Toon posts:

Bekabelingsproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een op het eerste gezicht misschien wat complex probleem:

Ik ben in het nieuwe huis van mijn moeder bezig met het aanleggen en aansluiten van een ethernet netwerkje. Beneden hangt een Speedtouch ASDL modem. Vanaf daar lopen twee ethernetkabels omhoog (één voor internet, en één voor telefonie, waarbij ik op de telefoniekabel dus 4 telefoons kan aansluiten).

Wanneer ik de kabel die omhoog loopt rechtstreeks aansluit op een PC, dan werkt de verbinding zonder problemen; een prima downloadsnelheid van 240 kb/s. Wanneer ik de kabel echter aansluit op een switch OF hub, en die vervolgens weer aansluit op een PC, dan gaat het mis.

Nu heb ik ook nog een losse, lange kabel. Als ik die rechtstreeks op de modem en een PC aansluit, dan gaat het goed. Ook wanneer ik die op de switch of de hub aansluit, en dan verbind met een PC, gaat het goed.

Om het nog even complex te maken: wanneer ik de kabel die omhoog loopt aansluit op de switch of de hub, en de losse, lange kabel aansluit op een PC, gaat het ook niet goed..

Waar zit 'm het probleem? Kan dit met magnetische velden oid te maken hebben, omdat telefonie en internet langs elkaar naar boven lopen?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat gaat er precies mis, want dat mis ik in het verhaal

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
Al gecheckt of alle anders goed zitten? En netjes aders 3 t/m6 gekruist i.v.m. electrische velden? De volgorde moet zo zijn:

1: oranje-wit
2: oranje
3: groen-wit
4: blauw
5: blauw-wit
6: groen
7: bruin-wit
8: bruin

Anders een UTP kabeltester gebruiken... Helpt altijd goed bij het opsporen van fouten (kabelbreukjes, vergissingen in de volgorde)

[ Voor 24% gewijzigd door jurri@n op 09-07-2004 13:56 ]

Verwijderd

niet goed gelezen....

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 13:57 ]

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Je hebt twee soorten utp kabels: straight en crosswired.

Je moet je pc met een crosscable verbinden aan de switch.

JayGTeam (213177)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
AaroN schreef op 09 juli 2004 @ 13:58:
Je hebt twee soorten utp kabels: straight en crosswired.

Je moet je pc met een crosscable verbinden aan de switch.
Juist niet.
Tussen een pc en hub/switch moet gewoon straight hoor.

Voor de TS: het verschil tussen straight en cross is te zien:
Als beide stekkers er hetzelfde uitzien qua kleurvolgorde : straight.
Als ader 1 en 2, en 3 en 6 (en de andere kleurencombi's, maar die doen er hier niet toe) onderling omgedraaid zijn: cross.

Kijk eens naar wat voor kabels je nu hebt liggen en meldt het hier.

edit:

O wacht, gaat het mis betekent blijkbaar langzaam...
jurri@n schreef op 09 juli 2004 @ 13:55:
Al gecheckt of alle anders goed zitten? En netjes aders 3 t/m6 gekruist i.v.m. electrische velden?
Klok, klepel. Die paren zijn daar juist voor (hence twisted pair). Aders 3&6 en 4&5 worden verwisseld aan de kant van de stekers in een crosskabel, net als de andere kleurenparen.

[ Voor 67% gewijzigd door Voutloos op 09-07-2004 14:07 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Vorkie schreef op 09 juli 2004 @ 13:53:
Wat gaat er precies mis, want dat mis ik in het verhaal
Pagina's zijn maar half te openen, internetradio hapert, downloads kunnen niet voltooid worden, etc.. Klinkt eigenlijk wel alsof het interferentie kan zijn, toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 14:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
jurri@n schreef op 09 juli 2004 @ 13:55:
En netjes aders 3 t/m6 gekruist i.v.m. electrische velden?
Ehm... nee :o
Maakt dat echt uit? Want in de kabel zitten de adertjes toch ook -dicht- op elkaar? Ik heb op dit moment alle adertjes 1-op-1 zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 14:03 ]

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:59

DaRoot

Some say...

Ik heb inmiddels vaker meegemaakt dat met zelfgemaakte kabels, het niet in 1 keer goed gaat. Wat dan altijd wel hielp, was aan beide kanten een UTP-aansluitdoos monteren, en daar dan weer kant-en-klare kabels in stoppen.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• jurri@n
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 14:02:
[...]

Ehm... nee :o
Maakt dat echt uit? Want in de kabel zitten de adertjes toch ook -dicht- op elkaar? Ik heb op dit moment alle adertjes 1-op-1 zitten.
Het maakt wel degelijk uit... ik spreek uit ervaring...

over korte afstanden (<1 meter) lukt jouw manier nog wel... maar over langere afstanden krijg je echt problemen... 10 Mbit over deze "verkeerde" kabel lukt ook nog wel, maar 100 Mbit dus niet.

Je aders liggen nog steeds dicht naast elkaar ja, maar de twee die elkaar beinvloeden (ik dacht het groene combo) liggen nu verder uit elkaar. Precies voldoende om deze storing te voorkomen.

[ Voor 35% gewijzigd door jurri@n op 09-07-2004 14:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm okee. Dan ga ik eerst even nieuwe stekkertjes kopen (:)) en het dan eens met de juiste manier van aansluiten proberen. Thnx.

p.s. Het kan niet iets met die telefoonkabel te maken hebben?! Of zou dat mogelijk ook nog voor problemen kunnen zorgen?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 14:09 ]

• jurri@n
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 14:08:
p.s. Het kan niet iets met die telefoonkabel te maken hebben?! Of zou dat mogelijk ook nog voor problemen kunnen zorgen?
Ik heb zelf ook telefoon en UTP naast elkaar lopen... dat gaat prima.. Sterker nog: bij bedrijven wordt vaak het hele pand volgelegd met UTP-kabels en vervolgens wordt over deze kabels ook telefoonsignaal gezet. Deze kabels liggen vaak met dikke bundels in een kabelgoot.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/nt_straight.gif

uit de FAQ

Veel succes met knijpen! :)

edit:
Je ziet de voorkant van de stekker met het lipje bovenop.

[ Voor 26% gewijzigd door Sosabowski op 09-07-2004 14:22 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 14:08:
Hmm okee. Dan ga ik eerst even nieuwe stekkertjes kopen (:)) en het dan eens met de juiste manier van aansluiten proberen. Thnx.
Ik kan zeker bevestigen dat de volgorde zeer zeker WEL belangrijk is.
Niet erg waarschijnlijk. In de meeste kantoorpanden lopen netwerk en telefonie gebroederlijk in zeer grote bundels door het hele pand.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

jurri@n schreef op 09 juli 2004 @ 14:12:
[...]

Ik heb zelf ook telefoon en UTP naast elkaar lopen... dat gaat prima.. Sterker nog: bij bedrijven wordt vaak het hele pand volgelegd met UTP-kabels en vervolgens wordt over deze kabels ook telefoonsignaal gezet. Deze kabels liggen vaak met dikke bundels in een kabelgoot.
Nog sterker.... Ik heb mijn netwerk en telefoon door 1 utp kabel lopen (afstand 20 meter) en geen enkel probleem.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Het is nou wel duidelijk dat die volgorde écht wel belangrijk is. Houd je aan de voorschriften en alles komt goed :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.