dat de dataoverdarcht naar envan de schijf af en toe gaat met waardes van 0,1 -0,2 Mb per seconde, wat mij vrij laag lijkt.

Is er iemand die aan de hand van al het bovenstaande een idee heeft wat er aan de hand kan zijn? En wat hier dan de oplossing voor is?

Verwijderd

Heb je deze drivers al geinstalleerd?
Via Hyperion Drivers.

http://www.viaarena.com/?PageID=300

• Woodie2002
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 15:08:
Heb je deze drivers al geinstalleerd?
Via Hyperion Drivers.

http://www.viaarena.com/?PageID=300
Deze zijn reeds geinstalleerd, maar zou naar mijn mening ook het probleem niet kunnen zijn omdat van de ene schijf het afspelen wel soepel verloopt en van de andere niet. En die snelheid van de dataoverdracht gaat ook niet goed he, met 0,2 MB per seconde.

• Woodie2002
heel klein kickje, want kom er zelf echt niet uit namelijk en met zo veel wijze mensen hier moet het wel lukken dacht ik....... _/-\o_

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Ff iets heel stoms!

Maar heb je al naar de transfer mode gekeken. dat die niet nog op PIO mode staat in plaats van ultra Dma mode?????

Ach ja..........

• Woodie2002
Kres schreef op 12 juli 2004 @ 22:51:
Ff iets heel stoms!

Maar heb je al naar de transfer mode gekeken. dat die niet nog op PIO mode staat in plaats van ultra Dma mode?????
Heb ik naar gekeken ja, staat op ultra dma, maar de waardes van de datatransfer doen vermoeden dat ie op pio staat. Zal nog eens goed gaan zoeken...

Net nog even gekeken in aparaatbeheer. Daar staat DMA indien beschikbaar, maar huidige overdrachtmodus staat op PIO mode. Enig idee hoe ik dit kan gaan veranderen....? (want dit zal het probleem wel zijn dan)

[ Voor 22% gewijzigd door Woodie2002 op 12-07-2004 23:30 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kan aan vrijwel van alles liggen: check de waardes in de BIOS, check de bekabeling, check de jumpers, check de drivers, check de harddisk itself met het tooltje van de fabrikant, etc.

Zie voor een samenvatting de FAQ van dit subforum onder "Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?" en onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :)

• Woodie2002
[quote]BalusC schreef op 13 juli 2004 @ 07:05:
Dat kan aan vrijwel van alles liggen: check de waardes in de BIOS, check de bekabeling, check de jumpers, check de drivers, check de harddisk itself met het tooltje van de fabrikant, etc.

[quote]

Ik ben het helemaal met het bovenstaande eens, alleen is het zo dat de schijf altijd goed heeft gewerkt en van het ene op het andere moment deze problemen zijn ontstaan. Dus bepaalde oorzaken kunnen per definitie worden weggestreept. Maar zal alles nog een keer nalopen. Wie weet. In ieder geval bedankt voor alle hulp.

• Woodie2002
zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik de schijf vanaf PIO mode naar de dma mode krijg. In bios wil niet, en in windows gaat het ook niet lukken.

Pagina: 1