[CM] Plan: Internetzuil/computerpaal maken, iemand tips?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
De titel zegt het al. Ik ben van plan een kast te maken waar ik een computer in bouw zodat je eigenlijk alleen de muis toestenbord en beeldscherm ziet.

Een soort pilaar/paal met daarin een beeldscherm.

Ik wil hem gaan gebruiken als soort muziekpaal/jukebox. Eigenlijk hetzelfde idee als zo'n muziek pc van Encore(cafepc).

Heeft iemand dit wel eens gedaan, of iemand tips. Kon er zo gauw niet wat over vinden.

PS: Hoofdelement zal toch wel hout worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat in dit geval ook gaaf is is om een touchscreen te gebruiken icm WoTV oid.
dan heb je enkel het scherm zonder dat je verder nog een apart input device nodig hebt.
Dan is het ook zo dat er niet zo gemakkelijk met je OS geklooit kan worden (weet niet of dat ding in een openbare ruimte komt te staan of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:10
Ehm.. dit is geen spam maar een voorbeeld, wij hebben ze bij de Rabobank Den Haag ook.

http://www.ap-art.nl/basis/index1.htm

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:08

Stoney3K

Flatsehats!

Moet ie echt 'staan' oftewel moet het een echte paal zijn of wordt ie aan de muur gehangen? Dan zou ik kijken of ik een VIA Epia bordje kan krijgen (vooral de MII raad ik zelf erg aan omdat deze veel aansluitmogelijkheden biedt waaronder PCMCIA zodat je ook bv. nog een WLAN kaartje erin kan douwen) met een TFT touchscreen. HTVision heeft ze, maar er lopen geloof ik regelmatig inkoopacties.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:48
Ik zou idd kijken naar een moederbord met vga, sound en netwerk on-board, dan heb je geen last van insteekkaarten die de boel hoog maken, verder zou ik de voeding uit z'n jasje halen, waardoor hij dus een stuk platter wordt. dat alles op een plank oid.
Die dan met genoeg ventilatie inbouwen in je zuil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe wil je t met t keyboard/muis/trackball gaan doen??
die "palen" hebben allemaal van die vandalisme bestendige keyboards/muizen/trackballs

ik heb een tijdje terug ook rond gekeken naar dat spul, maar t is nogal duur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Dit staat al jaren op mijn want-to-build lijstje.
Verwachting is dat ik zo'n ding dan eindelijk kan gaan bouwen over een jaartje of twee. :X
Man daar staan coole zuiltjes op die pagina utbone!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Een trackball uit z'n behuizing halen en in een alluminium plaat stoppen is niet erg vandalisme gevoelig hoor. Eventueel haal je een touchpad uit een laptop, helemaal veilig.

Nooooh! Stahp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
OK, ok, misschien moet ik het even ander uitleggen. Ik wil het gewoon voor in de woon kamer gaan gebruiken. Liefst bouw ik de pc en alles gewoon in de paal zelf(pc heb ik inmiddels) en een toetsenbord en muis heb ik nog geen oplossing voor.

Iets in deze geest:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/masonma/got/paal.jpg

Beetje wazig, maar het idee is er... :)

[ Voor 7% gewijzigd door MauriX op 09-07-2004 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msG-Gsm
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 16:18
Afbeeldingslocatie: http://img21.exs.cx/img21/4552/PC_zuil.gif
Ik heb hem even wat duidelijk gemaakt, ik hoop dat je het niet erg vind...
Ik zelf vind dit een zeer goed plan en begin nu zelf ook kriebels te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermicellisoep

Vermicellisoep

Nonsultant

Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik dat niet de meest economische zuil (qua ruimte). Ik zit dan zelf meer aan zoiets te denken:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~pc106536/zuilconcept_1.gif
Alulook; strak en modern.

Die kleine rode circel is een slechte immitatie van een trackball. Die grote circels zijn speakers, als hij dan toch in de huiskamer komt te staan denk ik dat hij ook goed als stereo kan functioneren. (natuurlijk niet nodig als je externe boxen gebruikt maar dat is aan jou)

Het hangt natuurlijk van je interieur af wat het mooist is, bij een erg klassiek interieur staat dit bijvoorbeeld voor geen meter..

offtopic:
Phear mijn 1337 paintskillz, en ja die Tux moest er gewoon op ;)

En Ja, ik ben een audiofreak.

\\Edit:
Edited :D

[ Voor 14% gewijzigd door Vermicellisoep op 09-07-2004 20:52 ]

Nooooh! Stahp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Vermicellisoep schreef op 09 juli 2004 @ 20:09:
Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik dat niet de meest economische zuil. Ik zit dan zelf meer aan zoiets te denken:
[afbeelding]

Die kleine rode circel is een slechte immitatie van een trackball. Die grote circels zijn speakers, als hij dan toch in de huiskamer komt te staan denk ik dat hij ook goed als stereo kan functioneren. (natuurlijk niet nodig als je externe boxen gebruikt maar dat is aan jou)

Het hangt natuurlijk van je interieur af wat het mooist is, bij een erg klassiek interieur staat dit bijvoorbeeld voor geen meter..

offtopic:

Houdt er wel rekening mee dat wanneer je de zuil op bv 1.5m hoog maakt en het scherm zonder hoek plaatst je er niet relaxt achter kan staan. Of het scherm moet in een hoek van 90graden gedraaid zijn, of de monitor moet op 1.85m hoog staan.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 16:34:
hoe wil je t met t keyboard/muis/trackball gaan doen??
die "palen" hebben allemaal van die vandalisme bestendige keyboards/muizen/trackballs

ik heb een tijdje terug ook rond gekeken naar dat spul, maar t is nogal duur....
voor thuis hoeft het natuurlijk niet vandalisme-proof te zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermicellisoep

Vermicellisoep

Nonsultant

Spiller schreef op 09 juli 2004 @ 20:25:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat wanneer je de zuil op bv 1.5m hoog maakt en het scherm zonder hoek plaatst je er niet relaxt achter kan staan. Of het scherm moet in een hoek van 90graden gedraaid zijn, of de monitor moet op 1.85m hoog staan.
Oeps :D
Nu zie ik pas dat ik 2 verschillende zuilen heb getekend :9 Zometeen ff editten. :)

@real_FireFly
Dan heb je mijn familie zeker nogniet ontmoet ;) En wat dacht je van de cavia (of de kat of hond)

\Edit:

Nooooh! Stahp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga binnenkort op mezelf wonen en ga voor in mijn woonkamer een MMC (multi media center) bouwen in de salon tafel. Ik heb een tijdje geleden een 12.1" touchscreen TFT (RETAIL versie, dus geen omhulsel. komt uit een media/info paal.) gekocht die ik daar voor ga gebruiken.

Onder de tafel gewoon een pc hangen met alle nodige audio/video/lan die ik nodig heb. Zo kan ik via dat scherm mp3's afspelen, Pizza bestellen etc u name it.

Zo'n zuil in je huiskamer... tja, dat zou ik niet oke vinden... wat mooier is gewoon inbouwen in iets bestaands, een kast, tafel of nog beter gewoon aan de muur hangen. Je gaat het toch amper gebruiken als puur internet portal, daar is het te onhandig voor.

t' staat natuurlijk wel mooi ;)

Info over Touchscreen LCD monitoren: http://www.earthlcd.com/

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 11:25
Als je een beetje ruime woonkamer hebt, kun je de zuil ook echt tot aan het plafond laten lopen. Dan is ie ook meteen wat meer familie/huisdieren/vandalisme proof omdat ie niet om kan vallen.

je zou er ook meteen een bureau- of schemerlamp of misschien zelfs een ccfl kunnen monteren zodat je meteen een deel verlichting hebt.

Het lijkt mij wel mooi als je je keyboard "verzinkt" in het meubel zodat hij vast ligt maar ook op gelijke hoogte met de rest van de oppervlakte (beetje oppervlakte om iets op te leggen is natuurlijk heel handig)

Voor de verlichting zou je ook met stroken matglas kunnen werken, met een lamp erachter zodat je een "beschaafd" glow effect krijgt (staat immers in de woonkamer)

Je Aan/uit knop verlengen en een mooi en handig plekje geven op de zuil.

Bekerhouder

afstandsbediening

Home Automation. Intercom aansluiting naar de voordeur, in combinatie met webcam. kan gewoon over een telefoonlijn.

Dan eigenlijk ook meteen telefoon. Of het station van je draadloze telefoon erin monteren, zodat ie de telefoon uit je zuil steekt.

Touchscreen is natuurlijk heel mooi met dit soort dingen, geen muispijltje gebruiken dan (dat vind ik dus verschrikkelijk, touchscreen en als je je vinger over het scerm beweegt zie je een pijltje onder je vinger)

je desktop modden zodat het er ook leuk uitziet als je niets aan hebt.

nu kan ik even niks meer verzinnen... ;)

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien kun je hem baseren op een flink kaliber kunstof riolerings buis... Onderin verzwaren met een paar tegels oid. En kun je dan ook mooi in een gewenste kleur (laten) spuiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 20:31:
[...]

Tenzij je een klein kind hebt wat hamertje tik speelt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Vermicellisoep schreef op 09 juli 2004 @ 20:09:
Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik dat niet de meest economische zuil (qua ruimte). Ik zit dan zelf meer aan zoiets te denken:
[afbeelding]

offtopic:

\\Edit:
DIt ontwerp is inderdaad wel strak. Ik had maar iets getekend hoor, maar deze is ook simpeler te maken. Het enigste waar je dan mee zit is dat hij niet echt stevig is.

Ik wil denk ik toch externe boxen gebruiken. Hoe jij het getekend hebt kan wel, maar dan sta je altijd 'tegen' het geluid aan zodat deze niet volledig tot zijn recht komt.

Een touchscreen zou natuurlijk helemaal geweldig zijn, maar hou er rekening mee dat ik maar gewoon een armtierige student ben... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:23

SeatRider

Hips don't lie

Waarom bouw je hem niet in een oude Arcade kast, soort MAME idee? Of, wat ik altijd al heb willen maken: van 5 cm doorsnee buizen in de vorm van een arcade machine lassen - alleen het silhouet dus, en dan een TFT scherm met daarachter een hele kleine computer (laptop??)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 20:31:
[...]

wel als hij hier zou staan.... als mijn vrienden langskomen is er binnen 10 sec bierkoeling voor die pc uitgevonden....

dan liever vandalisme (en dus water/bier) proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Verder nog iemand tips? Over de bouw e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

My 2 cents:
Afwerken dat het lijkt dat het niet open kan, maar misschien door middel van een kliksysteem (drukken en dan gaat ie open) wel te openen zijn. Lijkt mij voor thuis namelijk wel handig, stel er gaat een toetsenbordje stuk: dan wil je niet het halve ding afzagen om het te kunnen vervangen.
Ruim bemeten omdat het dingetje altijd aan staat en toch zijn warmte kwijt moet.
Niet te log maken, maar sierlijk, je kan de onderdelen onder elkaar verticaal plaatsen, dat zorgt voor een wat slankere look. Wel even bekijken hoe dat uitkomt met de bekabeling, en waar je de bekabeling weer naar buiten wilt voeren.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:35
Ik heb een ideetje voor de paal: de houten paal los over je computerbak zetten, als je hem dan wilt openen ,dan kan je hem gewoon even op zijn kant leggen en de bak eruit schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 08:21
Als toetsenboard lijkt mij een logitech ultra x uitermate geschikt ik denk dat je deze ook zeer netjes in je design kan opnemen en beter is dan het gemiddelde toetsenboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook ipv een echt toetsenboard zo'n IPAQ projectie toetsenboard gebuiken ( nieuws: iBIZ Virtual Keyboard bespeeld+ ). Lijkt me redelijk vandalisme bestendig. Vraag me alleen af of je het geval achter een glasplaat kan zetten...

Ps. Ik zou gewoon een oude laptop gebruiken ipv een 'echte' pc. Deze lijkt me iets eenvoudiger weg te werken en heeft al een klein LCD-scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Nogmaals hij hoeft ABSOLUUT niet vandalisme gevoelig te zijn. Het enige dat ik wel wil is een ' ingebouwde' muis cq trackball. Op zich is een 'normale' muis niet erg, maar wel onhandig omdat ik het zo compact mogelijk wilhouden. Een touchscreen daarentegen is helemaal perfect. Kun je dan ook wel een muis blijven gebruiken? En hoe zit het dan met de resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MauriX schreef op 12 juli 2004 @ 13:35:
Nogmaals hij hoeft ABSOLUUT niet vandalisme gevoelig te zijn.
Als het vandalisme bestendig is heb je als voordeel dat het makkelijker schoon te houden en robuuster is. Persoonlijk vind ik de RVS look ook mooi staan.
Het enige dat ik wel wil is een ' ingebouwde' muis cq trackball. Op zich is een 'normale' muis niet erg, maar wel onhandig omdat ik het zo compact mogelijk wilhouden.
Laptops hebben meestal een klit of zo'n vlakje wat als muis werkt. Ik heb ook wel eens normale toetsenboarden gezien met zo'n geval, echter recentelijk weinig meer. Volgens mij was het een logitech toetsenboard, maar het is te lang geleden ;)
Een touchscreen daarentegen is helemaal perfect. Kun je dan ook wel een muis blijven gebruiken?
Onder W2K en XP (eerdere windowsversies ook?) kan je met twee muizen werken. Ik vermoed dat een touchscreen door windows als een muis gezien wordt.
En hoe zit het dan met de resolutie?
Een LCD werkt het prettigst op zijn native resolutie.

edit: bleh!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Native wat?!

Sorry maar dat ken ik niet :D

Nogmaals, het moet goedkoop blijven(dus geen lcd, touchscreens etc) en het moet inderdaad niet al te groot worden. De maximale breedte/diepte is 15" of 17" CRT monitor(ik neem aan dat je die makkelijk kan inbouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oops ik dacht dat je voor een LCD ging... Een LCD van max 1024x768 kan alleen die resolutie scherp weergeven, alle andere resolutie worden gescaled naar 1024x768. Dit geeft een onrustig beeld.

Voor CRTs maakt het wat minder uit en is grotendeels afhankelijk van de verversingsfrequentie en je persoonlijke voorkeur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermicellisoep

Vermicellisoep

Nonsultant

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 16:18:

[...]

Laptops hebben meestal een klit of zo'n vlakje wat als muis werkt. Ik heb ook wel eens normale toetsenboarden gezien met zo'n geval, echter recentelijk weinig meer. Volgens mij was het een logitech toetsenboard, maar het is te lang geleden ;)
Een touchpad genaamt ;)
[...]

Onder W2K en XP (eerdere windowsversies ook?) kan je met twee muizen werken. Ik vermoed dat een touchscreen door windows als een muis gezien wordt.
Ik werk nu ook met 2 muizen, mijn optische gemodde muis en een microsoft balletjes(on)ding...

Nooooh! Stahp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Nou nee...ik weet wat ie bedoelt. Ik heb zelf zo'n mini-keyboard:
Afbeeldingslocatie: http://spindisc.nl/pix/keyboard.jpg
Dit is een laptop-size keyboard, ir-draadloos en dat blauwe tobbeke rechtsboven is een muiscursor. Linksboven heb je de muisknoppen. Werkt als een speer en aan de onderkant hebben ze links en rechts een reliëfg aangebracht, zodat ie goed stevig in de hand ligt. Ik gebruik 'm om mijn jukebox te bedienen (via de TV). Is op zich wel een aanrader. De ontvanger is onzichtbaar weg te werken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op 12 juli 2004 @ 23:09:
[...]

Nou nee...ik weet wat ie bedoelt. Ik heb zelf zo'n mini-keyboard:
[afbeelding]
Dit is een laptop-size keyboard, ir-draadloos en dat blauwe tobbeke rechtsboven is een muiscursor. Linksboven heb je de muisknoppen. Werkt als een speer en aan de onderkant hebben ze links en rechts een reliëfg aangebracht, zodat ie goed stevig in de hand ligt. Ik gebruik 'm om mijn jukebox te bedienen (via de TV). Is op zich wel een aanrader. De ontvanger is onzichtbaar weg te werken.
Dat is wel een handig ding! Weet je toevallig nog waar je 'em gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 11:48:
[...]
Dat is wel een handig ding! Weet je toevallig nog waar je 'em gekocht hebt?
Ja, via tweedehands.nl. Het was volgens mij wel een of andere winkel die een zooi van die dingen had liggen. Er staat geen merk op, maar wel een modelnummer: ACK-580. Succes!

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-08 10:49
ik heb ze bij mediamarkt zien liggen... misschien hebben ze die nog...
Pagina: 1