[moederbord] Kapotte condensator?

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd loopt mijn pc zomaar vast en ik heb geen flauw idee waardoor het komt, wat ik wel weet is dat het alleen voorkomt wanneer ik de updates heb geïnstalleerd van winxp (SP 1 maakt niet uit) dit probleem lijkt veel op het probleem van de poster van dit topic:
Computer loopt vast winxp

nu heb ik al veel geprobeerd en het probleem doet zich ook voor als ik aangesloten sta op het internet maar nu ging ik vanochtend kijken of mijn mobo wel in orde was en ik had ergens gelezen dat kapotte condensators kunnen lijden tot spontane vastlopers dus ik lette daar extra op en tot mijn verbazing zag ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/concretepillows/img/condensator/1.gif
voor
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/concretepillows/img/condensator/2.gif
achter

wat ik zag/voelde is dat er wat semi-plakkerig spul aan de condensator zit en dat er stof aan is blijven plakken, nu weet ik nog uit de tijd dat ik klooide met oude electronische apparaten dat er wel eens wat vloeibare dingen uit condensators kan lopen als je hem overbelast of wat dan ook.

Heeft iemand zoiets van "ja, ik zie het al. dat is kapot en daarom loopt je pc vast" of is dit iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Tsja, ik zie alleen maar stof. Wij hebben hier (werk) ook een aantal pc's staan waar van bekend is dat de condensatoren lekken. De troep die er uitkomt is zwart.
Daarnaast staan de condensatoren bol. Bol in de zin van: het lijkt net of de druk te hoog is en dat ze elk moment kunnen klappen. Dit bol staan zie ik bij jou ook niet.

Daarnaast zeg je dat de vastlopers alleen voorkomen na een update van XP. Lijkt mij dat het dan een software probleem is. Ik zou zeggen: installer het os ff opnieuw zonder update's en draai wat benche's. Looptie niet meer vast, dan kan je er van uit gaaan dat het een software probleem is (lijkt mij...)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wat voor moederbord is het?
En je kunt ze heel makkelijk vervangen. En het lijkt alsof er iets van smurrie opzit.
Maar normaal staan ze echt bol en ligt er een bruine drab op:)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ChojinZ schreef op 09 juli 2004 @ 16:46:
Tsja, ik zie alleen maar stof. Wij hebben hier (werk) ook een aantal pc's staan waar van bekend is dat de condensatoren lekken. De troep die er uitkomt is zwart.
Daarnaast staan de condensatoren bol. Bol in de zin van: het lijkt net of de druk te hoog is en dat ze elk moment kunnen klappen. Dit bol staan zie ik bij jou ook niet.

Daarnaast zeg je dat de vastlopers alleen voorkomen na een update van XP. Lijkt mij dat het dan een software probleem is. Ik zou zeggen: installer het os ff opnieuw zonder update's en draai wat benche's. Looptie niet meer vast, dan kan je er van uit gaaan dat het een software probleem is (lijkt mij...)
ik heb mijn pc meerdere malen geformat/herinstalled en ja opzich zou je er vanuit kunnen gaan dat het een software probleem is omdat het zich alleen voor doet na een update maar ik dacht misschien is xp nu alerter door die update op dat soort mankementen of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op 09 juli 2004 @ 16:50:
Wat voor moederbord is het?
En je kunt ze heel makkelijk vervangen. En het lijkt alsof er iets van smurrie opzit.
Maar normaal staan ze echt bol en ligt er een bruine drab op:)
het is een Chaintech 7AJA/100 maarja dan denk ik dat die condensator niet kapot is maar ik vind het toch raar dat er van die zooi aan zit (aan bijde kanten) waar stof aan blijft plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Met een goede multimeter kun je de capaciteit meten van die condensator. Kijk daarna of de waarde overeen komt met de opdruk. Als er niet veel tolerantie is, is ie goed.

Fysiek zien ze er goed uit. :)

En ik heb wel vaker gezien dat er 'spul' op zat, maar dat er niks aan de hand was.

Misschien moet je de Vcore een stapje verhogen als dit kan.

Voltages en temperaturen zijn verder goed?

[ Voor 44% gewijzigd door PD2JK op 09-07-2004 16:58 . Reden: vcore/temps ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Prutz0r schreef op 09 juli 2004 @ 16:55:
Met een goede multimeter kun je de capaciteit meten van die condensator. Kijk daarna of de waarde overeen komt met de opdruk. Als er niet veel tolerantie is, is ie goed.
Tja, dan zul je ze er toch uit moeten slopen anders meet je andere C's die in serie of parrallell staan :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voltages en temperaturen zijn verder goed?
jup, net gecheckt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loopt het systeem regelmatig vast? Wat als je alleen even met je voeding mobo geheugen en proc het systeem even laat draaien in de bios ofzo, dan kan je de rest van de apparaten uitsluiten als oorzaak.
Staat de computer aan een geaard stopcontact of staat er spanning op de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Moet je een dure multimeter voor meenemen. 90% van de multimeters kunnen geen capaciteit meten.

@TS: Die elco is niet defect. Ziet er prima uit. Als ie naar de haaien zou zijn, dan zou de prut er onderuit komen ov bovenuit, maar nooit uit de zijkant. Rook je toevallig? Door teeraanslag blijft stof namelijk makkelijk vastkleven aan componenten. Ik heb dat meerdere malen gezien in machines.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:19

Thandor

SilverStreak

Die elco's zien er naar mijn mening niet perfect uit. Aangezien bij het onderste plaatje, de linkse condensator, bovenaan de condensator aangevreten is. Het plastic om de condensator heen is gewoon weg.
Bij de rechtse condensator kun je onderaan ook duidelijk zien dat het weg is. In het midden van de condensator kun je zien dat het grijze (stof :?) niet op maar "in" de condensator zit

Ik zeg dus : ja, ik zie het al. De condensatoren zijn kapot en daarom loopt je pc vast.

[ Voor 13% gewijzigd door Thandor op 09-07-2004 23:51 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

AMD-FreaK schreef op 09 juli 2004 @ 23:50:
Die elco's zien er naar mijn mening niet perfect uit. Aangezien bij het onderste plaatje, de linkse condensator, bovenaan de condensator aangevreten is. Het plastic om de condensator heen is gewoon weg.
Bij de rechtse condensator kun je onderaan ook duidelijk zien dat het weg is. In het midden van de condensator kun je zien dat het grijze (stof :?) niet op maar "in" de condensator zit

Ik zeg dus : ja, ik zie het al. De condensatoren zijn kapot en daarom loopt je pc vast.
Ik denk dat dit gewoon verbeeldingen zijn vanaf de foto. Als de TS'er het stof er nou eens af blies en daarna de foto's had gemaakt, kunnen we hierover beter oordelen.

Imo zien de condensatoren er goed uit. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 05:30
Condensatoren zijn goed. Ik heb het ook op mijn mobo's (en ik rook niet) :)
Is gewoon stof.

Wat er gezegd wordt over aangevreten omdat plastic weg is komt gewoon door reflectie van de flitser :)

[ Voor 7% gewijzigd door LollieStick op 10-07-2004 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op 10 juli 2004 @ 01:17:
[...]

Ik denk dat dit gewoon verbeeldingen zijn vanaf de foto. Als de TS'er het stof er nou eens af blies en daarna de foto's had gemaakt, kunnen we hierover beter oordelen.

Imo zien de condensatoren er goed uit. :)
ik heb al veel stof verwijderd en het viel me op dat het juist bij de condensators bleef plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi! waar in het land kun je dan van die low esr elco's kopen? (met dezelfde waarden en maten dan)

Een in het algemeen toch zeer goed gesorteerde elektr. winkel (Okaph.) hier in Groningen had ze al niet...

keith

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op 16 juli 2004 @ 18:22:
Hoi! waar in het land kun je dan van die low esr elco's kopen? (met dezelfde waarden en maten dan)

Een in het algemeen toch zeer goed gesorteerde elektr. winkel (Okaph.) hier in Groningen had ze al niet...

keith
Als je ze van MSI nodig hebt kun je het beste MSI zelf bellen.
Dan krijg je ze gratis toegestuurd :)

Tel nr op www.msi.com.tw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee Atlas bedankt!! :*) had je willen mailen maar je mailadres was verborgen
heb toen maar naar TERW_DAN gemaild

bel maandag dus naar MSI

mvg

keith

(ps kreeg het mailtje aan TERW_DAN terug als onbestelbaar: user unknown)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 18:38 ]

Pagina: 1