MSI 865pe-neo2, 4xpc3200, dualchan

Pagina: 1
Acties:
  • 96 views sinds 30-01-2008

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Dat 't mobo (msi 865pe-neo2-ls) overweg kan met 4x pc3200 weet ik inmiddels al, dat staat duidelijk in de manual. Maar ze waarschuwen ook dat je voor een dualchan setup identieke dimms moet gebruiken.
Ik heb nu 2x512 in dualchan draaien, en daar wil ik 2x1024 bij zetten (allemaal DaneElec, CL3). Instinctief lijkt me dat dat moeten kunnen (512+1024 in elk kanaal), maar 't manual is daar niet duidelijk over. Heeft iemand een soortgelijke setup uitgeprobeerd, en wat deed 't met je memorytimings?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
je hebt 2 kanalen,

kanaal 1 zal 512 - 512 moeten krijgen.
kanaal 2 zal 1024 - 1024 moeten krijgen.

Als je het andersdoet zijn het geen identieke paren.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

geforce5_guy schreef op 09 juli 2004 @ 23:40:
je hebt 2 kanalen,

kanaal 1 zal 512 - 512 moeten krijgen.
kanaal 2 zal 1024 - 1024 moeten krijgen.

Als je het andersdoet zijn het geen identieke paren.
Wat hij zegt. Het verschil is nu dat 2 dimms dan 1 paar vormen. Die twee dimms moeten gelijk zijn. Maar of beide paren dan ook weer gelijk moeten zijn (4x 512 oid) dat weet ik zo niet.
Beide DIMM’s hoeven niet hetzelfde te zijn; de beide MC’s van de nForce2 zijn zoals eerder gezegd onafhankelijk van elkaar waardoor ze elk een DIMM met eigen toegangsparameters kunnen aansturen. De DIMM’s hoeven zelfs geen eens dezelfde omvang te hebben. Het is overigens wél aan te raden dezelfde DIMM’s te gebruiken omdat bij 128bit benaderingen (dus beide DIMM’s tegelijk) de langzaamste DIMM bepalend is voor de gehele snelheid. Ook is het mogelijk om (als je mobo tenminste extra slots heeft) meer dan 1 DIMM op een kanaal te gebruiken. Zo is bijvoorbeeld een combinatie van 2x 256MB en 1x 512MB mogelijk. Let wel op dat naarmate je meer banks bezet de maximaal haalbare snelheid daalt- een afrader voor overclockers dus.
Overigens doet de nForce2 het prima met slechts één DIMM. Je zult dan alleen de eerder genoemde dual channel voordelen missen. In de praktijk uit zich dit in slechts een paar procent performance verlies, verwacht dus geen wonderen van twee dezelfde DIMM’s.
Bovenstaande geld voor een Nforce 2 , maar lijkt me sterk als dit niet voor een I865 chipset geld.

[ Voor 56% gewijzigd door Raku op 09-07-2004 23:44 ]

Raku

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Volgens mij kan je wel verschillende grote nemen. Alleen moeten de paren wel zelfde grote hebben.

Dus 512-256-1024-512 gaat niet werken.

Ik denk dat je dus gewoon 2 paren van 512 en van 1024 moet gebruiken.
Lees wel ff in boekje welke banken 1 paar vormen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grr, dit soort discussie was al basic toen je met SIMMs op So5 planken werkte...

Precies zelfde ging daar op- per paar moesten de SIMMs identiek zijn, maar de paren konden verschillen qua grootte zolang ze qua spec overeenkwamen.

Let trouwens op de totale loading van de bussen - vaak trek je alleen de maximale snelheid met 3 banks per kanaal (dus een enkelzijdige DIMM en een dubbelzijdige). Ik ga ervan uit dat de 1GB repen zonder meer dubbelzijdig zijn, als die 512MB dat ook zijn kan het problemen geven

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.