Toon posts:

[TS] Verkeerde standaard printer onder W2k server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,
Om te beginnen even melden dat ik zowel de search, google, knowledge base en wat vrienden heb geraadpleegd alvorens deze post.

De situatie:
Ik heb te maken met een 20 tal gebruikers die verbinding maken via een Terminal Sessie. De meeste hebben allemaal een lokale printer die netjes wordt gemapped op de Windows 2000 Server. Dit gaat allemaal goed.

Nu is er 1 gebruiker die ook nog wel eens thuis werkt. Thuis heeft de goede man een Deskjet 845C. Deze wordt netjes gemapped als hij aanmeld en hij kan hierop printen. Tot zover ook geen probleem.

Het probleem zit hem in het feit dat als deze gebruiker op de zaak aanmeld, dat hij nogsteeds die 845C mapped, en dus als standaard printer instelt. Dit terwijl de printer niet fysiek verbonden is. Dit is vervelend voor de gebruiker want die moet elke keer als hij inlogt zijn default printer veranderen.

Ik had als oplossing bedacht om 2 'extern bureaublad profielen' op te slaan. Eentje voor thuis, waar het vinkje bij 'lokale apparaten, printer' wél staat aangevinkt. En eentje voor op de zaak zonder het vinkje.

Dit gaat half goed; zodra de user is ingelogd op de zaak staat niet de printer die HIJ standaard wil als standaard. (er zijn een 25 tal printers geinstalleerd via tcp/ip). Nu kan hij die wel eenmalig instellen, en als hij dan de volgende dag weer op de zaak inlogt dan staat die inderdaad nog steeds als standaard! :)

Maaaaar... zodra hij tussendoor een keertje thuis heeft gewerkt, en zijn default is veranderd naar de Deskjet, dan kiest hij de volgende keer op de zaak weer een 'random' printer. Maar niet diegene die hij wil, of eerst had ingesteld.

De vraag, hoe krijg ik het voor elkaar dat hij de standaard printer laat staan, behalve als hij thuis werkt...

Zo, een heel verhaal voor een relatief klein probleem, maar ik hoop dat het duidelijk is. En tegen iedereen die gaat roepen: 'Welkom op GoT' wil ik zeggen: Dankje!

Verwijderd

Topicstarter
Subtiele schop

Verwijderd

Topicstarter
laatste subtiele kick voor dit topic in de eeuwige zoekvelden verdwijnt...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
gewoon stiekum nog een keer kicken... iemand moet toch wel iets zinnigs hierover te zeggen hebben?

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Question: Is de thuis PC en de kantoor PC dezelfde PC?

afhankelijk daarvan kun je nog wat meer truckjes gebruiken.

Werk je met echte PC's op kantoor (itt alleen maar Thin Clients) dan zie ik niet waarom je de TCP queues op de terminal servers hebt staan.

Zelf zet ik altijd een aparte printserver op, en laat de clients er naartoe printen.
in de ideale situatie laat je Citrix/Terminal servers *ALTIJD* de default printer van de client aannemen, en via de client de print's versturen. TS heeft er dan zelf verder niets mee te maken.

Alternatief kun je (o.a. bij gebruik van WBT's) ervoor kiezen de printers te connecten per user via het loginscript (bijv. middels KIX). Hierbij krijgen gebruikers automatisch de goeie printers toegewezen in het script.

code:
1
2
3
4
5
IF @USERID = "harry"
  ADDPRINTERCONNECTION  ("server\printer")  
  ADDPRINTERCONNECTION  ("client\printer")  
  SETDEFAULTPRINTER ("server\printer")
ENDIF

Dit spaart sowieso de ellende van door 25 printers naar de juiste moeten zoeken.

In het geval de thuis PC en de bedrijfs PC verschillend zijn, maar wel fullblown PC's (en geen WBT's) zou je er ook nog een test kunnen doen op een Environmental value. Bijvoorbeeld de value OMGEVING=THUIS.

die zet je in de PC van thuis. (binnen XP via Systeem Properties/Advanced/Env. Vars/User Vars/New), of selecteer je aan de hand van de PC naam de goeie printer

In het script voeg je een extra loop toe.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
IF @USERID = "harry"
  ADDPRINTERCONNECTION  ("server\printer")  
  ADDPRINTERCONNECTION  ("client\printer")  
  IF  @WKSTA = "THUIS"
      SETDEFAULTPRINTER ("client\printer")
  ELSE
      SETDEFAULTPRINTER ("server\printer")
  ENDIF
ENDIF

kan je binnen hetzelfde profiel altijd de juiste printer forceren. Wel moet dan de optie "Set main client printer as default" uit in de user settings van de AD, of op server niveau als het daar is ingesteld.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Verwijderd

Topicstarter
tnx voor de reply
het betreft dezelfde laptop waarmee hij thuis en op de zaak verbind.

De printers zijn via tcp verbonden om het netwerkprinters zijn die in Belgie staan, maar hier op de Terminal server in nederland geinstalleerd staan. (alle belgische medewerks maken gebruik van een terminal sessie)

Jouw loginscript lijkt me een oplossing, maar ik zie toch een probleem;
De gebruiker moet als hij THUIS zit zijn deskjet als standaard printer hebben
en als hij op de zaak zit een van de netwerkprinters.
Ik zal dan iets met die enviromental value moeten doen, maar daar moet ik me even in verdiepen ben ik bang

Die ellende van het zoeken hebben we niet mee te maken, bij de andere gebruikers worden gewoon de lokale standaardpinters gemapped

Ik had eigelijk toch gehoopt dat het een vinkie aan of uitzetten was... maar dat wordt hem dus niet...

• soczol
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:54

soczol

Doet iets met energie

Als je gebruik maakt van JetDirect op het werk lees dit dan even; (sorry voor snelle reply, niet echt de tijd maar zelfde probleem gehad hier)

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;302361

[ Voor 3% gewijzigd door soczol op 13-07-2004 13:14 ]

Pagina: 1