RAM upgrade op A7V266-EX geeft problemen

Pagina: 1
Acties:

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Vanmiddag kwam ik ineens op het geweldige idee om mijn systeem een kleine upgrade te geven. Het gaat om het volgende systeem (onbelangrijke ingrediënten weggelaten):

- Asus A7V266-EX Mobo
- AMD Athlon XP 1800+ Palamino
- 256 MB ValueRAM van Kingston (KVR266X64C25/256)
- WC cooled

Ik bestelde 512 MB RAM erbij, om precies te zijn 512mb DDR400 PC3200 Brand/3rd CL2.5 geheugen. Dat is dus DDR400 terwijl mijn Asus boekje aangeeft klik dat het alleen PC2100/PC1600 ondersteund. Volgens mij en volgens een medewerker van Yorcom computers zou dit geen problemen op moeten leveren. Geheugen is nou eenmaal gewoon downwards compatible.

Ik plaats de nieuwe stick erbij (ging vrij moeizaam maar ik was wel voorzichtig), de stekker lag eruit. Stekker er weer in, systeem aan en toen begon de ellende. HDD klinkt normaal maar start elke keer weer opnieuw op, CDROM probeert te zoeken naar een CD zoals hij altijd bij een Boot doet maar blijft zich herhalen hij geeft geen piep dat de POST gelukt is en het beeldscherm springt niet aan.

Ik zet alles uit, haal de 512 MB stick er weer uit en start weer. Wederom hetzelfde probleem als hierboven. Ik haal de oude 256 er ook uit, Mobo gaat piepen zoals hij hoort te doen (RAM ontbreekt natuurlijk). Ik Pak de handleiding om te kijken hoe ik mijn CMOS reset maar helaas klopt dit niet. Ik haal de batterij eruit, plaats de jumper over de CMOS reset (stekker ligt eruit). Plaats geheugen (oude 256) maar geeft weer hetzelfde probleem. Probeer alle mogelijke combinaties, 256 in bank 1/2/3 en 512 in bank 1/2/3 maar allemaal hetzelfde probleem.

Waarom doet die 512 het niet? Waarom doet de 256 het niet na een CMOS reset? Ik heb de CMOS op alle mogelijke manieren proberen te resetten maar 't lukt niet. Wie weet wat er aan de hand is en hoe ik dit moet oplossen? Ik heb geen PC bij de hand om RAM te testen in een andere PC. Heb alle overige apparaten van me pc ontkoppelt (HDD, CD, alle PCI, Flop).

Ik heb gezocht op Asus website, google, GoT (overigens mensen met hezelfde probleem maar geen oplossingen/conclusies uiteindelijk) en ik heb zelfs met de technische dienst van Yorcom gesproken die mij dingen vertelde die ik allang wist.

Help! :/

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je de computer al opgestart zonder de extra apparaten? Dus alleen voeding, mobo, geheugen, cpu en videokaart?

Als je systeem nog geen kick geeft, dan moet je één voor één de onderdelen vervangen. Net zo lang totdat je beeldscherm aanspringt. :)
-----
Deze had je ook al doorgenomen?

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 17% gewijzigd door PD2JK op 09-07-2004 15:58 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Sorry die FAQ had ik nog niet doorgenomen en ik heb geen reserve onderdelen die ik kan vervangen totdat mijn beeldscherm aan gaat.

Verwijderd

Ik kan uit bericht niet halen of je ook alleen de 512 MB reep geprobeerd hebt.

Zo niet dan kijk eens in je bios bij geheugensettings, daar kun je waarschijnlijk kiezen tussen 1T en 2T settings, 2T werkte bij mijn geheugen uitbreiding (verder vergelijkbare symptonen ;) )

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik gok trouwens op het moederbord, omdat je met beide reepjes geheugen dezelfde problemen hebt, en een reset niet wil helpen. Fans en lampjes van het moederbord gaan wel aan?

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Probeer alle mogelijke combinaties, 256 in bank 1/2/3 en 512 in bank 1/2/3 maar allemaal hetzelfde probleem.
512 Dus apart geprobeert. Ik kom niet in de bios (beeldscherm gaat niet aan, denk ff na ;)) dus kan ook niks instellen.

Alle fans en lampjes gaan aan ja.

Verwijderd

Een combinatie is mi meer dan 1 reep ;) maar dat verhelpt jouw probleem niet...en zonder beeldscherm kom je idd niet (zichtbaar) in de bios 8)7

In mijn geval was ook de MBR vern**** en heb ik de boel opnieuw geinstalleerd.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Wat stellen jullie nu precies voor wat te doen? Iemand zoeken waarbij ik mijn hardware een voor een kan testen?

Wat is MBR??

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GsJosh schreef op 09 juli 2004 @ 22:25:
Wat stellen jullie nu precies voor wat te doen? Iemand zoeken waarbij ik mijn hardware een voor een kan testen?
Ik denk, dat je CPU overleden is... Hoor je geen piepjes van het BIOS? Of zie je een error code op een display op het moederbord? :?
Wat is MBR??
http://www.computerwoorden.nl:
Master Boot Record.
Informatie dat in de eerste sector van een harde schijf of diskette staat, waarin staat hoe en welke besturingssysteem op de schijf staat. Met deze informatie weet de computer waarmee deze kan worden geboot en wat de computer moet laden in het geheugen. De MBR wordt ook partition sector of de master partition table genoemd, omdat de MBR ook de tabel, waarin de locaties van iedere partitie op de harde schijf en in welke format (FAT/NTFS) staat, bevat. Bovendien bevat de MBR een programma die de boot sector record van de partitie met de operating system leest in het geheugen. In de boot record sector is weer een programma opgenomen die er voor zorgt dat de rest van de operating system wordt geladen in het geheugen.

[ Voor 47% gewijzigd door CH4OS op 09-07-2004 22:41 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
GJ-tje schreef op 09 juli 2004 @ 22:34:
[...]
Ik denk, dat je CPU overleden is... Hoor je geen piepjes van het BIOS? Of zie je een error code op een display op het moederbord? :?

[...]

[...]
Bedankt GJ-tje, geen piepjes, geen display aanwezig. Zou mijn 1800+ echt overleden zijn? :X Waar baseer je dat dan op? Hoe kan dat nou als ik geheugen erbij prop? Is het wel het goede geheugen dat ik erbij heb gepropt (volgens Yorcom wel).

Aan mijn MBR kan het niet liggen, hij komt de bios nog niet eens voorbij dus laat staan dat hij de harde schijf leest. Ik zie ook de caps-lock lampjes en dergelijke niet knipperen wat erop wijst dat de POST faalt, Ergens :/, maar waar? Ik ga morgen maar eens een hartig woordje spreken met Yorcom.

Iemand nog iedeen? :(

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Het A7V266-EX moederbord en de 1800+ Palamino heb ik maar even gelaten voor wat het was, misschien de moeite waard om later naar te kijken. Ik was toch aan een upgrade toe dus waarom geen nieuw moederbord en CPU?

Het volgende heb ik toen ondernomen:
*A7N8X-E Deluxe en een Barton 2500+ gehaald
*Kamer en Bureau even netjes leeggeruimd zodat ik goed kon werken, de boel was zowat steriel :P.
*WC-Setup gedemonteerd want ik had besloten dat het een beter plan zou zijn als ik het boeltje tijdelijk even Air Cooled zou laten draaien
*Met uiterste secuurheid en preciesie de boel gemonteerd (met handleidingen erbij en dergelijke):
- Asus A7N8X0-E Deluxe
- AMD Athlon 2500+ 512kb
- 512 MB RAM 3rd party (infinion) PC3200 DDR400
- Point of View Geforce 4 Ti 4200 XP 128 MB
- IBM 80GB HDD
- Phillips brandertje
- Magere 300 watt voeding
*Ik Boot de PC voor het eerst en ik spring zowat een gat in de lucht met het automatisch aanschakelen van de monitor om vervolgens de BIOS te zien.
*Ik verander even de tijd en blader dan vervolgens naar temperaturen om te zien dat de processor netjes op 36* loopt.
*Ik loop even naar beneden om in vrolijk te vertellen dat het zooitje werkt.
*Ik kom terug, temps zijn inmiddels nog iets gestegen maar niet wonderbaarlijk (43* op dat moment)
*Ik Zet grote 120 mm Fan blowhole aan om te kijken hoe de PC daarop reageert, misschien dalen de temps nog wel :P.
*10 seconden later flikkert het zooitje opeens uit. Vraag me sterk af waarom en me hart zit in me keel want me spiksplinternieuwe hardware zal toch niet kapot zijn? :X Probeer mijn aanknop waarna de PC aangaat maar vervolgens niet het beeldscherm aanschakelt noch komt hij z'n POST voorbij. BIOS reset, levert niets op.

Wat kan hier nou gebeurd zijn? Waarschijnlijk een overheat van Iets. Aangezien ik toevallig in de temps sectie was zag ik de temp van me CPU en die bedroeg op dat moment 43* en de kast temp was 22*, normaal dus. Dat is het niet.

Hij komt niet voorbij de POST en de Vocal POST melding (een vrouwtje over de speakers die zegt wat er mis is, VGA, RAM, CPU Whatever) geeft niets aan. Haal ik mijn geheugen eruit zegt ze vervolgens netjes zoals ze hoort te zeggen: "Memory Test Failure"

Nu heb ik wel een vermoeden maar ik ben totaal onzeker; Ik had eerst WC op mijn videokaart en ik zette tijdelijk de Air cooler er weer op. Ik heb hierbij niet de koelpasta op de Core van mijn chip vervangen terwijl het overgebleven koelpasta niet gelijk verdeeld was over de Core, hier en daar zat een prutje koelpasta en op sommige gedeeltes zat dus geen pasta (zeg maar 50% verdeeld). Kan het nou zijn, dat na, pakweg 2 minuten, mijn videokaart het begeven heeft? Als dat dus zo is ram ik de kaart echt tegen mijn kop stuk zo stom voel ik mezelf. Morgen ga ik op zoek naar iemand met een reserve VGA.

Maar nu even het belangrijkste: wat denken jullie dat er mis is? Is this bad? ;( Kan wel janken :(.

[ Voor 30% gewijzigd door Josh op 11-07-2004 00:04 ]

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hmm dit is echt kut voor je man. :(

Druk er eerst maar eens een andere videokaart in. Dat moet gewoon het probleem zijn, nieuwe hardware kan het niet zomaar in twee minuten begeven, als je kijkt naar de kwaliteit van Asus moederborden. :)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Dat vermoeden heb ik ook, wel zonde, ding kostte me destijds 250 euro ;(. Maar waarom verteld mijn robotvrouwtje in het moederbord dan niet dat mijn videokaart niet klopt? Is zij ook doorgebrand ofzo? :P

[ Voor 48% gewijzigd door Josh op 11-07-2004 11:51 ]

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het blijft gewoon een kwestie van één voor één onderdelen gaan vervangen. Dan moet de aap vanzelf uit de mouw komen. :Y)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Iedereen maar weer een goede middag gewenst :Y),

Heb inmiddels een reserve VGA kaart weten te bemachtigen en ik kan al wel vertellen: Het heeft niets extra's opgeleverd.

Het volgende stappenplan is in werking gezet:
* Alles uit de PC gehaald.
* Mobo met daarin het geheugen, CPU en reserve videokaart erin gemonteerd op een plankje gelegd op een 300 watt voeding aangesloten.
* De boel aangezet -> Niets :/.
* PC Opgestart.
* Vervolgens zie ik weerr geen beeld.

Ik en een vriend van me stonden vreemd te kijken terwijl we ons op ons achterhoofd kabden. Wat kan dit zijn?

We besloten om maar zo basic mogelijk te gaan en verwijderde de videokaart, CPU en geheugen.
Mevrouw de POST foutmelder vertelde ons toen:"No CPU Installed."
Toen hebben we vervolgens de CPU geïnstalleerd (nu dus een Mobo met alleen de CPU). De stem over de boxen vertelde toen:"System Failed Memory Test."
Hierna installeerden we het geheugen, zette de boel aan maar toen vertelde ze Niet dat ze geen Videokaart gevonden had (terwijl ze dat wel hoort te zeggen).
We installeerden de reserve videokaart en bootte de PC. Geen Melding, geen beeldscherm, wel system LEDs en Fans aan. Vanzelfsprekend hebben we tussen al deze combinaties een BIOS Reset uitgevoerd.

Dat wil dus zeggen dat mijn CPU, videokaart en Geheugen niet kapot kunnen zijn anders had ze mij dat wel verteld. Mijn oordeel is: Moederbord naar de ^#$%&. Wat denken jullie?

Morgen test ik mijn videokaart (waarvan ik dacht dat hij dood was), geheugen en dergelijke in een andere PC. Alles wat ik gekocht heb bij Yorcom gaat morgen ook terug. Ik Kan gewoon niets fout hebben gedaan, alles ging veel te netjes daarvoor :(.

[ Voor 4% gewijzigd door Josh op 11-07-2004 14:54 ]

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien is het geheugen wel half defect? Heb je geen ander geheugen liggen?
Doe ook de hele tijd een bios reset. Spanning eraf, batterij eruit en er weer in.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Toen ik eventjes de tijd had om voor het eerst in mijn BIOS te bladeren zag ik dat het geheugen netjes herkend werd (512 MB RAM). Bedankt voor het vermelden van dat BIOS-puntje want die was ik vergeten te zeggen. We hebben natuurlijk elke keer een BIOS reset gedaan.

Nu hopen dat Yorcom mijn moederbord en processor terug wil nemen :/.

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je gaf ook aan dat je een 'magere' voeding hebt. Wat voor merk is dit en wat voor waarden staan er op bij 3.3, 5 en 12V ? De amperes moet je dus even posten. :)

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04
Lijkt me ook dat als het hele zooitje in 1 keer uit gaat dat het dan aan je voeding zal liggen.

Hallo

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Maar waarom zou mijn voeding (300 Watt) het niet trekken als alleen mijn moederbord, processor, videokaart en RAM erin zitten en waarom viel hij dan 'Zomaar' uit? :|

Op de meegeleverde voeding bij mijn AOpen HQ08 staat het model nummer FSP300-60ATV (PF). De volgende waardes worden aangegeven:

Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/review/155/2a.jpg
(ik heb geen multimeter om het te checken, die is kapot)

[ Voor 4% gewijzigd door Josh op 11-07-2004 17:03 ]

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

300W AOpen voedingen zijn nooit 'mager' hoor! :o

Heb hier ook een 300W AOpen psu liggen, voor mijn gevoel kan die wel 350W leveren.

Kleine kans dat het dus aan de voeding ligt. Maar ik zou het toch even nameten, misschien heeft de buurman of kennis een multimeter? Bouwmarkten hebben ook wel multimeters, kosten geen fluit meer. :)

• mach2
Ik heb ook een 300W Aopen voeding, maar zo'n ding kan ook gewoon kapot natuurlijk he. 300W is zat dat wel maar ik zou zeggen probeer is een andere en je weet het. Gewoon om het uit te sluiten.

Hallo

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 08:57

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik weet niet of het vergelijkbaar is en ik je hier alleen maar bang mee maak, maar het moederbord van mijn ouders, een Asus plankje met een Celly 700 erop, overleed ook zo in ene keer, zelfde wijze.
Van de ene op de andere dag ging de computer nog wel aan, maar de monitor niet meer. VGA kaart vervangen hielp niet, monitor werkte perfect op een andere computer, maar niet op die. Dat mobo was echt stukken ouder (socket370 als ik het me goed herinner) maar heeft na 2 jaar pas zo van de ene op de andere dag de geest gegeven, het zou me dus vreemd lijken dat jouw mobo, gloednieuw, dat al na 2 minuten doet. Hoewel dus de symptomen gelijk zijn.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik denk dat dat dan wel onder de garantie valt, denk je ook niet? Ik heb in ieder geval geen rare fratsen uitgehaald en als het goed is dan kunnen zij ook niet bewijzen dat de fout door mij komt dus ik ga morgen (als ik kan) even een bezoekje brengen aan de leverancier.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Update!

Er is weer hoop. Ik heb mijn videokaart en wonderbaarlijk genoeg, He's Alive :D! Ik heb hem namelijk kunnen testen in een systeem van iemand anders en maar meteen even wat koelprut erop gefixt :P. Dit geeft me weer positieve energie :+, ik was al bang dat ik een nieuwe videokaart moest kopen van 250 euro (dat kostte die POV GF4 toendertijd).

Het moet dus eigenlijk aan het moederbord liggen (of de voeding :/), aangezien van het geheugen en de CPU geen melding wordt gedaan door mevrouw Asus.

Waarom begaf mijn oude systeem het dan bij het bijplaatsen van geheugen? Heeft dat 512 MB RAM mijn beide moederborden om zeep geholpen?

[ Voor 27% gewijzigd door Josh op 11-07-2004 21:44 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Update!Voor als iemand dit nog leest :/

Ik ben naar Yorcom geweest en mijn Asus A7n8x-E Deluxe is vervangen voor een nieuwe :). Ze hebben de oorzaak niet kunnen achterhalen. Nu nog mijn oude moederbord maken. Wat zou daar aan kapot zijn?

In ieder geval monteer ik vanavond mijn Nieuwe Asus met Barton en geheugen. Kijken of hij het wel echt doet en of Yorcom me niet aan 't handje houd ;) :P.

• mach2
Ben benieuwd

Hallo

Pagina: 1